«همه واحدهای جانشینی باید وجه اشتراکی داشته باشند؛ باید ویژگیهایی داشته باشند که عضویتشان در جانشینی را تعیین کند.
هر واحد باید به روشنی در جانشینی قابل تفکیک باشد. در جانشینی باید بتوانیم اختلاف نشانهها را در چارچوب دال و مدلولهایش تعیین کنیم. وسایلی که با آن ها یک دال را از دیگری مشخص میکنیم ویژگیهای تمایز بخش نشانه نامیده میشود…» ( فیسک، ۱۳۸۶، ۸۷ )
«… مثالهای جانشینی عبارتاند از: شیوه تغییر صحنه در تلویزیون، برش، محو، ادغام ، پاک کردن و …» (همان، ۸۸)
وقتی واحدی از یک جانشینی برگزیده شد، معمولا با دیگر واحدها ترکیب می شود. به این ترکیب همنشینی میگویند. (همان، ۸۷)
محور همنشینی(محور افقی) به ما میگوید که از کنار هم نشستن نشانه ها چه معنایی حاصل می شود.(کوثری، ۳۹)
محور همنشینی ترتیبی از نشانه های در حال تعامل را نشان می دهد که یک کل معنادار را می سازند. این ترکیبات «در درون یک چارچوب از قواعد و میثاقها ساخته می شود… .» (همان، ۴۰)
به طور کلی چنین میتوان خلاصه کرد:
جانشینی: تکنیک تقابل معنای تلویحی
همنشینی: سنجش سازگاری نشانه ها با هم
۳-۲-۵ رمز
«رمزها نظامهایی هستند که نشانهها در آن سازمان یافته است. قواعدی بر این نظامها حاکم است که همه اعضای جامعه به کار برنده آن رمز بر سرش توافق دارند، این یعنی که مطالعه رمزها مدام بر بعد اجتماعی ارتباطی تأکید میورزد. (فیسک، ۱۳۸۶، ۹۷)
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
بنابراین تقربیاً همه جنبههای زندگی اجتماعی ما را که قراردادی است، با قواعد مورد توافق اعضای جامعه بر آن حکومت میکند، میتوان «رمزدار» خواند… رمزها از جنبههای گوناگون به انواع متعددی تقسیم میشوند.
۳-۳ تحلیل ژورنالیستی
برای خبر از منظر روزنامهنگاری تعاریف متعددی ارائه شده است. دکتر معتمدنژاد با جمعبندی همه تعاریف خبر را «اعلام و بیان وقایع جالب زندگی اجتماعی و نقل عقاید و افکار عمومی» تعریف میکند و«تازگی رویداد و جالب بودن آن برای عامه» را به عنوان مهمترین معیار ارزیابی خبر قلمداد میکند. (معتمدنژاد، منصفی، ۱۳۸۲، ۱۷)
۳-۳-۱عناصر خبری عبارتند از که، چه، چرا، چگونه، کی، کجا(معتمدنژاد، منصفی، ۱۳۸۲، ۲۳-۲۲)
۳-۳-۲ارزشهای خبری، معیاری برای مقایسه، ارزشگذاری و گزینش رویدادها هستند و خبرنگار را در سوژهیابی و تنظیم خبر یاری میدهد. ارزشهای خبری به این شرح هستند: دربرگیری، شهرت، برخورد، اختلاف، درگیری (برخورد ممکن است فکری، فیزیکی، ایدئولوژیکی و جسمانی)، استثنا و شگفتی، بزرگی و فراوانی تعداد و مقدار، مجاورت (به دو صورت جغرافیایی و معنوی میتواند برای مخاطب اهمیت داشته باشد) زمان یا تازگی رویداد.
خبر، مجموعهای از تلفیق این ارزشهاست و در یک خبر با توجه به شرایط، زمان و اهمیت رویداد، جایگاه هر یک از ارزشهای خبری میان اخبار مختلف تفاوت میکند.
۳-۳-۳ لید «نخستین جملات خبر که حاوی خلاصه اصلی واقعه یا عمل است را اصطلاحاً لید میگویند؛ لید باید خلاصه داستان را که از مهمترین بخشهای خبر تشکیل شده است بیان کند.» در لید معمولاً به تعدادی از عناصر خبر پاسخ داده میشود. (همان، ۵۳-۵۲)
انواع لید:
۱- لیدهایی که از عناصر تشکیل دهنده خبر تشکیل شده است.
۲- لید یک موضوعی(لید مستقیم، لید عمقی، لید تشریحی، لید سؤالی، لید نقلی، لید تمثیلی، لید ادبی)
۳- لید چند موضوعی(متراکم، فهرستی، مرتبط یا مقایسهای،چند خبری) (همان، ۶۴-۵۸)
۳-۳-۴ سبک خبری
سبک بیان تاریخی، سبک تاریخی همراه با لید، سبک بازگشت به عقب، سبک تشریحی یا منطقی؛(همان، ۷۲-۸۹)
۳-۳-۵ تیتر
دکتر معتمدنژاد دو نوع کلی تیتر را چنین معرفی میکند:
۱- تیتر خبری: در مواردی به کار میرود که محتوای خبر بیان رویدادهای زندگی اجتماعی است.
۲- تیتر تفسیری: در مطالب تشریحی و تفسیری به کار میرود. (همان، ۱۱۳-۱۰۹)
ضرباهنگ در تیتر: ضرباهنگ به انتخاب واژهها برای ایجاد ضرباهنگی متناسب با رویداد بستگی دارد.
«۱- حرکت موجی: حرکت موزون و آهنگی دارد، آهنگ تیتر دلنشین است که با بهره گرفتن از واژههای آهنگین نوشته شده است.
۲- حرکت ضربهای: تیتر در این وضعیت ریتمیک و با ضرباهنگ شکسته یا منقطع به نظر میآید..» (همان، ۱۱۸)
انواع تیتر: تیتر استنباطی، تیترهای اقناعی، دو تیتریها، تیتر با فعل منفی، تیتر سؤالی، تیترهای غیرمتعارف خبری (همان، ۱۲۲-۱۲۹)
۳-۳-۵مصاحبه
مصاحبه به ۴ دسته عمده تقسیم میشوند:
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.
مصاحبه خبری – مصاحبه تفسیری
مصاحبه فردی- مصاحبه گروهی
مصاحبه هدایت شده (بسته)- مصاحبه هدایت نشده (آزاد)
مصاحبه عمقی- مصاحبه گسترده (در سطح)
۳-۳-۶ گزارش
گزارش یکی از جذابترین نوع اخبار است که خواننده را به دل رویداد می برد و حالتی قصهگونه دارد.
تعاریف گوناگونی برای گزارش ارائه شده است:
گزارش یک خبر توصیفی و تصویری است.
گزارش توصیح، تشریح و توصیف خبر است.
گزارش، توضیح و توصیف خبری است که اتفاق افتاده است.(همان،۲۷۳)
انواع گزارش عبارتند از: گزارش خبری، گزارش از مکان، گزارش از شخص، گزارش سفر و گزارش تحقیقی.
گزارش تحقیقی گونهای از گزارش است که مبتنی بر تحقیق پر دامنه در موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. لذا باید مستند و واقعی باشد. (همان، ۳۰۰-۲۹۹)
عکس مرتبط با اقتصاد
۳-۳-۷ خبر تلویزیونی
امّا اهمیت و ویژگی ممتاز اخبار تلویزیونی در یک ویژگی فیزیولوژیکی در انسان است: «براساس بررسیهای انجام گرفته، ۸۰ درصد اطلاعات یک فرد از طریق چشم و بقیه از طریق گوش و سایر حواس دریافت میشود.» (همان، ۲۰)
گردآوری و پردازش خبر در تلویزیون یک کار گروهی است. این گروه متشکل از خبرنگار به عنوان مسئول گروه خبری و راوی رویداد، تصویربردار، کارگردان هنری (و تهیه کننده تصویر) و صدا بردار است. (عباسی، ۱۳۸۸، ۱۹)
بولتن خبری انواع مختلفی دارد:
حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محف