تعیین پرتفویی از سرمایه گذاریها، از مهمترین مباحث امروزین در مدیریت سرمایه گذاری میباشد. در این راستا مدلهایی جهت تعیین پرتفوی بهینه ارائه شده که هر کدام جهت رفع نواقص، توسط مدلهای دیگری جایگزین شدهاند. از جمله مهمترین مشکلات مدلهای ارائه شده عدم در نظر گرفتن شاخصها و معیارهای چندگانه در ارزیابی کارایی پرتفوی سهام می باشد. در این تحقیق با هدف رفع این مشکل از تحلیل پوششی دادهها استفاده شده است. تحلیل پوششی دادهها، تکنیکی ناپارامتریک برای سنجش و ارزیابی کارایی نسبی مجموعهای از واحدهای تصمیم گیرنده با ورودیها و خروجیهای چندگانه است.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
با بهره گرفتن از این روش شرکتهای کارا و ناکارا مشخص گردیده و با رتبه بندی شرکتهای ناکارا، الگوهای کارا جهت رسیدن آنها به مرز کارایی ارائه شده است. همچنین میزان تاثیر هر یک از متغیرها در میزان کارایی شرکتها تعیین شده است که برای این منظور از الگوی CCR با ماهیت ورودی و با فرم پوششی استفاده شده است . شرکت های کارا نیز با بهره گرفتن از الگوی اندرسون- پیترسون رتبه بندی شده اند. گردآورنده اطلاعات را از طریق مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته و با بهره گرفتن ازنرم افزارWINQSBمورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته اند . نتایج تحقیق نشان می دهد از بین ۹۶ شرکت مورد بررسی تعداد ۱۸ شرکت کارا و مابقی ناکارا شناخته شده اند .
سنجش کارایی سنجش کارایی شهرستان های استان کرمان در دستیابی به شاخص توسعه انسانی (HDI) با بهره گرفتن از روش تحلیل فراگیرداده ها (DEA ) در سال ۸۰ و ۸۶ :
از جمله مهمترین دغدغه های ذهنی اقتصاددانان کشورهای در حال توسعه ، یافتن و بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل تسریع فرایند توسعه و شناخت موانع آن می باشد تا از این طریق بتوانند کشور خود را به عوامل تسریع جریان توسعه مجهز سازند و همچنین در حد توان موانع موجود در مسیر سرعت بخشیدن به روند توسعه را مرتفع سازند که البته استفاده از شاخص ها و ملاک های نوین توسعه در این راه بدیهی و ضروری به نظر می رسد . در بین شاخص ها و نماگرهای مطرح توسعه ، شاخص توسعه انسانی از مقبولیت بیشتری بین اندیشمندان برخوردار است . در این تحقیق کارایی شهرستانهای استان کرمان در زمینه دستیابی به توسعه انسانی با بهره گرفتن از روش تحلیل پوششی داده ها در دو سال ۱۳۸۰ و ۱۳۸۶ مورد بررسی قرار گرفته است ، سپس برای رتبه بندی شهرستانها از مدل(DEA) خروجی محور با فرض بازدهی ثابت و متغیر نسبت به مقیاس استفاده می شود .
عکس مرتبط با اقتصاد
۱-۳ )بیان مساله:
موضوع این تحقیق ارزیابی عملکر و رتبه بندی اداره ثبت احوال است . در این تحقیق بحث آماری وجود ندارد ویشتر از بحث های ریاضی استفاده می شود .
از آنجا که ادارات ثبت احوال وظیفه ثبت تمام رویدادها از قبیل تولد ، فوت ، ازدواج ، طلاق ، صدور شناسنامه ، کارت ملی و غیره را دارند ، این مساله پیش آمد که اداراتی که به خوبی نمی توانند کار خود را انجام دهند ، از اداره کارا تا اداره ی ناکارا مشخص و رتبه بندی گردد و در پایان مدلی اساسی به مدیران ارائه گردد.
وسوال هایی که در بیان مساله پیش می آید ، به طور مثال : بعضی از ادارات ولادت هارا ثبت نمی کنند یا وفات افراد به دست ثبت احوال نمی رسد و آن اداره عمل ثبت را درست انجام نداده و یا برای پیگیری عمل ثبت مراحل کاری را انجام نداده است .
ادارات مختلف سالانه حدود ۱۰- ۱۵ تا از وقایع مختلف را ثبت نمی کنند ولی بعضی از ادارات این عمل را به درستی انجام می دهند و ممکن است که ۱ یا ۲ مورد ثبت نشود و هزینه و زیان ناشی از این سهل انگاری را باید اداره پرداخت نماید. اما شاید در حال حاضر هیچ زیانی را به همراه نداشته باشد اما در آینده این زیان خود را نشان خواهد داد. این در حالی است که تمام کارمندان از این موضوع مطلع هستند ولی با این حال این خطاها و اشتباهات رخ می دهد.
حال سوال اینجاست که چگونه می توان این اشتباهات را برطرف نمود تا این خطاها به حداقل برسد؟
از آنجا که روش های موجود ارزیابی و سنجش عملکرد واحد های ثبت احوال اغلب تجربی است و فاقد پشتوانه علمی محکمی بوده و بعلاوه به دلیل استاندارد نبودن این روش ها ، نتایج آنها در ادارات مختلف با یکدیگر قابل مقایسه نیستند ، در این مطالعه برای ارزیابی عملکرد واحد های ثبت احوال ، از روش علمی تحلیل پوششی داده ها (DEA) که از روش های متداول ارزیابی عملکرد در زمینه های مختلف برای واحد های تولیدی و خدماتی می باشد ، استفاده خواهد شد . البته لازم به ذکر است که در تجزیه و تحلیل چندین واحد تصمیم گیری (DMU) که دارای چندین ورودی و خروجی می باشد ، مدل تحلیل پوششی داده ها DEA ، ابزار بسیار مفیدی می باشد . این تکنیک مستقیما با در نظر گرفتن نسبت ورودی های متنوع به خروجی های متنوع تولید شده (یا خدمات ) بهروری را اندازه گیری می کند . در این روش می توان ورودی ها و خروجی های متنوع را با روش هایی تلفیق نمود و بدون نیاز به استاندارد خاصی آنها را بر یکدیگر تقسیم نمود . از این رو DEA از اهرم های محاسباتی مانند نسبت عملیاتی و یا سود ، معتبرتر و قابل اعتماد تر است . در این روش ورودی ها وخروجی های ترکیبی را به نحوی تعریف و تبدیل نموده که بر هم قابل تقسیم باشند و حاصل یک عدد اسکالر و بدون واحد بین یک و صفر بشود . مدل DEA بر مبنای برنامه ریزی خطی استوار [۱۴]است و سعی در ماکزیمم سازی خدمات یک واحد می کند . (آریا نژاد ، میر بهادر قلی و همکاران ۳۴۰ ، ۱۳۸۵ )
با توجه به ویژگی های این مدل و همچنین به دلیل ابن که مجموعه منابع در مدل DEA می تواند برای اهداف بنچ مارکینگ استفاده شود ، این مدل می تواند برای ارزیابی کارایی و عملکرد عملیاتی بسیار مناسب باشد .
بنابراین در این تحقیق سعی می کنیم با بهره گرفتن از مدل تحلیل پوششی داده ها DEA به ارزیابی کارایی نسبی ادارات ثبت احوال استان مرکزی واستان اصفهان بپردازیم.
۱-۴ )اهمیت تحقیق:
ثبت احوال از نظر کیفیت ، ساختار ، خدمات ، بسیار پیچیده و گوناگون می باشد و دارای محدودیت های داخلی از قبیل قوانین ومقررات ثبت شده می باشند . همچنین با توجه به این که این ادارات دارای داده های مختلف از قبیل نیروی انسانی ، تجهیزات ، اطلاعات ، پول و غیره و همچنین دارای ستانده های مختلف از قبیل آمار ها ، وخدمات گوناگون و پول و غیره می باشد بنابراین اندازه گیری و مقایسه عملکرد ادارات ثبت احوال عمل بسیار مشکل می باشد و می طلبد که مطالعات بسیاری در این زمینه صورت بگیرد که متاسفانه در کشور ما هیچ گونه مطالعه ای صورت نگرفته است . حال با توجه که در کشور ایران به ارزیابی عملکرد و رتبه بندی ادارات ثبت احوال پرداخته نشده است ما امیدواریم در این زمینه گامی برداشته و سرآغازی برای مطالعات بیشتر باشد .
۱-۵ )تعاریف واژگان و اصطلاحات کلیدی :
کارایی EFFICIENCY
بیانگر این مفهوم است که یک سازمان به چه خوبی از منابع خود در راستای تولید نسبت به بهترین عملکرد در مقطعی از زمان استفاده کرده است و محاسبه کارایی با توجه به مقدار خروجی مورد انتظار یا استاندارد با بهره گرفتن از نسبت زیر تعریف می گردد : (مهرگان ، محمد رضا . ۱۳۸۷ )
= = کارآیی
کارایی به عنوان یک نسبت عموما از رابطه زیر محاسبه می گردد : ( مهرگان ، محمد رضا . ۱۳۸۷ )
= = کارآیی
تحلیل پوششی داده ها DEA
یک روش برنامه ریزی ریاضی ، برای ارزیابی کارایی نسبی واحد های تصمیم گیری DMU همگن می باشد که چندین ورودی و چندین خروجی دارند و اولین بار توسط ( چارنز ، کوپر و رودز ) در سال ۱۹۷۸ ارائه گردید و طی دو دهه اخیر به صورت وسیعی در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است . ( آریا نژاد ، میربهادر قلی و همکاران ،۱۳۸۵،۳۳۹ )
ورودی در تحلیل پوششی داده ها Input
عاملی است که با افزایش آن با حفظ تمام عوامل دیگر کارایی کاهش یافته و با کاهش آن با حفط تمام عوامل دیگر کارایی افزایش می یابد . ( قیصری ، کیوان و همکاران ، ۱۲، ۱۳۸۶ )
خروجی در تحلیل پوششی داده ها output عاملی است که با افزایش آن با حفظ تمام عوامل دیگر کارایی افزایش یافته و با کاهش آن باحفظ تمام عوامل دیگر کارایی کاهش می یابد . ( قیصری ، کیوان و همکاران ، ۱۲، ۱۳۸۶ )
واحد های تصمیم گیرنده Decision making unit (DMU) واحد هایی هستند که یکسری ورودی را دریافت و پس از فرایند ، خروجی ها را خارج می کنند و خدمات متنوع و لیکن مشابه ارائه می دهند . ( قیصری ، کیوان و همکاران ،۱۳، ۱۳۸۶ )
اداره ثبت احوال
ثبت دقیق و به موقع وقایع حیاتی را از طریق به کارگیری ظرفیت های موجود و فناوری های نوین ، در جهت بهبود بخشیدن به کیفیت ثبت و تامین نیاز جامعه به آخرین اطلاعات و آمار های انسانی ، تلاش می نماید مکانیزمهای نظارتی مطلوبی را بر فرایند جمع آوری ، ثبت تولید آمار های حیاتی مربوط به جمعیت کشور اعمال نماید . (www.sabteahval.ir) Cached – Similar
۱-۶ )پرسش یا فرضیه های تحقیق:
فرضیه ها :
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.
با مدل تحلیل پوششی داده ها DEA ، می توان کارایی نسبی ادارات ثبت احوال استان مرکزی و اصفهان را ارزیابی و رتبه بندی نمود .
بعد از انجام مدل ، وزن متغییر ورودی و خروجی مشخص می شود .
بهترین عملکرد اداره ها تعیین می گردد .
ادارات از نظر کارا و ناکارا رتبه بندی می شوند .
پرسش اصلی :
با توجه به این که در این پژوهش فرضیه ها به صورت جملات خبری نمی باشند پرسش تحقیق مطرح می گردد.
آیا می توان با بهره گرفتن از مدل تحلیل پوششی داده ها DEA ، کارایی نسبی ادارات ثبت احوال استان مرکزی و اصفهان را ارزیابی و رتبه بندی نمود . در آن صورت بیشترین وزن متغیر ورودی و خروجی به کدام متغیر ها اختصاص دارد؟
پرسش های فرعی:
الف) در تعیین رتبه بندی ادارات ثبت احوال دو استان مرکزی و اصفهان با بهره گرفتن از مدل DEA چه متغیر هایی تاثیر دارد؟
ب) بهترین اداره از نظر عملکرد عملیاتی کدام اداره است؟
ج) بین رتبه بندی ادارات ثبت احوال استان مرکزی و اصفهان با بهره گرفتن از مدل های مختلف DEA چه تفاوتهایی وجود دارد؟
د) آیا می توان با بهره گرفتن از مدل تحلیل پوششی داده ها DEA ، کارا بودن و ناکارا بودن ادارات ثبت احوال را مشخص نمود ؟
و) آیا بعد از تهیه مدل به دست آمده ، اداراتی که کارایی پایینی دارند مشخص خواهند شد؟
ه) آیا در نهایت می توان با بهره گرفتن از نتایج به دست آمده از مدل ، راهکار هایی جهت بهبود و افزایش کارایی ادارات ارائه نمود ؟
۱-۷ )اهداف تحقیق :
۱-بررسی کارایی نسبی ادارات ثبت احوال استان مرکزی و اصفهان .
۲-رتبه بندی ادارات ثبت احوال دو استان با بهره گرفتن از مدل های مختلف DEA و مقایسه آنها.
۳- یافتن متغیر های تاثیر گذار بر کارایی نسبی ادارات ثبت احوال .
۴-ایجاد یافته های جدید برای مدیران در داخل این ادارات ، برای بالا بردن کارایی کلی این ادارات
۱-۸ )حدود مطالعاتی :
محدوده زمانی :
کارایی ۳۶ اداره ثبت احوال در ۲ استان اصفهان و مرکزی در سال ۱۳۹۰ مورد مطالعه قرار می گیرد .
محدوده مکانی :
کارایی ۳۶ اداره ثبت احوال در شهرستان های استان های مرکزی و اصفهان که تعداد وقایع حیاتی آنها بیشتر از۲۰۰۰۰۰۰ مورد در سال ۱۳۹۰ می باشد ، مورد مطالعه قرار می گیرد .
فصل دوم
ادبیات تحقیق
۲-۱) مقدمه
اندازه گیری کارآیی به خاطر اهمیت آن در ازریابی یک شرکت یا سازمان همواره مورد توجه محققین قرار داشته است . امروزه تحقیقات گسترده ای در زمینه سنجش کارآیی سازمان ها صورت می پذیرد و روش های متعددی برای تخمین و اندازه گیری کارآیی ارائه شده است که می توان آنها را در دو دسته مهم پارامتریک و ناپارامتریک[۱۵] قرار داد.(آزاده ، محمد علی و همکاران ، ۶۶ ، ۱۳۸۴ )
تحلیل رگرسیون[۱۶] روش پارامتری می باشد که با میانگین سازی در مقایسه واحد ها به بهترین عملکرد موجود در مجموعه واحد های تحت بررسی دست می یابد . از جمله روش های ناپارامتری می توان تکنیک تحلیل پوششی داده ها DEA را نام برد که هر کدام از مشاهدات را در مقایسه با مرز کارا بهینه می کند و به طور کلی با ترکیب تمامی واحد های تحت بررسی یک واحد مجازی با بالاترین کارآیی را ساخته و واحد های نا کارا را با آن می سنجد.(آزاده ، محمد علی و همکاران ، ۴۲ ، ۱۳۸۴ )
در سال های اخیر استفاده از داده های کیفی و غیر دقیق در مدل های DEA بسیار مورد توجه محققین و پژوهشگران قرار گرفته است . در بعضی از مدل ها ، داده ها از یک تابع توزیع احتمالی مشخصی پیروی می نمایند که در این صورت مدل DEAبه صورت یک مدل DEA ی تصادفی SDEA توسعه داده شده است . در بعضی از مدل های دیگر داده ها را می توان به صورت فازی در نظر گرفت و با بهره گرفتن از مدل های توسعه یافته ی DEA فازی کارآیی واحد ها را تخمین زد .
حال با توجه به این که در تجزیه و تحلیل چندین واحد تصمیم گیری(DMU) که دارای چندین ورودی و خروجی می باشد ، مدل تحلیل پوششی داده ها (DEA) ، ابزار بسیار مفیدی می باشد و مستقیما با در نظر گرفتن نسبت ورودی های متنوع به خروجی های متنوع تولید شده (یا خدمات) بهره وری را اندازه گیری می کند ، می توان در ارزیابی عملکرد ادارات ثبت احوال از این مدل استفاده نمود . بنابراین در این تحقیق سعی می کنیم با بهره گرفتن از مدل تحلیل پوششی داده ها DEA به ارزیابی کارایی نسبی ادارات ثبت احوال استان مرکزی واستان اصفهان بپردازیم.
۲-۲) تابع تولید
تابع تولید نشان دهنده رابطه موجود بین منابع تولیدی مورد استفاده یک موسسه تولیدی ( ورودی ها ) و کالا ها یا خدمات بدست آمده ( خروجی ها ) در یک زمان واحد و بدون در نظر گرفتن قیمت ها می باشد .
شکل ریاضی تابع تولید به صورت زیر است :
(رابطه شماره ۱-۲) Y = F ( , , … )
که Y میزان خروجی ( محصول ) و ( ,… ) میزان منابع و عوامل تولید ( ورودی ها ) را نشان می دهند . تابع تولید روش ساده ای برای ارتباط میزان محصول و میزان منابع به کار رفته می باشد . موسسه تولیدی با افزایش یا کاهش میزان منابع تولیدی مورد استفاده می تواند میزان محصولات را افزایش یا کاهش دهد و یا با ترکیب نسبت های مختلف منابع تولیدی و ثابت نگه داشتن میزان سایر منابع امکان افزایش میزان تولید محصول تا حد معینی فراهم می گردد . تابع تولید با یک ورودی و یک خروجی به صورت زیر نوشته می شود:
Y = F ( , , … )
که Y خروجی و بیانگر میزان ورودی اول ( مثلا جمعیت ) و ورودی دیگری مانند ( هزینه های جاری) می باشند اگر میزان هزینه های جاری در کوتاه مدت ثابت و بدون تغییر ( مثلا معادل ۲۰ ) در نظر گرفته می شود . این تابع به صورت زیر نوشته می شود :
( رابطه شماره ۲-۲ ) Y = F(/= 20 )
تابع تولید می تواند شکل های مختلفی از توابع ریاضی را داشته باشد . مثلا ممکن است به صورت تابع خطی و یا به صورت تابع نمایی از عوامل تولید بیان گردد . مشخصه دقیق تابع تولید به بهره وری عوامل تولید در سطوح مختلف آن عوامل تولید بستگی دارد . بهره وری عوامل تولید نیز به وضعیت تکنولوژی وابسته است . نیروی کارگر ، تجهیزات مکانیکی و کامپیوتری مدرن می تواند بهره وری بیشتری داشته باشد . به طور مشابه ، تشکیلات یا تجهیزات اگر وسیله کارگران و کارکنان خوب تعلیم دیده و با مهارت ها و دانش بالا اداره شوند ، بهره وری بیشتری خواهند داشت . بنابراین وضعیت تکنولوژی به توانایی ذاتی عوامل تولیدی برای تولید یک محصول اطلاق می شود ، به شرطی که تلاش همزمان تمام عوامل تولید در فرایند تولید به کار گرفته شده باشد . مثلا ممکن است با ترکیب ۳ واحد جمعیت و هزینه های جاری هر یک به تنهایی و یا هر دو بهره وری بیشتر می یابند . همین ترکیب جمعیت و هزینه های جاری ممکن است قادر باشد ، فرضا ۱۸ واحد محصول تولید کند . بنابراین در خصوص تابع تولید وضعیت تکنولوژی دخالت داده می شود و به وسیله شکل ریاضی دقیق و با در نظر گرفتن تابع تولید مشخص و منعکس می گردد.(مهرگان ، محمد رضا.۷، ۱۳۸۳ )