الطبری، جامع البیان فی تفسیرالقرآن، دارالمعرفه، بیروت، چاپ دوم، 1392 ق.
الطوسی، ابوجعفر محمدبن الحسن، التبیان فی تفسیرالقرآن، داراحیاء التراث العربی، بیروت 1412.
الطوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، نشر صدوق، تهران، چاپ اول، 1417 ق.
القاسمی، محمد جمال الدین، تفسیر قاسمی، دارالفکر، بیروت، بی تا.
القمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، دارالکتاب، قم، چاپ سوم، 1401.
الکاشانی، محمد بن مرتضی، تفسیر المعین، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، قم، بی تا.
الکرمی، محمد، التفسیرلکتاب الله المنیر، مطبعه العلمیه، قم 1402 ق.
الکلینی، الرازی، ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق، الفروع من الکافی، دارالکتب الاسلامی، بی جا، بی تا.
بشر، سیدعبدالله، تفسیر شبر، دارالبلاغه للطیاعه و النشر، بیروت، چاپ اول، 1412 ق.
تفسیر نمونه، جمعی از نویسندگان، دارالکتب الاسلامیه، بیروت، بی تا.
جمعی از نویسندگان، المعجم الوسیط، دارالدعوه، استانبول، بی تا.
حویزی،عبدالعلی بن جمعه،تفسیر نورالثقلین،نشر نوید اسلام،1388.
حکیمی،محمدرضا،الحیاء،تهران،دفتر نشر اسلامی،1368.
خمینی روح الله، تحریر الوسیله، مطبعه الآداب، نجف اشرف، چاپ دوم، 1390 ق.
خوانساری، سید احمد، جامع المدارک، نشر صدوق، تهران، چاپ دوم، 1364.
خوئی،ابوالقاسم،صراط النجاه اجوبه الاستفتائات،تعلیق جواد تبریزی،دارالکتب الاسلامیه،بی تا.
رازی، امام فخر، التفسیر الکبیر، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ دوم، بی تا.
رشید رضا، سید محمد، تفسیرالمنار، دارالمعرفه، بیروت، چاپ دوم، بی تا.
سبزواری، سید عبدالعلی، مواهب الرحمن فی تفسیر القرآن، مطبعه الآداب، نجف اشرف، 1405 ق.
سجستانی،سلیمان بن اشعث،سنن ابی داود،بیروت، داراحیاء التراث العربیه،1405 ه.ق.
شیخ طوسی، الخلاف، دارالکتب الاسلامیه، بی تا، بی جا.
شیرازی، مکارم، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیه، تهران، بی تا.
صادقی، محمد، الفرقان فی تفسیرالقرآن، نشر و فرهنگ اسلامی، چاپ دوم، 1406، ق.
عاملی ابراهیم، تفسیر عاملی، کتابخانه صدوق، تهران، چاپ اول، 1363.
فیض کاشانی، ملامحسن، تفسیر صافی، منشورات مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، بیروت، چاپ دوم، 1402 ق.
کـلینی رازی، ابـوجعفر مـحمد بن یعـقوب بن اسحاق، الاصول من الکافی، دارالکتب الاسلامیه، 1363.
قاسمی، جماالدین، تفسیر قاسمی، دارالفکر، بیروت، بی تا.
قمی،عباس،سفینه البحار فی شرح الحکم و الاثار،قم،نشر کوثرالادب،1362.
مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، مؤسسه الوفاء، بیروت، چاپ دوم، 1411 ق.
متقی،علی بن حسام،کنزالعمال،بیروت،موسسه الرساله،1413 ه.ق.
مجلسی،محمدباقر،روضه المتقین فی شرح من لایحضره الفقیه،قم،بنیاد فرهنگ اسلامی،1364.
مصطفوی، حسن تفسیر روشن انتشارات سروش، تهران، چاپ اول، 1371.
معلوف و جمعی از نویسندگان، المنجد فی اللغه، منشورات دارالمشرق، بیروت، چاپ سی و سوم، 1992 م.
نجفی محمد حسن، جواهرالکلام، دارالکتب الاسلامیه، بی تا.
هیثمی، علی بن ابوبکر، مجمع الزوائد و منبع الفوائد، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1422. ه.ق.
Abstract:
Article 1105 of the civil law following immami jurisprudence knows the male as head of family. And of course its range is set by law, and lawyers call I a social duty, not a personal privilege. This research first has examined the position of women in Islamic thought and after proving the absence of value difference from being human between men and woman in the field of law and social relations, lets us examine headed by the wife of the man, and verses and hadith and justs and commentators ideas about this subject and other related topics such as incompatible woman law, alimony, deference, housing and … in Immamy jurisprudence and civil law to be detailed. The main verse disputed and jurists citations is verse 34 of Sura Nisa that therein adoption decree and punishment of incompatible woman is expressed and men are considered as the guardian and caretaker of women, of course in view of the honors in holy Quran, but commentators with verses and hadiths are presented, superiority of men over women in social roles, high intellectual power of men, a plurality of wit and physical power in the men, the other group with continued reference to the verse, considered these interpretations only about alimony payments.
Continue of holy verse tries to sentence dealing with incompatible woman that studied extensively. And in final chapter of research, examples of male headed by men over women in civil law were expressed and also lawyers comment about this subject.
Key words: headed by man, couples duties, woman right, immamy jurisprudence, statute book
– سوره یونس، آیه ی 44. ↑
– سوره ی فصلت، آیه ی 46. ↑
– این آیه ها عبارت است از: الف ـ سوره بقره، آیه 38-30.ب ـ سوره ص، آیه 83-71.ج ـ سوره حجر، آیه 42-26.دـ سوره قیامت، آیه 39-.هـ ـ سوره طه. آیه 133-115. و ـ سوره روم، آیه ز ـ سوره اعراف، آیه 27-10 و 189. ↑
– سوره حجر، آیه 29-28، سوره ص، آیه 72-71، سوره سجده، آیه 9-7. ↑
– سوره انفطار، آیه .67 ↑
– سوره نمل، آیه 78، سوره مؤمن، آیه 30. ↑
↑
– سوره شمس، آیه 8-7. ↑
– سوره احزاب، آیه 72. ↑
– سوره حج، آیه 65و2؛ سوره ابراهیم، آیه 23-32، سوره جائیه، آیه 13، سوره نحل، آیه 14؛ سوره بقره، آیه 29. ↑
– سوره بقره، آیه 239، سوره انعام، آیه 91، سوره رحمن، آیه 3-1؛ سوره علق، آیه 5-4. ↑
– سوره مائده، آیه 30؛ سوره جمعه، آیه 1. ↑
– سوره بقره، آیه 185؛ سوره ابراهیم، آیه 1. ↑
– سوره ذاریات، آیه 56. ↑