۲-۷-۳-تاریخچه بانکداری اینترنتی
در سال ١٩٩۴ بانک ها شروع به کاوش در اینترنت کردند تا به عنوان یک سیستم تحویلداری پیشنهادی برای محصولات و خدماتشان از بانکداری اینترنتی استفاده کنند. این نوع بانک برای هر تراکنشی قیمت کم تری را از بانک های شعبه دار ارائه می داد. هم چنین به دسترسی به بازارهای جهانی و آسایش مشتریان توجه بیشتری نشان می داد. تا ژانویه ١٩٩۵، فقط ٢۴ بانک بر روی شبکه اینترنت وجود داشت، با این وجود به فاصله یک سال ٨٠٠ بانک اضافه شدند. به طوری که کارشناسان بانک های صنعتی تخمین زدند که بانک های شمال امریکا تا سال ٢٠٠٠ حدود ١۵٠٠ شبکه بر روی اینترنت تأسیس خواهند کرد. در ابتدا وب سایت های بانکی بر روی اینترنت، همان مواردی را داشتند که بروشورهای تبلیغاتی شان یاد کرده بودند و مشتریان می توانستند با پست الکترونیک با بانک خود ارتباط برقرار کنند و اطلاعات حساب و رقم های جدید را کنترل کنند . بانک ها سایت های خود را برای انتقال منابع، صورت حساب ها، رهن ها، وام های خودکار، محصولات بیمه، امنیت تجارت و غیره گسترش دادند.
این مسأله به بانک ها اجازه داد، تا به طور غیر مستقیم با مؤسسات غیر بانکی رقابت کنند. اولین بانک اینترنتی واقعی بود و در ١٨ اکتبر ١٩٩۵ به منظور انجام امور تجاری افتتاح شد، راه را برای توسعه بانکداری اینترنتی هموار ساخت . برای بانک ها اینترنت راهی به سوی فرصت های جدید بود تا بتوانند میدان دید و مشتری مداری شان را توسعه دهند . براساس آخرین تحقیقات به عمل آمده استفاده از اینترنت ظرف سه سال آینده، ۵٠٠ درصد افزایش می یابد که از جمله دلایل این افزایش فو ق العاده می توان به پایین بودن قیمت رایانه های شخصی، آسودگی بیشتر و ایمنی لحظه ای اشاره کرد. امروزه بانک های بسیاری در سطح جهان ارائه خدمات الکترونیکی را به عنوان ابزاری برای توسعه بازار، بهبود خدمت به مشتری، کاهش هزینه ها و ارتقای بهر ه وری به کار می گیرند.
از طرفی بانکداری سنتی از طریق شعبه هم چنان به عنوان یک روش ا صلی برای انجام مبادلات و عملیات بانکی در بسیاری کشورها باقی مانده است . با وجود این که میلیون ها دلار در ایجاد سیستم های بانکداری الکترونیک در بسیاری کشورها خرج شده، گزارشات حاکی از آن است که استفاده کنندگان بالقوه از این سیستم ها به رغم در دسترس بودن از آن استفاده نمی کنند و این موجب نگرانی بانک ها شده است (سید جوادین ،۱۳۸۴).
تحولات در نظام بانکداری را به چهار دوره می توان تقسیم کرد . هر دوره از تکامل برای مدیران نظام بانکی ، این امکان را فراهم کرده است که اوقات تلف شده را در محیط رقابتی به حداقل رسا نند و در گستره ی بالاتری به ارائه ی خدمت پردازند و سرعت، کیفیت، دقت و تنوّع خدمات خود را افزایش دهند.
دوره ی اول: اتوماسیون پشت باجه؛ فناوری اتوماسیون پشت باجه در دهه۱۹۶۰ رواج داشت و نقطه ی آغازین کاربرد رایانه در نظام بانکی بوده است.
دوره ی دوم: اتوماسیون جلوی باجه؛ این دوره از او اخر دهه ی ۱۹۷۰ و زمانی آغاز شد که کارمند شعبه به صورت پیوسته به حساب های جاری دسترسی داشته و امکان انتقال پیوسته ی اطلاعات از طریق به کارگیری خطوط مخابراتی میسر و ممکن گردید.
دوره ی سوم: متصّل کردن مشتریان به حساب ها؛ در این دوره که از اواسط دهه ی ۸۰ آغاز شد امکان دسترسی مشتریان به حساب هایشان از طریق تلفن، دستگاه خودپرداز ،کارت هوشمند ، کارت مغناطیسی و کامپیوتر شخصی فراهم گردید.
دوره ی چهارم: یکپارچه سازی سیستم ها و مرتبط کردن مشتری با تمامی عملیات بانکی؛ در این دوره انجام تمام عملیات بانکی به طور الکترونیکی دنبال و هم بانک و هم مشتریان می توانند به طور دقیق و منظم اطلاعات مورد نیازشان را کسب کنند (آماده و جعفر پور ، ۱۳۸۸).
۲-۷-۴-بانکداری اینترنتی در ایران
ایران در زمینه تجارت و بانکداری الکترونیک، کشوری جوان است و تا رسیدن به سطحی قابل قبول در آن، راه درازی در پیش دارد. ورود فناوری جدید در این دو زمینه ،نیازهای جدید را در پردازش، تبادل داده ها، ابزارها و زیر ساخت های مناسب پیاده سازی آن و نیز نحوه ارائه خدمات بانکی نوین مطرح کرده است. با نگاهی به تجارب کشورهای پیشرفته و رشد خدمات بانکداری الکترونیک می توان نیازهای در حال شکل گیری و روند افزاینده ی آن را در رمینه خدمات بانکی در ایران، تا حد مناسبی پیش بینی کرد.
نظر به روش های سنتی موجود در بانک های کشور و نارسایی این روش ها در ارائه خدمات جدید، تهیه زیر ساخت های مورد نیاز در بانک ها از ضروریاتی است که خوشبختانه مورد توجه مسئولان امر قرار گرفته است و فعالیت گسترده ای در سیستم بانکی کشور برای ارائه بانکداری الکترونیک و دیگر خدمات نوین بانکی انجام شده است (سید جوادین و همکار، ۱۳۸۵).
با درنظرداشتن پیشرفت های سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات و به کارگیری آن در نظام بانکداری، ایران نیز از دهه های ۶۰ و۷۰ شمسی تلاش های زیادی را در جهت استفاده از سیستم های رایانه ای در بانک ها انجام داد . در سال ۱۳۷۰ بانک تجارت اولین کارت بانکی را صادر کرد. پیرو این اقدام، بانک سپه نیز در سال ۱۳۷۱ با نصب هفت دستگاه ماشین خودپرداز کارت بانکی صادر کرد و بدین ترتیب روند توسعه ی بانکداری الکترونیکی در کشور آغاز شد (آماده و جعفر پور،۱۳۸۸).
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
در دهه گذشته تلاش های فراوانی در زمینه استقرار بانکداری الکترونیک در ایران صورت گرفته است و خدماتی از قبیل تلفن بانک ، حسابهای جاری ماهواره ای ، کارت های بدهکار ، دستگاه های خودپرداز (ATM)[16] وسیستم های پایانه فروش (POS)[17] از جمله ی این تلاش هاست.(فاطمی اردکانی،۱۳۸۴).
۲-۷-۵-محدودیت های بانکداری اینترنتی
در دنیای کسب وکار الکترونیک، عوامل بسیاری وجود دارند که بر کیفیت سیستم های ارائه دهنده ی خدمات بانکداری اینترنتی تأثیرگذار هستند . عواملی مانند، کمبود امنیت در شبکه ی اینترنت، کم بودن اعتماد مشتریان به استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی، کیفیت سایت و چگونگی طراحی آن، به ویژه در نحوه ی ارائه ی خدمات و اطلاعات مربوط به آنها، به بی رغبتی مشتریان در استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی منجر می شوند (دیواندری و همکاران ، ۱۳۹۲).
۲-۸-تاریخچه و معرفی بانک پارسیان
بانک پارسیان به صورت شرکت سهامی عام و با مالکیت اشخاص غیر دولتی و به استناد قانون اجازه تأسیس بانک های غیر دولتی مصوب فروردین ماه ۱۳۷۹، ماده(۹۸) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ضوابط تأسیس بانک غیر دولتی مصوب نهصد و چهل و هشتمین جلسه مورخ ۲۰/۹/۱۳۷۹ شورای پول و اعتبار تأسیس یافته و در چارچوب قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال ۱۳۵۱ ، قانون عملیات بانکی بدون ربا، قانون تجارت و مقررات اساسنامه بانک، در مرداد ۱۳۸۰ ، نسبت به انجام پذیره نویسی سهام و تشکیل مجمع مؤسس اقدام نمود و پس از انجام تشریفات و ثبت رسمی بانک به شماره ۱۷۸۰۲۸ در تاریخ ۱۵/۶/۱۳۸۰ در اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری تهران ، به موجب نامه شماره ۲۳۴۸/هـ – مورخ ۲۶ شهریور ماه ۱۳۸۰ مجوز آغاز فعالیت را از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت نمود. بدین ترتیب ارائه خدمات بانک پارسیان از اسفند ماه ۱۳۸۰ آغاز گردید.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۲-۸-۱- اهداف
عبارت است از توسعه اقتصادی از طریق گسترش فعالیت در بخش صنایع ، به ویژه صنعت خودروسازی و صنایع وابسته با فراهم آوردن امکانات ، تسهیلات و تدوین و اشاعه ابزارهای مالی و پولی نوین ، همچنین تأمین مالی برای زیربخشهای ساخت،تجارت،مصرف.
عکس مرتبط با اقتصاد
۲-۸-۲- مدت زمان
بانک از تاریخ ثبت برای مدت نامحدود تشکیل شده است.
۲-۸-۳- سرمایه بانک
سرمایه بانک سیزده هزار و دویست میلیارد (۱۳،۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال می باشد که تماماً پرداخت شده و به سیزده میلیارد و دویست میلیون سهم عادی یک هزار ریالی تقسیم گردیده است.
۲-۸-۴-خط مشی بانک
۲-۸-۴-۱-چشم انداز
بانک اول ایران در سهم بازار داخلی، کسب بیشترین سهم از معاملات بین المللی کشور بین بانک های خصوصی، برترین در گستره خدمات بانکی پیشرفته، توانمند و متعهد در ایجاد رضایت حد اکثری برای تمامی ذینفعان.
۲-۸-۴-۲-ماموریت
بانک پارسیان ارائه دهنده کلیه خدمات بانکی و مالی منطبق با نیاز های روز با بهره گرفتن از ابزارهای پیشرفته و نوین و اتکاء به سرمایه انسانی متخصص با بهترین شرایط می باشد. ما به موفقیت خود ایمان داریم زیرا تلاش می کنیم. برترین در تکریم مشتری، سریع ترین در شناسایی و پاسخگویی به نیازها، متمایز در ارائه کلیه خدمات بانکی و مالی، سودآورترین در سرمایه گذاری، وظیفه شناس ترین در قبال جامعه و پایبند به بانکداری اسلامی باشیم. ما با کار گروهی تلاش می کنیم . سپرده گذاران رضایتمندی کافی از انتخاب بهترین فرصت سرمایه گذاری را داشته باشند، تسهیلات گیرندگان منعطف ترین راه حل های مالی ممکن و متناسب با نیاز خود را دریافت نمایند، خدمات گیرندگان همواره سریعترین و ارزانترین خدمات را تجربه نمایند، شرکای تجاری ما موفق ترین و سودآورترین رابطه تجاری بلند مدت را داشته باشند، سهامداران و کارکنان ما خشنود از چشم انداز تداوم موفقیت ما باشند،جامعه از داشتن عضوی که نقش برجسته ای در رونق اقتصادی دارد، خشنود باشد. چشم انداز فعالیت ما همواره تداعی کننده عظمت پارسیان در حیطه بانکداری اسلامی خواهد بود.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
۲-۸-۴-۳-ارزش های سازمانی
ما خود را موظف به پاسخگویی به نیازهای بانکی مشتریان با بهترین کیفیت می دانیم. مشتری مداری شعار ما و تکریم مشتری اولویت روابط ما با مشتریان است.
ما برای وقت مشتریان ارزش قائل بوده و سرعت در تصمیم گیری و ارائه خدمات سرلوحه تلاش های ما می باشد.
ما محصولات بانک را بر اساس نیازهای مشتریان طراحی و عرضه و با نظرات آن ها ارتقاء می بخشیم.
ما به محرمانگی و امنیت اطلاعات مشتریان پایبند بوده و آن را یک اصل می دانیم.
ما خود را متعهد به داشتن بالاترین استانداردهای کیفی در ارائه خدمات به مشتریان می دانیم.
ما خود را متعهد به تامین منافع حداکثری سهامداران می دانیم.
ما منابع انسانی را مهم ترین سرمایه و عامل اساسی رشد و تعالی سازمانی می دانیم.
ما به کارگروهی اعتقاد داشته و آن را دلیل موفقیت خود می دانیم.
رعایت مقررات و دستورالعمل های بانکی و مالی داخلی و بین المللی برای ما یک اصل است و از ابزارهای مناسب و لازم برای این منظور نهایت استفاده را می نمائیم.
ما اعتقاد داریم رونق اقتصادی لازمه رفاه اجتماعی بوده و برای توسعه آن تلاش می کنیم.
ما تداوم موفقیت خود را در توسعه پایدار و حفظ محیط زیست دانسته و مراقبت از آن همواره برای ما ارزش خواهد بود.
ما تمام تلاش خود را برای اعتلای نام پارسیان به کار می بریم.
۲-۸-۴-۴-اصول رفتار حرفه ای کارکنان
۲-۸-۴-۴-۱-مسئولیت پذیری، شفاف سازی و انطباق با اصول رفتار حرفه ای
– مدیران راهنمای کارکنان در گفتار و در رفتارند.
۲-۸-۴-۴-۲- ایجاد و حفظ احترام متقابل در محیط کار بین تمامی کارکنان و برخورد با مشتریان
– ضروری است مدیران مراتب ارتقای شغلی تمامی کارکنان را رعایت کنند.
– رعایت سلسله مراتب سازمانی در تمامی امور لازم الاجراست.
۲-۸-۴-۴-۳- حفاظت اطلاعات شخصی مشتری و اطلاعات بانک
– اطلاعات محرمانه جز با مجوز قانونی افشا نخواهد شد.
– تمامی کارکنان مسئول حفظ محرمانه بودن اطلاعاتند.
۲-۸-۴-۴-۴- قبول هدایا ، پیشنهاد تفریح و سایر موارد (انتفاع شخصی)
– پذیرش هرگونه هدیه از سوی مشتری بویژه اگر به قصد تأثیرگذاری بر تصمیم گیری خاصی باشد، ممنوع است.
– پذیرش وجه نقد و چک، تحت هر شرایطی ممنوع است.
۲-۸-۴-۴-۵- استفاده از منابع بانک طبق ضوابط
– استفاده از تلفن برای انجام امور شخصی باید محدود باشد و نشانی پستی و الکترونیکی بانک نباید برای موارد
شخصی به کار رود.
– درصورت لزوم ، بانک مجاز به کنترل تمامی مکاتبات خواهد بود.
۲-۸-۴-۴-۶-تراکنش های مالی
کارکنان نمی توانند شخصاً در حساب های خود و اعضای درجه یک خانواده به ثبت تراکنش های مالی اقدام کنندو یا در امور تسهیلات اعطایی به خویشاوندان دخالت داشته باشند.
۲-۸-۴-۴-۷-تطابق با قوانین، دستورالعملها و سیاستهای بانک
تمامی مدیران و کارکنان باید با مقررات، دستورالعمل ها و سیاست های بانک در کسب و کار آشنا یی و نسبت به مسئولیت های خود آشنایی کامل داشته باشند.
۲-۸-۴-۴-۸-پرهیز از تضاد منافع
مدیران و کارکنان بانک نمی توانند هم زمان در استخدام نهاد، شرکت یا سازمانی باشند که با بانک در رقابت است.
۲-۸-۴-۴-۹-جلوگیری از پولشوئی و یا تقلب
– آموزش اصول مبارزه با پولشویی برای تمامی پرسنل بانک الزامی است.
– تمامی موارد مشکوک باید گزارش شود.
۲-۸-۴-۴-۱۰- تلاش برای درک مفاهیم این اصول
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.