از آنجاییکه مطالعات اندکی ارتباط کانل میان انگیزش تحصیلی وسازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی را مورد توجّه قرار دادهاند و با درنظر گرفتن این نکته که پیشرفت تحصیلی نوجوانان بر تحصیلات آینده، فرصتهای شغلی و جایگاه اقتصادی و اجتماعی آنان در آینده اثر خواهد داشت و نظر به این که دوره نوجوانی، زمان سختترین تنشهای فردی است و نظام ارزشی و اعتقادی نوجوانان در این مرحله از زندگیشان به چالش کشیده می شود و نوجوان توانایی تفکر به شیوه انتقادی بر روی باورها، ارزشها و تعهدات را به دست میآورد، انجام این پژوهش بر روی نوجوانان از جانب محقق ضروری به نظر میرسد که لازمه دست یافتن به این هدف بررسی و مقایسه پیشینه پژوهش می باشد. در وهله اول به بررسی و توصیف ابعاد و متغیرهای پژوهش پرداخته شد. با توجه به اینکه انگیزهها نیرویی قوی در فرایند یاددهی-یادگیری هستند، به طوریکه حتی غنیترین و بهترین برنامه های کارآموزی و آموزش سازماندهی شده نیز در صورت فقدان انگیزه در فراگیران، سودمند نخواهند بود. یکی از مهمترین مسایل تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انگیزه میباشد. انگیزش نمی تواند از چارچوب اجتماعی که آن را احاطه کرده است جدا شود. در درون هر جامعه، یک سری ارزشهای اجتماعی و اهداف فرهنگی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. در ادامه تحقیق متغیرهای پنج گانه تحقیق جداسازی و تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهادر مورد آنها ارائه شد. و با توجه نوع متغیرها، اهداف کلی وجزئی و همچنین پنج فرضیه این تحقیق ارائه شد. ارائه تعریف واحدی از مفهوم انگیزش به دلیل موضعگیریهای متفاوت همچون دیگر مفاهیم بزرگ در روانشناسی کار دشواری است ولی در این فصل با توجه به پیشینه پژوهش تعاریف معتبری از این متغیر ارائه شد و انواع انگیزه ها و نیز نظریه های مختلف در این مورد ارائه شد.
عکس مرتبط با اقتصاد
بعد از آن به بررسی سازگاری اجتماعی و نیز مولفه های آن پرداخته شد وبا بررسی نظریه های مختلف در این زمینه به مقایسه این تعاریف و ابعاد آن پرداخته شد ودر نهایت تحقیقات خارجی و داخلی صورت گرفته در این زمینه برای بررسی و مقایسه این تحقیقات با تحقیق پیش رو ارائه شد. که در این تحقیقات نظریات و یافته ای گوناگونی و گاها متضاد به دست آمد که بعضی از این تحقیقات همسو با تحقیق انجام شده می باشد و بعضی دیگر ناهمسو می باشد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.
فصل سوم:
روش پژوهش
۳-۱- روش پژوهش
این تحقیق به لحاظ هدف، یک پژوهش کاربردی است چرا که نتایج آن میتواند در برنامه ریزی آموزش معلمان به کار رود. پژوهش حاضر به بررسی رابطه انگیزش تحصیلی و سازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان پایه سوم دبیرستان شهرستان ابرکوه میپردازد که به لحاظ جمعآوری داده ها یک پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. در این نوع تحقیق رابطه میان متغیرها بر اساس هدف تحقیق تحلیل میگردد (سرمد و همکاران، ۱۳۸۸).
۳-۲- جامعهآماری، نمونه و روش نمونه گیری
۳-۲-۱- جامعه آماری
جامعه مورد مطالعه شامل تمامی دانش آموزان سال سوم دبیرستانهای دخترانه و پسرانه شهرستان ابرکوه است. که در سال تحصیلی۹۳-۱۳۹۲مشغول به تحصیل بودند و تعداد آنها با توجه به اطلاعات کسب شده از دفتر طرح و برنامه ریزی اداره آموزش و پرورش شهرستان ابرکوه۷۴۴ نفر است.
۳-۲-۲- نمونه و روش نمونه گیری
از جامعه آماری مذکور بر اساس جدول مورگان و کرجسی،۲۴۱ (۱۲۳ دختر و ۱۱۸ پسر) نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری خوشهای، انتخاب شدند. به این ترتیب ابتدا از کل مدارس متوسطه شهرستان ابرکوه، ۱ مدرسه دخترانه و ۲ مدرسه پسرانه انتخاب شد. در هر مدرسه از هر رشته در پایه سوم یک کلاس به صورت تصادفی ساده انتخاب شد و کلیه دانش آموزان کلاس مورد ارزیابی قرار گرفتند. در رشته علوم انسانی تعداد دانش آموزان مدرسه انتخاب شده (تنها دبیرستان پسرانه دارای رشته علوم انسانی) کمتر از ۱۲ نفر بود، بنا بر این یک کلاس از دانش آموزان رشته معارف اسلامی انتخاب شدند.
۳-۳- ابزارهای پژوهش
۳-۳-۱- پرسشنامه انگیزش تحصیلی
مقیاس انگیزش تحصیلی، ترجمه نمونه انگلیسی مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS) میباشد. این مقیاس، بر مبنای نظریه (خودتعیین گری) ساخته شده و دارای ۲۸ پرسش هفت گزینهای است که سه بعد انگیزش درونی (۱۲گویه)، انگیزش بیرونی (۱۲گویه) و بیانگیزگی (۴ گویه) را میسنجد. این مقیاس در سال ۱۹۸۹ توسط والرند و همکارانش در کانادا برای اندازه گیری انگیزش تحصیلی طراحی و رواسازی شد. نسخه دبیرستانی این مقیاس یک مقیاس مداد کاغذی و مبتنی بر نظریه رایان و دسی است. تمامی گویه های مقیاس در پاسخ به یک سوال تنظیم شده اند: چرا به مدرسه میروید (تنهای رشوانلو و حجازی، ۱۳۸۸).
نحوه نمره گذاری: در این پرسشنامه، بر اساس مقیاس لیکرت ۷ درجهای، هر گویه ارزش عددی بین ۱ تا ۷ را میپذیرد. این پرسشنامه دارای ۳ زیر مقیاس است و نمره کل در این پرسشنامه محاسبه نمیگردد. برای به دست آوردن نمره هر دانش آموز در هر یک از زیر مقیاسها، نمرات گویه های مربوط به آن مقیاس، با هم جمع میشوند. بنا براین دامنه نمرات هر زیر مقیاس از این پرسشنامه به این صورت است:
انگیزش درونی (۱۲ گویه)← دامنه نمرات از ۱۲ تا ۸۴
انگیزش بیرونی (۱۲ گویه)← دامنه نمرات از ۱۲ تا ۸۴
بی انگیزگی (۴ گویه)← دامنه نمرات از ۴ تا ۲۸
روایی و پایایی: بررسیهای به عمل آمده توسط والراند و همکارانش نشان میدهد که روایی و پایایی نمونه انگلیسی مقیاس انگیزش تحصیلی، بر روی دانش آموزان دبیرستانی و نیز دانشجویان کانادایی، مورد تأیید قرار گرفته است. در تحقیقی که توسط بحرانی(۱۳۸۴) بر روی دانش آموزان متوسطه استان فارس انجام گرفت، ضمن تأیید اولیه روایی صوری پرسشنامه انگیزش تحصیلی از سوی جمعی از اعضای هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز، پایایی آن نیز به روش بازآزمایی و محاسبه آلفای کرونباخ بررسی شد. در بازآزمایی به فاصله دو هفته ضریب ۷۳/۰بهدست آمد. همچنین ضریب آلفای محاسبه شده برای کل پرسشنامه ۲۸ سؤالی معادل ۸۸/۰ بوده است. عبدالملکی و همکاران (۱۳۸۷)، در تحقیقی پایایی پرسشنامه انگیزش را با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ در مقیاسهای درونی، بیرونی و بیانگیزگی به ترتیب۸۰/۰، ۷۷/۰ و ۸۷/۰ و برای کل پرسشنامه ۸۷/۰ به دست آورند که این نشاندهنده پایایی بالای پرسشنامه انگیزش تحصیلی است. در این تحقیق، پایایی این پرسشنامه با روش محاسبه آلفای کرونباخ، برای کل پرسشنامه ۷۹/۰، انگیزه درونی ۸۱/۰، انگیزه بیرونی ۷۴/۰ و بی انگیزگی ۸۸/۰ به دست آمده و مورد تأیید قرار گرفت.
۳-۳-۲ – پرسشنامه سازگاری اجتماعی
پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا (زیر مقیاس سازگاری اجتماعی) در سال ۱۹۳۶ توسط تورپ و همکاران او ساخته شد و در سال ۱۹۵۳ درباره آن تجدید نظر شد. این آزمون از دو قطب سازگاری شخصی و سازگاری اجتماعی تشکیل شده است که هر یک به طور جداگانه ۹۰ سؤال دو گزینهای دارد. در این پژوهش، زیر مقیاس سازگاری اجتماعی که از فرم ترجمه شده احمدی آخورمه (۱۳۶۸، به نقل از بصیر شبستری و همکاران، ۱۳۹۲) اقتباس شده مورد استفاده قرار گرفت. در پرسشنامه سازگاری اجتماعی، ۶ زیر مقیاس وجود دارد که هر یک پانزده سؤال دارد. این پرسشنامه دارای ۶ نمره اختصاصی مربوط به زیر مقیاسهای نقشهای اجتماعی[۹۶]، مهارت های اجتماعی[۹۷]، رفتار ضد اجتماعی[۹۸]، روابط خانوادگی[۹۹]، روابط مدرسهای[۱۰۰] و روابط اجتماعی[۱۰۱] است و یک نمره کلی به عنوان سازگاری اجتماعی از نمره زیر مقیاسها به دست میآید.
روش نمره گذاری: در این پرسشنامه ۹۰ سوال وجود دارد که در ۶ مولفه ۱۵ سوالی تقسیم شده است. در این مولفهها هر یک از سوالات دو پاسخ بلی یا خیر دریافت می کند. در نمره گذاری پاسخ خیر نمره ۰ و پاسخ بلی نمره ۱ میگیرد. در کل پرسشنامه علاوه بر سوالاتی که به روش مستقیم نمره گذاری میشوند، برخی سوالات نیز به صورت معکوس نمره گذاری میشوند، به این صورت که جواب بلی در نمره گذاری کل پرسشنامه ۰ و جواب خیر نمره ۱ میگیرد.
بنا بر این بالاترین نمره در این پرسشنامه به عنوان نمره سازگاری اجتماعی ۹۰ و کمترین نمره ۰ است. نمره کل پرسشنامه نیز از جمع نمرات ۶ مولفه اصلی حاصل می شود.
روایی و پایایی: شافر[۱۰۲] (۱۹۸۴) در کتاب سالنامه اندازه گیریهای روانی، بر پایه مطالعات انجام شده، ضرایب پایایی این پرسشنامه را برای سازگاری اجتماعی ۸۶/۰ تا ۹۰/۰ و برای خرده مقیاسهای آزمون در دامنه ۶۰/۰ تا ۸۷/۰ محاسبه کرده است. اصفهانی اصل (۱۳۸۱، افتخار صعادی و همکاران، ۱۳۸۹)، در تحقیقی میزان ضریب پایایی این پرسشنامه را از دو روش آلفای کرونباخ و تنصیف محاسبه کرده که به ترتیب ۸۰/۰ و ۷۹/۰ به دست آورده است.اعتبار این پرسشنامه از طریق همبستگی آن با سؤالات ملاک محاسبه شده است که مقدار این همبستگی برابر با ۶۱/۰ و در سطح ۰۰۰۱/۰>p معنادار بوده است. بصیر شبستری و همکاران (۱۳۹۲) با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ مقدار ۷۹۷/۰ را برای این پرسشنامه به دست آوردند. در این پژوهش نیزپایایی این پرسشنامه با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد.ضریب به دست آمده برابر ۷۶/۰ ، لذا پایایی این پرسشنامه تأیید شد.
۳-۴- نحوه اجرای پرسشنامه و جمعآوری داده ها
ابتدا مجوز از گروه علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد برای آموزش و پرورش شهرستان ابرکوه جهت انجام پژوهش حاضر گرفته شد. سپس با ارائه مجوز مذکور به دفتر طرح و برنامه ریزی آموزش و پرورش، آمار کلیه دانش آموزان پایه سوم دبیرستانهای شهرستان ابرکوه گرفته شد. بعد از انتخاب تعداد نمونه با بهره گرفتن از جدول مورگان از جامعه آماری مذکور و تعیین چهار مدرسه (دو مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه) به صورت تصادفی، پژوهشگر از آموزش و پرورش مجوز انجام پژوهش در مدارس انتخاب شده را دریافت کرد. پژوهشگر با ارائه مجوز در مدارس انتخاب شده و با حضور در کلاس، اهداف پژوهش را برای دانش آموزان بیان کرد و از آنان تقاضای همکاری نمود. بدین وسیله پس از توضیح در مورد پژوهش مذکور، از دانش آموزان خواسته میشد با دقت پرسشنامه ها را پاسخ دهند. سپس پرسشنامه ها را در اختیار آنها قرار داد. نحوه اجرای پرسشنامه های مذکور به صورت گروهی انجام گرفت. حدوداً پاسخ به سؤالات هر یک از پرسشنامه ها ۲۰ دقیقه طول میکشید.
۳-۵- روش تجزیه و تحلیل داده ها
در این پژوهش از دو نوع آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. برای آمار توصیفی از میانگین، انحراف معیار و برای آمار استنباطی، همبستگی پیرسون،رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس به کار گرفته شد. در واقع چون یکی از اهداف اصلی این پژوهش مشخص کردن سهم هر یک از متغیرهای پیشبین در پیشبینی متغیر ملاک است و به دلیل فاصلهای بودن متغیرها برای تجزیه و تحلیل داده ها از رگرسیون چندگانه استفاده گردید.
فصل چهارم:
یافته های تحقیق
مقدمه
در این فصل ابتدا شاخص های توصیفی میانگین و انحراف معیار متغیرها در قالب جداول گزارش می شود. سپس نتایج استنباطی مربوط به فرضیات پژوهشی از طریق آزمون تحلیل واریانس دوراهه، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون ارائه می شود. بدین ترتیب ابتدا فرضیات پژوهش و سپس تحلیل آنها از طریق یافته های آماری ارائه می شود.
۴-۱- یافته های توصیفی
جدول شماره ۴-۱- فراوانی و درصد دانش آموزان بر اساس جنسیت