۲)سازمان تحقیقات قراردادی[۸۸]
۳)کانون تفکر پشتیبان[۸۹]
۴)شرکت سیاستی[۹۰]
۱-الف)کانون های تفکر دانشگاهی-متنوع:
کانون های تفکر دانشگاهی-متنوع تمایل دارند در طیف وسیعی ازمسائل سیاستی[۹۱] به تحقیق وتحلیل بپردازند ازقبیل اقتصاد، سیاست خارجی، محیط زیست وغیره. بعلاوه آن ها اساساً:
عکس مرتبط با محیط زیست
*سبب ایجاد اعتبار، حمایت واثرگذاری جامعه دانشگاهی وهمچنین مورد توجه قرارگرفتن محققان وتحقیقات علمی می شوند.
*به موسسات دانشگاهی شباهت دارند اما دانشگاه های بدون دانشجو هستند[۹۲].
*کارکنان آن را دانشگاهیان تشکیل می دهند.
*براساس فرهنگ دانشگاهی وساختار سازمانی مشخص می شوند.
*ازقواعد دانشگاهی مقرر پیروی می کنند.
*مدت زمان زیادی را صرف تحقیق می کنند.
*تحلیل ها بنیان علمی دارند.
*نتایج وپاداش های این کانون های تفکر مشابه موسسات دانشگاهی است.
*به جای ارائه گزارشات وخلاصه های سیاستی به تولید مطالعاتی در حد واندازه کتاب، مقالات مجله ای و رساله می پردازند.
*از مدل دانشگاهی و اجماع پایه[۹۳]مدیریت پیروی می کنند.
نمونه این کانون های تفکر عبارت است از: بروکینگز اینستیتیوت[۹۴]، امریکن اینترپرایز اینستیتیوت، مرکز مطالعات بین المللی واستراتژیک[۹۵]. یکی از محققان موسسه بروکینگز می گوید: ما برای سیاستگذاران تحقیقاتی را انجام می دهیم که تنها توسط دانشجویان واساتید مورد مطالعه قرار می گیرند، ما در بند دستور کار قانون گذاری، کنگره وکاخ سفید نیستیم.
۱-ب)کانون های تفکر دانشگاهی- متخصص
کانون های تفکر دانشگاهی- متخصص بسیاری از ویژگی های مشابه کانون های تفکر دانشگاهی- متنوع را برخوردار می باشند. اما این کانون های تفکر با درجاتی از تخصص قابل تمییز می شوند. کانون های تفکر دانشگاهی- متخصص دارای دستور کار دقیق، تخصصی تر ومشتری محور [۹۶]هستند، برروی یک رشته[۹۷] واحد نظیر اقتصاد ویا زیر رشته[۹۸]نظیر اقتصاد بین المللی متمرکز می شوند. همچنین این موسسات تمایل دارند بر روی یک موضوع یا حوزه سیاستگذاری عمومی نظیر تجارت بین الملل، حقوق واقتصاد، مهاجرت یا اصلاحات رفاه متمرکز شوند. علیرغم این که کانون های تفکر دانشگاهی- تخصصی کاملاً مشابه کانون های تفکر دانشگاهی- متنوع هستند. این کانون های تفکر:
عکس مرتبط با اقتصاد
*با درجاتی از تخصص قابل تمییز هستند.
*دارای حامی مالی، دستورکار تخصصی، مشتری محور، می باشند.
*دارای دستورکار محدود و بر روی یک موضوع متمرکز می شوند.
به عنوان نمونه این کانون های تفکر عبارتند از: دفتر ملی تحقیقات اقتصادی[۹۹]موسسه استراتژی اقتصاد[۱۰۰]،موسسه اقتصاد بین المللی[۱۰۱]
۲)سازمان های تحقیقات قراردادی(مشاوره قراردادی[۱۰۲]):
سازمان های تحقیقات قراردادی به عنوان موسسات مشاوره ای نیز شناخته می شوند که غالب تحقیقات وتحلیل های خودرا برای ادارات حکومتی انجام می دادند. آنها بطور خاص:
*سازمان های غیرانتفاعی ومستقلی هستند که دارای هیئت مدیران داوطلب می باشند.
*دارای جهت گیری سیاستی وروابط نزدیک با ادارات دولتی می باشند.
*متکی برقراردادهای دولتی هستند.
*به عنوان مشاوران سیاستی ویامشاوران برنامه فعالیت می کنند.
*تحلیل کیفی ارائه می دهند.
*تمایل دارند به جای تحقیق به تحلیل سیاستی[۱۰۳] بپردازند.
* به محققان برای تبیین دستورکار تحقیق ویاپروژه درجه محدودی از آزادی داده می شود واغلب دستورکار توسط آژانس طرف قرارداد تنظیم می شود.
*کارهایی که تولید می شود بدون اجازه وموافقت آژانس طرف قرارداد قابل چاپ نمی باشد.
*تحقیق ونتایج بدست آمده تحت مالکیت آژانس طرف قرارداد قرارمی گیرد نه سازمان تحقیق قراردادی و یا محققان آن سازمان.
*روش شناسی تحقیق سازمان های قراردادی را به نمایش می گذارند.
*ازساختار سازمانی وفرهنگ شرکت های مشاوره ای برخوردار هستند.
*دارای سیستم های پاداش، برنامه زمانبندی تولید می باشند وتولیدات آن ها براساس قرارداد تعیین می گردد.
*نمونه های این کانون های تفکر عبارتند از: رند کورپوریشن[۱۰۴] که کار خود را به عنوان کانون تفکر دفاعی[۱۰۵] آغاز کرد واکنون دارای مجموعه متنوعی از قراردادهای دولتی است. در واقع واژه “رند” ازترکیب سه حرف اول کلماتResearch And Development به معنای تحقیق وتوسعه تشکیل شده است، اربن اینستیتیوت[۱۰۶] که به منظور طراحی ومدیریت برنامه اجتماعی جامعه بزرگ تأسیس شده است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۳)کانون های تفکر پشتیبان:
کانون های تفکر پشتیبان اغلب این گونه مشاهده می شوند:
*در شیوه های ترجیحاً منطقی جهت تأثیرگذاری بر سیاستگذاری از روش شناسی علمی بهره می گیرند.
*به جای انجام تحقیق به بازاریابی ایده ها می پردازند.
چون روش شناسی علمی به طور کلی برای کانون های تفکر مشروعیت پیش انگاشته ای به همراه دارد به همین دلیل کانون های تفکر پشتیبان همواره در تضاد با استانداردهای بی طرفی مشاهده شده اند. درنتیجه اگر کانون تفکری پشتیبان محور باشد می توان اعتبار را نادیده گرفت، پس برای کانون های تفکر ضروری است تا بوسیله روش شناسی علمی هم کنشی نظام سیاستگذاری را متوازن سازند.
درهر صورت پشتیبانی می تواند باعث شود تا یک کانون تفکر دربین طرفداران جهت گیری ایدئولوژیک از مشروعیت خاصی برخوردار شود. شاید این رویکردها برای جمع آوری حمایت های مالی ضروری باشند اما تأثیر نامطلوبی را نیز می توانند بر دستورکار ومأموریت سازمان برجای گذارند. برخی از ویژگی های رایج آن ها عبارتند از:
*ماموریت براساس جهان بینی ایدئولوژیک، اخلاقی وجانبدارانه تبیین می شود[۱۰۷].
*به صورت فعال یک نقطه نظر را تبلیغ می کنند.
*تحلیل وتحقیق همراه با جانبداری شدید است.
*مخالف بکارگیری رویکردهای تکنوکراتیک وآکادمیک در تحلیل سیاستی است.
*براساس موضوع، فلسفه ورأی دهندگان هدایت می شوند.
*به تبلیغ ایده ها می پردازند.
*به منظور پیشبرد اهداف به افراد براساس توانایی پاداش اعطا می کنند.
*برای ارزیابی کارکنان به جای مد نظر قراردادن مدارک علمی وسوابق چاپ مقاله از آزمون درون نمای سیاسی ایدئولوژیک بهره می گیرند.
*ساختارسازمانی وفرهنگی کانون های تفکر پشتیبان مشابه سازمان های پشتیبان می باشد.
نمونه کانون های تفکر پشتیبان عبارت است از: موسسه کی تو[۱۰۸]موسسه مطالعات سیاستگذاری[۱۰۹] وشهروندان اقتصاد سالم[۱۱۰].
۴)سازمان های شرکت سیاستی:
سازمان های شرکت سیاستی عبارتند از گروه هایی که نسبت به تحلیل ومشاوره سیاستی دارای رویکردهای کارآفرینی می باشند.بنابراین دارای ساختاری مشابه بنگاه تجاری هستند که هدف شان درک بازار خود وگسترش وتوزیع کالاهایشان در آن بازار می باشد. این گروه را ازکانون های تفکر پشتیبان می توان تفکیک کرد تا توجه را به جهت گیری بازاریابی ومدیریتی این سازمان ها جلب نمود. این سازمان ها سیاستگذاران را همانند مشتریانی در نظر می گیرند که دارای نیازها وترجیحات خاصی می باشند. بنابراین، شرکت سیاستی به این دلیل خاص تأسیس شده اند تا به تولید، بسته بندی وتبلیغ ایده ها وطرح های سیاستی در این بازار ویا بخشی از آن بپردازند. آن ها اساساً:
*به گونه ای تأسیس شده اند که ازاثربخشی وکارآیی[۱۱۱]یک شرکت برخوردار می باشند.
* در تحقیقات سیاستگذاری عمومی از اصول مدیریت، بازاریابی وفروش بهره می جویند.
*معتقدند که جهت گیری کانون های تفکر امری اشتباه است چرا که این جهت گیری بیش از حد آکادمیک وقادر به شناخت نیاز سیاستگذاران نمی باشد.
*تحقیق را به گونه ای خلاصه وصورت بندی می کنند که پاسخگوی نیازهای سیاستگذاران، سیاستمداران وبوروکرات های پرمشغله باشد.
*به ارائه مطالعات کوتاه در زمینه مسائل سیاستی وقانون گذاری روز می پردازند.
*انتشارات آن ها از کیفیت روزنامه نگاری برخوردار می باشد.
*ازبرنامه زمان بندی فشرده ای برای تولید وتحقیق پیروی می کنند.
*دارای فرهنگ سازمانی مشابه سازمان بازاریابی هستند.
*به افرادی که درمدت زمان کوتاهی کار خود را انجام می دهند و خلاصه سیاستی اجرایی[۱۱۲] ارائه می دهند پاداش اعطاء می کنند.
نمونه های این کانون تفکر: بنیادهریتیج[۱۱۳] مرکز پیشرفت امریکایی[۱۱۴]
جدول۲-۳مثال هایی ازکانون های تفکر وابسته به همراه سال تأسیس ومدل های سازمانی آن ها را ارائه می کند.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.