دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات هرمزگان
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت آموزشی
گرایش : مدیریت آموزشی
موضوع:
بررسی رابطه توانمندی روان شناختی وکیفیت زندگی کاری با رضایت شغلی اساتید دانشگاه ازاد اسلامی واحد بندرعباس
بررسی اثر تبادل رهبر پیرو بر رضایت شغلی کارکنان از طریق نقش میانجی سرمایه روانشناختی
استادراهنما:
دکتر حسین زینلی پور
استادمشاور:
دکتر محمدنور رحانی
نگارنده:
آرزو فاضل مقدم
سال تحصیلی:۱۳۹۳-۱۳۹۲
سپاسگزاری:
منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت
هر نفسی که فرود می رود ممد حیات است و چون بر می آید مفرح ذات
پس در هر نفس دو نعمت موجود است و بر هر نعمت شکری واجب
سپاس می گویم ایزد متعال را به شکرانه این لطف بزرگی که به من عطا کرد تا گامی چند در مسیر نا متناهی علم آموزی بردارم و در سایه الطاف بی کرانش توفیق انجام این تحقیق را پیدا کنم.
بدون شک حسن توجه,شکیبایی و راهنمایی های استاد گرانقدر دکتر حسین زینلی پور,در تمام مراحل انجام این تحقیق قابل تقدیر می باشد.
دقت عمل و مشاوره بسیار خوب استاد گرانقدر دکتر محمد نور رحمانی,موجب تداوم تحقیق حاضر شد.
تقدیم:
آن دو فرشته ای که از خواسته هایشان گذشتند،سختی ها را به جان خریدند و خود را سپر بلای مشکلات و ناملایمات کردند تا من به جایگاهی که اکنون در آن ایستاده ام برسم.
جا دارد :ماحاصل آموخته هایم را به پدر و مادرعزیزم و همسر مهربانم تقدیم کنم.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۳
۱-۲ بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۴
۱-۳ اهمیت و ضرورت انجام تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۶
۱-۴ اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۸
۱-۴-۱ هدف کلی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۸
۱-۴-۲ اهداف جزئی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۸
۱-۵ سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۸
۱-۶ فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۹
۱-۷ تعاریف متغیرها………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۹
۱-۷-۱تعاریف مفهومی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۹
۱-۷-۲ تعاریف عملیاتی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰
فصل دوم :ادبیات تحقیق
۲-۱ مبانی نظری تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۲
۲-۱-۱توانمندسازی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۲
۲-۱-۲ تعریف توانمند سازی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲
۲-۱-۳ مفاهیم توانمند سازی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۵
۲-۱-۴ توانمندسازی به مثابه یک عنصر ارتباطی …………………………………………………………………………………………………………………… ۱۷
۲-۱-۵ توانمند سازی به مثابه یک مفهوم انگیزشی ………………………………………………………………………………………………………………. ۱۸
۲-۱-۶ توانمندسازی وقدرت ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۰
۲-۱-۷ توانمند سازی وغنی سازی شغل …………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۰
۲-۱-۸ توانمند سازی ومشارکت کارکنان …………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۱
۲-۱-۹ توانمند سازی وتفویض اختیار …………………………………………………………………………………………………………………………… …………….. ۲۲
۲-۱-۱۰ رویکردهای توانمندسازی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۴
۲-۱-۱۱رویکرد مکانیکی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۴
۲-۱-۱۲ رویکردارگانیکی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۶
۲-۱-۱۳ ابعاد توانمند سازی روان شناختی ……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۸
۲-۱-۱۴ احساس شایستگی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۹
۲-۱-۱۵ احساس خودمختاری ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۰
۲-۱-۱۶ احساس موثر بودن ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۱
۲-۱-۱۷ احساس معنی دار بودن ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۲
۲-۱-۱۸ احساس اعتماد …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۴
۲-۱-۱۹ مدل های توانمند سازی …………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۵
۲-۱-۲۰ مدل توماس وولتهوس ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۳۶
۲-۱-۲۱مدل اسپریتزر………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۳۶
۲ -۱-۲۲ مدل توانمند سازی یاهیا ملهم ………………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۸
۲-۱-۲۳ رضایت شغلی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۳۹
۲-۱-۲۴تعاریف رضایت شغلی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۴۰
۲-۱-۲۵ نظریه های رضایت شغلی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۴۱
۲-۱-۲۶ نظریات بروفی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۱
۲-۱-۲۷نظریه های پارسون ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۴۱
۲-۲۱-۲۸نظریه های کورمن ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۴۲
۲-۱-۲۹عوامل موثر بر رضایت شغلی …………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۴۵
۲-۱-۳۰ پیامدهای رضایت شغلی وعدم رضایت شغلی ……………………………………………………………………………………………. ۵۰
۲-۱-۳۱رضایت شغلی وعملکرد ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۵۲
۲-۱-۳۲ میزان حرفه ای بودن ورضایت شغلی ……………………………………………………………………………………………………………… ۵۳
۲-۱-۳۳ تحصیلات ورضایت شغلی ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۵۳
۲-۱-۳۴مدل های رضایت شغلی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۵۳
۲-۱-۳۵ نتایج رضایت شغلی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. . ۵۵
۲-۱-۳۶ رضایت شغلی وعملکرد …………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۵۵