۳
فوبر و سپنا
۲۰۰۶
ویژگی آن «درگیرشدن بالای کارکنان در کار» باشد، به طور قوی درگیری و مشارکت کارکنان را در فعالیت های مختلف سازمان، مورد تشویق قرار می دهد و حس مالکیت و مسئولیت را در آنها به وجود می آورد؛ حس مالکیت موجب ایجاد تعهد بیشتری به سازمان شده و قابلیت های استقلال را در کارکنان افزایش می دهد. در نتیجه تمامی افراد سازمان از مهارت و توانایی لازم برای تصمیم گیری در زمینه کار خود برخوردار بوده و همچنین به دلیل دریافت اطلاعات از اعضای سازمان، کیفیت تصمیمات و اجرای آنها بالا است.
۴
فونگ
۲۰۰۷
اگر بپذیریم که انسان امروزی نمیتواند جدا از نهادها و سازمان ها متشکل از همنوعان خود زندگی نماید، پس باید قبول کرد که بخش زیادی از رفتارهای وی از این سازمان ها سرچشمه گرفته است. اگر قوانین و مقررات موجود در سازمان ها به رفتار رسمی کارکنان شکل بدهد، فرهنگ سازمانی رفتار غیر رسمی کارکنان را دیکته میکند.
۵
یشیل و کایا
۲۰۱۲
فرهنگ سازمانی هیچگونه تأثیری بر عملکرد مالی شرکت ندارد با توجه به محدودیت های مطالعه اخیر، یافته ها باید با احتیاط لازم مورد ارزیابی قرار بگیرند.
۲-۱۷- خلاصه فصل
در این فصل ابتدا به مقوله فرهنگ و فرهنگ سازمانی پرداختیم و آن را اینگونه بیان کردیم که فرهنگ، واژهای فارسی و مرکب از دو کلمه «فر» و «هنگ» است. «فر» پیشوند و به معنای بالا بوده و «هنگ» از ریشه اوستایی سنگ به معنای کشیدن سنگینی و وزن است و فرهنگ سازمانی عبارت است از الگوی رفتاری غالب در بین افراد یک سازمان که بر اساس ارزشها، اعتقادات، عادات افراد پدید آمده و مورد حمایت اکثریت افراد قرار میگیرد و تحت تأثیر عواملی چون نظارت، کنترل، ارتباطات، مشارکت، تعارض، همکاری، رعایت ارزش های اجتماعی و نظایر آن قرار دارد.
فرهنگ سازمانی، مجموعه ای از ارزش های کلیدی، باورهای راهنما و تفاهم ها می باشد که در اعضای یک سازمان مشترک بوده و بخش اساسی و نانوشته سازمان را نمایان می سازد.
سپس به معرفی انواع فرهنگ های سازمانی و طبقه بندی فرهنگ سازمانی پرداختیم و در مورد عملکرد مالی توضیح دادیم و در نهایت پیشینه تحقیقات انجام شده در گذشته را آوردیم.
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
۳-۱- مقدمه
در فصل پیش به بررسی بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار پرداختیم. در این فصل سعی بر آن است تا از روش پژوهش، جمع آوری اطلاعات، روش شناسایی مؤلفه ها و شاخص های سنجش فرهنگ سازمانی و عملکرد مالی بیان شود. آنچه که نتایج برآمده از یک پژوهش را ارزشمند و قابل استناد می کند روش پژوهش ساختارمند، هدفمند و علمی می باشد. روش پژوهش مجموعه ای از قواعد، ابزار و راه های قابل اطمینان و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است.
۳-۲- روش پژوهش
این پژوهش از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش جزء تحقیقات توصیفی پیمایشی می باشد. تحقیق از آن جهت کاربردی است که نتایج حاصل از آن در شرکت های سرمایه گذاری به کار گرفته می شود. از آن جهت توصیفی است که متغیرها دستکاری نمی شوند و وضعیت موجود آنها شناسایی می شود.
۳-۳- جامعه آماری
جامعه عبارت است از همه اعضای واقعی یا فرضی که علاقه مند هستیم یافته های پژوهش را به آنها تعمیم دهیم یا به عبارت دیگر جامعه عبارت است از گروهی از افراد، اشیاء یا حوادث جامعه آماری که حداقل دارای یک صفت یا ویژگی مشترک هستند (دلاور، ۱۳۸۰).
جامعه آماری پژوهش، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که سهام آنها در طی سال های ۱۳۸۸-۱۳۹۲ مورد معامله قرار گرفته است و قلمرو زمانی آن نیز از فروردین آغاز شد و تا شهریور ماه سال ۱۳۹۳ به پایان رسیده است.
۳-۴- نمونه آماری
نمونه آماری اینگونه انتخاب گردید که با توجه به گروه بندی شرکت های پذیرفته شده در بورس در صنایع مختلف که هر صنعت دارای طبقه بندی خاص خود می باشد، شرکت هایی که در هر طبقه صنعت خود سرمایه اولیه بیشتری دارند، انتخاب شدند. تعداد شرکت های جامعه ۳۱۵ هستند که از این میان حجم نمونه ۶۸ شرکت تعیین شد.
۳ -۵- متغیرهای پژوهش
دو متغیر فرهنگ سازمانی و عملکرد مالی در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. متغیرهای این تحقیق به دو دسته مستقل و وابسته تقسیم می شوند.
۳-۵-۱- متغیر مستقل
در این تحقیق فرهنگ طایفه ای، فرهنگ سلسله مراتبی، فرهنگ ویژه سالاری، فرهنگ بازاری نیز به عنوان متغیرهای مستقل در نظرگرفته شده است و ارتباط آن با عملکرد مالی مورد بررسی قرار می گیرد.
۳-۵-۲- متغیر وابسته
متغییر وابسته این پژوهش عملکرد مالی میباشد که با میانگین نرخ بازده دارایی ها در طی سال های ۱۳۹۲-۱۳۸۸ محاسبه میگردد.
رابطه(۳-۱)