جدول ۴- ۶۱: جدول توصیفی مقایسه میانگین بی طرفی در خبر در ۲ شبکه خبر و BBC فارسی ۱۲۹
جدول۴-۶۲: نتایج آزمون T جهت بررسی مقایسه بی طرفی در خبر در ۲ شبکه خبر و BBC فارسی ۱۲۹
جدول۴-۶۳: توزیع فراوانی دو بعدی رابطه بین بی طرفی در خبر در شبکه خبری BBC فارسی و اعتماد مخاطبین به این شبکه ۱۳۰
جدول۴-۶۴: توزیع فراوانی دو بعدی رابطه بین بی طرفی در خبر در شبکه خبر و اعتماد مخاطبین به این شبکه ۱۳۰
فهرست نمودارها
نمودار صفحه
نمودار شماره ۱ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب جنسیت ۷۸
نمودار شماره ۲ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب سن ۷۹
نمودار شماره ۳ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب وضعیت تأهل ۸۰
نمودار شماره ۴ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب تحصیلات ۸۱
نمودار شماره ۵ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان اعتماد به شبکه خبری بی بی سی فارسی ۸۲
نمودار شماره ۶ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان اعتماد به شبکه خبر ۸۳
نمودار شماره ۷ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان انعکاس واقعیت در شبکه خبری بی بی سی فارسی ۸۴
نمودار شماره ۸ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان انعکاس واقعیت در شبکه خبر ۸۵
نمودار شماره ۹ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب بیان مباحث به صورت روشن و صریح در شبکه خبری بی بی سی فارسی ۸۶
نمودار شماره ۱۰ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب بیان مباحث به صورت روشن و صریح در شبکه خبر ۸۷
نمودار شماره ۱۱ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان استفاده از سکوت خبری در شبکه خبری بیبیسی فارسی ۸۸
نمودار شماره ۱۲ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان استفاده از سکوت خبری در شبکه خبر ۸۹
نمودار شماره ۱۳ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان سرعت انتشار اخبار در شبکه خبری بی بی سی فارسی ۹۰
نمودار شماره ۱۴ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان سرعت انتشار اخبار در شبکه خبر ۹۱
نمودار شماره ۱۵ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب استفاده شبکه خبری بی بی سی فارسی از منابع معتبر خبری برای اخبار خود ۹۲
نمودار شماره ۱۶ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب استفاده شبکه خبر از منابع معتبر خبری برای اخبار خود ۹۳
نمودار شماره ۱۷ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب برقراری ارتباط راحت گویندگان شبکه خبری بی بیسی فارسی با مخاطبانشان ۹۴
نمودار شماره ۱۸ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب برقراری ارتباط راحت گویندگان شبکه خبر با مخاطبانشان ۹۵
نمودار شماره ۱۹ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب تسلط گویندگان شبکه خبری بی بیسی فارسی در بیان اخبار ۹۶
نمودار شماره ۲۰ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب تسلط گویندگان شبکه خبر در بیان اخبار ۹۷
نمودار شماره ۲۱ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان رضایت از برنامه های شبکه خبری بی بیسی فارسی ۹۸
نمودار شماره ۲۲ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان رضایت از برنامه های شبکه خبر ۹۹
نمودار شماره ۲۳ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان استفاده از سانسور در مورد مسائل مختلف در شبکه خبری بی بیسی فارسی ۱۰۰
نمودار شماره ۲۴ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان استفاده از سانسور در مورد مسائل مختلف در شبکه خبر ۱۰۱
نمودار شماره ۲۵ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان انعکاس نظرات گروه های موافق در یک جریان خبری در شبکه خبری بی بیسی فارسی ۱۰۲
نمودار شماره ۲۶ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان انعکاس نظرات گروه های موافق در یک جریان خبری در شبکه خبر ۱۰۳
نمودار شماره ۲۷ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان انعکاس نظرات گروه های مخالف در یک جریان خبری در شبکه خبری بی بیسی فارسی ۱۰۴
نمودار شماره ۲۸ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان انعکاس نظرات گروه های مخالف در یک جریان خبری در شبکه خبر ۱۰۵
نمودار شماره ۲۹ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان انعکاس نظرات گروه های بی طرف در یک جریان خبری در شبکه خبری بی بیسی فارسی ۱۰۶
نمودار شماره ۳۰ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان انعکاس نظرات گروه های بی طرف در یک جریان خبری در شبکه خبر ۱۰۷
نمودار شماره ۳۱ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان دعوت از طرفین یک جریان خبری در شبکه خبری بی بیسی فارسی ۱۰۸
نمودار شماره ۳۲ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان دعوت از طرفین یک جریان خبری در شبکه خبر ۱۰۹
نمودار شماره ۳۳ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان زمان اختصاص یافته برای انعکاس نظرات طرفین جریان در شبکه خبری بی بیسی فارسی ۱۱۰
نمودار شماره ۳۴ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان زمان اختصاص یافته برای انعکاس نظرات طرفین جریان در شبکه خبر ۱۱۱
نمودار شماره ۳۵ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب همسو بودن پیشینه و تاریخچه یک خبر با جریان خبر در شبکه خبری بی بیسی فارسی ۱۱۲
نمودار شماره ۳۶ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب همسو بودن پیشینه و تاریخچه یک خبر با جریان خبر در شبکه خبر ۱۱۳
نمودار شماره ۳۷ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب القاء کردن تفسیر جدید به مخاطب و تحت الشعاع قرار دادن جریان خبر به واسطه سابقه ارائه شده در شبکه خبری بی بیسی فارسی ۱۱۴
نمودار شماره ۳۸ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسبالقاء کردن تفسیر جدید به مخاطب و تحت الشعاع قرار دادن جریان خبر به واسطه سابقه ارائه شده در شبکه خبر ۱۱۵
نمودار شماره ۳۹ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان استفاده از تصاویر متعدد در گزارش های خبری برای تکمیل خبر در شبکه خبری بی بیسی فارسی ۱۱۶
نمودار شماره ۴۰ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان استفاده از تصاویر متعدد در گزارش های خبری برای تکمیل خبر در شبکه خبر ۱۱۷
نمودار شماره ۴۱ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان استفاده شبکه خبری بی بیسی فارسی از دکور مناسب و رنگ های شاد در استودیوی خبری ۱۱۸
نمودار شماره ۴۲ توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان استفاده شبکه خبر از دکور مناسب و رنگ های شاد در استودیوی خبری ۱۱۹
چکیده:
هدف اصلی تحقیق حاضر “مقایسه تطبیقی میزان اعتماد مخاطبین نسبت به ۲ شبکه خبر و (bbc) فارسی” می باشد. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه بوده است. جامعه آماری این تحقیق را شهروندان شهر تهران تشکیل میدهند که تعداد آنها ۸،۴۲۹،۸۰۷ نفر است. در این پژوهش از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شده است. روش کار به این صورت بوده که ابتدا تهران را به پنج منطقه جغرافیایی از نواحی شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز تقسیم می کنیم. آن گاه از هر منطقه یک ناحیه و از هر ناحیه یک محله و از هر محله چند بلوک را بصورت تصادفی انتخاب می کنیم. در این تحقیق، حجم نمونه براساس فرمول کوکران ۳۸۴ نفر محاسبه گردید.
یافته های تحقیق نشان داد که استفاده از سانسور در شبکه خبری BBC فارسی کمتر از شبکه خبر است لذا افرادی که معتقد بودند استفاده از سانسور در شبکه خبری BBC فارسی کم است اعتماد بیشتری به این شبکه داشتند و افرادی که معتقد بودند استفاده از سانسور در شبکه خبر زیاد است اعتماد کمی به این شبکه داشتند. استفاده از منبع خبری معتبر در شبکه خبری BBCفارسی بیشتر از شبکه خبر است افرادی که معتقدند شبکه خبری BBC فارسی از منبع خبری معتبر استفاده می کند اعتماد بیشتری به این شبکه داشتند و افرادی که معتقدند شبکه خبر از منبع خبری معتبر استفاده چندانی نمی کند اعتماد کمتری به این شبکه داشتند. صحت خبر در شبکه خبری BBCفارسی بیشتر از شبکه خبر است افرادی که معتقدند اخبار شبکه خبری BBCفارسی دارای صحت خبری است اعتماد بیشتری به این شبکه داشتند و افرادی که معتقدند اخبار شبکه خبر چندان دارای صحت خبری نیست اعتماد کمتری به این شبکه داشتند. سرعت انتشار اخبار در شبکه خبری BBCفارسی بیشتر از شبکه خبر است افرادی که معتقدند سرعت انتشار اخبار در شبکه خبری BBC فارسی زیاد است اعتماد بیشتری به این شبکه داشتند و افرادی که معتقدند سرعت انتشار اخبار در شبکه خبر کم است اعتماد کمتری به این شبکه داشتند.
فصل اول
کلیات پژوهش
۱-۱ بیان مساله:
اساساً اهمیت وسایل ارتباطی جدید در توانایی فوق العاده آنها برای انتقال پیام است. تلویزیون های ماهواره ای در حاضر با توجه به گستردگی و نفوذ آنها در جوامع مختلف و همچنین توان بهره گیری از ابزارهای تأثیرگذاری یکی از مهمترین امکان های ارتباطی هستند، به گونه ای که از ماندگاری تمامی شش عنصر پیام (نوشته، تصویر، حرکت، صدا، کلام و موسیقی ) بهره می گیرند (معتمدنژاد، ۱۳۷۱، ۹۸). در جهان امروز هیچ ملیت، گروه یا فرهنگی را نمی توان یافت که دستخوش تغییرات نشده باشند سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژیکی جدید یکی از توسعه های بین المللی هستند که باعث پدید آمدن روابط بین فرهنگی وسیعتر و متنوعتر شده اند. ماهواره های ارتباطی به افراد در سراسر جهان این امکان را می دهند تا به طور همزمان اطلاعات و اخبار جدید را دریافت کنند، ولی در این میان باید به تأثیرات این جریان اطلاعات بر فرهنگ های مختلف توجه کرد
Samovar, Porter, McDaniel, 2007:4)).
در ایران امکان دریافت شبکه های ۳۰ ماهواره از حدود ۸۰ ماهواره وجود دارد. ۸۰ ماهواره برنامههای حدود ۶۸۰۰ شبکهی تلویزیونی را پخش می کنند که از این تعداد، برنامه های حدود ۳ هزار شبکه در ایران قابل دریافت است و حدود ۷۸ شبکه فارسی برای مخاطبان برنامه پخش میکند (محمدخانی ملکوه، ۱۳۹۰، ۳۰۱-۳۰۰).
عملکرد رسانه های نوظهور فارسی زبان از جمله بی بی سی، خبر از سرمایه گذاری مدیران این رسانه ها در حوزه جنگ نرم است. اهداف اعلامی این شبکه متعدد و متنوع است و برخی از مهمترین نمونه های آن عبارتند از: پاسخ به نیاز مخاطبان، شکست انحصار تهران در پخش تلویزیونی، پر کردن خلاهای رسانه ای، پدید آوردن معیارهای نو در عرصه پخش برنامه های تلویزیونی به زبان فارسی. برخی از اهداف غیر اعلامی این شبکه نیز عبارتند از: تأثیرگذاری بر افکار عمومی در بلند مدت، تغییر نگرش و رفتار مخاطبان، ظرفیت سازی در ساختار فکری مخاطبان، موجه نشان دادن و ترمیم چهرهی غرب، ایجاد تریبون برای مخالفان و منتقدان نظام و ادامهی پروژه براندازی نرم (همان منبع، ۲۹۹).
بر اساس آمار اعلام شده هم اکنون حدود ۷۰ درصد جمعیت شهرهای بزرگ از جمله تهران بیننده شکبه فارسی زبان بی بی سی هستند (بصیریان جهرمی، ۱۳۸۹).
اگر چه امروزه انتشار اطلاعات و اخبار در شبکه های مختلف تلویزیونی، نسبت به دیگر رسانهها، سرعت و اهمیت فزاینده ای یافته است اما این، اعتماد بی قید و شرط مخاطب را تضمین نمیکند، شبکه خبری چه داخلی باشد و چه خارجی، در صورتی مخاطب خود را حفظ و اعتماد آن را جلب می کند که در عملکرد خود، حرفه ای بودن را اساس قرار دهد بنابر این، ارزیابی انتقادی، ساختاری و کیفی شبکه های خبری و تعیین دامنه ی کاری آنها در برخورد با نیازهای استفاده کنندگان و کاربران، ضروری به نظر می رسد (تربتی، نصیریان، ۱۳۹۱، ۸۰) این تحقیق به بررسی اخبار شبکه بی بی سی فارسی و شبکه خبر می پردازد و میزان اعتماد به این شبکه ها را از نظر مخاطبان بررسی می کند.
۱-۲ ضرورت واهمیت تحقیق:
یافتهها نشان میدهد که ماهوارهها از نظر ساختار تکنولوژی روز به روز پیشرفتهتر میشوند و در فرایند نظام جهانی ارتباطات، دسترسی مخاطبان را آسانتر میکنند. تجربه نشان میدهد که در ایران با وجود توسعه شبکههای تلویزیونی و متنوعسازی برنامههای داخلی و حتی برخوردهای فیزیکی، دایره مخاطبان برنامههای ماهوارهای تنگتر نشده است. تردیدی نیست که رسانهها تأثیرگذاری عمیق و سریعی در شکلگیری نگرشها و باورها نسبت به مسایل داخلی و بینالمللی دارند و این مهم در کشور ما با حضور مثبت و فعال در عرصههای مختلف و با درک موقعیت منطقهای و جهانی ایران اسلامی و روی آوری رسانهها به کار حرفهای و رویکرد تولیدی محقق خواهد شد.
با توجه به تعداد قابل توجه بینندگان شبکه بی بی سی فارسی در ایران، آگاهی از تکنیک های اطلاع رسانی، اطلاع از چگونگی جذب، اقناع و اعتمادسازی در مخاطبان، توسط این شبکه، ضروری ترین مسئلهای است که مدیران رسانه ملی می توانند با این شناخت، به تقویت شبکه های داخلی و افزایش رضایت مخاطبان خود بپردازند.
در صنعت ارتباطات هیچ چیز مهمتر از کسب اعتماد مخاطبان و ایجاد اعتماد به رسانه ها نیست. اگر مردم یک جامعه مطمئن شوند که به آنها دروغ گفته نمی شود و سانسور اخبار و اطّلاعات به دلیل حفظ مصالح کشور است، آنگاه می توانند فقدان اطّلاعات و اعمال سانسور را تحمل کنند. این شرایط اعتماد مخاطبان به منبع پیام را همراه خواهد داشت. اعتماد به رسانۀ یکی از مهمترین دغدغه های فکری مسؤلان هر جامعه محسوب می شود و این موضوع تا جایی اهمیت دارد که اعتماد به رسانه همسطح با اعتماد به نهادهای سیاسی و حکومت در نظر گرفته می شود. اگر مخاطبان به اعتبار اخبار تلویزیون اعتقادی نداشته باشند، نمی توان از میزان تأثیرگذاری آن سخن گفت. در این صورت به تدریج رسانه های داخلی مخاطبان خود را از دست می دهند و مخاطبان به سمت رسانه های خارج از جامعه متمایل می شوند. پیشرفت تکنولوژی اطّلاع رسانی، دسترسی شهروندان جوامع را به منابع متعدد و متنوع پخش خبر آسان کرده است و این بحث وجود دارد که در ایران، گرایش به منابع اطّلاع رسانی خارجی همواره در حال افزایش می باشد (هاشم زهی و مهدوی، ۱۳۹۱، ۱۷۸)
پژوهش حاضر سعی دارد مقایسه تطبیقی بین شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران و شبکه خبری بی بی سی فارسی زبان را در گستره فرصتهای رضایت بخش و رقابت آن تجزیه و تحلیل نماید.
۱-۳ اهداف تحقیق:
۱-۳-۱ هدف اصلی:
بررسی تطبیقی اعتماد مخاطبین نسبت به ۲ شبکه خبر و BBC فارسی.
۱-۳-۲ اهداف فرعی:
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
بررسی نقش استفاده از سانسور در ۲ شبکه خبر و BBC فارسی و اعتماد مخاطبین نسبت به این دو شبکه.
بررسی نقش استفاده از منبع خبری معتبر در ۲ شبکه خبر و BBC فارسی و اعتماد مخاطبین نسبت به این دو شبکه.
بررسی نقش صحت خبر در ۲ شبکه خبر و BBC فارسی و اعتماد مخاطبین نسبت به این دو شبکه.
بررسی نقش سرعت انتشار اخبار در ۲ شبکه خبر و BBC فارسی و اعتماد مخاطبین نسبت به این دو شبکه.
بررسی نقش بی طرفی در خبر در ۲ شبکه خبر و BBC فارسی و اعتماد مخاطبین نسبت به این دو شبکه.