برای استفاده از این چک لیست، هرکتاب به چند نفر ارزشیاب متخصص داده می شود. هر ارزیاب پس از مطالعه کتاب در مورد تک تک معیارهای موجود در کتاب دست به قضاوت زده و به هر معیار از نمره کامل ۵ تا کمترین نمره یعنی ۱ اختصاص می دهد. جمع کل نمره ها برای کتاب بسیار مطلوب ۱۰۰ خواهد بود. از نمرات ارزشیابان میانگین گرفته می شود و سپس در مورد کل کتاب و یا معیارهای خاصی از کتاب تصمیم گیری می شود (سازمان پژوهش، ۱۳۵۹). در حال حاضر از این چک لیست دیگر برای ارزشیابی کتاب های درسی استفاده نمی شود.
۲-۱-۱۲-۲ چک لیست انتخاب کتاب درسی مناسب
این ابزار ابتدا برای ارزشیابی کتاب های روانشناسی تربیتی بکار رفته است و به آن چک لیست ملاک های ارزیابی برای انتخاب کتاب درسی مناسب نیز گفته می شود (همینگر[۴۰]، باترزبای[۴۱]، ترجمه پاکاریان و یارمحمدیان). این چک لیست حاوی ۳۸ سئوال در ۷ بخش است که باید پاسخگو به هر سئوال جواب بله یا خیر بدهد. تعداد پاسخ های مثبت ثبت شده، معیاری است که بر اساس آن درباره مناسب بودن کتاب های مورد بررسی قضاوت می شود. کتاب هایی که امتیاز آن ها از رقم ۲۱ بیشتر است در گروه رضایت بخش ترین، کتاب هایی که امتیاز آن ها بین ۱۶ تا ۲۱ است به عنوان کتاب های قابل قبول و امتیاز زیر ۱۶ نشانگر حداقل رضایت بخشی از کتاب است. در ضمن مترجمین فوق، پایایی این چک لیست را مناسب گزارش نموده اند (به نقل از جعفری، ۱۳۷۵). در هنگام استفاده از این چک لیست بومی سازی نباید فراموش گردد.
جدول ۲-۲ چک لیست ملاک های ارزیابی برای انتخاب کتاب درسی مناسب
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
سئوالات چک لیست
بخش اول: فایق آمدن بر مفاهیم یا لغات مشکل
۱-استفاده از قلم ایتالیک یا ضخیم ۲- فهرست بندی و تعریف مفاهیم جدید ۳- دارا بودن واژه نامه ۴- داشتن واژه نامه همگام و مداوم[۴۲] در حاشیه ۵- اجتناب از نوشتن پانویس
بخش دوم: استفاده از کمک های آموزشی
۶- داشتن مرور یا خلاصه در ابتدای فصل ها ۷- داشتن مرور یا خلاصه در پایان فصل ها ۸- استفاده از پیش سازمان دهنده در ابتدای فصل ها ۹- فراهم نمودن چارچوب مناسب پیش سازمان دهنده ها ۱۰- در دسترس بودن هدف های رفتاری ۱۱- قرار داشتن سئوالات اضافی در متن ۱۲- توجه مناسب سئوال های اضافی به اطلاعاتی بعدی ۱۳- نشان دادن اهمیت مواد آموزشی از طریق استفاده از راهبردهای کمک آموزشی
بخش سوم: سازمان دهی چاپی
۱۴- داشتن شیوه چاپ مشابه عناوین اصلی و فرعی ۱۵- نوشتن عناوین اصلی با حروف بزرگ ۱۶- سئوالی نوشتن عناوین فرعی ۱۷- ارائه راهنمایی های ساده و روشن برای مطالعه بهتر فصل ها ۱۸- قطعه قطعه و مجزا شدن متن
بخش چهارم: ارائه مواد تصویری و میزان تناسب آن ها
مربوط بودن مواد تصویری ۲۰- کمک تصاویر به تشریح متن ۲۱- فراهم کردن اطلاعات برای فهم از تصاویر ۲۲- روشن بودن عناوین مواد تصویری ۲۳- نزدیک بودن مواد تصویری به متن ۲۴-روشن بودن ارجاع تصویر به متن ۲۵- استفاده از مواد متنوع مثل نمودارها ۲۶- ارائه آموزش های روشن برای استفاده از مواد تصویری
بخش پنجم: تمهیداتی برای خود ارزیابی
۲۷-وجود سئوالات در پایان فصل ها ۲۸- وجود سئوالات در سطح مناسب ۲۹- در دسترس بودن پاسخ سئوالات برای استفاده خواننده ۳۰- وجود اطلاعاتی که پاسخ ها را در متن نشان دهد مثلا پاراگراف سوم صفحه ۸
بخش ششم: پیگیری
۳۱-ارائه نکات اضافی و پیشنهادهایی برای مطالعات بیشتر در پایان فصل ها ۳۲- شرح دادن ارتباط منابع با متن ۳۳- مناسب بودن مواد آموزشی ارائه شده برای مطالعات بعدی به فراگیران مبتدی
بخش هفتم: روشن بودن منظور مولف
۳۴- پیشنهاد چگونگی خواندن متن ۳۵- ارائه آموزش های متفاوت به فراگیران مبتدی و پیشرفته ۳۶- پیوستگی نظرات مولف با یکدیگر ۳۷- داشتن منطق و ثبات در طراحی فصل ها و صفحات ۳۸- پیدا کردن آسان مطالب خواندنی توسط اکثر خوانندگان
۲-۱-۱۲-۳ الگو یا تکنیک میزان دعوت به پژوهش ویلیام رومی[۴۳]
یکی از ملاک های موجود در ارزیابی کتاب های درسی میزان به تفکر واداشتن یا دعوت به پژوهش است. از این ملاک به عنوان شاخص یادگیری نیز یاد شده است. در این روش، جملات کتاب به دو دسته جملات فکری (درکی) و جملات لفظی (حفظی) تقسیم شده و طی مراحل زیر ضریب دعوت به پژوهش کتاب مشخص می شود.
۱) انتخاب نمونه: حدود ۱۰ درصد از کتاب و یا حداقل ۲۰ صفحه کتاب از قسمت های مختلف را با توجه به این مطلب که صفحات باید از متن کتاب باشد، انتخاب می شود. اگر صفحات انتخابی حاوی سئوالات، فعالیت ها، تصاویر یا نمودارها بود با جایگزین نمودن صفحه بعد یا قبل، متن کتاب را انتخاب می کنیم.
۲) انتخاب جمله: ۲۰ جمله پشت سر هم از هر صفحه انتخاب شده جدا می کنیم. اگر در پایان یک صفحه ۲۰ جمله کامل نشد، شمارش در صفحه بعد ادامه می یابد تا ۲۰ جمله جدا گردد.
۳) بررسی نوع جمله ها: جملات به دو دسته لفظی و درکی تقسیم می شوند. جملات لفظی شامل چهار گروه است:
الف) جملاتی که دانسته ها را بدون تفسیر بیان می کنند.
ب) جملات سئوالی که بلافاصله جواب دارند.
ج) جملاتی که به صورت نتیجه گیری بیان شده است.
د)جملات تعریفی.
جملات درکی نیز شامل چهار گروه است:
ه) جملاتی که به نحوی از فراگیر می خواهد تا تعبیر و تفسیری انجام دهد.
د) سئوالاتی که بلافاصله جواب به همراه ندارند.
ز) جملاتی که از فراگیر می خواهد فعالیتی را انجام دهد.
ح) پرسش و تمرین هایی که پاسخ به آن نیاز به آزمایش و تحقیق دارد. همچنین جملاتی که اندیکس متن کتاب است و در هیچ کدام از موارد قبلی بیان نشده، در این نوع قرار می گیرد.
۴) تعیین فراوانی جملات: پس از تعیین نوع جملات هر صفحه، فراوانی آن ها را در جدولی به شکل زیر می نویسیم.
جدول شماره: ۲-۳ فراوانی انواع جملات لفظی و درکی
حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محف