“
۳-۵-۳- رگرسیون چندگانه تعدیل شده
به منظور اجرای تحلیل رگرسیون چندگانه تعدیل شده در رویه پیشنهادشده توسط کوهن و دیگران (۲۰۰۳)، نخست، متغیرهای پیشبین و تعدیلگر، استاندارد میشوند تا از مشکل همخطی چندگانه اجتناب شود. سپس، متغیر تعاملی از طریق ضرب هر متغیر پیشبین در متغیر تعدیلگر، ایجاد می شود. بدینمنظور، متغیرهای پیشبین و تعدیلگر در مرحله اول و متغیر تعاملی در مرحله دوم وارد مدل رگرسیونی میشوند.
۳- ۵- ۳- نرم افزار مورد استفاده
برای تحلیل مدل های معادلات ساختاری نرم افزارهای مختلفی مانند آموس[۸۰]، لیزرل[۸۱] و پی ال اس[۸۲]معرفی شده است که هرکدام ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند. لیزرل اولین و یکی از متداولترین روش ها برای این منظور میباشد و اولین بار توسط جورسکاج[۸۳] در سال ۱۹۷۳ معرفی شده است. لیزرل از روش درست نمایی ماکزیمم و بر اساس بیشینهسازی کواریانس به برازش مدل می پردازد، این روش مستلزم نرمال بودن داده ها و حجم نمونه نسبتاً بالایی است(در حدود ۱۰ الی ۱۵ پرسشنامه به ازای هر سئوال پرسشنامه). نرم افزار آموس نیز یکی از نرم افزار های آماری مناسب برای تحلیل داده های پایان نامه مدیریت و علوم انسانی است. در مقایسه با سایر نرم افزارها، آموس فراتر از توانمندی های معمول نرم افزارهای مدل سازی رفته و به خوبی میتواند بر اساس جدیدترین روش های آماری در مورد نحوه برخورد با داده های مفقود شده به جایگزینی آن ها دست زند. نگارش جدید آموس نه تنها کلیه ویژگی های نرم افزار لیزرل را دارست بلکه خصایص منحصربه فردی دارد که آن را از سایر نرم افزارهای مدل ساز متمایز ساخته است. اما در روش PLS یا حداقل مربعات جزئی نیازی به حجم نمونه بالا نیست. در این روش به کمک بیشینه سازی واریانس، مدل برازش داده می شود. این روش نسبت به وجود شرایطی مانند هم خطی متغیرهای مستقل، نرمال نبودن داده ها و کوچک بودن نمونه، سازگار است. در این روش شاخص ها و تحلیل های خاص دیگری نیز انجام می شود که سودمندی آن را نسبت به لیزرل بیشتر کردهاست. البته لازم به ذکر است که یکی از معایب روش PLS در حل معادلات ساختاری این است که نوعاً شاخصهای برازندگی مدل را برآورده نمیکند(کک[۸۴]، ۲۰۱۰). هائنلین[۸۵] و کاپلان[۸۶] (۲۰۰۴) دلایل متعددی را برای اینکه چرا در بعضی مواقع پی ال اس نسبت به لیزرل ترجیح داده می شود بیان کردهاند که از آن جمله میتوان به حجم نمونه کمی که PLS برای انجام تحلیل نیاز دارد اشاره نمود. فرضیه های تحقیق حاضر با نرم افزار «SMART PLS » مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
۳- ۵- ۴- ضریب همبستگی
شدت وابستگی بین دو متغیر به هم را همبستگی گویند. که معمولا آن را با ضریبی بین ۱- تا ۱+ بیان می دارند. اگر ضریب همبستگی بین دو متغیر بیشتر از صفر باشد، آن ها با هم رابطه مثبت دارند. حال اگر ضریب هبستگی بین آن ها از صفر کمتر باشد، رابطه بین آن ها منفی است. لازم به ذکر است که اگر نمونه گیری صورت پذیرفته باشد، ضریب همبستگی باید از لحاظ آماری، معنی دار باشد. همچنین، همبستگی رابطه ی علت و معلولی نیست و تنها بیانگر شدت وابستگی دو متغیر به یکدیگر است.
آزمون همبستگی اسپیرمن و پیرسون، از پرکاربردترین آزمون ها در تحقیقات علوم انسانی اند و از آنجا که در بیشتر پژوهش ها برای طیف های پرسشنامه فواصل مساوی در نظر گرفته می شود، متغیرهای اسمی و رتبه ای، به متغیرهای فاصله ای و نسبتی تبدیل میشوند. اگر توزیع نرمال باشد، از آزمون پیرسون و در غیر این صورت از آزمون اسپیرمن استفاده می شود. که با توجه به نرمال بودن داده ها در تحقیق حاضر از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است.
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده ها
در این فصل به تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه یافته ها پرداخته شده است. بر این اساس ابتدا به سیمای آزمودنی ها در قالب ویژگی های جمعیت شناختی به صورت آمار توصیفی و سپس آمار استنباطی به منظور آزمون فرضیهها پرداخته می شود.
۴-۱- آمار توصیفی
در این قسمت به ترتیب وضعیت سیمای آزمودنی ها در قالب جنسیت، دامنه سنی و میزان تحصیلات ارئه شده است.
۴-۱-۱- سیمای آزمودنی ها
۴-۱-۱-۱- جنسیت پاسخ دهندگان
اطلاعات مربوط به جنسیت پاسخ دهندگان در جدول و نمودار ۴-۱ نشان میدهد که ۴/۷۶ درصد پاسخ دهندگان مرد و ۶/۲۳ درصد پاسخ گویان زن هستند. این نسبت نشان میدهد که عمده آزمودنیها را مردان تشکیل میدهند.
جدول ۴-۱- جنسیت پاسخ دهندگان
جنسیت پاسخ دهندگان فراوانی درصد فراوانی مرد ۵۵ ۴/۷۶ زن ۱۷ ۶/۲۳ مجموع ۷۲ ۱۰۰
نمودار ۴-۱- توزیع درصد فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان
۴-۱-۱- ۲- بازه سنی پاسخ دهندگان
همانطور که در جدول و نمودار ۴-۲ مشاهده می شود، پاسخ دهندگان از نظر سنی در پنج بازه توزیع شدهاند که بیشترین بازه سنی مربوط به بازه ۳۱ تا ۴۰ سال است که حدود ۶/۴۸ درصد از افراد پاسخگو در این بازه سنی قرار دارند.
جدول ۴-۲- سن پاسخ دهندگان
سن فراوانی درصد کمتر از ۳۰ ۱۹ ۴/۲۶ ۳۱ تا ۴۰ سال ۳۵ ۶/۴۸ ۴۱ تا ۵۰ سال ۱۷ ۶/۲۳ ۵۱ سال به بالا ۱ ۴/۱ مجموع ۷۲ ۱۰۰
نمودار ۴-۲- توزیع درصد فراوانی سن پاسخ دهندگان
۴-۱-۱- ۳- میزان تحصیلات پاسخ دهندگان
“