۳ – ۶- محدودیت های تحقیق :
با توجه به حضور کارکنان و مدیران دانشگاه شاهرود این تحقیق با محدودیت خاصی مواجه نبود.
۳ – ۷- ابزار اندازه گیری :
ابزار جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر یک پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش مهارت های ارتباطی می باشد که همزمان مهارت های ارتباطات کلامی نظیر مهارت های : سخن گفتن ، شنود مؤثر ، بیان احساسات ، ارتباطات کتبی و… و مهارت های ارتباطات غیرکلامی نظیر مهارت های: ارتباطات آوایی، ظاهر، زبان بدن، بیان چهره ای، رفتار نزدیک شدن و … را مورد سنجش قرار خواهد داد.
برای طراحی پرسشنامه ، از مشهور ترین پرسشنامه ها مانند : رفتار نزدیک شدن کلامی / پرهیز کلامی، سنجش جهت یابی های زمان، رفتار چهره ای و … بهره برداری شده است.
همچنین برای سنجــش رضایت شغلی کارکنان از پرسشــنامه های استــاندارد شاخص توصیفی شغل (JDI) استفاده شده است. پرسشنامه توصیفکننده شغل (JDI) که توسط اسمیت، کندال و هالین تدوین شده است شامل ۳۷ سؤال است. مقیاس امتیاز بندی این سؤالات مانند مقیاس ۵ امتیازی لیکرت بوده است و تحلیل نتایج با بهره گرفتن از راهنمای اسمیت صورت گرفته است. رضایت شغلی ناشی از جنبه های مختلف شغل همچون پرداخت، فرصت های ترفیع، سرپرست، همکاران و عوامل محیط کاری همچون سبک سرپرستان، خط مشی ها و رویه ها، تعلق گروه کاری، شرایط کاری و مزایای شغلی است. در مدل JDI پنج عامل عمده به عنوان ابعاد رضایت شغلی مطرح اند که عبارت اند از:
پیش بینی رضایت شغلی زنان شاغل در مشاغل خدماتی غیر دولتی مشهد
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.
پرداخت: میزان حقوق دریافتی و انصاف و برابری در پرداخت.
شغل: حدی که وظایف شغلی، فرصت را برای آموزش و پذیرش مسؤولیت فراهم می آورد.
فرصت های ارتقاء: قابلیت دسترسی به فرصت ها برای پیشرفت.
سرپرست: توانایی های سرپرست برای نشان دادن علاقه و توجه به کارکنان.
همکاران: حدی که همکاران، دوستانه، شایسته و حمایتی هستند.
۳-۸- روایی پرسشنامه
منظور از روایی پرسشنامه آن است که وسیله اندازه گیری، بتواند ویژگی و خصیصه مورد نظر را اندازه بگیرد(خاکی،۱۳۸۷). روایی یک آزمون عبارت است از توانایی مورد نظر در اندازه گیری صفتی که آزمون برای آندازه گیری آن ساخته شده است و شامل روایی صوری، روایی پیش بینی، روایی محتوا و … می باشد.( مؤمنی و قیومی، ۱۳۸۷،ص ۲۰۶)
۳-۹- قابلیت اعتماد ( پایایی ) پرسشنامه
پایایی مربوط به ثبات، یعنی حصول یک نتیجه به طور مکرر است (اوپنهام، ۱۳۶۹، ص۸۶). منظور از اعتبار یا پایایی آزمون به دست آوردن نتایج تقریباً یکسان در دفعات متعدد اجرای آزمون می باشد.
ضریب آلفای کرونباخ توسط کرونباخ ابداع شده و یکی از متداول ترین روش های اندازه گیری اعتماد پذیری و یا پایائی پرسش نامه هاست. منظور از اعتبار یا پایایی پرسش نامه این است که اگر صفت های مورد سنجش با همان وسیله و تحت شرایط مشابه و در زمان های مختلف مجدداً اندازه گیری شوند، نتایج تقریباً یکسان حاصل شود.
ضریب آلفای کرونباخ، برای سنجش میزان تک بعدی بودن نگرش ها، عقاید و … به کار می رود. در واقع می خواهیم ببینیم تا چه حد برداشت پاسخگویان از سؤالات یکسان بوده است. اساس این ضریب بر پایه مقیاس هاست. مقیاس عبارتند از دسته ای از اعداد که بر روی یک پیوستار به افراد، اشیا یا رفتارها در جهت به کمیت کشاندن کیفیت ها اختصاص داده می شود. رایج ترین مقیاسی که در تحقیقات اجتماعی به کار می رود مقیاس لیکرت است. در مقیاس لیکرت اساس کار بر فرض هم وزن بودن گویه ها استوار است. بدین ترتیب به هر گویه نمراتی (مثلاً از ۱ تا ۵ برای مقیاس لیکرت ۵ گویه ای) داده می شود که مجموع نمراتی که هر فرد از گویه ها می گیرد، نمایان گر گرایش او خواهد بود.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
آلفای کرونباخ به طورکلی با بهره گرفتن از یکی روابط زیر محاسبه می شود:
یا
که دراین روابط k تعداد سؤالات، واریانس سؤال i ام، واریانس مجموع کلی سؤالات، میانگین کواریانس بین سؤالات، و واریانس میانگین سؤالات می باشند (برگرفته شده از آلن و ین، ۲۰۰۲).
با بهره گرفتن از تعریف آلفای کرونباخ می توان نتیجه گرفت: (۱) هرقدر همبستگی مثبت بین سؤالات بیشتر شود، میزان آلفای کرونباخ بیشتر خواهد شدو بالعکس، (۲) هر قدر واریانس میانگین سؤالات بیشتر شود آلفای کرونباخ کاهش پیدا خواهد کرد، (۳) افزایش تعداد سؤالات تاثیرمثبت و یا منفی (بسته به نوع همبستگی بین سؤالات) بر میزان آلفای کرونباخ خواهد گذاشت، (۴) افزایش حجم نمونه باعث کاهش واریانس میانگین سؤالات در نتیجه باعث افزایش آلفای کرونباخ خواهد شد.
بدیهی است هرقدر شاخص آلفای کرونباخ به ۱ نزدیک تر باشد، همبستگی درونی بین سؤالات بیشتر و در نتیجه پرسش ها همگن تر خواهند بود. کرونباخ ضریب پایایی %۴۵ را کم، %۷۵ را متوسط و قابل قبول و ضریب %۹۵ را زیاد پیشنهاد کرده است(کرونباخ، ۱۹۵۱). بدیهی است در صورت پایین بودن مقدار آلفا، بایستی بررسی شود که با حذف کدام پرسش ها مقدار آن را می توان افزایش داد.
در این تحقیق آلفای کرونباخ را برای هر یک از پرسشنامه ها جداگانه محاسبه کردیم. آلفای کرونباخ کلی پرسشنامه مهارت های ارتباطی مدیران ۸۲۳/. و پرسشنامه رضایت شغل ۸۵۵/. به دست آمد که بزرگ تر از ۷/۰ بوده و بنابراین پایائی پرسشنامه مطلوب ارزیابی می گردد.
خروجی آزمون آلفای کرونباخ در نرم افزار SPSS به صورت زیر است:
مهارت های ارتباطی مدیران
Reliability Statistics
Cronbach’s Alpha N of Items
.۸۲۳ ۵۰
رضایت شغلی
Reliability Statistics
Cronbach’s Alpha N of Items
.۸۵۵ ۳۷
آلفای کرونباخ تک تک مؤلفه ها نیز محاسبه شده است.
فصل چهارم :
تجزیه و تحلیل
یافته های تحقیق
۴ – ۱- مقدمه :
در این فصل با بهره گرفتن از تکنیک های آماری داده های خام وارد رایانه شده، طبقه بندی گردیده و با بهره گرفتن از آمار توصیفی وضعیت موجود تبیین و سپس با بهره گرفتن از آزمون های همبستگی رابطه بین مهارت های ارتباطی و رضایت شغلی کارکنان بررسی گردید.
بخش اول : آمار توصیفی
جدول (۱-۴) – مرتب بودن موها