با توجه به نتایج مندرج در جدول فوق مشاهده می شود که بیشتر پاسخگویان در مورد سوالات ۱ و۲ و۳ و ۴و ۸ و ۱۳ و ۱۹ نظر موافق دارند. آنها با این امر که دلیل انتخاب این بانک ارائه خدمات متناسب با نیازهای آنهاست ونیز اینکه نیروی انسانی کارآمدوکافی سبب انجام کارهای بانکی شان در کوتاهترین زمان ممکن شده موافقند. آنها در مورد این مسئله که ایجادمکان های مناسب برای هر شعبه سبب راحتی دسترسی به شعبه های بانک شده و نیز تاثیر شرایط محیطی بر انجام همراه با آرامش خاطر کارهای بانکی نظری موافق دارند. آنها معتقدند که دریافت خدمات مطلوب به دلیل وجود کارکنان شایسته و با تجربه ای است که نیازهای مشتریان را درک می کنند وبه فرد فرد مشتری توجه دارند و چیدمان مناسب و جذاب سبب انجام راحت تر کارهای بانکی شده است.
۴-۳) بررسی فرضیات:
۴-۳-۱ ) فرضیه اصلی : بین عوامل بازاریابی اجتماعی و ارزش نام تجاری رابطه وجود دارد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
سوالات مرتبط با این فرضیه کل سوالات ۱ تا ۲۱ می باشد. متغیر مرتبط با این فرضیه را به صورت میانگین امتیازات داده شده به این سوالات در نظر می گیریم، از آنجا که این متغیر میانگین چند متغیر با مقیاس ترتیبی (رتبه ای) است، مقیاس فاصله ای داشته و یک متغیر پیوسته است. اگر پاسخگویان در سوالات ۱ تا ۲۱ بیشتر گزینه های کاملا موافقم و موافقم را علامت زده باشند، می توان پذیرفت که فرضیه اصلی تایید می شود، به بیان دیگر در صورتی که میانگین متغیر تعریف شده به طور معنی داری بیشتر از ۳ باشد ، فرضیه اصلی مورد تایید است. برای مقایسه میانگین این متغیر با ۳ می توان در صورت نرمال بودن از ازمون t استفاده کرد و در صورتی که داده ها نرمال نباشند از آزمون های ناپارامتری معادل آن یعنی ویلکاکسون بهره برد.
جهت بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف استفاده می کنیم، فرضیه صفر این آزمون نرمال بودن توزیع داده ها است. در صورتی که سطح معنی دار آزمون بیشتر از ۰٫۰۵ باشد، فرض نرمال بودن داده ها پذیرفته می شود و می توان از آزمون t برای مقایسه میانگین متغیر با عدد ۳ استفاده کرد.
نتایج آزمون کولموگروف-اسمیرنوف در جدول زیر مشاهده می شود:
جدول۴-۱۰ نتایج آزمون کولموگورف – اسمیرنوف برای متغیر ارزش نام تجاری
دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir
متغیر مورد بررسی تعداد آماره آزمون سطح معنی دار نتیجه آزمون
ارزش نام تجاری ۲۵۴ ۱۳۲/۱ ۱۵۴/۰ نرمال است
همان گونه که در جدول بالا ملاحظه می شود سطح معنی دار آزمون بیشتر از ۰٫۰۵ می باشد، بنابراین فرضیه صفر مبنی بر نرمال بودن داده ها پذیرفته می شود، لذا برای بررسی میانگین متغیر می توان از آزمون پارامتری t استفاده کرد.
جدول۴-۱۱ نتایج آزمون t تک نمونه ای مقایسه میانگین متغیر ارزش نام تجاری با عدد ۳
تعداد میانگین انحراف معیار آماره t درجه آزادی سطح معنی دار فاصله اطمینان ۹۵% برای تفاضل میانگین و عدد۳
۲۵۴ ۷۵۰۳/۳ ۷۰۳۱۹۴/۰ ۰۳۵/۱۷ ۲۵۳ ۰۰۰/۰ (۸۳۷۰/۰و ۶۶۳۵/۰)
با توجه به نتایج مندرج در جدول بالا مشاهده می شود که میانگین این متغیر ۷۵۰۳/۳ می باشد و سطح معنی دار به دست آمده برای مقایسه این میانگین با عدد ۳ کمتر از ۰٫۰۵ می باشد، لذا فرضیه H0 مبنی بر عدم تفاوت میانگین با عدد ۳ رد می شود و باتوجه به فاصله اطمینان به دست آمده (که تنها اعداد مثبت را در بر دارد) می توان گفت که میانگین به طور معنی دار بیشتر از ۳ می باشد، پس فرضیه اصلی با اطمینان ۹۵ درصد تایید می شود.
۴-۳-۲ ) فرضیه ی فرعی اول: بین عوامل بازاریابی اجتماعی و وفاداری به نام تجاری رابطه وجود دارد.
سوالات ۹و۱۲و۱۴و۱۵ مربوط به تاثیر عوامل بازاریابی اجتماعی بر وفاداری نام تجاری می باشد. متغیر مرتبط با این فرضیه را به صورت میانگین امتیازات داده شده به این سوالات در نظر می گیریم، از آنجا که این متغیر میانگین چند متغیر با مقیاس ترتیبی (رتبه ای) است، مقیاس فاصله ای داشته و یک متغیر پیوسته است. اگر پاسخگویان در سوالات ۹و۱۲و۱۴و۱۵ بیشتر گزینه های کاملا موافقم و موافقم را علامت زده باشند، می توان پذیرفت که فرضیه فرعی اول تایید می شود، به بیان دیگر در صورتی که میانگین متغیر تعریف شده به طور معنی داری بیشتر از ۳ باشد ، فرضیه فرعی اول مورد تایید قرار می گیرد. برای مقایسه میانگین این متغیر با ۳ می توان در صورت نرمال بودن از ازمون استفاده کرد و در صورتی که داده ها نرمال نباشند از آزمون های ناپارامتری معادل آن یعنی ویلکاکسون بهره برد.جهت بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف استفاده می کنیم، در صورتی که سطح معنی دار آزمون بیشتر از ۰٫۰۵ باشد، فرض نرمال بودن داده ها پذیرفته می شود و می توان از آزمون t برای مقایسه میانگین متغیر با عدد ۳ استفاده کرد.
نتایج آزمون کولموگروف-اسمیرنوف در جدول زیر مشاهده می شود:
جدول۴-۱۲ نتایج آزمون کولموگورف – اسمیرنوف برای متغیر وفاداری به نام تجاری
متغیر مورد بررسی تعداد آماره آزمون سطح معنی دار نتیجه آزمون
وفاداری به نام تجاری ۲۵۴ ۸۲۴/۱ ۰۰۳/۰ نرمال نیست
همان گونه که در جدول بالا ملاحظه می شود سطح معنی دار آزمون کمتر از ۰٫۰۵ می باشد، بنابراین فرضیه صفر مبنی بر نرمال بودن داده ها رد می شود، لذا برای بررسی میانگین متغیر نمی توان از آزمون پارامتری t استفاده کرد و بایستی از آزمون جایگزین آن یعنی آزمون ویلکاکسون بهره برد.
جدول ۴-۱۳ نتایج آزمون ویلکاکسون مقایسه میانه متغیر وفاداری به نام تجاری با عدد ۳