عامل تغییر در فعالیتهای سنتی و هنری به منظور متناسب ساختن برای جهانگردان ، وارد حریم محدوده های سنتی شدن ، شلوغی و ازدحام بیش از حد در مكانهای سنتی
افزایش حمایت از فرهنگ سنتی ، به نمایش گزاردن هویت قومی ، تجدید حیات هنرهای سنتی ، جشنها و زبان
استفاده از فرهنگ به عنوان یک عامل جذب تقویت نمودهای منفی ، شیوع بیماری و بروز بیماریهای تازه ، آثار ناشی از جمعیت انبوه
از بین بردن نمودهای منفی ،افزایش فرصتهای اجتماعی
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
تماس مستقیم بین جهانگردان و اهالی تضاد و تعارض بین اعضای جامعه ، افزایش نابرابری اجتماعی ، از بین رفتن زبان
فرصتهای جدید اجتماعی و كاهش نابرابری های اجتماعی
تغییر در مشاغل و ساختار اقتصادی و نیز تغییردرنقشهای اجتماعی خارج از دسترس قرار گرفتن مكانهای تفریحی
عکس مرتبط با اقتصاد
افزایش محل گردش و تفریح
توسعه تشكیلات جهانگردی شلوغی و تراكم جمعیت ، افزایش جرم و جنایت .
تأسیس تشكیلات بهداشتی و بیمارستانی و بالارفتن كیفیت زندگی
افزایش جمعیت ناشی از توسعه امور جهانگردی
فرهنگ و اهمیت آن در برنامه ریزیهای گردشگری ، با انتشار بیانیه مانیل در سال1980 در مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری مورد توجه اساسی قرار گرفت . در این بیانیه ،ضمن بر شمردن آثار مثبت فرهنگی و اجتماعی ناشی از گردشگری بومی و بین المللی از دولتها خواسته شد: در حفظ منابع فرهنگی بكوشند ؛ به نحوی كه استفاده مستمر باعث از بین رفتن آنها نشود .
تصویر درباره گردشگری
نشستهای بعدی این سازمان به مسئله فرهنگ توجه بیشتری مبذول نمودند؛ تا اینكه ششمین اجلاس عمومی سازمان جهانی گردشگری در سال 1985 ، در بلغارستان با انتشار اعلامیه حقوق و وظایفی كه دولتهای میزبان و دیدار كنندگان بر عهده دارند ، نهایت توجه به فرهنگ جهت كاهش اثرات منفی فرهنگی این صنعت نمایان ساخت كه در ذیل به شرح مختصر آنها می پردازیم :
در این اعلامیه طی مواد 3، 4و 5 از دولتها خواسته شده است : ( سینایی ، وحید ، 1374 ، ص135 و 136 )
1- برای تأمین منافع نسلهای كنونی و آینده ؛ از محیط زیست توریست كه جنبه های انسانی ، طبیعی ، اجتماعی و فرهنگی آن میراث بشریت است ، حفاظت نمایند .
عکس مرتبط با محیط زیست
با آزادسازی روز افزون مسافرت ؛ امكان دسترسی گردشگران داخلی و بین المللی به میراث فرهنگی كشورهای میزبان ، امكان تفاهم متقابل و بهبود روابط طرفین را فراهم آورند .
امنیت گردشگران و امكان دسترسی آنها به خدمات بهداشتی ، اجرایی و قانونی را فراهم كنند .
اقدامات پیشگیرانه را برای مبارزه با مواد مخدر به منظور حمایت از گردشگران و ساكنان جوامع میزبان تقویت نمایند .
در ماده 6 ، ساكنان جوامع میزبان جهت برانگیختن حس احترام گردشگران به محیط طبیعی و فرهنگی خویش و همچنین احترام به آداب و رسوم و سنن و مذهب و فرهنگ خود با ابزار رفتار و روحیه مناسب محقق دانسته شده اند . از سوی دیگر در ماده 7، ساكنان جوامع میزبان نیز به احترام و فروتنی نسبت به گردشگران دعوت شده اند .
مواد 10 الی 13 به وظایف رفتاری گردشگران به هنگام اقامت در جوامع میزبان می پردازند . ( قیاسی ، خدارحیم ، 1377 ، ص22 ) .
به طور كلی می توان گفت : صنعت گردشگری در دنیای امروز یكی از بهترین ابزارها برای تبادل و تعامل فرهنگی است .
هر فرهنگی در برخورد با دیگر فرهنگها ، توانایی های خودش را می سنجد و اصلی ترین ابزار برای رسیدن به این نتیجه ، توسعهی گردشگری است كه در بخش باغبهادران به دلایل زیر بایستی مورد توجه قرار گیرد :
1- گردشگران ورودی به بخش ، « نمایندگان فرهنگهای گوناگون هستند و تماس رودرروی این نمایندگان ، تماس رودرروی فرهنگهاست » ( رضوانی ، علی اصغر ، 1374 ، ص 5 ) كه به دنبال خود بركت را برای بخش به ارمغان می آورد .
مردم منطقه از فرهنگ و تمدنها ، شهرها و كشورهای دیگر شناخت نسبی پیدا
می كنند .
ذهنیت منفی مردم منطقه نسبت به گردشگران و متقابلاً گردشگران از مردم منطقه و كشور زدوده می شود .
پیوند و روابط عاطفی بین مردم بخش و گردشگران به وجود خواهد آمد .
مردم منطقه از ارزشهای فرهنگی گردشگران خارجی از قبیل قناعت ، صبر و بردباری ، ادب ، نظم و دقت ، ارزش گذاری به بناها و آثار بهره مند خواهند شد .
2-7جاذبه های طبیعی و اکوتوریستی ایران
با نگاهی به نقشه طبیعی ایران براحتی می توان به موقعیت آب و هوایی و توپوگرافیک منحصر به فرد آن پی برد «بهره مندی از آفتاب، داشتن سرزمین کوهستانی ، وجود دشت ها، به علاوه داشتن دو دریا در شمال و جنوب، اقلیم ایران را استثنایی کرده است. » ( كردوانی ، 1376 ، ص 49 ) در قلمرو جغرافیایی ایران منطقه ساحلی شمال دارای آب و هوای مطبوع ، جنگل های سرسبز و سواحل خزر با چشم انداز طبیعی و مناظر بدیع می باشد . نوار ساحلی جنوب نیز با آب و هوای گرم و مرطوب امکانات خاصی برای تفریحات تابستانی فراهم آورده است . داشتن آبهای معدنی، مناظر زیبا در امتداد رشته کوه زاگرس در غرب کشور و بیابانها و کویرهای شرقی ایران ، چشم اندازهای بکری را با آسمان دلفریب که از دیرباز آوای ملکوتی حرکت به سوی واقعیت و نهان جان را در دل هر ببینده صاحب ذوق برانگیخته ، خود به تنهایی باعث جذب تعداد بی شماری از مشتاقان خواهد بود. ( دهقانی ، 1378 ، ص 81 )<ol
></ol
«به علت چنین تنوعی است که از کشور ایران به عنوان یک کشور بلکه به عنوان قاره ای کوچک نام می برند. » ( روزنامه همشهری ، 29 خرداد 1379 ، ص 5 )
بطور کلی چنین موقعیت جغرافیایی سبب زایش چشم اندازهای طبیعی می شود که می تواند در رونق اکوتوریسم به عنوان یکی از انواع توریسم در توسعه این فعالیت در ایران مفید واقع شود . «امکان سنجی جاذبه های اکوتوریستی ایران و مقایسه آن با درآمد توریستی کشورهایی که محور این فعالیت را در سرزمین خود اکوتوریسم قرار داده اند نشان می دهد ، دستیابی به درآمد 50 میلیارد دلاری در سال 2020 چندان رویایی نیست. ضمن آنکه می بایست توجه داشت گسترش اکوتوریسم در ایران با محدودیت اجتماعی و اخلاقی و مذهبی دیگر شاخه های توریستی رو به رو نیست و از سوی دیگر به تصریح كارشناسان ، قرن آینده از آن اکوتوریسم است و در دهه های آینده بیشترین درصد رشد و توسعه این فعالیت در بخش اکوتوریسم روی خواهد داد. » ( روزنامه بهار ، 29 خرداد 1379 ، ص 12 )
باید توجه داشت که براستی آنچه از نظر جاذبه های طبیعی در ایران وجود دارد می تواند یکی از بزرگترین پارامترهای توسعه توریسم باشد . «بزرگترین دریاچه شور جهان (دریاچه ارومیه) ، بهترین پیستهای اسکی دنیا با بیش از هفت ماه پوشش برفی قابل استفاده برای اسکی، بزرگترین کویر دنیا (دشت کویر) یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین دنیا (دریاچه هامون)، خوش آب و هواترین سواحل دنیا در جنوب کشور با آب و هوایی مطلوب در فصل سرد (همان زمانی که فعالیتهای توریستی در مهمترین مناطق توریستی از رونق می افتد) و صدها جاذبه طبیعی دیگر در ایران وجود دارد. » ( خالدی ، 1381، ص 21 )
2-8- اشكال عمده گردشگری
با توجه به طول مدت مسافرت ، تأسیساتی كه به خدمت گرفته می شود ، فصل و چگونگی سازماندهی مسافرت و همچنین انگیزه های گوناگون كه موجب پیدایش یک جریان گردشگری
می شوند ، می توان اشكال مختلف گردشگری را از یكدیگر تمیز داد ، لیكن عواملی كه برای طبقه بندی اشكال مختلف گردشگری مورد استفاده قرار می گیرند یكسان نیستند.
با توجه به طول مدت مسافرت می توان گردشگری كوتاه مدت و دراز مدت را از یكدیگر تفكیک كرد .بر طبق زمان یا فصل سال مسافرت ، دو نوع گردشگری به نام گردشگری زمستانی و تابستانی به وجود می آید .
بر اساس نوع وسیله نقلیه كه مورد استفاده گردشگران قرار می گیرد ، شكل خاصی از گردشگری به نام های گردشگری زمینی ، دریایی و هوایی شكل می گیرد .
انگیزه و هدف می تواند عاملی برای گردشگری و مسافرت باشد . گردشگران در آمارگیری ، با توجه به هدف از سیر و سفر ، طبقه بندی می شوند چرا كه اطلاع از علت سیر و سفر، به سیاستگذاران و برنامه ریزان در طرحهای توسعه اقتصادی توریسم كمك قابل توجهی می كند( قره نژاد ، حسن ، 1374 ، ص48 ) بدین ترتیب با توجه به اهداف مورد نظر در سیر و سیاحت ، اشكال متنوعی از گردشگری ( به صورت شخصی یا گروهی ) به وجود می آیند ، كه به شرح مختصر هر یک می پردازیم :
1- گردشگری تفریحی و استفاده از تعطیلات :