6-دیدگاه های مختلف عناصر یک شهر به ITS و پیش نیاز های آن
سیستم های هوشمندحمل ونقلی که به حل مشکلات ترافیک شهرها کمک می نمایند دردودسته کلی طبقه بندی میشوند.دسته اول سیستم هایی که به طورمستقیم با ترافیک شهر مرتبط هستند ودسته دوم سیستم هایی که اگرچه درنظر اول ربطی به مسائل ترافیکی ندارند اما وجود آنها برای کمک به بهبود وضعیت ترافیک شهری مؤثر می باشد. برای تشریح بهتر موضوع بکارگیری ITS از دیدگاه حمل ونقل وترافیک و دیدگاه مدیریت شهری به تفکیک بررسی می گردد.
از دیدگاه حمل و نقل و ترافیک دستگاههای هوشمند حمل ونقل با تکیه بر زیرساختهای متعدد موجود وبا بهره گیری از امکانات ارتباطی وزیرسیستم های دیگر مدیریت برجریان وترافیک شهرها وروان نگه داشتن جریان ترافیک شهری را انجاممی دهند. این سیستم ها علاوه برعملکرد مجزا قادرند درصورت یکپارچه سازی در سطح بالاتری ترافیک شهرها را سامان داده واداره کنند.از جمله دستگاههای متداول دراین زمینه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
دستگاههای مدیریت وکنترل تقاطعها ومسیرهای شریانی ،سیستم مدیریت بزرگراه ها، دستگاههای مدیریت حمل ونقل عمومی،،سیستم اطلاع رسانی مسافر، سیستم پرداخت الکترونیکی کرایه وعوارض
از دیدگاه مدیریت شهری ، علاوه برموارد مطرح شده که همگی مرتبط با حمل ونقل شهری هستند ضرورت ها ودلایل دیگری برای کاربردهای ITS در شهرها وجو دارد که نمی توان آنها را مستقیما به سیستم های حمل ونقل مرتبط دانست.لیکن بهمنظور بهره گیری هرچه بیشتر از مزایای آن شایسته است از مدیریت کلان شهری مدظر قرارگیرند.این موارد را می توان درقالب محورهای ذیل مطرح نمود:
یکپارچه سازی سیستم های اطلاع رسانی درشهرها، مدیریت واحد برعملیات اجرایی درسطح شهرها، مدیریت بحران وبلایای طبیعی، ارائه تسهیلات درخدمات رسانی شهری، مدیریت فوریت های شهری، یکپارچه سازی سیستم ها (نادعلی، 1384)
6-1 پیش نیازهای ITS و همکاری های بین سازمانی در آن
پیاده سازی خدمات ITS در هر کشور بستگی زیادی به شرایط فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی واقلیمی آن دارد.لذا بهمنظور بهرهبرداری بهینه از خدمات ITS لازم است معماری برای هرکشور به صورت خاص و با درنظر گرفتن نیازها ، محدودیتها و انتظارات آن کشور و با رعایت استانداردهای مربوطه طراحی میگردد و این معماری قابل کپی برداری از کشورهای دیگر نیست.در اینجا منظور از معماری ITS شمایی کلی از سیستم بر اساس عناصر تشکیل دهنده آن وهمچنین روابط بین عناصر مذکور می باشد و قادر است شکل کاملی از سیستم را طرح ریزی کند. به این ترتیب باوجودآنکه خدمات ITS طیف وسیعی از کاربردها را در برمی گیرد.اما براساس نیازها و شرایط مختلف هر منطقه بخشی از خدمات در اولویت برنامههای ITS آن منطقه قرارمی گیرند.البته در این راستا توجه به تجربیات کشورهای پیشرفته در خصوص مسائلی از قبیل ساختار تشکیلاتی ، اقدامات انجام شده ،پروژههای انجام شده به همراه برنامه زمانبندی انجام آنها ، خدمات کاربر ، معماری ، زیر ساختهای لازم ومواردی از این قبیل مؤثرمیباشد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
به منظور ایجاد یک ITS موفق در هر منطقه داشتن برنامهریزی و تهیه و تدوین طرح جامع در مراحل تعیین راهبردها و جهتگیریها و همچنین مراحل اجرای پروژه ها متناسب با شرایط منطقهای امری ضروری می باشد . بنابراین از جمله اقداماتی که پیشنهاد می شود در برنامهریزی ITS هر منطقه مورد توجه قرارگیردعبارتند از:
شناسایی متولیان اصلی و سازمانها و ارگانهای مرتبط
شناخت محیط(Study Area)
چه سازمانی بعنوان Leader باشد؟
چه سازمان هایی باید دست اندرکار باشند؟
تهیه فهرستی از خدمات وسیستمهای ITS موجود
تعیین اهداف ومعیار های مورد نظر
بررسی نیازها و مسائل حمل ونقل
آشنایی و ارزیابی تکنولوژی های مختلف ITS با توجه به شرایط مختلف و شناخت استانداردها
انطباق نیازها با قابلیت دستگاههای ITS وتعیین اولویتهای سرویسهای کاربران با توجه به ساختار منطقهای ورعایت جنبه های منطقهای ، فنی، اقتصادی و اجرایی
عکس مرتبط با اقتصاد
تعیین مسئولیتها و شرح وظایف سازمان های مختلف با توجه به سرویسهای انتخاب شده.
تعیین نحوه همکاری سازمانها و اطلاعاتی که بین سازمانها به اشتراک گذارده شود.
ایجاد زیرساختهای مخابراتی مورد نیاز
تعریف پروژه ها
تهیه و مستند سازی طرح و برنامه
ارائه برنامه اجرایی با توجه به امکانات و محدودیتهای موجود (بودجه ، روابط سازمانی و…)
شایان ذکر است هسته تکنیکی و فنی ITS را اطلاعات ، ارتباطات و فناوریهای کنترل تشکیل می دهد . لذا متخصصان حمل ونقل که قصد برنامهریزی و اجرای سیستم های هوشمند حمل ونقل را دارند، لازم است در سطح کاربردی از امکاناتی که فناوریهای ITS فراهم می کنند ، آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند متناسب با شرایط هر منطقه بخشی از امکانات و سرویسهای ITS را از بین طیف گسترده سرویسهای ITS انتخاب نمایند.
همانطور که در تعریف سیستم هوشمند حمل ونقل اشاره گردید این سیستمها شامل دو جزء فنی وسازمانی است که در تعامل با یکدیگر می باشند .تجربه کشورهای دنیا در اجراءو توسعة سیستم هوشمند حمل ونقل بیانگر اینست که مسائل سازمانی نسبت به مسائل فنی وتکنیکی ، دشوارتر ودردسازتر بودهاند.لذا متخصصین باید با سیستم ساختاری
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
ITS که هدف آن سازگارکردن مؤلفه های تکنیکی وسازمانی آن در یک چارچوب هماهنگ می باشد، آشنایی کافی داشته باشند.در این راستا به منظورکنترل بهینة ترافیک و توسعه وبهرهبرداری بهینه از پروژههای مرتبط با دستگاههای هوشمند حمل ونقل در بخشهای مختلف ناوگان حمل ونقل شهری از جمله دستگاههای مدیریت وسائل نقلیه حمل ونقل عمومی , سرویسهای اورژانس , آتش نشانی , راهنمائی و رانندگی ، خدمات شهری … ایجاد زمینه تعامل,همکاری و هماهنگی با ارگانهای ذیربط و ایجاد یک مرکز جهت مدیریت جامع و یکپارچه ترافیک شهری دارای اهمیت ویژه می باشد.
6-2 نمونه ای از نگاه مدیریتی و فرایند شکل گیری ITS
ITS در ایالت آلبرتا کانادا
1. مقدمه: شامل چارچوب مفهومی برنامه ریزی ایتراتژیک ITS
2.پیش زمینه: که منافع ITS و وضیعت فعلی ITS و معماری آن را در ایالت آلبرتا و کانادا مشخص می سازد.
3.چشم انداز طرح و تعیین ماموریت و اهداف آن
4.استراتژی و اصول طرح
5.اولویت ها: بزرگ راه ها و مناطق که اولویت دارد و مناطق به عنوان ناحیه آزمایشی مورد استفاده قرار می گیرند.
6.برنامه عملیاتی پیشنهادی برای 3 تا 5 سال آینده که پروژه ها، سیستم های اطلاعاتی، اطلاعات پایگاه داده ها، سیستم های مدیریتی، زمانبندی کار،… را شامل می شود.
7.خلاصه ای از مسئولیت ها و هزینه ها که در آن مسئولیت هر واحد، هر مدیرو… هزینه های هر پروژه، محل تامین هزینه های هر پروژه و …آمده است.
8. جمع بندی
لازم به توضیح است ادمونتون مرکز ایالت آلبرتا می باشد و جمعیت آن حدود 753000 نفر (تخمین سال 2007) و مساحت آن بالغ بر684،37 کیلومتر مربع می باشد
ITS در شهر کالگری کانادا
اهداف و چشم انداز
شش محور اصلی فعالیت های ITS شامل:
اطلاعات مسافران
مدیریت سطوح
مدیریت و کنترل ترافیک
مدیریت و کنترل پارکینگ ها
مدیریت معابر
مدیریت ناوگان
وضعیت فعل ITS در کالگوی
فرایند برنامه ریزی استراتژیک
گام اول: تشکیل ائتلافی از کلیه ذینفعان ITS شهر