۶-با یک زبان خارجه در حد توانایی مکالمه ساده و روز مره آشنایی دارد.
۷-می تواند از رسانه های ارتباطی برای کسب اطلاعات ا ستفاده کند.
۸-جامعه خود و مشاغل آن را تا حدی می شناسد و برای زندگی در جامعه مهارت کافی دارد.
۹-نسبت به کاربرد علم در بهبود روش های انجام کار آگاه است.
۱۰روحیه علمی،قدرت استدلال و تفکر انتقادی و خلاق دارد.
۱۱-نحوه یادگیری خود را می فهمد.
۱۲-شیوه صحیح مطالعه و تحقیق را می داند.
۱۳-به تفکر و مباحثه علاقه مند است و با روش تحقیق آشنایی عملی دارد.
فرهنگی و هنری :
با استعدادهای خود آشنا است و سعی در پرورش آنان دارد.
ابعاد زیبایی را در مخلوقات الهی توصیف می کند.
از مشاهده و بررسی آثار هنری لذت می برد.
با استعدادهای هنری خود آشنا است و سعی در پرورش آن دارد.
از تجارب و دستاوردهای فرهنگی دیگران استفاده می کند و از تقلید کور کورانه اجتناب می ورزد.
با برخی از هنرهای اسلامی و ایرانی آشنا است.
به مطالعه متون ادبی و فرهنگی علاقه مند است.
با فرهنگ و آداب و سنن مطلوب جامعه آشنا است و نسبت به آنها احساس تعهد می کند.
آثار هنری و فرهنگی را باتوجه به تاثیرات آنها در رشد انسان بررسی می کند.
اجتماعی :
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
وظایف خود را در مقابل خانواده،دوستان و همسایگان رعایت می کند.
نظرات اصلاحی دیگران را در مورد خود جویا می شود و از آنها استفاده می کند.
برای گرفتن حق خود و دیگران تلاش می کند.
در انجام کارها از دیگران کمک می گیرد و به دیگران نیز کمک می کند.
در کارهای گروهی و اجتماعی شرکت می کند و به اهمیت نقش رهبری و وظایف اعضاء واقف است .
برای کسب موفقیت تلاش می کند واز موفقیت های دیگران نیز شاد می شود.
به اهمیت قانون واقف است و رعایت آن را مفید و ضروری می داند.
به وظایف و مسئولیت های خود آگاه و نسبت به انجام آن پای بند است.
۹-به کسانی که مسئولیت خود را انجام نمی دهند با شیوه مناسب تذکر می دهد.
۱۰-موفقیت های جامعه خود را در صحنه های بین المللی ارج می نهد.
۱۱-با معنی ایثار آشنا است و در موقع لزوم از خود گذشتگی نشان می دهد.
۱۲-در برابر خدمت دیگران قدر شناس است و از آنها تشکر می کند.
۱۳-نقش زن و مرد را در خانواده و اجتماع می داند.
۱۴-خدمت کردن به مردم و میهن را وظیفه می داند.
زیستی :
۱-کارکرد و وظایف اعضای بدن را می شناسد و تناسب آنها را حفظ می کند.
۲-با بهداشت فردی و اجتماعی آشنا است و آن را رعایت می کند.
۳-در حفظ و احیای محیط زیست کوشش می کند.
عکس مرتبط با محیط زیست
۴-برای حفظ سلامتی خود ورزش می کند و در رشته های ورزشی مورد علاقه خود دارای مهارت نسبی است .
۵-با کمک های اولیه آشنایی داردو می تواند از آنها در مواقع لزوم استفاده کند.
۶-برخی از بیماری ها و عوامل بیماری زا را می شناسد و راه های پیشگیری از آنها را می داند.
۷-نقش تغذیه را در حفظ سلامت بدن می داند و با تغذیه مناسب سلامتی خود را حفظ می کند.
سیاسی :
۱-سلسله مراتب حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی را می داند.
۲-تفاوت حکومت دینی مبتنی بر ولایت فقیه را با سایر حکومت ها می داند.
۳-با تاریخ سیاسی ایران معاصر و مبارزات سیاسی بنیانگذار جمهوری اسلامی آشنایی دارد.
۴-نسبت به سرنوشت مسلمانان جهان حساس است.
۵-راه های حفظ استقلال، آزادی و عدم وابستگی را می شناسد.
۶-با فعالیت های سیاسی و شیوه مبارزه پیامبران و ائمه معصومین (ع) در دفاع از حق، آشنا است.
۷-دارای روحیه سلحشوری و دفاع از کیان کشور اسلامی است.
۸-با انتخابات و نقش آرای عمومی در جامعه آشنا است.
۹-در مواجهه با تبلیغات دشمنان میهن اسلامی از خود هوشیاری نشان می دهد.
۱۰-اهمیت وحدت و امنیت ملی را درک می کند.
۱۱-نقش مردم و دین را در حکومت می داند.
اقتصادی :
عکس مرتبط با اقتصاد
۱-ارزش کار را برای بهبود وضعیت فردی و اجتماعی می داند.
۲-در حفظ وسایل خود می کوشد و با ترمیم آنها حداکثر استفاده را از آنها می کند.
۳-اهمیت آمادگی برای کار بیشتر و پرهیز از راحت طلبی را در پیشرفت اقتصادی جامعه می داند.
۴-نسبت به حفظ و توسعه منابع اقتصادی ملی و منطقه ای خود حساس است.
۵-مالکیت دیگران را محترم می شمارد و نسبت به رعایت آن حساس است.
۶-به نقش مشاغل و حرف در زندگی فردی و اجتماعی آگاه است.
۷-منابع اقتصادی کشور و محیط زندگی خود را می شناسد و نقش آن را در رفاه عمومی می داند.
۸-احکام اقتصادی اسلام را می داند ودر حد وظیفه به آنها پایبند است.
۹-برای حمایت از تولیدات داخلی استفاده از آنها را بر کالاهای مشابه خارجی ترجیح می دهد.
۱۰-به مشارکت در فعالیت های اقتصادی علاقه مند است.
(وزارت آموزش و پرورش مصوب ۲۹/۲/۷۹،ششصدو چهل و هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش )
جایگاه آیین نامه و مقررات آموزشی ، آیین نامه اجرایی مدارس:
از مباحث مهمی که در سازمان های گوناگون، از جمله سازمان های آموزشی و پرورشی باید مورد توجه مدیران عالی،میانی و اجرایی قرار گیرد، مباحث مربوط به قوانین و مقررات اداری و آموزشی و چگونگی تدوین، تصویب و به کارگیری آنها در مدیریت است. زیرا بین قدرت رهبری و مدیریت هریک از سازمانها،از جمله سازمان های آموزشی و پرورشی با میزان اطلاع و آگاهی آنان از قوانین و مقررات حوزه کار خویش،ارتباط مستقیم و همبستگی لازم وجود دارد و مدیرانی در این سازمانها در رهبری و هدایت سازمان خویش مسلط تر و موفق تر هستند که علاوه بر :
-مهارت در برقراری روابط صحیح و موثر انسانی
-مهارت در هدایت و رهبری گروهی
-مهارت در امور آموزشی و پرورشی
در امور اداری و استخدامی و بهره گیری بجا و به هنگام از قوانین و مقررات اداری و آموزشی نیز مهارت لازم را دارا باشند.(صافی،۱۳۷۳،ص۵۳)