سطح معناداری آزمون صفر بودن ضریب رگرسیونی متغیر مدیریت ارتباط با مشتری در مدل برازش شده کمتر از ۰۰۱/۰ بدست آمده است، در نتیجه فرضیه صفر بودن این ضریب را رد کرده و فرضیه ی مربوط به این سؤال پژوهش، در سطح خطای نوع اول ۰۵/۰، پذیرفته می شود. در نتیجه مدیریت ارتباط با مشتری تأثیری معنادار بر سیستم نوین بانکداری در جامعه ی مورد پژوهش دارد. مثبت بودن ضریب رگرسیونی بدست آمده برای متغیر مدیریت ارتباط با مشتری، نشان دهنده ی مثبت بودن رابطه اش با متغیر سیستم نوین بانکداری است. مدل رگرسیونی برازش شده برای بیان این رابطه را می توان بطور خلاصه بصورت زیر نشان داد:
خطا + (مدیریت ارتباط با مشتری) ۸۳۱/۰ + ۴۳۷/۰= سیستم نوین بانکداری
آیا بین بازاریابی و سیستم نوین بانکداری شعب بانک ملی شهر خرم آباد رابطه معنی داری وجود دارد؟
جزئیات برازش مدل رگرسیونی بین متغیر پاسخ سیستم نوین بانکداری و متغیر پیش بینی کننده بازاریابی در جدول ۴-۱۴ نشان داده شده است.
جدول ۴-۱۴ : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین بازاریابی و سیستم نوین بانکداری
پارامتر | ضریب رگرسیونی | خطای برآورد | ضریب استاندارد شده | آماره آزمونt | سطح معناداری |
عدد ثابت | ۰۵۵٫- | ۰۷۵٫ | ۷۲۷٫- | ۰٫۴۶۷ | |
بازاریابی | ۹۸۳٫ | ۰۲۲٫ | ۹۱۸٫ | ۴۵٫۵۲۰ | ۰۰۱/۰p < |
آماره آزمون تحلیل واریانس: ۰۲۶/۲۰۷۲ سطح معناداری مدل : ۰۰۱/۰p< ضریب همبستگی: ۹۱۸/۰ ضریب تعیین مدل رگرسیونی: ۸۴۳/۰ آماره دوربین واتسون: ۸۸۱/۱ |
با توجه به اینکه در جدول ۴-۱۴ میزان آماره دوربین واتسون مدل برابر با ۸۸۱/۱ می باشد، می توان نتیجه گرفت که از لحاظ استقلال جملات خطا، مدل مذکور از نیکویی برازش مناسب برخوردار است. ضریب تعیین بدست آمده از این مدل نشان می دهد که متغیر بازاریابی تا ۳/۸۴ درصد از تغییرات موجود در متغیر سیستم نوین بانکداری را توجیه می کند. نتایج آزمون تحلیل واریانس نیز میزان تغییرات توجیه شده متغیر پاسخ در مدل برازش شده را در سطح خطای نوع اول ۰۵/۰ معنادار برآورد می نماید. بنابراین مدل در نظر گرفته شده برای توجیه تغییرات متغیر بانکداری نوین به موجب تغییر در متغیر توضیحی بازاریابی مناسب می باشد.
همچنین سطح معناداری بدست آمده برای آزمون صفر بودن ضریب رگرسیونی متغیر بازاریابی در جدول ۴-۱۴، کمتر از ۰۰۱/۰ بوده و در نتیجه فرضیه صفر بودن این ضریب در سطح خطای نوع اول ۰۵/۰ رد می شود و فرضیه ی اصلی پژوهش پذیرفته خواهد شد. بدین معنا که بازاریابی دارای رابطه ای مثبت و معنادار با سیستم نوین بانکداری در شعب بانک ملی شهر خرم آباد می باشد. شیب خط بدست آمده (۹۸۳/۰) در مدل رگرسیونی نشان دهنده ی میزان رابطه بازاریابی با سیستم نوین بانکداری می باشد، مثبت بودن این ضریب بیانگر مثبت بودن جهت این رابطه است. مدل رگرسیونی برازش شده را می توان بطور خلاصه بصورت زیر نشان داد:
خطا + (بازاریابی) ۹۸۳/۰ = سیسنم نوین بانکداری
باید توجه داشت که حضور عدد ثابت در مدل رگرسیونی با توجه به سطح معناداری ۴۶۷/۰ معنادار نبوده است.
آزمون فریدمن
جهت اولویت بندی ابعاد بازاریابی از آزمون ناپارامتری رتبه ای فریدمن استفاده می کنیم. نتایج این آزمون در جدول ۴-۱۵ ارائه شده است. در این آزمون مولفه ها بر اساس بزرگی میانگین رتبه ای، رتبه بندی می شوند و هر مولفه ای که دارای میانگین رتبه ای بزرگتری در بین سایر مولفه ها باشد از اهمیت بالاتری برخوردار است.
جدول ۴-۱۵: نتایج آزمون رتبه بندی فریدمن ابعاد بازاریابی