2- صحت مطالب: صحیح بودن اطلاعات از مهمترین فاکتورهای ارزش گذاری بر یک سایت اطلاع رسانی است. صحت مطالب یک سایت یا از اعتبار نهاد و سازمانی است که آن را منتشر می کند و یا اعتبارش را از نام نویسنده مطلب می گیرد.
3-گستره مطالب : ارائه مطالب در خور که گستره بسیار وسیعی از تخصص ها و مطالب را شامل می شود.
4-به روز بودن: ارائه ریتم ثابت به مخاطبان و توجه به انتشار مطالب مرتبط و حساسیت نسبت به مسائل روز جامعه با دیدگاهی نقادانه و علمی است و آنچه که می توان آن را سخن مدیر سایت خواند که در صفحه اول سایت و در ستون سمت چپ ارائه می شوداز مهمترین مصادیق این به روز بودن است.
5- مخاطبان سایت : میزان بازدید روزانه سایت که در گزارش های مدیر سایت و شمارنده های موجود در آن ارائه شده گویایی موفقیت این پایگاه در جذب مخاطبان خود است.
6-تعاملی بودن[6] : تعاملی بودن سایت ها سطوح مختلفی دارد که بر اساس نوع سایت و خدماتی که ارائه می دهد متفاوت است شاید بتوان سایت هایی که از تالارهای گفتگو استفاده می کنند را از تعاملی ترین سایت ها دانست .اما میزان تعامل بودن سایت بر اساس اهداف ،نیازها و نیز امکاناتی که نهاد مرتبط شناسایی می کند تعریف شده و مورد ارزیابی قرار می گیرد.
7-توسعه سریع: در حقیقت سایت از پایگاه شخصی امروز به پایگاه عمومی تبدیل شود و توسعه پایگاه هم در میان مخاطبان سریع باشد.
8-استفاده آسان : ساختار ساده سایت و به کار گیری موتور جستجو گر در آن ، کاربری آن را برای مخاطبانش آسان می کند.عدم پیچیدگی و شلوغی صفحه اول سایت یا مخاطب را به سرعت به سوی موتور جستجو گر و یا دسته بندی ارائه شده در زیر عنوان فهرست هدایت می کند. از سوی دیگر نیز منطق ثابت موجود در کلیت سایت ،این روند را تسهیل می نماید.
9-استفاده از تصویر: استفاده از تصویر گرافیکی به گیرایی و جذابیت مطالب افزوده و از نقاط مثبت آن به حساب می آید.
پیشینه تحقیق
پشوتنی زاده (1384)در پژوهش خودبا عنوان «تعیین ویژگیهایی محتوایی مهم برای وب سایت های مخصوص نوجوانان 14-12ساله ایرانی »از مقایسه مهمترین ویژگیهای محتوایی سیاهه وارسی تنها وب سایت فارسی زبان نوجوانان 14-12ساله ،مشخص گردید فقط 16ویژگی محتوایی (18/30%)در این وب سایت رعایت شده اند که بیانگر بی توجهی یا نا آگاهی مسئولان ذیربط نسبت به این گونه منابع اطلاعاتی نوین برای نوجوانان است.
مهاجر(1385)در پایان نامه کارشناسی ارشد خود از دانشگاه شیراز با عنوان «معماری اطلاعات از چشم اندازکودکان و نوجوانان:بررسی سایت های فارسی کودکان و نوجوانان در وب» با بررسی نقاط قوت و ضعف این وب سایت ها ، به وضعیت موجود در این زمینه پرداخته و چارچوبی را برای طراحی هرچه کاربرمدارانه تر آنها کرده است. یافته های این تحقیق نشان می دهدکه 36درصد از وب سایت های مورد پژوهش،ملاک های لازم در طراحی بصری صفحات را رعایت کرده اندو 55درصد از آنها ملاک های تعیین کننده در ارزشیابی محتوای صفحات را مدنظرقرار داده اند و در مجموع 58درصد از ملاک های ارزشیابی توسط این وب سایت ها رعایت شده است.همچنین یافته های این تحقیق مشخص می کندکه طراحان وب سایت [7]های مورد پژوهش،به اصول طراحی محتوابیش از طرا حی بصری آگاهی و توجه داشته اند و لزوم آگاه سازی هر چه بیشتر طراحان نسبت به نیازهای اطلاعاتی و رفتارهای اطلاع یابی متفاوت کاربران کودک و نوجوان ،در جهت طراحی هر چه کاربردی تر این منابع نوین اطلاعاتی ضروری به نظر می رسد.
حسن زاده(1386)در پایان نامه خود با عنوان«بررسی وضعیت سایت های ایرانی کودکان و نوجوانان در محیط وب»به بررسی 21وب سایت مربوط به کودکان و نوجوانان ایرانی بر اساس سه معیار آدرس،محتواو جنبه های فنی یا طراحی سایت پرداخته است.
برادر و نجفی نیا(1387)در پژوهش خود با نام «ارزشیابی تارنما(وب سایت)[8]های مجله های الکترونیکی پیوسته ی کودک و نوجوان در ایران» به بررسی نقاط قوت و ضعف این وب سایت ها با بهره گرفتن از فرم سنجشی که بر اساس پنج مؤلفه ی محتوا و ساختار(از لحاظ طراحی بصری)ساختار(از لحاظ فنی) حق مؤلف و شاخص های کارکردی تنظیم شده است پرداخته اند.
چارچوب نظری تحقیق
1– کنش متقابل نمادین : نظریه ای است که بر اهمیت ارتباطات[9] نمادین یعنی ژست ها و مهمتر از همه زبان در رشد فرد،گروه و جامعه تأکید می کند. این نظریه بیان می کند که رفتار اجتماعی ما به نقش ها و پایگاه هایی که مورد پذیرش ماست،بستگی دارد. همچنین رفتار اجتماعی ما، بنابر گروهی که بدان تعلق داریم و نهادهایی که در آن ایفای وظیفه می کنیم شکل می گیرد. مانند نظریات پارسونز[10] و هربرت مید[11] و جورج زیمل[12].
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
2 – ساختار- کارکردگرا : در این نوع ازنظریات که به آن نظریات همکاری و همسازی نیز می گویند،جامعه بر این اساس شکل گرفته که انسان ها به تنهایی نمی توانند زندگی کنند و از خود محافظت
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.
نمایند. این میل در حیوانات نیز وجود دارد.
3- نظریه الگوی قدرتمند رسانه: این تظریه بر اساس منطق دورکیم بنا گذاشته شده است. به نظر وی پیچیدگی جامعه،اجماع کم،ناهنجاری،آشفتگی فردی و از خود بیگانگی روانی یا گوشه گیری می تواند رسانه های توده ای را قدرتمند نماید.
4- در این مرحله که مبتنی بر پژوهش بر روی متون رسانهای، مخاطبان و سازمان های رسانهای در اواخر دهه 1970 میباشد، رویکرد جدیدی در خصوص تأثیر رسانهها تحت عنوان «ساخت اجتماعی واقعیت» شکل گرفت. بر اساس این رویکرد، رسانهها به واسطه ساخت معنا، تأثیر بسیار مهمی دارند.
5- نظریات دی فلور[13] که رسانه ها بر مخاطبان سه نوع تاثیر می گذارند: 1-تأثیر شناختی 2-تأثیر عاطفی3- تأثیر رفتاری.
6- نظریه هژمونی فرهنگی
نظریه هژمونی فرهنگی را گرامشی[14] مطرح کرد. وی این اصطلاح را در رابطه با ایدئولوژی حاکم در جامعه به کار برد. از نظر این دیدگاه، نظریه سلطه ایدئولوژی، تصویر مخدوشی از واقعیت یا روابط طبقاتی بدست می دهد.آلتوسر[15]، نقش رسانه های همگانی را در انتشار ایدئولوژی حاکم برجسته می نمود.
7- نظریات باندورا[16] درباره خشونت
مشهورترین مطالعات روانشناختی در مورد كودكان و رفتارهای پرخاشگرانه، مطالعات آلبرت باندورا هستند. باندورا معتقد بود كه سه منشأ اصلی برای الگوهای پرخاشگری وجود دارد:
– خانواده
– خردهفرهنگ
-رسانههای گروهی
8- نظریه کاشت گربنر[17] و خشونت رسانه ای.
9- نظریات هابرماس درباره حوزه عمومی و تأثیرات وسایل ارتباط جمعی.
فرضیههای تحقیق
1- بین محتوی سایت های اینترنتی و اجتماعی شدن کودکان رابطه وجود دارد.
2- بین تصاویر و نوشته های غیر اخلاقی در سایت ها و اجتماعی شدن کودکان رابطه وجود دارد.
3- بین سایت های اینترنتی و تکامل فیزیکی و اجتماعی کودکان رابطه وجود دارد.
4- بین نظارت وهمراهی وا لدین هنگام استفاده از سایت و روند اجتماعی شدن کودک رابطه وجود دارد.
سؤالات تحقیق
1- آیا بین محتوی سایت های اینترنتی و اجتماعی شدن کودکان رابطه وجود دارد؟
2- آیا بین تصاویر و نوشته های غیر اخلاقی در سایت ها و اجتماعی شدن کودکان رابطه وجود دارد؟
3- آیا بین سایت های اینترنتی و تکامل فیزیکی و اجتماعی کودکان رابطه وجود دارد؟
4- آیا بین نظارت وهمراهی وا لدین هنگام استفاده از سایت و روند اجتماعی شدن کودک رابطه وجود دارد؟
اهداف مشخص تحقیق
هدف از انجام این پژوهش تحلیل وب سایت های فارسی مربوط به کودکان ایرانی و معرفی مهمترین پایگاه های مفیدی که در اجتماعی شدن کودکان موثراست می باشد.
هدف دیگرراهنمایی کودکان برای گزینش یک وب سایت مناسب و کار آمد و همچنین کمک به طراحان برای طراحی این گونه وب سایت ها مطابق با معیارهای استاندارد روز جهان است. و همچنین رفع نگرانی والدین کودکان و همراهی و نظارت آنان باعث شکوفایی استعداد فرزندشان می شود. افزون بر آن این پژوهش در تلاش است. با تکیه بر یافته های خود رهنمودهایی برای طراحی وب سایت ها بر اساس نیاز اجتماعی رشد کودکان ارائه نماید.
فصل دوم
مبانی نظری تحقیق
تعریف مفاهیم اساسی
سایت[18]
تعریف مفهومی سایت: مجموعه ای از فایل های حاوی متن،تصویر یاگرافیک و… متصل به هم ،که غالباً شامل یک صفحه اصلی می باشدکه بر روی یک سرویس خدمات دهنده اینترنتی و یاهاست قرار دارند و به عنوان مجموعه ای از اطلاعات توسط یک فرد،گروه یا سازمان تهیه و نگهداری می شوند و عموم مردم می توانند بوسیله اینترنت به آن دسترسی داشته باشند.
تعریف عملیاتی سایت: به مجموعه کلیه صفحاتی که در اینترنت دارای یک آدرس مشخص هستند و کاربران می توانند آنها را مشاهده کنند،سایت گفته می شود.
اینترنت[19]
تعریف مفهومی اینترنت: اینترنت شبکه ای وسیع از کامپیوترهاست که در نقاط مختلف جهان قرار دارند و به یکدیگر متصلند از نگاهی دیگر اینترنت مجموعه پایان پذیری از پایگاه های داده[20] است که اطلاعات مختلف و متنوع فردی و جمعی انسان ها را در خود جمع آورده کرده است و هرروز نیز گسترش می یابد همین تعریف،بخوبی فرصت ها و نیز تهدیدهایی را که در ورای آن نهفته است،نشان می دهد پتانسیل های مثبت و کاربردهای مفیدی که جنبه های گوناگون زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده و تسریع،تسهیل و خلاقیت را برایش به ارمغان می آورد،بخشی از توانایی های معجزه آسای این شبکه است.
تعریف عملیاتی اینترنت:عبارتست از کلیه کامپیوترهایی که در سراسر دنیا به هم متصل هستند.شبکه ای
که این کامپیوترهارا به یکدیگر متصل می سازدو متدهای انتقال اطلاعات روی این شبکه.
اینترنت متشكل از میلیونها كامپیوتر است كه همگی مشابه شبكه بزرگی از تارهای عنكبوت به هم مرتبطند. برخی از كامپیوترها، میزبان اطلاعاتی میباشند و بقیه، برای افرادی مثل ما و شما، دسترسی به اطلاعات را فراهم میآورند.
ایجاد پایگاه های اینترنتی به سال 1969 یعنی زمانی كه وزارت دفاع آمریكا، آژانس پروژههای تحقیقاتی گسترده ( ARPA ) را بنا كرد، برمی گردد.. اینترنت مالك خاصی ندارد و آژانس پروژههای تحقیقاتی گسترده، اینترنت را جهت تمركززدایی اطلاعات به وجود آورد. بنابراین اینترنت برای عملكرد متكی به یک یا چند كامپیوتر نیست و هیچ شركت یا دولتی مالك یا مدیر اینترنت نیست.
فضای مجازی[21]
تعریف مفهومی فضای مجازی: این فضا محیط الکترونیکی با محیط شبکه ای از کامپیوترها دانسته می شودکه با بهره گرفتن از جلوه های سمعی و بصری[22] سعی دارد تا اشیاء و واقعیت های سه بعدی جهان واقعی را مشابه سازی کند، اما ادعا می شود که فاقد مادیت فیزیکی هستند.
تعریف عملیاتی فضای مجازی: فضای مجازی به مجموعه هایی از ارتباطات درون انسان ها از طریق رایانه و مسائل مخابراتی ، بدون در نظر گرفتن جغرافیای فیزیکی گفته می شود. یک سیستم آنلاین[23] ، نمونه ای از فضای مجازی است که کاربران آن می توانند از طریق ایمیل با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. برخلاف فضای واقعی ،در فضای مجازی ، به جابجایی های فیزیکی نیاز نیست و همه ی کارها فقط از طریق فشردن کلیدها یا حرکات «ماوس» انجام می شود.
اجتماعی شدن
تعریف مفهومی اجتماعی شدن: تعامل بین یک شخص و محیط اجتماعی او را نشان می دهد که نتیجه آن یک سازش متقابل بین فرد و جامعه بوجود می آید . یا فرایندی است روانی-اجتماعی که بر پایه ی آن شخصیت اساسی تحت تأثیر محیط و مخصوصاً نهادهای تربیتی ،دینی و خانوادگی تشکل می یابد.
تعریف عملیاتی اجتماعی شدن :اجتماعی شدن ،رونداخذ معارف ،الگوها ،ارزش ها و نمادها می باشد. یا شیوه های عمل ،تفکر و احساس خاص گروه ها ،جامعه و تمدنی است که هر شخص مجبور به زندگی در آن است،این روند از بدو تولد آغاز و در تمام طول حیات ادامه می یابد و متوقف نمی شود مگر با مرگ.
فواید اینترنت برای كودكان
اینترنت یک منبع اطلاعاتی و ارتباطی جهانی گسترده است كه فرزندان شمارا قادر به استفاده از آن در كسب اطلاعات راجع به موضوعات مختلف بازیهای كامپیوتری، ملاقات دوستان، انتخاب واحدهای درسی و شركت در صدها سرگرمی و فعالیت آموزشی دیگر میكند.فواید اینترنت فراتر از كمك به فرزندانتان در انجام تكالیف مدرسه است. اینترنت توانایی سفر به دور دنیا و یادگیری مطالب جدید در مورد دیگر اماكن، فرهنگها، افراد و علوم مختلف از جمله تاریخ، هنر و بسیاری موارد دیگر را فراهم میكند.
به طور خلاصه در این جا به هفت دلیل عمده ای که دسترسی كودكان به اینترنت را ضروری می سازد اشاره میشود:
برای دسترسی به علم و دانش. هزاران كتابخانه مرجع و دایره المعارف در اینترنت قابل دسترسی است.
برای گفتگو با كارشناسان در رشتههای خاص جهت كسب اطلاعات.
جهت دسترسی به خبرهای روز.
برای تماس با خانواده و دوستان به صورت ارزان( برای مثال از طریق پست الكترونیك)[24].
برای امكان بازیهای آموزشی با افراد دیگر در سرتاسر جهان.