۰۰۰/۰
۳۰۲
رابطه ی مستقیم و خیلی قوی ومعناداری وجود دارد.
طبق داده های جدول فوق، باتوجه میزان همبستگی (۸۵۶/۰) فرضیه ی H1 تأیید می شود.یعنی آموزش های ضمن خدمت درسالم سازی روابط متقابل کارکنان درمحیط کار با همکاران و ارباب رجوع کارکنان درفرماندهی انتظامی استان مازندران تأثیر می گذارد و رابطه ی مسقیم و معناداری وجود دارد.
۴-۶ تجزیه و تحلیل داده ها:
از آزمون فرضیه ها به این نتیجه می رسیم که فرضیه فرعی دوم بالاترین ضریب همبستگی را دارد که میزان آن ۹۲۸/. است و همچنین فرضیه فرعی اول با ضریب همبستگی ۸۲۱/. پائین ترین را به خود اختصاص داده است.
میزان همبستگی فرضیه ها به ترتیب فرضیه فرعی سوم۹۲۸/.، فرضیه فرعی چهارم ۹۲۱/. ، فرضیه فرعی اول ۸۳۷/. و فرضیه فرعی دوم ۸۲۱/.می باشد.
فصـل پنجم
نتیجه گیری
و پیشنهادها
۵-۱ مقدمه:
هدف نهایی آموزش کارکنان کارایی واثربخشی بیشتروبهتراست،بنابراین بررسی وآگاهی ازنتایج وبازده آموزش کارکنان،لازمه فرایندآموزش است وبااینکاراست که حلقه آموزشی تکمیل میشود. درحقیقت ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی ازیکسو،آیینه ای فراهم می آوردتامدیران وکارکنان سازمان تصویری روشنترازچگونگی کم وکیف فعالیت های آموزشی به دست آورند وازسوی دیگر،برنامه ریزان وکادرآموزشی سازمان رامجهزمی سازدتانسبت به جنبه های مثبت ومنفی برنامه آگاهی پیداکنند وازاین راه به اثربخش کردن برنامههاوفعالیت های آموزشی نیروی انسانی یاری برسانند .
بررسی روندسرمایه گذاری درفعالیت های آموزشی درهمه دنیادرسالهای اخیر،نشان ازآن داردکه میزان منابع اختصاصی ،نسبت به سالهای گذشته درحال افزایش است ومدیرا ن ومسئولان درصنایع مختلف توجه وعنایت قابل توجهی نسبت به این حوزه دارند . بااینحال هنوزبرخی دلنگـرانیهاازجانب مسئولان وتصمیم گیرندگان سازمانهادررابطه باعــدم اثربخشی فعالیتهای آموزشی دیده میشودکـه درکناردلایل مختلفی که دراین رابطه میتوان مطرح کرد،بایستی به ضعف دانشی ومهارتی دررابطه باچرخه تصمیم گیری درفعالیتهای آموزشی اشاره کرد.
۵-۲ خلاصه:
در این تحقیق با موضوع بررسی اثربخشی آموزش های ضمن خدمت کارکنان فرماندهی انتظامی استان مازندران در فصل اول (کلیات تحقیق) با طرح بیان مساله علت انتخاب موضوع ، اهمیت و ضرورت انجام تحقیق اهداف اصلی و فرعی تحقیق مشخص و نیز فرضیه های تحقیق مطرح و با شناسایی متغیرهای تحقیق (عوامل مرتب به عنوان متغیر مستقل و به عنوان متغیر وابسته شناخته شده) در ادامه ضمن مشخص نمودن قلمرو تحقیق تعاریف و مفاهیم نظری و علمی متغیرهای تحقیق ( با توجه به مدل تحلیل شده تحقیق ) مورد بررسی قرار گرفت.
فصل دوم ( ادبیات تحقیق ) این فصل در دو قسمت تنظیم شده است. نخست در قسمت اول با عنوان مبانی نظری پژوهش مباحثی چون آموزش، تاریخچه آموزش ضمن خدمت، مفاهیم و تعاریف آن و سایر مباحث مربوطه پرداخته شده است. در این قسمت از نظر صاحبنظران در ایران وجهان همچون استرانگ ، سیدل وشاولسون ، فتحی واجارگاه، ابطحی و… بهره مند شدیم. سپس به مطالعه پیشینه تجربی موضوع در طی دو بخش مطالعات تجربی داخل کشور ومطالعات تجربی خارج از کشور پرداختیم. در این قسمت با توجه به میزان ارتباط پیشینه های مرتبط گنجانده شد و سرانجام به جمع بندی مطالعات نظری وتجربی مطرح شده، پرداخته شده است.که مدل مفهومی بدست آمده و سؤال های تحقیق از آن استخراج شده است.
در فصل سوم به متدولوژی تحقیق اختصاص یافته که در این روش تحقیق جامعه آماری شامل کلیه کارکنان رسمی فرماندهی انتظامی استان مازندران که تعداد آنها ۱۴۰۰ نفر که ۱۳۰۸ نفر مرد و ۹۲ نفر زن در سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ بوده و نمونه آماری ۳۰۲ نفر براساس جدول مورگان انتخاب و همچنین ابزار اندازه گیری با بهره گرفتن از پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت که در ادامه به منظور روایی ابزار اندازه گیری از روش قضاوتی تحقیق توزیع و در نهایت سوالات طرح شد در پایان فصل نیز به منظور تعیین پایایی ابزار اندازه گیری ، به دلیل ماهیت پرسشنامه ، چند گزینه ای بودن سوالات از ضریب همبستگی پیرسون (با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS) استفاده شد.
فصل چهارم که به تجزیه و تحلیل داده ها اختصاص دارد و محقق جهت کسب اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه های استفاده کرده است که پس از جمع آوری اطلاعات به منظور تجزیه و تحلیل داده ها ، به بررسی فرضیه های تحقیق به صورت جداگانه پرداخته است.
در فصل پنجم تحقیق ضمن خلاصه و نتیجه گیری به بیان محدودیت ها و همچنین پیشنهادها پرداخته شده است که در ذیل به آنها اشاره می گردد.
نتایجی که از این تحقیق پس از تجزیه و تحلیل داده ها پیرامون فرضیه های تحقیق بدست آمده می توان به شرح ذیل ارائه نمود.
۵-۳ بحث :
آموزش یکی از موثرترین ابزارهای مدیران برای مقابله با تغییرات محیطی است و ضامن ارائه مناسب خدمات، به خصوص در سازمان های خدماتی و دولتی است و چنان چه منظم و هدفمند، با کیفیت و در راستای نیازهای واقعی کارکنان تدوین و اجرا شود، نه تنها عملکرد کارکنان و سازمان را بالا می برد، بلکه بهبود مهارت های مدیران و افزایش رضایت کارکنان و ارباب رجوع را نیز در پی خواهد داشت
در این تحقیق با در نظر گرفتن مطالبی که مطرح شد ،براساس تعریف جان اف می از آموزش های ضمن خدمت و مهمترین اهداف هرمؤسسه آموزشی از نظر سیف، این آموزش ها می تواند در شناخت و درک شغل و مسؤلیت پذیری کارکنان ، ارتقاء توان مدیریتی کارکنان و سالم سازی روابط متقابل کارکنان در محیط کار با همکاران و ارباب رجوع تأثیر بسزایی داشته باشد که موارد یاد شده مورد بررسی قرار گرفته و سعی گردید با تحقیق از کارکنانی که در سال های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ دوره های آموزش ضمن خدمت را در مجتمع آموزشی انصارالمهدی (عج) استان مازندران گذرانده اند ، میزان تأثیر گذاری این دوره ها بر کارکنان مورد ارزیابی قرار گرفت.
از آزمون فرضیه ها به این نتیجه می رسیم که فرضیه فرعی دوم بالاترین ضریب همبستگی را دارد که میزان آن ۹۲۸/. است و همچنین فرضیه فرعی اول با ضریب همبستگی ۸۲۱/. پائین ترین را به خود اختصاص داده است.
میزان همبستگی فرضیه ها به ترتیب فرضیه فرعی سوم۹۲۸/.، فرضیه فرعی چهارم ۹۲۱/. ، فرضیه فرعی اول ۸۳۷/. و فرضیه فرعی دوم ۸۲۱/.می باشد.
یافته های این تحقیق با نتایج تحقیق:
الف) نتیجه فرضیه فرعی اول با نتایج تحقیق ویلیام جیمز (۱۹۹۸) مطابقت دارد.
ب) نتیجه فرضیه فرعی دوم با نتایج تحقیق زمانی (۱۳۸۸) مطابقت دارد.
ج) نتیجه فرضیه فرعی سوم با نتایج تحقیق بهشتی(۱۳۸۵) مطابقت دارد.
د) نتیجه فرضیه فرعی چهارم با نتایج تحقیق ابراهیمی(۱۳۹۲) مطابقت دارد
۵-۴ نتیجه گیری:
فرضیه اصلی تحقیق:آموزش های ضمن خدمت درکارکنان فرماندهی انتظامی استان مازندران دارای اثربخشی می باشد. نتیجه اینکه از این فرضیه بدست آمده است می توان به صورت زیر تفسیر نمود. برای آزمون فرضیه اصلی تحقیق از روش ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است و خروجی ضریب همبستگی برابر ۸۹۶/. می باشد.
فرضیه فرعی اول تحقیق:آموزش های ضمن خدمت درایجاد شناخت و درک شغل کارکنان تأثیر دارد. نتیجه اینکه از این فرضیه بدست آمده است می توان به صورت زیر تفسیر نمود. برای آزمون فرضیه فرعی اول تحقیق از روش ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است و خروجی ضریب هبستگی برابر ۸۳۷/. می باشد.
فرضیه فرعی دوم تحقیق:آموزش های ضمن خدمت درایجاد مسؤلیت پذیری کارکنان تأثیر دارد.نتیجه اینکه از این فرضیه بدست آمده است می توان به صورت زیرتفسیرنمود.برای آزمون فرضیه فرعی اول تحقیق ازروش ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است و خروجی ضریب هبستگی برابر ۸۲۱/.می باشد.
فرضیه فرعی سوم تحقیق:دوره های آموزشی ضمن خدمت در ارتقاء توان مدیریتی کارکنان تأثیر دارد.نتیجه اینکه از این فرضیه بدست آمده است می توان به صورت زیر تفسیر نمود. برای آزمون فرضیه فرعی اول تحقیق از روش ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است و خروجی ضریب هبستگی از طریق رایانه برابر ۹۲۸/.می باشد.
فرضیه فرعی چهارم تحقیق:دوره های آموزش ضمن خدمت در سالم سازی روابط متقابل کارکنان در محیط کار با همکاران و ارباب رجوع تأثیر دارد. نتیجه اینکه از این فرضیه بدست آمده است می توان به صورت زیر تفسیر نمود. برای آزمون فرضیه فرعی اول تحقیق از روش ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است و خروجی ضریب هبستگی از طریق رایانه برابر ۹۲۱/.می باشد.
۵-۵ محدودیت های تحقیق:
حرکت به سوی هر هدفی توسط محدودیت ها به عـنوان یک واقـعیت دچار کنـدی می شود در پایان نامـه فوق محقق سعی دارد عملیات تحقیقی خود را با توجه به این محدودیت هایی که پیش رو دارد، انجام دهد و به عبارتی دیگر با واقع نگری از کل نگری اجتناب نماید.
۵-۶ پیشنهادها:
۵-۶-۱ پیشنهادهاى برخواسته از تحقیق:
فرضیه فرعی اول تحقیق:
۱)برنامه های تفصیلی دوره های آموزشی ضمن خدمت به صورت تخصصی تدوین شده ، به گونه ای که در آن فراگیران با جنبه های مختلف مشاغل خود آشنا گردند.
۲) در آموزش های ضمن خدمت نسبت به اجرای کار عملی که در برنامه های تفصیلی برای دروس در نظر گرفته شده است ، اهتمام جدی صورت گرفته ، تا فراگیران آموزشی عملا با فرایند کار و مشاغل خود و یا مشاغلی که در آتی منصوب خواهند شد فعالیت کرده و در طول دوره مهارت شغلی خود را افزایش دهند.
۳) با تشکیل کارگروهی مرکب از مدیران و سرپرستان و همچنین مدیران آموزشی ، نسبت به بررسی چالش ها ی موجود در اجرای مشاغل توسط کارکنان اقدام، و نیازهای آموزشی افراد شناسایی شده و برای رفع آن برنامه ریزی مناسب صورت پذیرد.
فرضیه فرعی دوم تحقیق:
۴) بابهره گیری از آموزه های دینی ودعوت از کارشناسان مجرب و اساتید خبره در امور اخلاقی و همچنین آموزش موارد قانونی مربوط به مشاغل به کارکنان و از بین بردن استرس و ترس کارکنان ناشی از پذیرش مسؤلیت بعضی از مشاغل حساس در سازمان به جهت تبعات بعدی آن مشاغل ، حس مسؤلیت پذیری را در کارکنان تقویت نماییم.
۵) با بهره گیری از تجارب انتظامی مدون که در واحدهای آموزشی ناجا موجود بوده و همچنین با دعوت از کارکنانی که در مشاعل خود موفق عمل نموده اند جهت ارائه خط و مشی کاری خود نسبت به انگیزش فراگیران به پذیرش مسؤلیت های جدید و حساس اقدام گردد.
۶) با بهره گیری از فرایند چرخش شغلی و گماردن کارکنان در مشاغل مختلف و آموزش به صورت استاد وشاگردی می توان کارکنان را با مشاغل مختلف در سازمان آشنا نمود تا در مواقع ضروری و نیاز سازمانی کارکنان با اعتماد به نفس بالا مشاغل حساس و کلیدی را بپذیرند.
فرضیه فرعی سوم تحقیق:
۷) با توجه به اینکه کارکنان ناجا در هر درجه و شغل و جایگاهی باید به اصول مدیریت به صورت عمومی آشنایی داشته باشند، ضمن لحاظ نمودن دروس مدیریتی در برنامه تفصیلی تمامی دوره های مربوطه ، با دعوت از اساتید مجرب نسبت به برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور افزایش توان مدیریتی کارکنان اقدام گردد.
۸) به منظور هدفمند نمودن دوره های آموزشی ترتیبی اتخاذ گردد تا حتی الامکان کارکنانی که دوره های آموزش ضمن خدمت را با موفقیت طی می نماینددر امور مدیریتی منصوب گردند.
۹) با عنایت به اینکه یکی از اصول مدیریت برنامه ریزی صحیح منابع انسانی بوده و ناجا نیز یک سازمان انسان محور بوده و متکی به منابع انسانی خود می باشد ،با برنامه ریزی مناسب نسبت به برگزاری دوره های آموزشی با این عنوان برای همه رده های مدیریتی در سازمان اقدام شود.
فرضیه فرعی چهارم تحقیق:
۱۰) با توجه به اینکه تقریبا در تمامی دوره های آموزشی مجتمع آموزشی استان دروس منش انتظامی و یا الگوهای رفتاری وجود دارد ، ولی متأسفانه بعضا شاهد بداخلاقی های کارکنان در محیط کاری با همکاران و ارباب رجوع می باشیم ، مدیران محترم یگان ها به این موضوع اهتمام بیشتری داشته و با دعوت از اساتید مجرب روانشناسی و اخلاق ، به صورت مستمر و آموزش به شکل کارگاهی اقدام نمایند.
۱۱) با طراحی یک سیستم مناسب تشویق ، کارکنانی که در یگان های محل خدمت خود از نظر اخلاقی و روابط با همکاران و ارباب رجوع سرآمد و الگو می باشند مورد تشویق قرار گرفته و برای کارکنان بد اخلاق ایجاد انگیزه و رقابت نماید، همچنین کارکنانی که بد اخلاق بوده و دارای روابط ضعیف می باشند ، در صورت عدم تلاش برای تغییر رفتار به نحو مقتضی تنبیه گردند.
۱۲) با عنایت به اینکه در بحث استانداردسازی رفتار ، آموزش فقط بخشی از مشکل سازمان را می تواند مرتفع نماید و قسمت دیگر کار در گرو کنترل و نظارت صحیح کارکنان توسط فرماندهان و مدیران می باشد ، لذا می طلبد با ایجاد یک سیستم مناسب نظارتی نتیجه آموزش های ارائه شده را کنترل و نسبت به آموزش مستمر کارکنان و به ویژه کارکنانی که از روابط نامطلوب برخوردار هستند، اقدام نمود.
۵-۶-۲ پیشنهادهاى برخواسته از تجارب:
۱)با عنایت به اینکه کارکنان در محیط کاری خود در بعضی از موارد بدلیل عدم تطابق مباحث علمی که در مراکز آموزشی فرا گرفته اند و روش های سنتی حاکم بر محیط های کاری ، دچار سردر گمی می گردند ، در تنظیم برنامه های تفصیلی و تدوین متون درسی ، طی جلسات مختلف کارشناسان یگانهای اجرایی و متخصصان امر آموزش هماهنگی لازم انجام شود.
۲) با توجه به ضرورت اجرای کارورزی و کار عملی در دوره های آموزشی ضمن خدمت ، از اجرای آموزشها به صورت نظری صرف خودداری و کارعملی و بازدیدهای آموزشی در هر یک از دروس در نظر گرفته شود.
۳) با تشویق و تنبیه فرماندهان به ایجاد انگیزه در آنان نسبت به اهتمام آنان به امر آموزش اقدام گردد.
۴ ) با تبدیل محیط های آموزشی به محیط های رفاهی آموزشی و توأم نمودن آموزش با امور رفاهی و فرهنگی در ایجاد جذابیت دوره های آموزش ضمن خدمت اقدام گردد.
۵) بهره گیری از اساتید و مدرسین با تجربه به همرا مدرسان جوان و با انگیزه نسبت به جایگزینی سیستم تدریس از حالت سنتی و قدیمی به حالت نوین و به روز اقدام گردد.
۶)معاونت محترم نیروی انسانی استان نسبت به جذب نخبگان در امر مدیریت آموزشی و بکارگیری آنها در مجتمع های آموزشی استان اقدام نماید.
۷)دادن امتیازاتی نظیر گروه تحصیلی و غیره برای فراگیرانی که دوره های آموزش ضمن خدمت را با موفقیت طی می نمایند .
۸)ایجادکارگاه های آموزشی در مجتمع های آموزشی استان به منظور ارتقاء کارایی دوره های آموزش ضمن خدمت .
۹)کاستن از دروس نظری و افزایش تعداد دروس عملی در آموزش های ضمن خدمت و تخصصی نمودن دوره ها و نیل به سمت آموزش های استاد و شاگردی.
۱۰)به جهت نوع مأموریت خاص نیروی انتظامی و تفاوت آن با سایر سازمان های نظامی و به دلیل ارتباط و تعامل آن با مردم نیاز است که محیط و فضای آموزشی نیز در مجتمع های آموزشی استان ها با تغییراتی روبرو و یا نیازمندی هایی که ناجا و علی الخصوص یگان های اجرایی با آن روبرو هستند هماهنگ شود.