وارد کردن مشخصات کارت بانکی از طریق صفحه کلید مجازی به به منظور بالا بردن امنیت حفظ و نگهداری اطلاعات کاربر.
نمایش مبلغ و نام فروشنده در صفحه پرداخت جهت یادآوری مجدد اطلاعات پرداخت به کاربر.
نمایش مراحل انجام کار در بالای صفحه پرداخت به صورت گرافیکی به کاربر.
. مشاهده تراکنشهای خرید و ارائه آن به صورت فرمتهای رایج PDF و Excel به فروشنده
ارائه گزارش به صورت صعودی و نزولی بر اساس تاریخ و مبلغ تراکنش به فروشنده.
امکان فیلتر براساس نوع تراکنش، مبلغ، تاریخ، شماره پیگیری و وضعیت تراکنش به فروشنده.
جداسازی سه مرحله ای بررسی خرید، پرداخت و اطلاع به فروشنده جهت کنترل بهتر.
۲-۱-۲۰-۳-۵ )سامانه موبایل بانک:
نرم افزاری که دریافت خدمات بانکی را از طریق موبایل در هر مکان و زمان میسر می نماید ، این نرم افزار بر اساس تکنولوژی و سیستم عاملهای موبایل Android و Java و غیره پرکاربرد توسط بانکها تولید و در اختیار مشتریان قرار می گیرد. نحوه تبادل اطلاعات آن از طریق موبایل با سرور ارائه کننده سرویس که در مرکز داده بانک مستقر شده است از طریق بستر ارتباطی GPRS یا SMS می باشد به این صورت که درخواست مشتری توسط نرم افزار رمزنگاری شده و از طریق بستر ارتباطی به سرور مربوطه ارسال می شود، پس از بررسی درخواست و در صورت نیاز اعمال تغییرات در بانک اطلاعات، پاسخ به کاربر ارائه می گردد و عملیات صورت می پذیرد. خدمات بانکی مجاز از طریق موبایل بانک به شرح ذیل می باشد:
انتقال وجه به کارت.
انتقال وجه به سپرده.
دریافت صورتحساب.
پرداخت قبض.
خرید شارژ سیم کارتهای اعتباری.
مدیریت چک جهت ثبت اطلاعات و مشاهده وضعیت چکهای صادره.
مدیریت تسهیلات جهت مشاهده وضعیت تسهیلات.
اطلاع رسانی نرخ ارز.
جستجوی شعب بانک مربوطه.
ارتباط از طریق GPRS و SMS
امکان دریافت و بروزرسانی خودکار سپرده ها و کارتهای مشتری.
بروز رسانی و مشاهده آخرین وضعیت سپرده و کارت.
امکان اضافه کردن کارتهای بانکهای عضو شبکه شتاب.
مسدود کردن کارت بانکی.
تغییر رمز دوم کارت بانکی.
نمایش تاریخچه انتقال وجه های انجام شده.
نمایش سقف روزانه،انتقال روزانه،سقف ماهانه،میزان انتقال ماهانه،حداقل و حداکثر هر انتقال.
اعلام شماره شبای بانکی.
نمایش آخرین وضعیت نوع سپرده و نرخ سود.
امکان استفاده از برنامه با گوشی های لمسی Touch به جهت داشتن آیکون.
امکان ارائه نسخه بدون عکس و ساده جهت گوشی های با قدرت پردازش کمتر.
۲-۱-۲۱ )مزایای همراه بانک
۱- عدم محدودیت مکانی : هرکس در هر مکانی که تحت پوشش شبکه تلفن همراه است میتواند با نقاط دیگر ارتباط برقرار کند. و در حالی که استفاده از اینترنت نیاز به یک نقطه ثابت و خط تلفن خاص است و برای استفاده از خودپرداز یا پایانه فروش نیز باید به مراکز ویژه ای مراجعه نمود.
۲ – ضریب نفوذ بالا : نفوذ بالای شبکه های تلفن همراه در اقصی نقاط جهان حکایت از سازگاری این فن آوری با فرهنگ جوامع مختلف دارد. اما اینترنت و کامپیوتر های شخصی با همه قابلیت ها و توانایی ها ی موجود هیچگاه نتوانسته اند پا به پای فناوری تلفن همراه رشد نمایند.
۳- کاملا شخصی بودن : رایانه ها دربسیای موارد به صورت مشترک استفاده میشوند اما تلفن همراه کاملا جنبه شخصی داشته و فقط یک نفر از آن استفاده میکند. این موضوع باعث میشود که رد گیری، شناسایی ، تصدیق هویت و در نتیجه امنیت خدمات بانکداری افزایش یابد.
۴- همراه همیشگی افراد: در حالی که کامپیوتر های شخصی و سایر ابزار آلات الکترونیک قابلیت حمل ندارند ، لیکن افراد تلفن همراه را به دلیل سبکی و سهولت حمل ، همیشه با خود حمل میکنند و بنابر این هرگونه اطلاعات همزمان با ارسال ، دریافت میگردد در حالی که در اینترنت و پست الکترونیک این گونه نیست و اطلاع از نامه های ارسال شده نیاز به مراجعه به صندوق پستی دارد.
۵- سیستم شناسایی قدرتمند – محرمانه بودن اطلاعات یکی از عوامل بسیار مهم ، به ویژه در داد و ستد های مالی تجاری است. بدین منظور در تلفن همراه از ابزار های پیشرفته ای برای تعیین هویت فرستنده ، محرمانه بودن اطلاعات و عدم امکان انکار توسط فرستنده و گیرنده استفاده شده است.
۶- امنیت سیستم تلفن های همراه – دارای سیستم امنیتی بسیار قدرتمندی به منظور کد گذاری و رمز گذاری اطلاعات شخصی استفاده کنندگان است. بدین ترتیب اطلاعات محرمانه کاربران از جمله شماره کارت اعتباری ، شماره تلفن ، آدرس محل سکونت ، موجودی حساب بانکی و … در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت.
۷- سادگی سیستم – روش استفاده از تلفن همراه بسیار ساده است. به طوری که هر شخص میتواند به راحتی از مزایای آن بهره مند شود.
۸- سرعت و کارآیی- سرعت و کارآیی تلفن همراه در حد مطلوبی است. این سیستم از سرعت انتقال و امکانات بالایی برخوردار است و تا حد امکان بی درنگ عمل میکند. ارسال و دریافت پیام و اطلاعات در این سیستم بسیار سریع و راحت صورت میگیرد.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
۲-۱-۲۲ )دیگر فواید بانکداری همراه
– پایین آمدن هزینه های عملیاتی
– پایین آمدن هزینه های پرسنلی
– عدم نیاز به تعدد شعب در مناطق مختلف
– جلب رضایت مشتری
– ارائه خدمات بانکی در هر ساعت از شبانه روز
– ارائه خدمات مختلف در هر نقطه ای که مشتری به آن نیاز مند باشد
– قابلیت استفاده در کلیه نقاط تحت پوشش
– سهولت حمل و نقل
– عدم نیاز به اتصال به اینترنت
– سرعت و امنیت بهتر نسبت به محیط اینترنت
– سهولت کارکردن و یادگیری نسبت به رایانه و اینترنت
۲-۱-۲۳ )مزایای بانکداری همراه از دیدگاه بانک ها
۲-۱-۲۳-۱)تشدید رقابت در بانک ها
محصولات بانک ها خدماتی هستند که ماهیت غیر مادی داشته و فروش آنها به کمک شبکه های رایانه ای سرتاسر جهان را پوشش داده و در حال گسترش است. ایجاد بازار مشترک در محدوده کشورهای عضو اتحادیه اروپا منجر به افزایش رقابت در این اتحادیه در کلیه زمینه های تجاری از جمله بانکداری گردیده است . جهانی شدن که به سرعت در حال گسترش است ، این رقابت ها را تشدید میکند. پیشرفت های فنی که همراه با روند جهانی شدن اتفاق میافتد این امکان را میدهد تا بانک ها خدمات خود را در سرزمین های دور بدون هزینه های فراوان مالی ، جهت احداث شعبه ، استخدام پرسنل و … ارائه دهند.
این موقعیت البته یک خیابان دو طرفه است : در یکسو بانک به شبکه دسترسی دارد و از سوی دیگر مواجه با رقبای جدید و رقابت شدید در محدوده جغرافیایی و فیزیکی خود میگردد. پس برای کسب موفقیت در این موقعیت پیچیده و حساس جدای از بحث همکاری تجاری ، هر بانک بایستی به رشد خود بیاندیشد ، به همین جهت ضروری مینماید که در عین حال که مشتریان خود را حفظ میکنند به طور همزمان مشتریان جدید برای خود بیابد.
با توجه به حساسیت مشتریان به قیمت ها ، بانک ها بایستی خدمات سود آورانه ای جهت جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان فعلی ارائه دهند.(سعید سعیدی، ۱۳۹۲)
۲-۱-۲۳-۲ )گروه هدف
بانکها امروزه با مشتریانی مواجه هستند که اطلاعات بسیاری از در خصوص فناوری های جدید دارند و میخواهند تراکنش های بانکی خود را در حالی که در حرکت هستند و بدون توجه به ساعت کاری برنامه ریزی کرده و انجام دهند. بانک برای پاسخ به این نیاز مشتریان ، به معرفی و توسعه فناوری موبایل پرداخته و به کمک خدمات بانکداری همراه این تقاضا را پاسخ میدهد.
گروه مشتریان هدف در سه دسته تعریف میشوند :
نوجوانان : که نقش مهمی در توسعه ارتباطات موبایل دارند. این گروه آشنا به فناوری جدید هستند و خواستار تجربه نمودن خدمات و محصولات نو آورانه میباشند. این نوجوانان خواستار ارائه سرویس بدون توجه به مکان خدمات هستند. این گروه به عنوان مشتریان بالقوه بانک ها قلمداد میشوند.
جوانان : این گروه آشنا به فناوری های جدید هستند ، از لحاظ مالی قوی نیستند ولی ممکن است در فعالیت هایی مانند بورس فعال باشند و در فاصله زمانی نه چندان دور مشتریان قدرتمندی برای بانکها خواهند بود .
تجار : گروهی از مشتریان که از لحاظ مالی قدرتمند هستند و به دلیل نیاز به دسترسی به فعالیت های بانکی در هر زمان و مکان به فناوریهای نوین از جمله موبایل بانک نیاز و توجه دارد .
(سعید سعیدی،۱۳۹۲)
۲-۱-۲۴ )تاریخچه بانکداری همراه
سال ۱۹۹۹ زمانی که فاندام اولین تلفن همراه خود را وارد بازار کرد ، اولین شرکتی که از این تلفن استفاده کرد شرکت پی باکس بود که از حمایت مالی بانک دویچه برخوردار بود. این فناوری در کشور های آلمان ، اتریش ، سوئد ، اسپانیا ، و انگلیس مورد استفاده قرار گرفت.
یکی دیگر از شرکت های پیشرو در زمینه ارائه خدمات بانکداری همراه ، شرکت اسپانیایی موبی پاگو بود که بانک bbvm و تله فونیکا از آن حمایت میکردند . در سال ۲۰۰۳ نتیجه همکاری این موسسات که نوعی تلفن همراه با قابلیت های انجام خدمات مالی بود وارد بازار شد اما هرگز نتوانست تعهدات شرکت سازنده را تحقق بخشد و از همان ابتدا با مشکل مواجه شد.
شرکت تله کام فرانسه در سال ۲۰۰۲ تلفن همراه خاصی که دارای یک کارت خوان یکپارچه بود روانه بازار کرد. ولی باز هم به دلیل نداشتن جذابیت ، اقبال عمومی نیافت. اما از سال ۲۰۰۴ شاهد رشد و گسترش صنعت بانکداری و پرداخت از طریق موبایل هستیم ، زیرا تلفن های همراه کنونی علاوه بر توانایی انتقال اطلاعات ، امکان ارسال پیامک را هم دارند و بیشتر آنها قادرند با شبکه جهانی اینترنت ارتباط برقرار کنند.