اضطراب امتحان نوعی اشتغال ذهنی است که با خودآگاهی، شک و تردید نسبت به خود و خود تحقیری توسط ساراسون تعریف می شود. عوامل زیادی باعث اضطراب امتحان می شوند از جمله عوامل شخصیتی و فردی، عوامل آموزشگاهی و جامعه ای و دسته ی سوم عوامل خانوادگی.
در ادامه فصل پژوهش های انجام شده دراین زمینه ها در داخل وخارج کشور عنوان شدند. با بررسی پژوهش های گذشته مشخص شد که در داخل کشور پژوهش های اندکی درزمینه تیزهوشی صورت گرفته است و هم چنین تحقیقات بسیار اندکی در ارتباط با مقایسه ی دانش آموزان تیزهوش درمدارس با سطوح علمی مختلف انجام گرفته است. لذا این پژوهش درزمینه ی مقایسه خودپنداره تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، عزت نفس و اضطراب امتحان در دانش آموزان تیز هوش مدارس عادی و ویژه قصد دارد شکاف پژوهش در این زمینه را تکمیل کند.
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه
درطراحی پژوهش، محقق باید برنامه ای روشن برای انتخاب نمونه جمع آوری داده ها وتحلیل آن هاتدوین نماید. اگر طرح تحقیق نقصان داشته باشد،تفسیر نتایج مشکل یا غیر ممکن خواهد بود (گال[۲۰۳]، ۱۳۸۶).
طرح تحقیق
در این پژوهش، از روش تحقیق علی_مقایسه ای استفاده شده است. در پژوهش های علی_مقایسه ای چنان چه بیش از دو گروه وجود داشته باشد، از روش آماری، تجزیه و تحلیل واریانس برای بررسی تفاوت بین گروه ها استفاده می شود.
جامعه آماری
جامعه آماری در پژوهش حاضر دانش آموزان دختر تیزهوش سال دوم مقطع دبیرستان های عادی و تیزهوشان شهر اصفهان، درسال تحصیلی ۱۳۹۰-۱۳۹۱ می باشد.
حجم نمونه و روش نمونه گیری
در این پژوهش تعداد ۶۰ نفر با روش نمونه گیری طبقه ای چند مرحله ای از دبیرستان های عادی شهر اصفهان انتخاب و مورد مقایسه قرار گرفتند، و هم چنین به روش نمونه گیری ساده دانش آموزان تیز هوش مدرسه تیز هوشان انتخاب شدند. جهت انتخاب نمونه فوق که با همکاری سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اداره و آموزش و پرورش کل استان اصفهان صورت گرفته که از بین نواحی آموزش و پرورش شهر اصفهان پنج دبیرستان دولتی به تصادف انتخاب گردید. لازم به ذکر است که در استان اصفهان تنهایک دبیرستان دخترانه تیزهوشان به نام فرزانگان وجود دارد.
پس از میان این دبیرستان ها ۶۰ نفر به طور تصادفی انتخاب شدند، که ۳۰ نفر از مدارس عادی و ۳۰ نفر از مدرسه تیزهوشان بودند. دانش آموزانی که در مدارس عادی تحصیل می کردند، به وسیله تست هوش ریون پیشرفته مورد سنجش قرار گرفتند و از بین دانش آموزانی که ضریب هوشی بالای ۱۲۰ داشتند، ۳۰ نفر به طور تصادفی انتخاب شدند.
ابزار پژوهش
ابزارهای مورد استفاده دراین پژوهش عبارتند از:
تست هوش ریون پیشرفته[۲۰۴]:
تست هوش ماتریس های پیش رونده ریون پیشرفته از آزمون های معتبر هوشی است که با سنجش و اندازه گیری هوش کلی (عامل g) به منظور سنجش هوش بهر دانش آموزان تیز هوش مدارس عادی مورد استفاده قرار گرفت. این تست شامل ۴۸ سوال می باشد، که در دو دفترچه جای دارد. سوالات این تست از ساده به مشکل مرتب شده است. دفترچه اول شامل ۱۲ سوال است و آزمودنی ها باید سوالات این دفترچه را در مدت ۱۰ دقیقه پاسخ دهند و دفترچه دوم شامل ۳۶ سوال می باشد و آزمودنی به مدت ۴۰ تا ۶۰ دقیقه موظف به پاسخ گویی هستند و اگر آزمودنی در مدت ۴۰ دقیقه به سوالات این دفترچه پاسخ دهد نمره ی بیشتری کسب خواهد کرد. این تست برای نوجوانان و جوانان ساخته شده و لازم به ذکر است که سوالات این دو دفترچه به صورت سیاه و سفید تنظیم شده است. با بهره گرفتن از نمرات استاندارد (نمرات z)، معادل بهره هوشی با میانگین ۱۰۰ و انحراف معیار ۱۵ به دست آمده است.
روایی و پایایی تست هوش ریون پیشرفته
این تست توسط رحمانی (۱۳۸۶) بر روی دانشجویان دانشگاه آزاد خوراسگان هنجاریابی شد. تجزیه و تحلیل سوال های آزمون از طریق هماهنگی درونی سوالات و با بهره گرفتن از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ نشان داد که سوالات آزمون از هماهنگی درونی برخوردار است. ضریب آلفای آزمون ۰/۸۲ به دست آمد.
به منظور تعیین روایی آزمون، شواهد همبستگی روایی ملاکی هم زمان مورد استفاده قرار گرفت. روش کار به این صورت بود که ضریب همبستگی بین نمرات ۶۰ نفر از آزمودنی ها در آزمون هوش وکسلر بزرگ سالان (بخش کلامی) و نمرات آنان در آزمون ماتریس های پیش رونده ریون پیشرفته محاسبه گردید. مقدار عددی ضریب همبستگی ۰/۷۳ به دست آمد که در سطح ۰/۰۱ معنی دار بود.
نتیجه تصویری برای موضوع هوش
از این آزمون هم اکنون یک جدول هنجاریابی شده در ایران در دست است که در راهنمای آن ذکر گردیده معیارهای آن بر اساس عملکرد ۲۵۶۱ دانش آموز مقطع راهنمایی و متوسطه ۱۲ تا ۱۸ ساله تبریز به دست آمده است. ضریب آلفای کرونباخ در این هنجاریابی ۰/۹۱ به دست آمده است.
پرسش نامه خود پنداره تحصیلی:
پرسش نامه خودپنداره تحصیلی کانر برای سنجش خود پنداره تحصیلی دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفت . این آزمون شامل ۳۷ سوال چهار گزینه ای (بسیار مخالف، مخالف، موافق وبسیار موافق) می باشد، که از سوال ۱ تا سوال ۱۸ به صورت (بسیار مخالف =۴، مخالف =۳ ، موافق= ۲ و بسیار موافق = ۰) و از سوال ۱۹ تا ۳۷ به صورت (بسیار مخالف=۱ ، مخالف =۲ ، موافق =۳ ، موافق =۲ و بسیارموافق = ۴) نمره گذاری می شود.
حداقل نمره دراین آزمون ۳۷ و حداکثر نمره در این آزمون ۱۴۸ است .در این آزمون هر چه فرد نمره ای بالاتری کسب کند، نشان دهنده خود پنداره تحصیلی بیشتری است.
روایی و پایایی پرسش نامه
این آزمون توسط پژوهش گر ترجمه شد و برروی دانش آموزان دختر مقطع دوم دبیرستان به اجرا درآمد.
همسانی درونی : برای سنجش همسانی درونی آزمون خود پنداره تحصیلی کانر، این آزمون دو بار با فاصله زمانی پس از چهار هفته بر روی ۶۰ نفر از آزمودنی هایی که در مرحله اول شرکت کرده بودند، اجرا شد. ضریب همبستگی بین نمرات بار اول و دوم ۰/۸۱ محاسبه شد. پایایی این آزمون در پژوهش حاضر به روش آلفای کرونباخ محاسبه شد و ۸۳/۰ به دست آمد.
پرسش نامه خودکارآمدی تحصیلی:
شرکت کنندگان پاسخ های خود را با بهره گرفتن از ابعاد ۵ نمره ای لیکرت ارائه می کنند که از کاملاً مخالف (۱) تا کاملاً موافق (۵) رده بندی می شود. هر زیر گروه از ابعاد، از ترکیب پاسخ های آیتم ها برای زیر گروه ابعاد با نمراتی که از ۵ تا ۲۵ رده بندی می شوند امتیاز داده می شود. نمره کل ابعاد، از ترکیب نمرات زیر گروه ابعاد با نمرات کل که از ۳۳ تا ۱۶۵ می باشد به دست می آید.
مطابق با مدل اصلی خود کارآمدی بندورا، یک مقیاس خاص برای اندازه گیری خود کارآمدی در حوزه ی تحصیلات عالی نیاز بود. بنابراین، خود کارآمدی تحصیلی شرکت کنندگان با بهره گرفتن از یک نسخه ی اصلاح شده از مقیاس خود کارآمدی تحصیلی وود ولاک[۲۰۵](۱۹۸۷ ؛[۲۰۶]ASE) ارزیابی شد. (ASE) یک مقیاس سنتی برای خود کارآمدی است که برای تعیین بزرگی، یا سطحی که در آن فرد باور می کند که می تواند عمل کند، و توان یا سطح اعتماد به نفس فرد که در آن سطح می تواند عمل کند(بندورا، ۱۹۹۷؛ وودولاک، ۱۹۸۷). (ASE) اولیه هفت بعد از عملکرد تحصیلی را بررسی می کند: تمرکز کلاسی، به حافظه سپاری، تمرکز امتحان، فهمیدن، تفسیر کردن، درک کردن مفاهیم، و یادداشت برداری کردن. آیتم ها شامل چهار تا پنج سطح عملکرد برای هر ناحیه تکلیف هستند. برای مثال تمرکز بر روی حداقل ۵۰% (یا ۷۰%، ۹۰%، ۱۰۰%) از دوره ی کلاس یا به خاطر سپاری ۵۰% (۷۰%، ۹۰%، ۱۰۰%) از حقایق و مفاهیم، شرکت کنندگان بایستی نشان دهند در هر سطح عملکرد می توانند انجام دهند و سپس سطح قضاوت اعتماد به نفس را که از کاملاً بدون اعتماد بنفس (۰) تا کاملاً دارای اعتماد بنفس (۱۰) رده بندی می شود نشان دهند.
روایی وپایایی پرسش نامه
ماورر و پییر (۱۹۹۸) بر اساس آلفای کرونباخ برای کل مقیاس (ASE) پایایی ۰٫۸۰ را گزارش کردند .روایی آن را نیز مطلوب دانستند. در پژوهش حاضر پایایی پرسش نامه نیز با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ ۰٫۸۹ به دست آمد و جهت روایی ابعاد از روایی وابسته به محتوا استفاده شد به این منظور که در هر ابعاد همبستگی سوالات ابعاد با نمره کل محاسبه شد. چون در ابعاد اغلب سوالات با نمره کل رابطه معنی دار داشتند، روایی محتوای ابعاد مورد تایید قرار گرفت.(به نقل از ولی خانی، ۱۳۹۰).
پرسش نامه عزت نفس رزنبرگ
پرسش نامه عزت نفس رزنبرگ دارای ۱۰سوال می باشد، که این ۱۰ سوال ۲ گزینه ای می باشند و نمره گذاری این آزمون ۱۰ سوالی که شامل ۲ گزینه ای (موافق و مخالف) است در۵ سوال نخست به گزینه موافق نمره ی یک و به گزینه مخالف نمره ی صفر و در ۵ سوال آخر به گزینه موافق نمره ی صفر و به گزینه ی مخالف نمره ی یک تعلق میگیرد.
روایی و پایایی پرسش نامه
کرید و پاتون [۲۰۷] (۲۰۰۴) ضریب پایایی این آزمون را ۸۴/۰ برآورد کردند. در پژوهش که توسط صادقی(۱۳۹۰)انجام گرفت در مطالعه ی مقدماتی و هم در مطالعه نهایی پایایی پرسش نامه آلفای کرونباخ محاسبه شده و به ترتیب ۷۶/۰ و ۷۱/۰ به دست آمده است. رجبی و بهلول (۱۳۸۶) ضریب پایایی این پرسش نامه را در نوجوانان و جوانان ایرانی ۰/۸۴ گزارش داده اند. و هم چنین همسانی درونی این آزمون از ۰/۷۲ تا ۰/۸۷ به دست آمده است.
رزنبرگ ضریب تکرار پذیری ۰/۹۲ و مقیاس پذیری ۰/۷۲ برای این آزمون گزارش کرده است. هم چنین همسانی درونی مناسبی نیز از ۰/۷۲ تا ۰/۹۷ گزارش شده است.
سیاهه اضطراب امتحان (ابوالقاسمی وهمکاران، ۱۳۷۵)
سیاهه اضطراب امتحان [۲۰۸] TAI (ابوالقاسمی و همکاران ، ۱۳۷۵، ص ۶۱- ۷۴) مشتمل بر ۲۵ماده است که آزمودنی بر اساس یک مقیاس لیکرت ۴ گزینه ای (هرگز= ۰ ، به ندرت = ۱ ، گاهی اوقات =۲،واغلب اوقات =۳ ) پاسخ می گوید حداقل نمره دراین آزمون، و حداکثر ۷۵ است. هرچه فرد نمره بالاتری کسب کند، نشان دهنده اضطراب بیشتری است.
روایی و پایایی پرسش نامه
همسانی درونی : برای سنجش همسانی درونی TAI، این آزمون مجدداً پس از چهار هفته تا شش هفته به ۹۱ آزمودنی پسر و ۹۰ آزمودنی دختر که در مرحله اول شرکت داشتند، داده شد.
ضرایب همبستگی بین نمره آزمودنی ها در دو نوبت یعنی آزمون وآزمون مجدد برای کل آزمودنی ها، آزمودنی های دختر وآزمودنی پسر به ترتیب (۷۷/۰=r)، (۸۸/۰ = r ) و (۶۸/۰= r )می باشد که رضایت بخش است.
اعتبار: برای ارزیابی اعتبار TAI، این مقیاس به طور هم زمان با پرسش نامه اضطراب (نجاریان ،عطاری ومکوندی، (۱۳۷۵) و مقیاس عزت نفس (کویر اسمیت ، ۱۹۶۷) به دانش آموزان نمونه پژوهش جهت اعتبار یابی داده شد.
مقیاس ۲۰ ماده ای پرسش نامه اضطراب به وسیله روش تحلیل عوامل شناخته شده است و از مشخصات روان سنجی قابل قبول و رضایت بخشی برخوردار است. ضرایب همبستگی بین نمونه های کل آزمودنی در مقیاس اضطراب عمومی با TAI برای کل نمونه، آزمودنی های دختر و آزمودنی پسر به ترتیب ۶۷/۰= r ، ۷۲/۰ = r (001/0 = p ) می باشد .
هم چنین به منظور سنجش اعتبار TAI ازمقیاس عزت نفس کوپر اسمیت استفاده شد که ۵۸ ماده دارد و از اعتبار و روایی رضایت بخش برخوردار است(رئیسی، ۱۳۵۸). ضرایب همبستگی نمره های کل آزمودنی ها،آزمودنی های دختر وآزمودنی های پسر در مقایسه عزت نفس با TAI به ترتیب ۵۷/۰=r ،۶۸/۰=r و ۴۳/۰ = r (001 /0 = p) می باشد.
پژوهش گران هم چنین هنجارهای نمره های آزمودنی های نمونه (۵۸۱ = N ) را به صورت رتبه های درصدی محاسبه می کنند. و با مقایسه نمره های آزمودنی های دختر و پسر در مقیاس TAI به وسیله یک آزمون T نتیجه گیری می کنند که نمره های آزمودنی های دختر در مقیاس TAI به طور معنی داری بیشتر از نمره های آزمودنی های پسر می باشد (۰۰۱/۰ P< ، ۵۲۴ = df ، ۳۱/۳ = T). در پایان پژوهش گران نتیجه گیری کردند که مقیاس TAI واجد شرایط لازم برای کاربرد در پژوهش های روان شناختی و تشخیص اضطراب امتحان در کودکان و نوجوانان درمدارس می باشد.
شیوه های اجرای پژوهش
پس از مراجعه به مرکز سمپاد و آموزش و پرورش و هماهنگی با مسئوولان و به دنبال آن معرفی به مدارس، پس از انتخاب نمونه، گمارش تصادفی نمونه پژوهش و اجرای آزمون تست هوش ریون پیشرفته بر روی دانش آموزان مدارس عادی و سپس انتخاب تصادفی دانش آموزان با ضریب هوشی بالای ۱۲۰، از تمام آزمودنی ها، چهار آزمون (خود پنداره تحصیلی، خودکار آمدی تحصیلی، عزت نفس و اضطراب امتحان ) به عمل آمد و پس از نمره گذاری آزمون ها نتایج آزمون ها در دو گروه ۳۰ نفره دانش آموزان تیزهوش مدارس عادی و ۳۰ نفر تیزهوشان مدرسه تیز هوشان با هم مقایسه شد.
روش تجزیه و تحلیل آماری داده ها
روش تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش درحیطه ی آمار توصیفی از شاخص های میانگین و انحراف معیار و در حیطه ی آمار استنباطی از آزمون تحلیل واریانس به منظور مقایسه دو گروه از دانش آموزان تیزهوش مدارس عادی و تیزهوش مدرسه تیزهوشان انجام پذیرفت.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده
مقدمه
در این فصل فرضیه های پژوهش مطرح می شود و نتایج مربوط به هر کدام ارائه می گردد.
فرضیه اول: بین خود پنداره تحصیلی دانش آموزان دختر تیز هوش مدارس عادی و دانش آموزان مدارس تیز هوشان شهر اصفهان تفاوت وجود دارد.
در جدول (۴-۱) جهت دستیابی به هدف ویژه اول پژوهش که مقایسه خود پنداره تحصیلی دانش آموزان دختر تیز هوش مدارس عادی و دانش آموزان مدارس تیز هوشان شهر اصفهان می باشد، از شاخص های آماری میانگین و انحراف معیار برای محاسبه استفاده شده است.
فرضیه دوم: بین خودکار آمدی تحصیلی دانش آموزان تیزهوش مدارس عادی و دانش آموزان تیزهوش مدرسه تیزهوشان تفاوت وجود دارد.
در جدول (۴-۱) جهت دستیابی به هدف ویژه دوم پژوهش که مقایسه خود کار آمدی تحصیلی دانش آموزان دختر تیز هوش مدارس عادی و دانش آموزان مدارس تیز هوشان شهر اصفهان است، از شاخص های آماری میانگین و انحراف معیار برای محاسبه استفاده شده است.
فرضیه سوم: بین عزت نفس دانش آموزان تیزهوش مدارس عادی و دانش آموزان تیزهوش مدرسه تیزهوشان تفاوت وجود دارد.
در جدول (۴-۱) جهت دستیابی به هدف ویژه سوم پژوهش که مقایسه عزت نفس دانش آموزان دختر تیز هوش مدارس عادی و دانش آموزان مدارس تیز هوشان شهر اصفهان است، از شاخص های آماری میانگین و انحراف معیار برای محاسبه استفاده شده است.
چهارم: بین اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش مدارس عادی و دانش آموزان تیزهوش مدرسه تیزهوشان تفاوت وجود دارد.
در جدول (۴-۱) جهت دستیابی به هدف ویژه چهارم پژوهش که مقایسه اضطراب امتحان دانش آموزان دختر تیز هوش مدارس عادی و دانش آموزان مدارس تیزهوشان شهر اصفهان است، از شاخص های آماری میانگین و انحراف معیار برای محاسبه استفاده شده است.
جدول(۴-۱): مقایسه میانگین و انحراف معیار نمرات خودپنداره تحصیلی، خودکار آمدی تحصیلی، عزت نفس و اضطراب امتحان بین دانش آموزان تیزهوش مدارس عادی و دانش آموزان مدرسه تیزهوشان
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محف