۴-۴-۳ بررسی نرمال بودن توزیع خطاها ۷۲
۴-۴-۳-۱ مدل رگرسیونی فرضیه اول ۷۲
۴-۵- آزمون فرضیات تحقیق ۷۳
۴-۵-۱ فرضیه اول ۷۳
۴-۵-۲ فرضیه دوم ۷۵
۴-۶- خلاصه و نتیجهگیری ۷۵
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
۵-۱- مقدمه ۷۸
۵-۲- خلاصه پژوهش ۷۸
۵-۳- بررسی یافتهها و تفسیر نتایج پژوهش ۸۰
۵-۳-۱ فرضیه اول ۸۰
۵-۳-۲ فرضیه دوم ۸۰
۵-۴- پیشنهادهای کاربردی پژوهش ۸۰
۵-۵- پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی ۸۱
۵-۶- خلاصه فصل ۸۲
منابع و مآخذ ۸۳
فهرست منابع فارسی ۸۳
فهرست منابع انگلیسی ۸۵
پیوست ۸۶
چکیده انگلیسی ۹۵
فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
جدول ۴-۱: آماره های توصیفی متغیرهای تحقیق ۶۸
جدول ۴-۲: آزمون چاو ۷۰
جدول ۴-۳: آزمون هاسمن ۷۰
جدول ۴-۴: آزمون کولموگروف اسمیرنوف ۷۱
جدول ۴-۵: آزمون استقلال خطاها ۷۲
جدول ۴-۶: نتایج حاصل از برازش معادله رگرسیون ۷۴
فهرست نمودارها
عنوان شماره صفحه
نمودار ۴-۱: منحنی اجزاء خطاها – مدل(۱) ۷۲
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
چکیده
هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر ساختار هیات مدیره، شامل اندازه هیات مدیره و درصد مدیران غیر موظف هیات مدیره، بر ارزشگذاری سهام در عرضه های عمومی اولیه در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۰می باشد.در این تحقیق از اندازه هیات مدیره و درصد مدیران غیر موظف هیات مدیره به عنوان متغیر مستقل استفاده شده تا تاثیر آن بر ارزشگذاری سهام در عرضه های عمومی اولیه مورد بررسی قرار گیرد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون ۸۱ شرکت طی سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۰ در سطح اطمینان ۹۵% نشان می دهد بین میزان ارزش گذاری زیر قیمت در عرضه های عمومی اولیه با درصد مدیران غیر موظف هیات مدیره و تعداد اعضای هیات مدیره رابطه معکوس و معناداری وجود دارد.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
واژگان کلیدی: ارزش گذاری زیر قیمت، عرضه های عمومی اولیه، درصد مدیران غیر موظف هیات مدیره، تعداد اعضای هیات مدیره.
فصل اول:
کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه
در سالهای اخیر پیشرفت های قابل ملاحظه ای در استقرار نظام راهبری (حاکمیت) شرکتی ازطریق قانونگذاری و نظارت و نیز اقدامات داوطلبانه شرکت ها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه صورت گرفته است. سرمایه گذاران و سهامداران آگاهی بیشتری درمورد ضرورت و اهمیت راهبری شرکتی یافتهاند و نسبت به پیگیری استقرار این نظام در شرکتها علاقه مند شدهاند. برخی تحقیقات تجربی حکایت از رابطه مثبت نظام راهبری شرکتی و بازده شرکتها دارد.
دریک بیان کلی راهبری شرکتی، سیستم کنترل و هدایت شرکت است. سیستمی که ارتباط بین شرکت و ذینفعان آن را تعیین کنترل و هدایت مینماید (بدری ۱۳۸۱، ۹).
در پیشبرد اهداف حاکمیت شرکتی عوامل مهمی تاثیرگذار هستند که در این میان نقش هیئت مدیره و کارکردهای کمیته های اصلی هیئت مدیره بارز و غیرقابل انکار میباشد. در این مقاله از میان عوامل موثر بر حاکمیت شرکتی به نقش هیات مدیره پرداختیم و سپس تاثری آن را بر ارزشگذاری زیر قیمت در عرضه های عمومی اولیه مورد بحث قرار دادیم.
اصطلاح عرضه عمومی اولیه که رواج آن به بازارهای پررونق ۱۹۹۰ برمیگردد، عبارت است از این که یک شرکت برای اولین بار در طول دوران فعالیت خود اقدام به عرضه سهام به عموم می نماید (حق بین ۱۳۸۷، ۱۶).
ارزان فروشی به حالتی اطلاق میشود که در آن شرکت انتشار دهنده سهام، قیمت عرضه سهام را به طور تعجبآوری بسیار پایین تر از قیمت بازار آن تعیین مینماید، به گونهای که نخستین سرمایهگذاران IPO تنها از مبادله سهام در روز اول خریداری آن بازده قابل توجهی به دست می آورند؛ از همین رو، عرضه عمومی اولیه با بازده غیرمعمول اولیه از محل ارزشگذاری زیر قیمت، توصیف میشود.
۱-۲- مسئله پژوهش
یکی از عوامل اصلی بهبود کارایی اقتصادی حاکمیت شرکتی است که در برگیرنده مجموعه ای از روابط میان مدیریت شرکت، هیئت مدیره، سهامداران و سایر گروه های ذینفع است. حاکمیت شرکتی ساختاری را فراهم میکند که از طریق آن هدفهای بنگاه تنظیم و وسایل دستیابی به هدفها و نظارت بر عملکرد تعیین میشود. این نظام، انگیزه لازم برای تحقق اهداف بنگاه را در مدیریت ایجاد کرده و زمینه نظارت موثر را فراهم می کند ترتیب شرکتها منابع را با اثر بخشی بیشتری به کار می گیرند. در واقع حاکمیت شرکتی بعنوان یک سازوکار اجتماعی، برای کمک به نظارت و کنترل رفتار مدیران و به عنوان ابزار نظارتی سهامداران است که در بُعد اقتصادی، در روابط اقتصادی و قراردادها منجر به کاهش عدم تقارن اطلاعاتی و به تبع آن کاهش هزینه های نمایندگی میشود (بیک بشرویه ۱۳۹۰، ۷۸).
 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
طبق تئوری علامت دهی[۱] شرکت منتشر کننده سهام جدید، به واسطه ارزش گذاری زیر قیمت، به خریداران علامت مثبتی در مورد بالا بودن بازده روز اول سهام مزبور داده و از این راه، به عنوان یک استراتژی جهت فائق آمدن بر عدم تقارن اطلاعاتی میان شرکت انتشار دهنده سهام جدید و سرمایه گذاران استفاده مینمایند. لذا هرچه سهمی بهتر باشد، عرضه اولیه سهام آن سهم نسبت به سهام بد، به مقدار بیشتری زیر قیمت میباشد زیرا عرضه زیر قیمت سهام جدید، هزینهای است که شرکتهای خوب متحمل میشوند و این هزینه را به وسیله منافع ناشی از عرضه بعدی سهام به قیمتی بالاتر در بازار ثانویه افزایش سرمایه، جبران میکنند (زینب حق بین ۱۳۸۷، ۴۸). از طر فی هرچه در شرکتی سازوکارهای حاکمیت شرکتی کاراتر و اثربخشتر باشد، بدلیل کاهش عدم تقارن اطلاعاتی و نیز کاهش هزینه های نمایندگی انتظار میرود میزان ارزشگذاری زیر قیمت کمتر باشد (چاهینی و فیلاتوتچو۲۰۱۱، ۳).
مکانیسمهای راهبری شرکتی به دو دسته درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم میشوند. مکانیسمهای درون سازمانی اشاره به اندازه هیات مدیره، ترکیب هیات مدیره، نرخ اعضای موظف/غیر موظف و مواردی از این قبیل دارد و مکانیسمهای برون سازمانی شامل تمامی قوانین و مقررات و الزاماتی می شود که سازمان میبایست آنها را در عملیات و ساختار خود اعمال کند، همانند قوانین مرتبط با ساختار مالی شرکت و نحوه پاداش و تشویق مدیریت (بیک بشرویه ۱۳۹۰، ۵۷). لازم بذکر است که در این تحقیق صرفاً به مکانیسمهای درونی حاکمیت شرکتی شامل اندازه هیات مدیره و درصد مدیران غیر موظف هیات مدیره تمرکز وتاکید میشود.
بنابراین با توجه به مطالب فوق مسئله اصلی که در این تحقیق به آن پاسخ خواهیم گفت، این است که:
مکانیسمهای درونی حاکمیت شرکتی شامل اندازه هیات مدیره و درصد مدیران غیر موظف هیات مدیره چه تاثیری بر ارزشگذاری سهام عرضه های عمومی اولیه در بورس اوراق بهادار تهران دارد؟
۱-۳- پرسشهای پژوهش
• بین درصد مدیران غیر موظف هیات مدیره و ارزشگذاری زیر قیمت در عرضه های عمومی اولیه (IPO) چه رابطه ای وجود دارد؟
• بین تعداد اعضای هیات مدیره و ارزش گذاری زیر قیمت در عرضه های عمومی اولیه (IPO) چه رابطه ای وجود دارد؟
۱-۴- اهداف پژوهش و ضرورت آن
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر شاخص های کیفیت گزارشگری مالی بر نوسان پذیری بازده سهام می باشد. این تحقیق درصدد است به بررسی شواهد تجربی موجود پرداخته و بدین ترتیب میزان انطباق واقعیتهای موجود با نظرات و دلایل مطرح در شاخصهای کیفیت گزارشگری مالی را بررسی کند با این هدف که یافته های این تحقیق بتواند به فعالان بازار سرمایه، تصمیمگیرندگان، تحلیلگران مالی و سرمایهگذاران بالقوه و بالفعل بورس اوراق بهادار در تحلیل طرح های سرمایه گذاری در دارایی های مالی و اوراق بهادار با عنایت به عامل کیفیت گزارشگری مالی، یاری رساند؛ زیرا لحاظ این عامل مهم منجر به انتخاب سبد سرمایهگذاری بهینه با کمینه مخاطره و بیشترین بازدهی میگردد، ضمن آنکه شفافیت محیط تصمیمگیری و نتایج حاصله را نیز دوچندان می نماید.
۱-۵ فرضیات پژوهش
در بازار سهام یکی از پدیده هایی که در آن شاهد بیشترین عدم تقارن اطلاعات و در نتیجه مشکل انتخاب نامطلوب هستیم، مربوط به زمان عرضه عمومی اولیه سهام است. در این میان شرکتهای باکیفیتی که اقدام به عرضه عمومی اولیه کردهاند، جهت متمایزسازی خود ازعرضهکنندگان بی کیفیت میتوانند از راه های گوناگونی همچون علامت دهی نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند (جین۲۰۰۷، ۴). بر اساس نظریه علامتدهی، یکی از راهکارهای موجود برای کاهش عدم تقارن اطلاعاتی آن است که شرکت باکیفیت در عرضه عمومی اولیه سهام، اقدام به فروش سهام خود به مبالغی پایینتر از ارزش واقعی کند. این درآمد از دست رفته، در واقع همان بهایی است که شرکتهای باکیفیت باید برای علامتدهی خود متحمل شوند. از طر فی هرچه در شرکتی سازوکارهای حاکمیت شرکتی کاراتر و اثر بخشتر باشد، بدلیل کاهش عدم تقارن اطلاعاتی و نیز کاهش هزینه های نمایندگی انتظار میرود میزان ارزشگذاری زیر قیمت[۲] کمتر باشد.
با توجه به چارچوب نظری و پیشینه تحقیق فوق فرضیه های تحقیق به شرح زیر تدوین می گردند:
فرضیه اول: بین درصد مدیران غیر موظف هیات مدیره و ارزش گذاری زیر قیمت در عرضه های عمومی اولیه (IPO) رابطه معکوس و معناداری وجود دارد.
فرضیه دوم: بین تعداد اعضای هیات مدیره و ارزشگذاری زیر قیمت در عرضه های عمومی اولیه (IPO) رابطه معکوس و معناداری وجود دارد.
۱-۶- تعریف واژه های عملیاتی تحقیق
حاکمیت شرکتی: فرایند و ساختاری است که در هدایت و مدیریت فعالیتهای تجاری شرکت در جهت بهبود ارزش و افزایش پاسخگویی شرکت بکار می رود با این هدف نهایی که ارزش سهامداران در بلندمدت به حداکثر برسد در حالی که منافع دیگر ذینفعان نیز در نظر گرفته شود.
عرضه عمومی اولیه: عبارت است از این که یک شرکت برای اولین بار در طول دوران فعالیت خود اقدام به عرضه سهام به عموم می نماید.
ارزش گذاری زیر قیمت: ارزش گذاری زیر قیمت مابه تفاوت قیمت فروش سهام اولین عرضه عمومی به سرمایه گذاران(قیمت پایانی عرضه به روش بورس) و قیمت نهایی آخرین معامله در اولین روز عرضه است.
هیئت مدیره: مجموعه ای از افراد هستند که به منظور شکل بخشیدن به فعالیتهای مختلف به منظور انجام صحیح امور هر سازمان برای رسیدن به اهداف نهایی و اتخاذ تصمیمهای پی در پی و صحیح درباره مسائل متفاوت به منظور فائق آمدن بر مشکلات ضمن مشارکت با هم برای رسیدن به هدفهای پیش بینی شده همکاری میکنند.
مدیر غیرموظف: عضو پاره وقت هیئتمدیره است که فاقد مسئولیت اجرایی در شرکت میباشد.

