ابزار پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………۴۵
روش اجرای پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………۴۵
فصل چهارم – تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۴۶
یافته ها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۴۶
فصل پنجم – بحث و نتیجه گیری
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۵۸
تبین سوالات ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۵۸
محدودیت ها …………………………………………………………………………………………………………………………………………..۶۴
پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….۶۵
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۶۶
منابع لاتین………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۷۰ چکیده لاتین…………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۷۶
فهرست جداول
جدول شماره ۱ (بررسی مربوط به یافته های سوال ۱ )……………………………………………………………………………………… ۴۶
جدول شماره ۲ (فراوانی و درصد فراوانی مربوط به داده های سوال ۱ )……………………………………………………………….. ۴۷
جدول شماره ۳ (بررسی مربوط به یافته های سوال ۲ )……………………………………………………………………………………… ۴۸
جدول شماره ۴ (فراوانی و درصد فراوانی مربوط به داده های سوال ۲ )……………………………………………………………….. ۴۹
جدول شماره ۵ (بررسی مربوط به یافته های سوال ۳ )……………………………………………………………………………………… ۵۰
جدول شماره ۶ (فراوانی و درصد فراوانی مربوط به داده های سوال ۳ )……………………………………………………………….. ۵۰
جدول شماره ۷ (بررسی مربوط به یافته های سوال ۴ )……………………………………………………………………………………… ۵۱
جدول شماره ۸ (فراوانی و درصد فراوانی مربوط به داده های سوال ۴ )……………………………………………………………….. ۵۲
جدول شماره ۹(بررسی مربوط به یافته های سوال ۵ )……………………………………………………………………………………… ۵۳
جدول شماره ۱۰ (فراوانی و درصد فراوانی مربوط به داده های سوال ۵ )…………………………………………………………….. ۵۳
جدول شماره ۱۱ (بررسی مربوط به یافته های سوال ۶ )…………………………………………………………………………………… ۵۴
جدول شماره ۱۲ (فراوانی و درصد فراوانی مربوط به داده های سوال ۶ )…………………………………………………………….. ۵۴
جدول شماره ۱۳ (بررسی مربوط به یافته های سوال ۷ )…………………………………………………………………………………… ۵۵
جدول شماره ۱۴ (فراوانی و درصد فراوانی مربوط به داده های سوال ۷ )…………………………………………………………….. ۵۵
جدول شماره ۱۵ (بررسی مربوط کلی به یافته های سوالات )……………………………………………………………………………. ۵۶
فصل اول
کلیات پژوهش
مقدمه :
سوء استفاده از مواد مخدر از مشکلات بزرگ پزشکی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. باوجود عدم مقبولیت مصرف مواد افیونی ازنظر اجتماعی، طبقات مختلف جامعه با این مساله بصورت جدی درگیر میباشند.به طوری که سلامت فرد، خانواده و جامعه را به خطر میاندازد.( نویدچی و همکاران،۱۳۸۰ به نقل از آسایش، ۱۳۸۹).
عکس مرتبط با اقتصاد
مسئله اعتیاد یک مشکل جدید در جامعه انسانی نیست. انسانها در طول تاریخ از مواد روان گردان استفاده میکردند. ایناباو کوهن، ۲۰۰۰ بیان می کنند: مدارکی موجود است مبنی بر کشت و مصرف این مواد بوسیله انسانهای نخستین در ۵۰ هزار سال پیش از آنها به عنوان داروهای شفا بخش استفاده میکردند و نیز اولین دست نوشته ها در مورد الکل به لوحهای سفالی باز مانده از سومریهایی برمیگردد که ۶ هزار سال پیش در بین النهرین (ایران وعراق امروزی) زندگی میکردند (کامنسکی[۱]، ۲۰۰۴). و یا سردبیر مجله اعتیاد پژوهی ایران بیان کرده قدمت سوء مصرف مواد به ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح و دوره ای که قبایل آریایی در ایران اسکان داشتند، برمیگردد. (نوابخش، ۱۳۸۷)
اعتیاد یک حالت مزمن در اثر تکرار مصرف مواد مخدر است که دارای این مشخصات است: ۱- در اثر مصرف مکرر مواد عادت روحی ایجاد می شود و این عادت فرد را به علت نیاز و تمایل روانی به سوی مصرف مواد ترغیب می کند ۲- مقدار مواد مصرفی مرتباً رو افزایش میرود ۳- در اثر قطع دارو نشانگان محرومیت در فرد معتاد ایجاد می شود ۴- اعتیاد به مواد مخدر برای فرد وجامعه حالت زیان آوری پیدا می کند. اعتیاد یکی ازبیماریهای جسمی ، روحی، روانی، اجتماعی و روحانی است.(گلانتر[۲]، ۲۰۰۶ به نقل از زینالی و همکاران، ۱۳۸۹). که در شکل گیری آن زمینه های پیشاعتیادی متعددی نقش اساسی ایفا می کنند.
اعتیاد به مواد مخدر
فرانک و دیگران (۲۰۰۳ به نقل از زینالی) با اشاره به رشد و ایجاد این آمادگی در طی زندگی بیان می کنند، اشخاصی که وابسته به مواد رشد می کنند، ممکن است ریسک فاکتورهای روان پزشکی متفاوت تری داشته باشند، آنها دریافتهاند که در اعتیاد ریسک فاکتورهای محیطی، در دسترس قرار گرفتن مواد را تسهیل می کنند و ریسک فاکتورهای روان پزشکی، احتمال رشد وابستگی به مواد را بالا میبرند. ازسوی دیگر فلاگل و دیگران (۲۰۰۳ ) دریافتند که افزایش توجه ورسیدگی والدین به دنبال حوادث استرس آمیز در طی رشد اولیه اثرات حفاظتی در مقابل رفتار داور جویانه در آینده دارد.این مطالعه نشان داد که چگونه حوادث اولیه زندگی لایه های نوروبیولوژیکی را تغییر می دهد و کمک می کند استعداد و آمادگی متفاوتی به سوء مصرف دارو در نوجوانان و بزرگسالان ایجاد شود. مطالعه حاضر به بیماری اعتیاد به عنوان یک پدیده رشدی مینگرد که بنیان آن در درون خانواده پی ریزی می شود این بین عوامل تاثیر گذار خانواده، شیوه تربیتی والدین یکی از مهمترین آنهاست. (زینالی و همکاران، ۱۳۸۹).
بیان مسئله :
شرط سلامت خانواده وجود روابط سالم و کارکرد صحیح این نهاد است، اما در قرن اخیر بروز مشکلات فردی ، اجتماعی و دیگر آسیبها و انحرافات از جمله اعتیاد را ناشی از اختلال در کارکرد خانواده میدانند.(نوری، ۱۳۸۴).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
بررسیها نشان از این دارد که بی تفاوتی پدر و مادر در پرورش کودکان ، بی مهری ، سرزنش کردن بیش از اندازه آنان ، داشتن رفتار خشن ، انظباط و نظارت ناهماهنگ و نبود ارتباط مناسب با فرزند از پیش بینی کننده های نیرومند رفتار نابهنجار کودکان است. (وایت و همکاران، ۲۰۰۰ به نقل از گودرزی و همکاران، ۱۳۸۳).پژوهشها نشان داده است که استرس اولیه در کودکی در پیشگویی آسیبهای روانی از جمله اعتیاد موثراست. شواهد زیادی نشان می دهد که تجربه مواد در زمان نوجوانی اغلب با تجربه آسیب و یا غفلت در دوران کودکی ترکیب گردیده است.(ماری انوچ، ۲۰۱۰).
بسیاری از نوجوانان مبتلا به سوء مصرف مواد گزارش نموده اند که محیط خانوادگی آنها دچارمشکل بوده (آدلر و توکا، ۱۹۷۳ به نقل از گودرزی و همکاران، ۱۳۸۳) و روابط خانوادگی ضعیف نقش مهمی در گرایش آنها به سوء مصرف مواد داشته است.(سوودبانی، ۱۹۸۲ به نقل از گودرزی و همکاران، ۱۳۸۳). تحقیق و پژوهش جی گرا و لئوناردی، (۲۰۰۹) نشان داد که بی توجه ای در دوران کودکی و ارتباط ضعیف پدر و مادر با کودک باعث گرایش بیشتر بچه به سمت اعتیاد میگردد.
تجارب بچگی مثل هرنوع ترکیب خشونت خانوادگی ، الکلیسم، جدایی والدین و غفلت و آسیب های جسمی و جنسی در بروز اعتیاد در نوجوانی موثر است. همچنین رفتار تکانشی کودک به الگوی رفتاری والدینشان مربوط است. (هارمر ساندرسون، ۱۹۹۹). در مورد سبب شناسی سوء مصرف موادمخدر عوامل مختلفی مانند درهم ریختگی اجتماعی، فشار همسالان، عوامل خانوادگی، ژنتیکی، مشکلات هیجانی، مشکلات روانی، مطرح شده است. و نیز ضعف در عملکرد خانواده، مشکلات، تعارضات و درگیریهای خانوادگی ازسایرعلل گرایش به مواد است(حجتی، آلوستانی، آخوندزاده، حیدری، و شریف نیا، ۲۰۱۰).
مطالعات طولی بسیاری، ارتباط بین تجارب زودهنگام کودکی رفتارهای ضد اجتماعی در بزرگسالی را گزارش دادهاند . این یافته ها براین مبنا هستند که ناتواتی والدین در پروراندن خود کنترلگری در کودک، اعمال منفی مختلف والدین، تعاملات خشونت آمیز در خانواده و ناتوانی کودک در پروراندن مهارت های رشدی مناسب با سن از عواملی است که پیش بینی کننده این گونه رفتارهاست . )لاکورز[۳] و همکاران ۲۰۰۲ .(
ایکانو، مالونو، مگ گیو (۲۰۰۸)الگویی از پیشرفت وتوسعه اعتیاد به مواد مخدر را ارائه کرده اند. آنها بسیار روی اعتیاد در دوره جوانی تاکید کرده اند. آنها روی پتانسیل ژنتیکی، ناتوانی در بروز احساسات در دوره پیش از نوجوانی که ناشی از اختلالات مخرب دوره کودکی است توجه کرده اند. که این پتانسیل در اوایل نوجوانی به شکل مشکلات رفتاری (مثل مصرف مواد ، مشکلات آموزشی و بی بند باریهای جنسی) بروز می کند. که ناشی از قرار گرفتن در معرض بعضی از فاکتورهای خطر محیطی (مثل روابط والد- فرزند ، اثر همسالان، حوادث آسیب رسان و پر استرس زندگی) است. پس یک آسیب روانی بیرونی- مثل اختلال شخصیت ضد اجتماعی، نیکوتین، الکل یا وابستگی به مواد- ممکن است در اواخر جوانی یا اوایل بزرگسالی ظاهر شود.(آیواسیک، سامر،۲۰۱۰).
در قدم چهار از قدمهای دوازده گانهNAوAA افراد در حال بهبودی از اعتیاد به تهیه ترازنامهای از دوران گذشته خود می پردازند که در متن توجیهی قدم چهار بیان شده است که قدم چهارم روشی برای پیدا کردن شناخت از خود است.فرایند ترازنامه نویسی راهی بسوی آزادی است . و بیان می کند اکثر ما کشف میکنیم که مشکلات ما از زمانی که برای اولین بار مواد مخدر مصرف کردهایم شروع نشد بلکه خیلی قبل از آن و وقتی که دانه اعتیاد در وجود ما کاشته شد آغاز گردید. ممکن است ما خیلی قبل تر از آنکه برای اولین بار مواد مخدر مصرف کنیم احساس انزوا و متفاوت بودن را تجربه کرده باشیم. آرزوی ما برای تغیر احساساتمان و مطیع کردن آن نیروها بود که مارا به اولین بار مصرف رهنمون ساخت. ترازنامه دردها و درگیریهای حل نشده در گذشته را برای ما عریان میسازد تا دیگر در اختیار آنها نباشیم.(راهنمای کارکرد قدم،۱۳۸۹) تجزیه و تحلیل و پالایش شخصیت با تخلیه احساسات از اهداف در درمانی در قدم (۴،۵،۶،۷) است.که بر مبنای تجربه گذشته و اتفاقات در گذشته افراد انجام میگردد.(فروهر،۱۳۹۰)
ما میتوانیم زندگی نامه بسیاری از افراد را بازگو کنیم ؛درباره پدری سؤاستفادهگر و مستبد که پسری ضد اجتماعی بارآورد و سر انجام پسرش معتاد شد. فرزندانی که بیش از اندازه محدود هستند و در نتیجه از اجتماع میترسند و از تنهایی خود فقط با نوشیدن الکل رهایی مییابند.و نمونههای بسیاری که نشان میدهد گرایش به اعتیاد ترکیبی از عوامل مختلفی مثل اختلالهای خلقی، ناراحتیهای روانی ناشی از ناتوانی های جسمی وخود درمانیهایی برای رهایی از رنجهای زندگی است.(هیرادفر،۱۳۸۹)
ضعف روشهای تحقیقی قبلی باعث ناکافی بودن توجه به توالی رشدی اختلالات دوران کودکی که خطر مصرف مواد در آینده را پیش بینی می کند، شده است .برای مثال در گذشته ارتباط و همبودی اختلال بیش فعالی و شروع زود رس اختلال مصرف مواد ثابت شده بود.(ویلنز و همکاران به نقل از،هاهسی،۲۰۰۲ ) با این وجود باید به توالی رشدی اختلالات دیگر در دوران کودکی مانند اضطراب، افسردگی، اختلال سلوک، منفیگرایی و تاثیر آن بر شروع اختلالات مصرف مواد، توجه ویژهای گردد.
نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی
پژوهشهای متعددی رابطهشبکهدوستان(کیریلووا وهمکاران،۲۰۰۸)، آسیبهای جسمی و جنسی (ماری انوچ،۲۰۱۰)، جدایی والدین یا مرگ یکی از آنها (هارمر و ساندرسون،۱۹۹۹)، سطح تحصیلات افراد و تجارب و شکست های تحصیلی(آسایش،۱۳۸۹)، بیماری ها به دلیل کاهش سطح پلاسما در خون وایمنی (لوناردی،۲۰۰۹)را با اعتیاد تایید کرده اند در این سوال این است که رابطه زندگی نامه افراد(۴۰-۲۰) و نوع روابط با والدین در چرخه رشد و تاثیر آن در گرایش به مواد چیست؟
ضرورت تحقیق :
اعتیاد مشکلی است که میلیونها زندگی را ویران می کند و سرمایه های کلان ملی را صرف هزینه مبارزه، درمان و صدمات ناشی از آن مینماید. هر روز شمار زیادی از افراد به مصرف مواد روی میآورند و دچار پیامدهای بدنی، روانی، فرهنگی، خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی میشوند. کشور ما به دلایل فرهنگی، برخی باورهای نادرست و شرایط ویژه جغرافیایی (هم جواری با یک کشور بزرگ تولید کننده مواد افیونی) دارای شرایط مناسبی برای روی آوردن جوانان به اعتیاد است. (عاشوری، ملازاده، محمدی، ۱۳۸۷).
اعتیاد به مواد مخدر، امروزه یکی از معظلات اساسی زندگی بشری به شمار میرود. افزایش مصرف مواد مخدر طی قرن گذشته، نگرانی روز افزونی را برای همهی جوامع در پی داشته است. در دهههای اخیر، جهان با آمار تکان دهندهای از شیوع این پدیده در سطح جامعه و خصوصاً در میان جمعیت جوان و نوجوان مواجه بوده است(ملازاده، و عاشوری، ۱۳۸۸). طی یک قرن گذشته بر پیشگیری وکنترل مواد مخدر بطور جدی پرداخته شده است و این اقدام هم چنان ادامه دارد که این امر به نوبه خود بیانگر عمق مسئله اعتیاد و مواد مخدر را در جهان نشان میدهد. و مسئله زمانی حائز اهمیت بیشتر می شود که بدانیم ایران از موقعیت ژئوپلتیکی خاص (مثل هم مرزی با افغانستان و همسایه های غربی به عنوان کانال ورود مواد به اروپا) بر خوردار است (نوابخش، ۱۳۸۷).
برآوردهای صورت گرفته نشان میدهدکه میزان خسارتهای اقتصادی– اجتماعی مستقیم و غیرمستقیم موادمخدر و قاچاق آن در کشور سالیانه۷۰۰ میلیارد تومان است. به طور متوسط بر اساس آمار سالیانه حدود ۲۰۰ نفر از اعضای نیروی انتظامی کشور را در جریان مبارزات از دست میدهیم. طبق گزارشات در ۱۳۸۲، سن آغاز مصرف مواد مخدر در ایران ۱۴ تا ۱۶ سال رسیده است. رشد اعتیاد تزریقی ۳۰ درصد است این میزان تقریباً ۵ برابر رشد جمعیت کشور است.تحقیات نشان میدهد که نگرشهای کودکان به اعتیاد تا قبل از سوم دبیرستان شکل میگیرد بنابراین برنامه های آموزشی در جهت پیشگیری و مداخله باید از مراحل اولیه آغاز گردد.(ملکشاهی،روشن پور،۱۳۸۹)
از این رو بنا به دلیل رشد معضل اعتیاد و کم تر شدن میانگین سن افراد تجربه کننده مواد مخدر و همچنین به دلیل اهمیت کارکرد خانواده این پژوهش به بررسی چگونگی این ارتباط ها خواهدپرداخت.
هدف تحقیق :
هدف کلی این پژوهش تعیین رابطه زندگی نامه و نوع روابط با والدین در چرخه رشد(کودکی،نوجوانی)با گرایش به مواد
سوالات تحقیق :
دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir
دوران کودکی و نوع ارتباط با والدین در چرخه رشد ( کودکی، نوجوانی) با گرایش افراد به مواد مخدر چه تاثیراتی دارد.
آیا علائق ، آرزوها و انتظارات افرادبا چرخه رشد در گرایش افراد به مواد در ارتباط است.
آیا تحصیلات افراد و دوران مدرسه باگرایش افراد به مواد در ارتباط است.
آیا بیماری ها در دوران کودکی و نوجوانی با گرایش افراد به مواد در ارتباط است.
آیا روابط با دوستان باگرایش افراد به مواد در ارتباط است.
آیا فقدان ها در دوران ها کودکی و نوجوانی با گرایش افراد به مواد در ارتباط است.
آیا تجربه آسیب و غفلت در کودکی و نوجوانی با گرایش به اعتیاد در ارتباط است.
تعریف مفاهیم تحقیق :
زندگی نامه
تعریف نظری :بیان مسیر زندگی و حوادث و فرازو نشیب های آن(سنگری،۱۳۸۴)