فرآیندهای فعلی را اصلاح می کند
کاهش هزینه ها در آن کم تا متوسط است
ممکن است به تکنولوژی وابسته باشد
معمولا مزایای آن کم است
۲-۸ ویژگی های کلی مهندسی مجدد
در مورد ویژگی های مهندسی مجدد مطالب زیادی مطرح شده است که از میان آنها می توانیم موارد زیر را به عنوان مهمترین ویژگی های مهندسی مجدد برشماریم:
باعث حذف بوروکراسی می شود
سازمانی مسطح واقعی پدید می آید
فعالیتها فرآیندگرا می شوند
ساختارهای وظیفه ای از بین می روند
کارایی فرآیندها افزایش می یابد
فرآیندها ساده تر می شوند
وظایف مشترک به جای وظایف تخصصی به وجود می آیند
مدیران به مربی تبدیل می شوند و فرآیندها را متعلق به خود می دانند
از نگرش سیستمی استفاده می شود
عملکرد عملیاتی به شدت بهبود می یابد
از بهبود های ناقص و تدریجی اجتناب می شود
توجه شدیدی به اجرا و دستیابی به اولویت های سازمان و هدف های آن می شود و این کار به کمک فعالیت ها و رویه های پیشرفته انجام می شود
شگفت آور و غیر منتظره نیست ولی بسیار پیچیده است
از تکنولوژی اطلاعاتی به شدت بهره می برد (سوری ۱۳۸۶، ص ۳۹).
۲-۹مزیتهای BPR
مهندسی مجدد یک فرایند موجب بهبود در سیستمهای تحویل فرایند و بنابراین بهبود سطح خدمت به مشتری خواهدشد (Gunasekaran، ۲۰۰۲).گیمارز و بوند و گیمارز و همکارانموارد زیر را به عنوان مزیتهای مهندسی مجدد برشمردهاند:
بهبود روابط با مشتریان و تامینکنندگان
بهرهوری بیشتر: کاهش زمان چرخه، موجودی و هزینه
هزینههای پایین[۵۶]
افزایش رشد اقتصادی وسودآوری بالاتر
سازمانهای بدون کاغذ[۵۷]
کاهش عمده در هزینهی فرایند و زمان اجرا
بهبودهای عمده در کیفیت خروجیهای فرایند
استفادهی کارآمدتر از ماشینآلات
رضایت مشتری از پاسخ سریعتر به خواستههایش
تیم فروش: تمرکز منابع برای رسیدن به خواستههای گروههای منحصربهفرد مشتری
IT( بهبود برای مقابلهی سریع با تغییرات خواستههای مشتری)
فرآیندهای بازاریابی و فروش (اثربخشی هزینهای[۵۸] بالاتر) (Guimaraes & Bond،۱۹۹۶ ) (Guimaraes ، ۱۹۹۷).
۲-۱۰فنون مهندسی مجدد
فنونی که مهندسی مجدد در مراحل مختلف از آن استفاده میکند در چهار گروه به شرح زیر میباشد
الف) فنون گرافیکی، ب) فنون آماری،ج) فنون مدلسازی ود) فنون متنی (بحرینی، ۲۰۰۶).
۲-۱۱روششناسیها و رویکردهای مهندسیمجدد
روششناسی[۵۹]مجموعهای سازمان یافته از روشها، فنها و ابزارها است که برای هدایت کل چرخهی زندگی یک فرایند برای رسیدن به اهدافش به وجود میآید (Zair&Al-Mashari،۲۰۰۰). تلاش برای بهبود فرایند باید حقیقت گرا و مبتنی بر واقعیات[۶۰]باشد، یعنی اینکه بهبودهای فرایند باید مبتنی بر مشاهدهی نظاممند (سیستماتیک) و جمع آوری دادههای کمّی باشد تا ابتدا بتوان بر مشکلات اصلی فایق آمده سپس بر حذف ضایعات و کارهای بیهوده تکیه کرد.
کرو و رلفز مدعی شدهاند که تعداد کمی روششناسی و رویکرد استاندارد برایBPRوجود دارد. یک دلیل برای این کمبود استانداردسازی آن است که BPRمحصولی است از جهان کسب و کار و در میان جامعهی دانشگاهی و محققین از پذیرش کمی برخوردار است. مشاورین برای حفظ بازار خود، نظرات و رویکردهای شخصیشان را برای چگونگی انجام آن پردازش مینمایند.
به طور کلی روشهای مهندسیمجدد به منظورهای زیر طراحی میشوند:
کسب تعهد مدیریت
انتخاب یک تیم میان وظیفهای برای مهندسیمجدد
شناسایی فرآیندی که باید مهندسیمجدد شود