“
جدول۸-۴) آماره های هم خطی و مقادیر تشخیص هم خطی در مدل رگرسیون
متغیرها آماره های هم خطی مقادیر تشخیص هم خطی تولرانس[۶۱] عامل تورم واریانس[۶۲] مقدار ویژه[۶۳] شاخص وضعیت[۶۴] استراتژی های مدیریت دانش ۱٫۰۰ ۱٫۰۰ ۱۲۵/۰ ۶۲۹/۹
هر چقدر تولرانس[۶۵] کم باشد (کمتر از ۱/۰) اطلاعات مربوط به متغیرها کم بوده و مشکلاتی در استفاده از رگرسیون ایجاد می شود. عامل تورم واریانس نیز معکوس تولرانس بوده و هر چقدر افزایش یابد باعث میشود (بیشتر از ۱۰) واریانس ضرایب رگرسیون افزایش یافته و رگرسیون را برای پیش بینی نامناسب میسازد (مومنی و قیومی، ۱۳۸۹، پالانت[۶۶]، ۲۰۰۷). همانطور که در جدول شماره ۸-۴ مشاهده می شود مقدار تولرانس برای متغیر استراتژی مدیریت دانش بیشتر از ۱/۰ بوده و عامل تورم واریانس نیز برای تمامی متغیرها کمتر از ۱۰ میباشد.
مقادیر ویژه نزدیک به صفر نشان میدهد همبستگی داخلی پیش بینیها زیاد است و تغییرات کوچک در داده ها به تغییرات بزرگ در برآورد ضرایب معادله رگرسیون منجر می شود. شاخص های وضعیت با مقدار بیش از ۱۵ نشان دهنده احتمال هم خطی بین متغیرهای مستقل میباشد و مقدار بیشتر از ۳۰ نشان بیانگر مشکل جدی در استفاده از رگرسیون در وضعیت موجود آن است. همانگونه که در جدول شماره ۸-۴ مشاهده می شود مقادیر ویژه نزدیک صفر نبوده و شاخص وضعیت نیز کمتر از ۱۵ میباشد. این امر نشان میدهد که مدل رگرسیونی دچار مشکل همخطی نبوده و نتایج به دست آمده از آن به اندازه کافی اعتبار دارند.
جدول ۹-۴) نتایج رگرسیون چندگانه : بررسی تأثیر استراتژی های مدیریت دانش بر کیفیت محصول
متغیرها ضریب بتا[۶۷] دوربین – واتسون استراتژی های مدیریت دانش **۵۴۹/۰ ۳۰۱/۰ ۲۹۷/۰ ۱۵۷/۲ * در سطح خطای ۵ درصد معنادار است. ** در سطح خطای ۱ درصد معنادار است.
بررسی جدول شمارهی۹-۴ نشان میدهد که متغیر استراتژی های مدیریت دانش بر کیفیت محصول تأثیر مثبت و معنادار دارد ()، بنابرین فرضیه اصلی تحقیق تأیید می شود. ضریب تعیین تعدیل شده نشان میدهد که متغیر استراتژی های مدیریت دانش ۲۹٫۷ درصد از تغییرات متغیر وابسته، کیفیت محصول، را تشریح می کند.
۴-۲-۳) آزمون فرضیه های فرعی
جدول شماره ۱۱-۴، نتایج رگرسیون چندگانه برای آزمون فرضیه های فرعی را نشان میدهد. نتایج به دست آمده از رگرسیون زمانی معتبر و قابل استفاده است که پیشفرضهای آن محقق شده باشد، در زیر
پیش فرضهای رگرسیون مورد آزمون قرار گرفته است.
۱٫ میانگین خطاها صفر باشد.
۲٫ واریانس خطاها ثابت باشد.
نگارهی شماره ۲-۴ توزیع فراوانی خطاها (باقیماندهها) و نمودار توزیع نرمال را نشان میدهد. بررسی این نگاره نشان میدهد توزیع فراوانی خطاها شباهت نسبی به توزیع نرمال دارد.
نگاره۲-۴) توزیع فراوانی خطاها و منحنی توزیع نرمال در مدل رگرسیون
۳٫ بین خطاهای مدل همبستگی وجود نداشته باشد. همانطور که در جدول شماره ۱۱-۴ مشاهده می شود آمارهی دوربین – واتسن در فاصله ۵/۱ تا ۵/۲ قرار دارد، بنابرین فرض عدم وجود همبستگی بین خطاها رد نمی شود و میتوان از رگرسیون استفاده کرد.
۴٫ متغیر وابسته دارای توزیع نرمال باشد. بررسی جدول شماره ۳-۴ نشان میدهد که متغیر وابسته، کیفیت محصول، دارای توزیع نرمال میباشد.
۵٫ بین متغیرهای مستقل همبستگی وجود نداشته باشد (دارای هم خطی نباشند). جدول شماره ۱۰-۴، آماره های همخطی و مقادیر تشخیص هم خطی را نشان میدهد.
جدول ۱۰-۴) آماره های هم خطی و مقادیر تشخیص هم خطی در مدل رگرسیون
متغیرها آماره های هم خطی مقادیر تشخیص هم خطی تولرانس عامل تورم واریانس مقدار ویژه شاخص وضعیت انسان محور ۰٫۵۶۵ ۱٫۷۷۱ ۰٫۱۹۹ ۴٫۰۸۲ سیستم محور ۰٫۵۶۱ ۱٫۷۸۴ ۰٫۱۴۱ ۶٫۷۳۸ پویا (ترکیبی) ۰٫۵۶۱ ۱٫۷۸۲ ۰٫۱۲۵ ۷٫۷۵۱
همانطور که در جدول شماره ۱۰-۴ مشاهده می شود مقدار تولرانس برای متغیر استراتژی مدیریت دانش بیشتر از ۱/۰ بوده و عامل تورم واریانس نیز برای تمامی متغیرها کمتر از ۱۰ میباشد. مقادیر ویژه نزدیک صفر نبوده و شاخص وضعیت نیز کمتر از ۱۵ میباشد. این امر نشان میدهد که مدل رگرسیونی دچار مشکل همخطی نبوده و نتایج به دست آمده از آن به اندازه کافی اعتبار دارند.
جدول ۱۱-۴) نتایج رگرسیون چندگانه : بررسی تأثیر استراتژی های انسان محور، سیستم محور و پویا بر کیفیت محصول
متغیرها ضریب بتا دوربین – واتسون انسان محور **۲۶۸/۰ ۳۰۳/۰ ۲۸۸/۰ ۱۵۲/۲ سیستم محور *۰٫۲۰۹ پویا (ترکیبی) *۰٫۱۶۷ * در سطح خطای ۵ درصد معنادار است. ** در سطح خطای ۱ درصد معنادار است.
بررسی جدول شماره ۱۱-۴ نشان میدهد که متغیر استراتژی انسان محور بر کیفیت محصول تأثیر مثبت و معنادار دارد ()، بنابرین فرضیه فرعی اول تحقیق تأیید می شود. متغیر استراتژی
سیستم محور نیز بر کیفیت محصول تأثیر مثبت و معنادار دارد ()، فرضیه فرعی دوم تحقیق نیز تأیید می شود. فرضیه فرعی سوم تحقیق تأیید می شود چون تأثیر استراتژی پویا بر کیفیت محصول مثبت بوده و معنادار نیز میباشد. (). ضریب تعیین تعدیل شده نشان میدهد که متغیرهای استراتژی انسانمحور و سیستم محور ۲۸٫۸ درصد از تغییرات متغیر وابسته، کیفیت محصول، را تشریح می کند.
فصل پنجم:
«نتیجه گیری و پیشنهادات»
مقدمه:
بدیهی است که تحقیق یکی از پایه های بسیار اساسی در پیشرفت علوم است. هر محققی از نتایج به دست آمده از تحقیق خود بهره میبرد و برای خود مسألهای را میشکافد و نکته مبهمی را روشن
میکند، در نتیجه در راه پیشبرد علم قدم بر میدارد. تردیدی نیست که یافته های او برای دانشمندان، محققان آگاهی بخش است.هدف از انجام پژوهشهای علمی، دست یابی به یافته های است که بر پایه آن ها میتوان با نگرش جدید در خصوص مسأله موجود پرداخت و از این طریق به گسترش مرزهای علم و در عین حال رفع مشکلات به طرز سیستماتیک پرداخت.
از آنجا که در این تحقیق ما به بررسی تاثیر استراتژی های مدیریت دانش برکیفیت محصولات در شرکت های دانایی محور است که با روشهای استاندارد و تحت متدولوژی توصیه شده از سوی صاحبنظران، انجام پذیرفت و داده های لازم استحصال گردید که در این قسمت میبایست مورد پردازش قرار گیرد.
در این فصل، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها، خلاصه، جمع بندی و مورد بحث واقع می شود و از این طریق سعی میشود به سؤالاتی که در فصل اول مطرح شده پاسخ داده شود. ضمناً به محدودیتهایی که بر سر راه انجام تحقیق وجود داشته است اشاره شده و در نهایت در بسط موضوع تحقیق، راهکارهایی برای محققان آتی پیشنهاد گردیده است که امید آن میرود مفید واقع گردد.
۵ ـ ۱ بحث و نتیجه گیری:
۵-۱-۱بحث و نتیجه گیری از فرضیه نخست:
“