فضای انبار به ازای گروه کالاها از هم جدا می باشد.
روش حل مسئله:
با ارائه مدلی ریاضی نحوه انتخاب کالاهای عرضه شده در فروشگاه را تعیین می نماییم و با توجه به عوامل موثر بر تخصیص فضای قفسه مدلی ریاضی جهت تخصیص فضای قفسه کالاها را ارائه می نماییم که یک مسئله برنامه ریزی عدد صحیح مختلط غیر خطی فازی FMINLP[2] می باشد. سپس با توجه به انقضاء پذیری کالاهای عرضه شده با ارائه مدلی ریاضی روند سفارش دهی به تامین کنندگان کالاهای ارائه شده را مشخص می نماییم.
اهداف تحقیق:
استفاده بهینه از همه امکانات در اختیار خرده فروش در جهت ماکزیمم نمودن سود.
کسب رضایت مشتریان با تامین نمودن حداکثر ممکن کالاهای موجود در لیست خرید آنان و در نتیجه افزایش میزان وفاداری آنان به خرده فروش.
افزایش میزان سود با تقویت احتمال خریدهای آنی و خارج از لیست خرید مشتریان.
فرهنگ سازی و تاثیر بر رفتارهای خرید مشتریان در جهت سود بلند مدت خرده فروش.
تقویت ارتباط با تامین کنندگان قدرتمند در جهت استفاده از امکانات و توانایی های آنان.
ضرورت انجام تحقیق:
نحوه فروش در فروشگاه های زنجیره ای به این صورت است که مشتری خود به دنبال کالای مورد نظر می گردد، از میان برندها و قیمت های متفاوت کالای با برند مورد علاقه و یا قیمت مورد نظر خود را انتخاب می نماید و در سبد خرید خود قرار داده و به خرید خود ادامه می دهد. در اینگونه خرید نحوه چیدن کالاها در قفسه ها تنها وسیله تاثیرگذاری فروشگاه بر مشتریانش می باشد.
اگر مشتریان نیازهای خود را در یک خرید از فروشگاه تامین نمایند اعتماد به فروشگاه در نظر آنان که فروشگاه این توانایی را دارد که در خرید بعدی نیز نیازهای آنان را تامین نماید افزایش می دهد. این بازگشت مجدد مشتری موجب افزایش سود دراز مدت فروشگاه می گردد. مشتری راضی از خرید می تواند به عنوان یک عامل تبلیغ برای معرفی فروشگاه به دیگران نیز عمل نماید. از سوی دیگر اگر مشتری نتواند درصد قابل قبولی از لیست خرید خود را از فروشگاه تامین نماید از اعتماد وی به فروشگاه کاسته شده و موجب می گردد که به فروشگاه های رقیب برای خرید مراجعه نماید که این امر موجب از دست رفتن سود کوتاه حاصل از آن خرید مشخص و در صورت عدم بازگشت دوباره مشتری موجب از رفتن سود دراز مدت فروشگاه می گردد.
شرایط اجتماعی، اقتصادی، جغرافیایی و نژادی می تواند بر نحوه انتخاب کالاها از سوی مشتریان تاثیر بگذارد. تصمیم گیرنده در فروشگاه باید این شرایط را در نحوه تصمیم گیری خود دخالت داده تا بهترین نتیجه ممکن حاصل گردد.
عکس مرتبط با اقتصاد
قفسه های خالی بزرگترین تهدید برای یک فروشگاه می باشد. پر نمودن دوباره قفسه ها به افزایش میزان فروش کمک شایانی می نماید. با توجه به رفتار خرید مشتریان فروشگاه باید سیستمی جهت تشخیص قفسه های خالی و عمل در جهت رفع این امر را در اختیار داشته باشد.
به دلیل محدودیت فضای قفسه تخصیص این فضا بر بنای یافته های علمی می تواند به دست یافتن فروشگاه به بیشینه سود ممکن کمک نماید.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
جنبه های نوآوری تحقیق:
در این تحقیق کلیه عوامل مهم تاثیرگذار بر مقدار فروش و میزان هزینه در یک مدل جامع ریاضی فازی اعمال شده است. با بهره گرفتن از مفهوم فازی انقضاء پذیری کالاها توضیح داده شده است. با در نظر گرفتن عوامل اجتماعی، اقتصادی، جغرافیایی و نژادی و با ارائه مفهوم بلوک کالا مدلی دقیق تر از مدل های ارائه شده قبلی ارائه شده است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
پیکربندی تحقیق:
در فصل دوم این تحقیق با مطالعه ادبیات و پیشینه تحقیق گستره ای از مطالعات انجام شده در زمینه تخصیص فضای قفسه کالا در فروشگاه های زنجیره ای پوشش می دهیم و مفاهیم اساسی و عوامل تاثیرگذار در زمینه تخصیص فضای قفسه به تفصیل مورد بحث قرار می گیرد. در فصل سوم با ارائه مدلی ریاضی و با معرفی مفهوم تقاضای شرطی فازی نحوه انتخاب کالاهای عرضه شده در فروشگاه را تعیین می نماییم. مدلی ریاضی جهت تخصیص فضای قفسه کالا در محیط فازی را ارائه می نماییم. مدلی جهت سفارش دهی کالاهای با تقاضای فازی عرضه شده در فروشگاه ارائه می کنیم. نحوه محاسبه پارامترهای فازی و مهم به کار گرفته شده در مدل های ارائه شده را با بهره گرفتن از اطلاعات فروش روزانه مشخص می کنیم. در فصل چهارم به اعتبار سنجی مدل های ارائه شده می پردازیم و با حل مسئله نمونه عددی توانایی های مدل های ارائه شده را نشان می دهیم. در نهایت در فصل پنجم نتیجه گرفته شده از تحقیق مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و پیشنهاداتی در جهت مطالعات آینده ارائه می گردد.
فصل دوم
ادبیات و پیشینهی تحقیق
مقدمه: ادبیات و پیشینه تحقیق در بحث تخصیص فضای قفسه بسیار گسترده است و از منظرهای متفاوتی این مسئله مورد بحث قرار گرفته است. مطالعات میدانی در فروشگاه ها جهت نشان دادن اهمیت مسئله و میزان تاثیر آن بر میزان موفقیت فروشگاه ها انجام شده است. مدل های ریاضی متفاوتی برای رسیدن به یک جواب علمی در این زمینه ارائه شده است. روش های حل و الگوریتم های ابتکاری و فرا ابتکاری برای حل این موضوع طراحی و اجرا شده اند. بحث تخصیص فضای قفسه به دلیل ارتباط با رفتارهای مشتری در فروشگاه یکی از پیچیده ترین موضوعات در زمینه فروشگاه های زنجیره ای می باشد. بحث ها و مفاهیم اقتصادی فراوانی در این موضوع دخالت دارند که آشنایی با این مفاهیم برای درک مسئله حیاتی می باشد. در این فصل ابتدا به معرفی و توضیح این مفاهیم پرداخته شده است و سپس به پیشینه تحقیق در موضوع تخصیص فضای قفسه در فروشگاه ها پرداخته شده است.
ادبیات تحقیق:
سلف سرویس تکنولوژی[۳]:
ارائه سرویس همواره مستلزم حضور کارمند و مشتری بوده است[۴۱]. اگر کارمند نتواند در سطح انتظار ظاهر گردد این امر موجب زیان سازمان می گردد. فروشگاه های زنجیره ای برای کاستن از هزینه عملیات و جلوگیری از نارضایتی مشتری هرچه بیشتر به سوی استفاده از سلف سرویس تکنولوژی ترغیب می شوند[۵۴]. پروسه خرید در فروشگاه های زنجیره ای به این صورت است که مشتری خود به دنبال کالای مورد نظر می گردد، از میان برندها و قیمت های متفاوت کالای با برند مورد علاقه و یا قیمت مورد نظر خود را انتخاب می نماید و در سبد خرید خود قرار داده و به خرید خود ادامه می دهد.
انواع سلف سرویس تکنولوژی هایی که قابلیت بکارگیری در فروشگاه های زنجیره ای را دارند[۱۴]:
سیستم خرید در فروشگاه های زنجیره ای.
استفاده از سیستم های جستجوی کالا و بخش های مختلف در فروشگاه های زنجیره ای.
سبد های الکترونیک با توانایی نشان دادن مجموع قیمت کالاهای موجود در سبد.
استفاده از صندوق های پرداخت الکترونیک توسط خود مشتری بدون حضور فروشنده.
سیستم نشانه گذاری رادیویی.