همانگونه که در جدول 4-7 ملاحظه گردید.برای بررسی این فرضیه از روش Tاستودنت برای گروهای مستقل استفاده گردیده .و نتیجه می گیریم که بین ادراک مدیران و معلمان از مهارتهای سه گانه تفاوت معناداری معناداری وجود ندارد. که این نتایج با تحقیقات (سید عباسزاده، 1380) ،استورات(1987)، (عباس زاده، 1376)، استورات(1987)،مک کافی(1980)،مینتزبرگ (1975)،همسویی ندارد.
در تبیین این فرضیه میتوان چنین بیان داشت ،برای درک بهتر در سازمان باید مهارتهای لازم راببیند که این مهارتها در برگیرنده استفاده از روشها تکنیک ها علمی در جهت حل و درک مشکلات و توسعه برنامه عملیات بوده و بدون تحلیل کمتر موفقیتی در برنامه های بلند مدت حاصل می گردد. ولی متاسفانه در این فرضیه بین این دو گروه شکاف بزرگی وجود دارد ادراک معلمان و مدیران بر روی مهارتهای سه گانه تاثیر غیر مستقیمی دارد.
فرضیه پنجم : بین مهارتهای سه گانه (فنی ، انسانی ، ادراکی ) و اثر بخشی رابطه وجود دارد.
همانگونه که شکل 4-1 ملاحظه گردید. مدل(مسیر) پیشنهادی مقدار خطا یک نشان داده مقدار واریانس تنیین نشده توسط متغیر های مستقل می باشد. هر یک از مقادیر p نشان دهنده ضریب مسیر(بتا) می باشد که همان وزن های Beta در تحلیل رگرسیون یعنی ضریب همبستگی جزئی بین آن متغیر و متغیر درونزا(وابسته) می باشد. شکل نمودار4-1 مسیر برونداد را نشان
میدهد که از طریق نرم افزار AMOS5 مورد تحلیل قرار گرفته است.
همانگونه درنمودار 4-1 مشاهده می گردد، برای تحلیل این فرضیه از مسیر کاربرد رگرسیون چند متغیری در ارتباط با تدوین بارز مدل های علی می باشد. هدف آن بدست دادن برآورد های کمی روابط علی بین مجموعه ای از متغیر ها است. روابط بین متغیر ها در یک جهت جریان می باشد و به عنوان مسیر های متمایزی در نظر گرفته می شود. مفاهیم تحلیل مسیر در بهترین صورت از طریق نمودار 2 مسیر که روابط علی احتمالی بین متغیر ها را آشکار می سازد، تبیین می شود. برای تشکیل نمودار مسیر دو نوع متغیر باید تعریف شود 1- متغیر های برونزا یا مستقل که در این مهارتهای سه گانه می باشد 2- متغیر های درونزا(وابسته) که در این اثربخشی می باشد.
همانگونه که در جدول 4-9 نشان داده شده مقدار پارامترهای موجود در مدل پیشنهادی برابر با 10می باشد (4واریانس برای هر یک از متغیر ها و 7 ضریب مسیر) همچنین مقدار(GFI) شاخص خوبی برازندگی که نشان دهنده نسبت واریانس توجیه شده توسط مدل می باشد برابر با 755/0 می باشد که این مقدار هر چه به یک نزدیک تر باشد نشان دهنده این است که مدل ما برازنده تر است. همچنین مقدار (RMR) (ریشه میانگین مجذورات باقیمانده) که نشان دهنده مقدار تفاوت بین واریانس برآورد شده در مدل پیشنهادی ما و واریانس مشاهده شده می باشد برابر با 12/ 0می باشد.
درتبیین این مدل پیشنهادی چنین میتوان بیان داشت: هر چه مقدار تفاوت واریانس برآورده شده به یک نزدیک تر باشد نشان دهنده این است که مدل ما برازنده تر است این دو شاخص نشان دهنده این است که مدل پیشنهادی ما بطور نسبی قادر است مسیر علی متغیر های موجود در مدل را توجیه نماید.
وجود فلش های یک طرفه به معنای وجود رابطه یک طرفه(رابطه علی) و فلش های دو طرفه وجود رابطه همبستگی را نشان می دهد. مهارت ادراکی و مهارت انسانی تاثیر مستقیمی بر روی اثربخشی سازمان داردو مهارت فنی تاثیر غیر مستقیم بر سازمان دارد. مقدار بتا هر یک ابعاد روی اثربخشی تقریبا همگی معنی دار می باشد( بجز فنی که مقدار آن منفی و غیر معنی دار می باشد) یعنی اثر مستقیم هر یک از ابعاد(بجز فنی) بر اثربخشی معنی دار می باشد. اثر مستقیم هر یک از مهارت های سه گانه بر روی اثر بخشی معنی دار می باشد و مهارت ادراکی بیشترین تأثیر را روی اثر بخشی دارد
نتایج این پژوهش با نتایج تحقیقات علاقه بند (1376)،(پرداختچی1372)،(دری 1373)، کاتز (1974) ، سلطانی (1375)،کاتز(1974) همسویی دارد.
5-3- پیشنهادهای مبتنی بر تحقیق
نظر به اینكه مهمترین اهداف آموزش و پرورش فراهم كردن زمینه رشد و تكامل انسان، انتقال مواریث فرهنگی جامعه به نسلهای آینده، تضمین پویایی اجتماع با پیشرفت در همه ابعاد توسعه (فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی) میباشد، برای مُحقَق كردن آن نیاز به وجود مدیران متبحر و برخوردار از مهارتهای سهگانه مدیریت میباشد.
عکس مرتبط با اقتصاد
لذا بر اساس اطلاعات و نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر پیشنهاد میشود:
1ـ در انتخاب و انتصاب مدیران دبیرستانها ضمن توجه به صلاحیتها و ویژگیهای فردی، دانش و تواناییها بویژه برخورداری از مهارتهای سهگانه مدیریت مورد توجه قرار داده شود.
2ـ با در نظر داشتن اینكه دانشگاه های معتبر كشور در زمینه تربیت مدیران آموزشی فعالند و تعداد كثیری از فارغالتحصیلان این رشته و دیگر گرایشهای زیر مجموعه علوم تربیتی آماده جذب و اشتغال در آموزش و پرورش هستند، حدود 60% مدیران گروه نمونه دارای رشتههای تحصیلی غیرمرتبط با مدیریت بودهاند، لذا اشتغال فارغالتحصیلان مدیریت آموزشی در مدیریت دبیرستانها جهت دستیابی به اثربخشی بالاتر مورد توجه قرار گیرد.
3ـ از آنجا كه اثربخشی دبیرستانها در ارتباط با مهارتهای سهگانه مدیر قرار دارد، سیستم ارزشیابی منظم و مؤثر از میزان برخورداری مدیران دبیرستانها در هر یک از مهارتهای سهگانه فنی، انسانی و ادراكی برقرار گردد و نقاط قوت و ضعف مدیران مشخص و جهت رفع نقاط ضعف برنامهریزی شود.
4ـ با تشكیل دورههای مختلف بازآموزی و ضمن خدمت، توانمندی
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
های مدیران دبیرستانها در هر یک از مهارتهای سهگانه مدیریت تقویت شود.
5-4- محدودیتهای تحقیق
در یک تحقیق علمی محقق باید محدودیتهایی را كه با آن مواجه خواهد بود تشخیص دهد و پیشبینی كند كه چگونه آنها میتوانند بر نتایج تحقیق تأثیر بگذارند تشخیص محدودیتهای روش تحقیق دارای اهمیت بسیار زیادی است چون كه محقق را در دفاع از نتایجی كه بدست خواهد آورد تجهیز میكند (نادری و سیف نراقی، 1376، ص 56) محدودیتهای تحقیق در دو گروه جداگانه قابل بررسی میباشند و عبارتند از:
الف: محدودیتهایی كه كنترل آنها از عهده پژوهشگر خارج است.
ب: محدودیتهایی كه كنترل آنها در اختیار پژوهشگر است.» (همان منبع، ص 57).
محدودیتهای این تحقیق با توجه به دو نوع فوق عبارت هستند از:
الفـ محدودیتهای در اختیار محقق
1ـ جامعه آماری به مدیران دبیرستانهای پسرانه،دخترانه عادی دولتی ناحیه 1 شهر شیراز محدود گردید و مدیرانی كه در استخدام رسمی وزارت آموزش و پرورش بودند بعنوان اعضاء جامعه آماری منظور شدند تا ضمن افزایش قابلیت تعمیم به نتایج اطمینان بخش دست یابیم.
2ـ پرسشنامه بعنوان ابزار جمع آوری اطلاعات انتخاب شد تا بدینوسیله با فراهم سازی شرایط یكسان برای آزمودنیها و تسهیل در طبقهبندی صحیح دادهها نتایج مستدلتر و رواتری بدست آید.
3ـ تعیین حجم نمونه از طریق فرمول و انتخاب نمونهها به روش نمونهگیری تصادفی انجام شد تا از هر گونه سوءگیری احتمالی كه ممكن بود ناخواسته بروز نماید پیشگیری شود.
4ـ مدیران و دبیران از تكمیل پرسشنامه با تصور اینكه ممكن است علیه آنان مورد استفاده قرار گیرد نگران بودند كه برای رفع این مشكل پرسشنامهها بدون نام طراحی شد.
بـ محدودیتهای خارج از اختیار محقق
1ـ تازه بودن و كم بودن تحقیقات مشابه در زمینه مهارتهای سه گانه مدیران.
2ـ دیوانسالاری موجود در دستگاه های اداری و آموزشی.
3ـ افت نمونه تحقیق.
5-5- فهرست منابع و مآخذ
الفـ کتب:
– اتحاد نژاد، شاپور.( 1380). نظر دبیران در خصوص میزان مهارتهای اثربخش مدیران و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای شهر شیراز، پایان نامه كارشناسی ارشد، چاپ نشده دانشگاه شیراز.
ـ اچسون، کیت، دامین گال، مردیت (1380 ). نظارت و راهنمایی تعلیمات (کاربرد فنون کلینیکی) (ترجمه محمدرضا بهرنگی)، تهران: کمال تربیت.
– استونر، جیمز و فریمن، ادوارد.( 1375). مدیریت رهبری و كنترل، ترجمه علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، چاپ اول، ناشر شركت چاپ ونشر بازرگانی.
ـ اسکات ریچارد، سازمانها.(1380). سیستمهای حقوقی، حقیقی و باز، (ویرایش 4)، ترجمه محمدرضا بهرنگی، تهران:کمال تربیت.
ـ اسکات، ریچارد، سازمانها.(1375). سیستمهای حقوقی، حقیقی و باز، ، (ترجمه محمدرضا بهرنگی)، تهران: کمال تربیت.
ـ اسکات، ریچارد، سازمانها.(1378). سیستمهای حقوقی، حقیقی و باز،(ترجمه محمدرضا بهرنگی)، تهران: کمال تربیت.
ـ اسمیت، فیلیپ جی.(1370). ذهنیت فلسفی در مدیریت آموزشی، (ترجمه محمدرضا بهرنگی)، تهران: مترجم.
– امین شایان جهرمی، شاپور.( 1382). تئوریهای سازمان و مدیریت، انتشارات كوشا مهر.
ـ بست، جان.(1374). روش های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری، (ترجمه حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی)، تهران: رشد.
– بهرنگی، محمدرضا.( 1371). مدیریت آموزشی و آموزشگاهی، تهران: ناشر مولف.
ـ بهرنگی، محمدرضا.(1369). مدیریت آموزشی، کاربرد نظریههای مدیریت در نظارت و مدیریت آموزشی، تهران: سیر و سیاحت.
ـ بهرنگی، محمدرضا.(1374).مدیریت آموزشی و آموزشگاهی، تهران: کمال تربیت.
– بهشتیان، مهدی، ابوالحسنی، حسین.( 1373). سیستمهای اطلاعات مدیریت، چاپ اول، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی.
– بیان، حسام الدین.( 1372) آئین مدیریت، تهران:انتشارات دانشگاه پیام نور.
– پال هرسی، كنث، بلانچارد.( 1372). مدیریت رفتار سازمان، (ترجمه علی قاسم كبیری)، تهران: جهاددانشگاهی.
– پال، هرسی، كنث، بلانچارد.( 1372). مدیریت رفتار سازمانی، (ترجمه علی قاسم كبیری)، انتشارات جهاددانشگاهی.
– پال، هرسی، كنث، بلانچارد.( 1382 ).مدیریت رفتار سازمان (كاربرد منابع انسانی)، ترجمه علی علاقهبند، تهران: انتشارات امیركبیر.
– پال، هرسی، كنث، بلانچارد.( 1382). مدیریت رفتار سازمانی، (كاربرد منابع انسانی) (ترجمه علی علاقهبند)، تهران: انتشارات امیركبیر.
– پرداختچی، محمدحسین.( 1372). پرسشنامه خودسنجی مدیر مدرسه در ارتباط با پیشبرد فعالیتهای آموزشی، فصلنامه مدیریت آموزشی و پرورش، سال دوم، شماره 2 مسلسل 6.
– پرهیزگار، كمال( 1377). تئوریهای مدیریت، تهران: انتشارات آگاه.
ـ پیو، د. س، هیکسن، د. ج، هینینگز، س. ر.(1352).صاحبنظران علم سازمان، (ترجمه جواد عامری)، تهران:» دانشگاه تهران.
– تركزاده، جعفر.( 1377). الگویی برای اثربخشی مدرسه، فصلنامه مدیریت آموزش و پرورش، دوره پنجم، شماره مسلسل 20.
– دری بهروز.( 1373). مدیریت اثربخش، (ترجمه سیدامین علوی)، مركز آموزش مدیریت دولتی.
– دری، بهروز.(1373). آموزش مدیریت در نثار سازمانی، وزارت فرهنگ و آموزشی عالی.
ـ دسلر، گری، مبانی .(1373).مدیریت،
(ترجمه داوود مدنی)، تهران: پیشبرد، چاپ پنجم.
– رابینز، استیفن پی.( 1375). مدیریت رفتار سازمانی، (ترجمه قاسم كبیری)، دانشگاه آزاد.
– رابینز، استیفن پی.(1380). رفتار سازمانی، جلد اول، (ترجمه دكتر علی پارسائیان و دكتر سیدمحمد اعرابی)، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ـ رابینز، استیفن. پی.(1378). رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریهها و کاربردها، جلد اول، (ترجمه علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی)، تهران:دفتر پژوهشهای فرهنگی.
– رضائیان، علی.( 1379). مدیریت رفتار سازمانی، تهران: علم و ادب.
– رضائیان، علی.( 1380). اصول مدیریت، تهران: سمت.
ـ زاهدی، شمسالسادات.(1378). تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمها، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
– سلطانی تیرانی، فلورا.( 1378). نهادی كردن نوآوری در سازمان، تهران: موسسه خدماتی رسا.
ـ سیگل، سیدنی.(1372). آمار غیر پارامتری برای علوم رفتاری، (ترجمه یوسف کریمی)، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
ـ شریفی، حسن پاشا و نجفی زند، جعفر(1370). روش های آماری در روانشناسی، علوم تربیتی و اجتماعی، تهران: اشاره.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
ـ شیرازی، علی.(1373). مدیریت آموزشی، مشهد، جهاد دانشگاهی دانشگاه مشهد.