قلمرو تحقیق شامل: قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی می باشد که در زیر به بیان آنها پرداخته می شود.
۱-۸-۱ قلمرو موضوعی
موضوع پژوهش مورد نظر در ارتباط با بررسی تاثیر مدیریت کیفیت زنجیره تأمین با بهره گرفتن از برنامه ریزی منابع سازمانی در عملکرد شرکت پتروشیمی باختر کرمانشاه می باشد.
۱-۸-۲ قلمرو مکانی
پژوهش مورد نظر، از نظر مکانی در شرکت پتروشیمی باختر استان کرمانشاه به انجام رسیده است و همچنین در سایر شرکت ها و صنایع مشابه قابلیت اجرا دارد.
۱-۸-۳ قلمرو زمانی
جمع آوری داده های لازم برای پژوهش حاضر، از میان آزمودنی های پژوهش از بهمن ماه۱۳۹۳آغاز و در شهریورماه ۱۳۹۴ پایان یافت.
۱-۹ تعریف واژه ها و اصطلاحات فنی و تخصصی
۱-۹-۱ تعریف مفهومی
مدیریت کیفیت زنجیره تامین
آخرین مرحله در حرکت کیفیت جامع است و به “هماهنگی رسمی و یکپارچگی فرایند های کسب و کار اشاره دارد که همه سازمانهای شریک در زنجیره تامین را برای سنجش ، تجزیه و تحلیل و بهبود مستمر محصولات، خدمات و فرایندها به منظور ایجاد ارزش و دستیابی به رضایت مشتریان را در بر می گیرد.(مالهوترا ورابینسون، ۲۰۰۵).
زنجیره تامین
زنجیره تامین شامل همه مراحلی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم خواسته های مشتری را برآورده میسازد(زندحسامی،۱۳۹۱).
برنامه ریزی منابع سازمانی
مجموعه ای از برنامه های کاربردی در یک بستر نرم افزاری که فرایند های اصلی کسب وکار را در یک سازمان یکپارچه می سازند. چنین مکانیسمی باعث تسهیل جریان اطلاعاتی ، استاندارد نمودن فرایند ها ، پیوستگی اطلاعات عملیاتی، یکپارچگی اطلاعات مالی و سفارش مشتری می گردد(دفت، ریچارد آل۱۹۹۹)[۱۱].
عملکرد سازمانی
عملکرد در لغت یعنی حالت یا کیفیت کارکرد. بنابراین، عملکرد سازمانی یک سازه ی کلی است که بر چگونگی انجام عملیات سازمانی اشاره دارد. عملکرد را مقبولیت نتایج برای مشتریان داخلی و خارجی سازمان می دانند که محصولات، خدمات، اطلاعات و تصمیمات یا رخدادهای کارکردی مانند ارائه ها و رقابت ها را دریافت می کنند( رضاییان، ۱۳۹۰).
تعریف عملیاتی
کیفیت اطلاعات: کیفیت اطلاعات تمامی ویژگی های یک محصول که در توانایی آن برای برآورده نمودن نیازهای تصریح شده یا تلویحی موثر است می گویند . کیفیت اطلاعات ارتباط تنگاتنگی با ارزش اطلاعات دارد. هنگام بازیابی کیفیت اطلاعات، نهایتاً عوامل زیر تعیین کننده خواهند بود: تناسب، اعتمادپذیری، اعتبار، معنابخشی در طول زمان، کامل بودن، دقت، زیبایی گرایی، به هنگام بودن. از یک سو، ارزش اطلاعات بستگی به جنبه های کیفیت اطلاعات دارد و از سوی دیگر به مفاهیمی همچون: آشنایی با منابع اطلاعات، روش های پردازش اطلاعات، کاربرپسند بودن عناصر اطلاعات، پیچیدگی مشکلی که باید حل شود، سطح تشخیص کاربر. در چشم انداز اقتصاد تجاری، ارزش اطلاعات بستگی به چگونگی مشارکت عملی هر قسمت یا مجموعه در راستای هدف مورد نظردارد.
کاربرد سیستم: کاربرد سیستم(استفاده سیستم) به نحوه و چگونگی استفاده کاربران از سیستم و تاثیر آن بر سازمان اشاره دارد.
تاثیرات سازمانی: به میزان امکانات و تجهیزات سازمانی که بر روی زنجیره تامین اثر مثبت یا منفی می گذارد تاثیر سازمانی گفته می شود. که این تاثیر می تواند نیروی انسانی، کیفیت اطلاعات، تولید و… در زنجیره تامین را تحت شعاع خود قرار دهد.
تاثیرات شخصی: از آنجا که هر شخص متعلق به گروه و یا طبقه خاصی از مردم است از این رو به ناچار لایههای متعددی از برنامهریزی ذهنی متناسب با سطوح مختلف فرهنگ، در آنان وجود خواهد داشت تاثیر شخصی به آن دسته از دانش و توانایی گفته می شود که هر فرد در سازمان می تواند بر روی افکار و اعمال همدیگر وهمچنین سازمان گذارند. دینی(۱۳۹۲).
مشارکت استراتژیک با تامین کننده: در دهه ۱۹۸۰، عواملی وجود داشت که روابط تامین کننده را تحت تاثیر قرار می داد. امروزه گرایش اکثر شرکت های بزرگ به سمت روشی مشابه روش مدیریت تامین است. شراکت استراتژیک میان خریدار و تامین کننده، زمانی ضروری به نظر می رسد که سازمان تامین کننده، ورودی های استراتژیک برای سازمان خریدار فراهم می کند. شرکت هایی درآینده از مزیت نسبی رقابتی برخوردار خواهند بود که بتوانند در زمینه مدیریت استراتژیک تامین کنندگان خود موفـق تر از سایر رقبا عمل کنند.
ارتباط با مشتری: به همه فرآیندها و فناوریهایی گفته میشود که در شرکتها و سازمانها برای شناسایی، ترغیب، گسترش، حفظ و ارائه خدمات بهتر به مشتریان به کار میرود. اصول مدیریت ارتباط با مشتری، چگونگی ایجاد موفق یک سیستم و اجرای آن را برای ارتباط با مشتریان از شروع و اجرای اولیه یک چنین سیستمی تا نگهداری آن در زمان های مختلف را بیان میکند(اسکات و همکاران،۲۰۱۱).
کیفیت اطلاعات به اشتراک گذاشته شده سطوح: به اشتراک گذاشتن اطلاعات در سطوح مختلف شرکت، به عنوان یک روش اصلی برای بقاء شرکت ها محسوب می شود و به عنوان وسیله ای برای ایجاد یکپارچگی در زنجیرهی تامین، بکار گرفته می شود. امروزه، با پیشرفت های ایجاد شده در زمینهی تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، به اشتراک گذاشتن اطلاعات تسهیل شده است. علاوه بر این، به اشتراک گذاشتن اطلاعات در نهایت منجر به بهبود مزیت های رقابتی شرکت ها می شود. که خود به کیفیت اطلاعات به اشتراک گذاشته شده نیز بستگی دارد(رضاییان،۱۳۹۰).
۱-۱۰ مراحل تحقیق
مرور ادبیات موضوع، مبانی نظری موضوع، و پیشینه تحقیق .
شکستن موضوع به فاکتور های تشکیل دهنده موضوع و تمرکز بیشتر به برنامه ریزی منابع سازمانی و مدیریت کیفیت زنجیره تامین.
طراحی و تدوین پرسشنامه و توزیع آن در میان اعضای نمونه آزمون.
تجزیه و تحلیل اطلاعات و نتیجه گیری نهایی.
ارائه راهکارهای پیشنهادی در جهت پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی در مدیریت کیفیت زنجیره تامین.
۱-۱۱ ساختار پایان نامه
فصل اول: کلیات تحقیق
در این قسمت از پایان نامه، موضوع تحقیق تعریف شده و مساله شکافته می شود، به اهداف و فرضیات اشاره می شود، اهمیت تحقیق ذکر می شود، و نیز روش و ابزار نزدیک شدن به موضوع و اجرای تحقیق ، قلمرو، و جامعه تحقیق مورد نظر و مراحل تحقیق بیان می شود.
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
در این فصل ادبیات حوزه اجزاء تشکیل دهنده موضوع تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد و با روش علمی جزء به کل، تک تک اجزاء دخیل در موضوع کلی تحقیق موشکافی می گردد، به این صورت که به توضیح ، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت کیفیت زنجیره تامین، برنامه ریزی منابع سازمانی و توضیح مختصری از اهداف شرکت پتروشیمی برای آشنایی با شرکت مورد مطالعه در قالب ۴ بخش، پرداخته می شود.
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
این فصل به روش شناسی تحقیق اختصاص دارد. در این فصل روش های به کار رفته در تحقیق به صورت کامل تشریح می شود همچنین علت استفاده از هر یک از روش ها بیان می گردد.
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
در این فصل عملیات آماری بر روی داده های بدست آمده انجام می گیرد. و نتایج بدست آمده تحلیل، تفسیر و اعتبار سنجی خواهند شد.
فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
در این فصل، که فصل پایانی از رساله می باشد، نتیجه نهایی تحقیق بیان می گردد و از تمام یافته ها یک نتیجه گیری کلی ارائه می شود و همچنین با بیان محدودیت ها و بر اساس یافته ها پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی بیان می شود.
جمع بندی فصل اول
با توجه به تغییرات سریع فضای کسب و کار و لزوم دستیابی به سهم بازار توجه هر چه بیشتر سازمان ها برای یکپارچگی بهتر بین اجزای زنجیره تامین در هر صنعتی ضروری به نظر می رسد در این پژوهش به بررسی چگونگی تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی بر روی مدیریت کیفیت زنجیره تامین می پردازیم که در ابتدا اهداف تحقیق مشخص شده و بر اساس آن متغیرهای مستقل و وابسته و در نهایت فرضیه های تحقیق طرح شده است. دراین فصل تلاش شد کلیاتی در مورد پژوهش انجام شده از جمله مقدمه، بیان مسئله، قلمرو تحقیق، روش ها وابزار گردآوری اطلاعات، واژگان کلیدی وموارد دیگرآشنایی کلی از پژوهش حاصل شود.
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه تحقیق
۲-۱مقدمه