۳
۲٫۹
۳٫۱
–
نسبت کل صادرات ایران به صادرات جهان (درصد)
۰٫۳۶
۰٫۴۲
۰٫۳۴
۰٫۲۴
۰٫۳۵
۰٫۰۴۶
نسبت کل صادرات غیر نفتی ایران به صادرات جهان (درصد)
۰٫۰۶
۰٫۰۶
۰٫۰۵
۰٫۰۵
۰٫۰۶
–
نرخ رشد صادرات جهان (درصد)
۱۹٫۴
۴٫۲
۳٫۵
۱٫۶-
۳٫۲
۰٫۰۱۸
نرخ رشد صادرات ایران (درصد)
۵٫۵-
۲۱٫۷
۱۷٫۴-
۲۸٫۶-
۴۹٫۲
۰٫۰۷
نرخ رشد صادرات غیر نفتی ایران (درصد)
۲۷٫۵-
۶-
۳٫۲-
۳٫۳-
۶٫۹
–
صادرات سرانه ایران (دلار)
۳۱۱
۳۷۳
۳۰۳
۲۱۳
۳۱۴
–
واحد:میلیارد دلار
موانع و محدودیت های توسعه صادرات غیر نفتی
شکل ۲-۲ : تجزیه و تحلیل صادرات غیر نفتی با بهره گرفتن از ماتریس SWOT
محیط خارجی
در این نمودار نقاط قوت و ضعف سازمان تجزیه و تحلیل شده که می توان آنها را به عنوان عوامل درون سازمانی موثر بر صادرات نام برد ، و فرصت ها و تهدیدات ، که به عنوان عوامل برون سازمانی موثر بر صادرات می باشد.
فرصت ها و قوت ها
بازارهای بکر و جدید : این گونه بازارها میتواند از راهکارهای مناسب جهت گسترش صادرات غیر نفتی باشد. البته باید برای حضور در این بازارها حساب شده و با برنامه ریزی وارد شد و در غیر اینصورت مثل بازار بزرگ کشور های آسیای میانه ، که با حرکت های متفرقه و غیر منسجم تقریبا این بازار ها را از دست داده به رقبای خود واگذار نمودیم. بازار های جدید را نیز از دست خواهیم داد .(پیام صادرات ، شماره ۱ ، ۱۳۲).
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
تولید با مشارکت طرف های خارجی برای مشتریان آنها در منطقه خلیج فارس و غرب آسیا: در حال حاضر تولید کنندگان شرق آسیا یکی از بزرگترین تامین کنندگان کالاهای غرب آسیا می باشند. با توجه به این که این تولید کنندگان مشتریان خود را در منطقه دارند باید تشویق به سرمایه گذاری در ایران گردند و محصولات خود را با بهره گرفتن از مزایای ایران در کشور ما تولید کرده و به عنوان محصول نهایی شان به مشتریان خود در منطقه به فروش برسانند. ارزش افزوده این کالاها به علاوه مالیات دریافتی دولت ، به عنوان درآمد های صادراتی ما محسوب خواهد گردید (پیام صادرات ، شماره ۱ ، ص ۱۳۲).
طراحی وب سایت : با توجه به تعدد وب سایت در اینترنت و محدودیت زمان برای هر بازدید کننده باید وب سایت طراحی شده اطلاعات سودمند و واقعی در اختیار بازدید کننده قرار دهد تا تبدیل به بازدید کننده دایمی و همچنین توصیه کننده سایت به سایر بازدید کنندگان باشد. در صورت امکان باید به طور مثال اگر در مورد ماشین آلات صنعتی صحبت می شود قسمت مشخصی از متن قابل کلیک کردن باشد تا بازدید کننده بتواند اطلاعات کامل تر و همچنین دز صورت امکان شرکت هایی را که در این زمینه فعال می باشند شناسایی نماید. همچنین باید طوری طراحی گردد که در صورتی که بازدید کننده نتواند اطلاعات خود را کسب کند با پر کردن یک فرم و ارسال آن از طریق پست الکترونیکی درخواست اطلاعات نماید ، البته باید سعی گردد که پاسخ پست های الکترونیکی در اولین فرصت ارسال گردد تا بازدید کننده به روز آمد بودن اطلاعات وب سایت اعتماد پیدا کند. همچنین اطلاعات کلی و واقعی در مورد ایران (جغرافیایی ، سیاسی و اقتصادی ) ارائه گردد . از طرفی با توجه به وجود وب سایت های مناسب در مورد ایران باید لینک های این وب سایت ها (البته آنهایی که به زبان انگلیسی می باشند ) در وب سایت معرفی گردد تا بازدید کنندگان بتوانند از طریق آنها به بازار ایران وارد شده و اطلاعات کامل تری دریافت نمایند . در صورتی که محدودیتی نباشد وب سایت های بخش های خصوصی در زمینه بازرگانی نیز معرفی گردد ، البته با توجه به وجود زمینه صادرات صنعتی باید به طورغیر مستقیم بازدید کننده به سمت این نوع کالاها سوق داده شود. هر چند ممکن است صادرات صنعتی در حوزه فعالیت یک بازدید کننده نباشد ، ولی دریافت اطلاعات و آگاهی او نسبت به این نوع کالا ها می تواند در آینده و در مذاکراتی که با دیگران دارد مفید واقع گردد (پیام صادرات ، شماره ۱ ،۱۳۳).
عکس مرتبط با اقتصاد
تولید به مقیاس اقتصادی : در بسیاری از موارد بازار داخلی قادر نیست تمامی کالاها با تولید انبوه را جذب کند و در نتیجه واحد های تولیدی برای کاهش تولید خود مجبور هستند که با ظرفیت ناقص کار کنند ، بدیهی است که در این صورت قیمت کالاهای تولیدی آنان در سطح معقولی قرار نخواهد گرفت ، اما دستیابی به بازار های خارجی امکان استفاده از ظرفیت کامل و تولید به مقیاس اقتصادی را فراهم می سازد ، و نتیجه آن کاهش هزینه تولیدی و تامین منافع مصرف کننده داخلی است که قادر است کالا را با قیمت نازل تری بدست آورد .(تازه های اقتصاد ، شماره ۸۳ ، ۶۶).
افزایش سطح اشتغال : صدور کالا به خارج موجب اشتغال بیشتر افراد جامعه می شود.هنگامی که یک واحد تولیدی نتواند برای محصولات خود در داخل کشور بازار مناسبی پیدا کند به اهمیت این امر بیشتر پی می برد. تجربه نشان داده است که محدود شدن بازارهای صادراتی به بیکاری اقشار وسیعی از جامعه منجر شده است ، مثلا رکود صنایع کفش سازی در تایوان و محدودیت های بازار مشترک و ایالات متحده برای ورودکفش به سبب حمایت از صنایع داخلی ، تایوان را ناگریز کرد که بسیاری از واحد های فعال در این بخش را تعطیل کنند. رکود صنعت فرش و صنایع دستی در کشور ما هم ، به ویژه در اوایل دهه ۶۰ سبب بیکار شدن تعدادی از روستاییان شاغل در این بخش در این و مهاجرت آنها به شهر های بزرگ شده بود . (تازه های اقتصاد، شماره ۸۳).