- تمرکز بر منافع جامعه در ماموریت سازمان می تواند به خلق مزیت رقابتی کمک نماید و چنین سازمان هایی پیشتاز خلق مدل های کسب و کار جدیدی هستند که با تعهد نسبت به رفع مشکلات اجتماعی به خلق فرهنگ سازمانی جدید پرداخته که منجر به سود و عملکردهای بالاتری می شوند؛
- یکپارچه سازی منجر به افزایش قدرت سازمان در چشم مشتریان، کارکنان و افراد جامعه می شود،
- داشتن ارزش های قوی و ماموریتی که با منافع جامعه آمیخته باشد باعث افزایش انگیزه کارکنان، ایجاد یک فرهنگ به هم پیوسته با وجود کارکنان با فرهنگ های مختلف و خلق تفکرات نوآورانه توسط کارکنان شود [۱۲۱].
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱) مقدمه
هدف از این فصل توصیف روش های بکار رفته برای بررسی مدل ارائه شده در این پژوهش می باشد. این تحقیق دو مرحله ی کیفی و کمی داشته و سعی شده است انتخاب و هماهنگی این دو مرحله طوری باشد تا نتایج مورد انتظار حاصل شوند. ساختار این فصل در شکل (۳-۱) نمایش داده شده است. همان طور که در شکل دیده می شود، در این فصل تطابق و هم ترازی رویکرد دو مرحله ای تحقیق بررسی شده و جزئیات مراحل کیفی و کمی به تفصیل بیان می شوند.
پس از اینکه تطابق دو مرحله ی کمی و کیفی تحقیق مورد اثبات قرار گرفت، وارد مرحله ی اول تحقیق یعنی رویکرد کیفی شده و در خصوص مباحث مربوط به انتخاب شرکت مورد مطالعه و همچنین مصاحبه و مشاهده مطالب لازم ارائه خواهد شد. پس از آن در مرحله ی کمی بحث در خصوص طراحی پرسشنامه، جامعه ی آماری و نمونه گیری، روش جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها انجام خواهد گرفت.
هم ترازی و تطابق مراحل تحقیق
مرحله ۱: تحقیق کیفی
- انتخاب مطالعه ی موردی
- مصاحبه
- مشاهده
- تحلیل محتوی
مرحله ۲: تحقیق کمی
- استراتژی نمونه گیری
- طراحی پرسشنامه
- روش جمع آوری داده ها
- استراتژی تحلیل داده ها
شکل ۳-۱: ساختار فصل ۳
۳-۲) پارادایم های تحقیق
انتخاب روش مناسب تحقیق یکی از مباحث مهم در علوم اجتماعی و رفتاری به شمار آید. صاحب نظران مختلف نظرات و رویکرد های متفاوتی به روش تحقیق بخصوص از بعد کمی و کیفی داشته اند و جدال در انتخاب یکی از این دو روش تا جایی پیش رفت که به ارائه ی رویکردهای ترکیبی و استفاده از هر دو روش کیفی و کمی انجامید. بکار بردن روش ترکیبی اکنون در علوم اجتماعی مرسوم می باشد ولی آنچه حائز اهمیت است آن است که ترکیب دو روش کیفی و کمی باید به گونه ای انجام پذیرد که نتایج حاصل از هر دو مکمل و منطبق با هم بوده و به دستیابی به اهداف تحقیق منتهی شوند.
جدول (۳-۱) روش های بکار رفته در تحقیق از حیث کمی و کیفی، منطق تحقیق یعنی قیاسی یا استقرایی، ارزش شناسی یا نقش ارزش ها در تحقیق، هستی شناسی یا ماهیت دریافت شده از حقیقت و ارتباطات علّی بین مشاهدات را نشان می دهد. این روش ها به پارادایم تحقیق بستگی داشته و هر یک از این پارادایم ها ویژگی ها و رویکردهای خاص خود را دارا می باشند. این پارادایم ها که عبارتند از اثبات گرایی[۱۳۲]، پسا اثبات گرایی[۱۳۳]، عمل گرایی[۱۳۴] و ساخت گرایی[۱۳۵] [۱۲۲] بیانگر تغییر و تحولات در حوزه ی روش های تحقیق در علوم رفتاری و اجتماعی می باشند.
جدول ۳-۱: مقایسه ی پارادایم های علوم رفتاری و اجتماعی
اثبات گرایی
پسا اثبات گرایی
عمل گرایی
ساخت گرایی
روش ها
کمی
در حالت اولیه کمی
کیفی + کمی
کیفی
منطق
استقرایی
در حالت اولیه استقرایی
قیاسی + استقرایی
قیاسی