به خصوص شهیدانی که با عمل و خون خود مردم را از گمراهی نجات دادند.
قدردانی و تشکر
خداوند منّان را شاکرم که بخشش بی منتهای خویش را شامل حالم کرد که بتوانم این رساله را بنویسم و برترین سپاس خویش را به محضر پنهان حجت او بر مخلوقات، حضرت مهدی «عج»، که لطفش قلم را در دستانم می چرخاند و مقاصد ذهنم را در قالب الفاظ حیات می بخشد، تقدیم میکنم.
ابتدا از پدر و مادرم تشکر میکنم که مرا در همه مراحل زندگی کمک کردند و همواره تلاش کردند و سختی کشیدند تا من بتوانم در کمال آرامش تحصیلاتم را از ابتدایی تا تحصیلات تکمیلی ادامه دهم و همواره پشتیبان و مشوق من بودهاند و از خداوند منان برای روح پدرم آمرزش و مغفرت میطلبم و برای مادرم آرزوی صحت و سلامت را دارم چون اگر مادرم امیرحسین کوچولوی مرا نگهداری نمیکرد هرگز نمیتوانستم تحصیلات تکمیلی خود را ادامه دهم.
بر خود واجب میدانم که از شوهر مهربانم آقا [داود] تشکر قلبی بکنم چون در تمام زندگی همراه و هم فکر من بود و اگر به اصرار ایشان نبود برای ادامه تحصیل و همکاری که با من در زندگی داشتند، من هرگز نمیتوانستم در زندگی موفق باشم.
از خواهرم «سمیرا» که بسیار مرا کمک کرد کمال تشکر و قدردانی را هم دارم. از امیرحسین کوچولو پسرم هم که در این مدت دو سال مامان را درک میکرد که من بتوانم تحصیلاتم را ادامه دهم بسیار ممنون و متشکرم.
در برابر اساتید گرانقدرم زانوی ادب میزنم و از آنها که عطش درونم را با باران علم و معرفت سیراب میکنند و بیش از همه آنها از مرحوم علامه سید مرتضی عسکری، که سفره تعالیم قرآن و حدیث را گستراندند و با سخاوت تمام ما را به بهرهبرداری از آن دعوت نمودهاند تشکر کنم.
و از استاد محترم جناب آقای دکتر محمد مهدی بهداروند که مرا در هنگام نوشتن این پایان نامه راهنمایی کردهاند با وجود مشکلاتی که خود داشتند و باصبر و حوصله تمام مرا کمک کردند بسیار تشکر و قدردانی ویژه دارم و از خداوند شفای عاجل و طول عمر با عزت را برای ایشان میخواهم و همچنین از استاد صبور جناب آقای گلستانی که بسیار ما را راهنمایی کردند تشکر میکنم.
و در پایان از تمام مسئولین دانشکده اصول دین دزفول که در طول دوران تحصیل کارشناسی و ارشد باعث رشد و بالندگی من شدهاند نیز تشکر میکنم.
چکیده
پژوهش حاضر به عنوان «اخلاق تبلیغ در سیره رسول الله (ص)» میباشد؛ تاریخ پرفراز و نشیب جوامع انسانی گواهی می دهد که تبلیغ و ارتباط فکری و اعتقادی همواره بوده است. حتی جوامع ساده و ابتدای ناگزیر بودند پیامهای خود را با روش های گوناگون مانند نقاشی، سنگ تراشی، دود، آتش، اشارهها، شایعات و… به یکدیگر منتقل کنند و آثار بر جای مانده از نسلهای پیشین، مانند خطها و تصویرها بر روی سنگها اثبات گر این ادعاست که افراد و جوامع پیشین به منظور ایجاد ارتباط با یکدیگر و نیز انتقال اندیشه و عقایدشان به نسلهای بعدی، از هر راه ممکن بهره جستهاند. از نگاه قرآن تبلیغ و ارشاد و هدایت مردم، از اصلی ترین و مهم ترین برنامه ها و وظایف پیامبران الهی بوده که طوری که خداوند متعال در سوره نحل آیه ۳۶ با صراحت تمام می فرماید:
«وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّهٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّـهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ…»[۱]
ما در میان هر امتی پیامبری برانگیختیم با این پیام که خدا را پرستش کنید و از طاغوت بپرهیزید.
پس با گواهی از قرآن متوجه می شویم که تبلیغ و دعوت به شریعت از آدم تا خاتم بوده و بعد از آنها نیز ادامه دارد. چون تبلیغ و دعوت در واقع زنده کردن انسانهاست و تبلیغ اسلام یعنی زنده کردن خوبیها و ارزشهای معنوی انسانهاست و نیز بسیاری از آیات قرآن که به دعوت، تبلیغ، هدایت و امر به معروف و نهی از منکر دستور می دهد یا به بیان روش تبلیغ انبیای پیشین می پردازد، بازگو کننده اهمیت تبلیغ از دیدگاه خداوند است. از این رو هدف ما از این پژوهش حاضر این است که به استخراج و بررسی اخلاق تبلیغی در سیره رسول الله که در قرآن هم آورده بپردازیم و اصول و شیوه تبلیغ اسلام که پیامبر به آن همت گماشت را بیان کنیم. چرا که ایشان از آغاز رسالتش تا واپسین روزهای عمرش به این امر مبادرت ورزیدند.
شیوه تبلیغ پیامبراسلام این گونه بود که در سه سال آغاز رسالتش به دعوت مخفیانه و تبلیغ پنهانی پرداخت و بعد از آن به دستور خداوند آن را آشکار کرد و به تبلیغ و ترویج ایمان در جامعهی جاهلیت آن روز پرداخت و تبلیغ خود را از بستگان خود آغاز کرد و مرحله بعد خویشاوندان خود و سپس اهل منطقه و شهر خودش را دعوت کرد و بعد از آن با نامههایی که به سران همه کشورهای دنیا نوشت همه آنها را به اسلام دعوت کرد و مشرکین مکه از این کار پیامبر که تبلیغ اسلام بود بسیار ناراحت شدند و او و یارانش به مدت سه سال به شعب ابی طالب تبعید کردند و آنها این سه سال را در محاصرهی اقتصادی و سیاسی سپری کردند و با این حال، به سبب اهمیت تبلیغ رسالت، همه آن فشارها و شکنجهها را تحمل کردند و دست از تبلیغ نکشیدند و همچنان مردم را به اسلام دعوت می کردند بدون ترس از مشرکین، تا اینکه اسلام در سراسر جهان انتشار یافت و هر لحظه در حال پیشرفت است که یکی از عوامل موفقیت و گسترش اسلام اخلاق نیکو پیامبر بود که خداوند این را به پیامبرش گوشزد می کند.
عکس مرتبط با اقتصاد
کلید واژه: اخلاق، تبلیغ، سیره.
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات مفاهیم ومصطلحات ۱
۱-۱- مقدمه ۲
۱-۲- بیان مسأله ۵
۱-۳- تبیین موضوع ۷
۱-۴- اهمیت و ضرورت موضوع (تبلیغ) ۸
۱-۴-۱- از نگاه قرآن ۸
۱-۴-۲- از نگاه پیامبر (ص) ۱۰
۱-۴-۳- از نگاه ائمه اطهار ۱۱
۱-۵- فواید علمی و کاربردی موضوع ۱۳
۱-۶- پیشینهتحقیق ۱۴
۱-۶-۱- پیشینه تاریخی تبلیغ ۱۴
۱-۶-۱-۱- تبلیغ پیش از اسلام ۱۴
۱-۶-۱-۲- تبلیغ در اسلام ۱۶
۱-۶-۱-۳- تبلیغ در عصر حاضر ۱۷
۱-۷- سؤالات تحقیق ۱۹
۱-۷-۱- پرسشهای اصلی تحقیق ۱۹
۱-۷-۲- پرسشهای فرعی ۱۹
۱-۸- روش تحقیق ۲۰
۱-۹- تعریف مفاهیم و مصطلحات ۲۱
۱-۹-۲- اخلاق ۲۱
۱-۹-۳- تبلیغ ۲۱
۱-۹-۴- اخلاق تبلیغ ۲۳
۱-۹-۱- سیره ۲۳
۱-۱۰- جمع بندی فصل اول ۲۵
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق ۲۷
فصل سوم: داده های تحقیق ۳۰
آشنایی با سیره عملی پیامبر اکرم (ص) در تبلیغ ۳۰
۳-۱- بخش اول: تبلیغ درسیره رسول الله(ص) ۳۱
۳-۲-بخش دوم: جایگاه تبلیغ در سیره رسول الله (ص) ۳۳
۳-۲-۱- قلمرو و مراحل تبلیغ در سیره رسول الله (ص) ۳۳
۳-۲-۲- ضرورت تبلیغ ۳۴
۳-۲-۳- ابزار تبلیغ ۳۵
۳-۳- بخش سوم: اهداف تبلیغ در سیره رسول الله (ص) ۳۷
۳-۳-۱- دعوت به توحید و قسط: ۳۸
۳-۳-۲- دعوت به مکارم اخلاق ۴۰
۳-۳-۳- دعوت به تعلیم و تعلم ۴۱
۳-۳-۴- دعوت به آزادی اجتماعی و معنوی ۴۲
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۳-۳-۵- دعوت به فطرت و اندیشه ۴۳
۳-۴- بخش چهارم: مخاطبان تبلیغ درسیره رسول الله(ص) ۴۴
۳-۵- بخش پنجم: اصول تبلیغ در سیره رسول الله (ص) ۴۸
۳-۵-۱- رهبری و هدایت و سامان دادن مردم ۴۸
۳-۵-۲- خدا محوری ۴۹
۳-۵-۳- داشتن قاطعیت ۴۹
۳-۵-۴- سازندگی فرد و جامعه ۵۰
۳-۵-۵- درگیری و مبارزه با شرک و ستم خرافه ۵۱
۳-۵-۶- پیوند با مردم ۵۱
۳-۵-۷- بصیرت و تفکر ۵۲
۳-۶- بخش ششم: آداب تبلیغ ۵۲
۳-۶-۱- شروع با نام خدا ۵۲
۳-۶-۲- متصل به وحی الهی ۵۴
۳-۶-۳- بر پایهی حق ۵۵
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.