بین ادراک منفی از مدیریت دانش و کارآفرینی رابطه معنی دار وجود دارد.
اهداف پژوهش
هدف اصلی
بررسی رابطه بین مدیریت دانش و کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان الشتر
اهداف فرعی
بررسی رابطه بین ادراک مثبت از مدیریت دانش و کارآفرینی
بررسی رابطه بین بین ادراک منفی از مدیریت دانش و کارآفرینی
متغیرهای پژوهش
متغیرهای پژوهش حاضر عبارتند از:
متغیر مستقل: مدیریت دانش (ادراک منفی و ادراک مثبت)
متغیر کنترل: کارآفرینی
الف- سن: کلیه آزمودنی ها بین سن ۲۰ تا ۳۵ سال انتخاب شده اند.
ب- مقطع تحصیلی: کلیه آزمودنی ها در مقطع دیپلم، فوق دیپلم و کارشناسی می باشند.
موانع ومحدودیت های تحقیق
بهترین وقطعی ترین نتایج از تحقیقی به دست می آید که دارای مشکلات ومحدودیتهای کمی باشد و چنانچه این مشکلات زیاد باشد درنتیجه تحقیق تاثیر گذاشته ونتایج کاملاً بدست نخواهد آمد.
موانع این تحقیق عبارتند از :
عدم دسترسی کافی به منابع کتابخانه ای جهت مطالعات گسترده درباره موضوع.
عدم توانایی کنترل آزمودنی ها در پاسخ دهی دقیق به سوالات.
روش پژوهش
جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان الشتر می باشد. نمونه آماری شامل ۴۰ نفر می باشد که به طور تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزارهای پژوهش حاضر پرسشنامه کارآفرینی و پرسشنامه مدیریت دانش می باشند که در اختیار آزمودنی های پژوهش قرار گرفت. توضیحات لازم در مورد سوالات و نحوه پاسخ دهی به این پرسشنامه ها در هنگام توزیع آنها به آزمودنی ها ارائه شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از نرم افزار آماری Spss 16 و آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده و سطح معنی داری (۰۵/۰>P) در نظر گرفته شد.
تعریف واژه ها و مفاهیم
دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir
تعریف مفهومی:
کارآفرینی: واژه ای است نو که از معنی کلمه اش نمی توان به مفهوم واقعی آن پی برد. این واژه به جای کلمه Entrepreneurship به کار می رود که در اصل از کلمه فرانسوی ENTREPRENDER به معنای متعهدشدن نشأت گرفته است. بنابر تعریف واژه نامه وبستر کارآفرین کسی است که متعهد می شود یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل نماید. بعضی از دانشمندان نظیر شومپیتر، کارآفرین را مهمترین عامل توسعه اقتصادی دانستهاند. وی معتقد است کارآفرین یک مدیر صاحب فکر و ابتکار است که همراه با خلاقیت، ریسک پذیری، هوش، اندیشه، و وسعت دید، فرصتهای طلایی می آفریند. او قادر است که با نوآوریها تحول ایجاد کند و یک شرکت زیان ده را به سوددهی برساند.(راستگو، ۱۳۸۰).
عکس مرتبط با اقتصاد
تعریف عملیاتی:
منظور از کارآفرینی در پژوهش حاضر امتیازی است که از پرسشنامه کارآفرینی به صورت یک امتیاز کلی کسب می شود. جزئیات پرسشنامه کارآفرینی به طور مفصل در فصل سوم ارائه شده است.
تعریف مفهومی
مدیریت دانش: حالتی پویا و هیجان انگیز است که فرد با یک فرصت ، محدودیت یا تقاضای غیر عادی مواجه می شود و واکنشهای احساسی فیزیکی و شناختی از خود نشنا می دهد (مقیمی ۱۳۷۸ ص ۳۵) مدیریت دانش را می توان به عنوان محرک یا تغییری در محیط داخلی یا خارجی تعریف کرد که در درجه آن از نظر قدرت و شدت تداوم از حد ظرفیت سازشی ارگانیسم فراتر رود و در نتیجه در شرایطی مشخصی بتواند به هم ریختن رفتار یا نوعی سازگار و اختلال منجر شود و احیاناً به بیماری منجر شود.
تعریف عملیاتی:
منظور از مدیریت دانش در پژوهش حاضر امتیاز کسب شده در پرسشنامه Dass 21 در بعد مدیریت دانش می باشد.
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
مقدمه:
این فصل شامل سه بخش می باشد. در بخش اول به تعریف کارآفرینی و توضیح جنبه های مختلف آن پرداخته می شود. در بخش دوم مدیریت دانش به تفصیل مورد بحث قرار خواهد گرفت و در نهایت، به پیشینه پژوهش پرداخته می شود.
بخش اول: کارآفرینی
کارآفرینی[۲۷] مفهومی است که تاکنون از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و همه بر این باورند که کارآفرینی موتور محرکه توسعه اقتصادی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. سه دلیل مهم کشورها برای توجه به مقوله کارآفرینی، تولید ثروت، توسعه تکنولوژی و اشتغال مولد است.درحالی که در کشور ما به اشتباه این مفهوم صرفاً با اشتغال زایی مترادف شده و فقط برای حل مشکل اشتغال به سمت کار آفرینی پیش می رویم. در اواخر دهه۷۰ در بسیاری از کشورهای پیشرفته به علت تغییر در ارزشها و گرایشهای جامعه و البته تغییرات جمعیت شناختی، موجی از کسب و کارهای کوچک و افراد خود اشتغال به وجود آمد.به علت تأثیرات عمیق این پدیده مطالعات زیادی از چهار دیدگاه اقتصاد، مدیریت، جامعه شناسی و روان شناسی انجام شده است.باوجود قدمت بررسی کارآفرینی و تلاش محققین فراوان مانند سایر مفاهیم علوم انسانی ارائه تعریفی قطعی و مشخص برای آن کاری دشوار و حتی غیرممکن است.توجه به سیر تکاملی این مفهوم، خود شامل نکات جالبی است. در سیر تکاملی مفهوم کارآفرینی عوامل زیادی مانند ریسک پذیری نوآوری و… به این مفهوم اضافه شده است (احمدپور داریانی، ۱۳۸۵).
واژه کارآفرین
واژه کارآفرین از کلمهEntrepreneur (به معنای متعهد شدن[۲۸]) مشتق شده که در اصل از زبان فرانسه به دیگر زبانها راه یافته است. واژه فرانسوی Entreprendre اصطلاحاً به معنای واسطه یا دلال، میباشد (احمدپورداریانی، ۱۳۸۴).
انگلیسیها سه اصطلاح با نامهای ماجراجو، متعهد و کارفرما را در مورد کارآفرین به کار میبردند. این واژه در طول زمان همراه با تحول شیوه های تولید و ارزش های اجتماعی دچار دگرگونی و افزایش مفاهیم در بر گیرنده شده است (همان).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
تفاوت مدیر، سرمایه گذار، مخترع و نوآور با کارآفرین چیست؟
آیا کارآفرینی یک شغل است؟
کسی که در اطرافیان ما صاحب کارخانه باشد چه می نامیم؟ شغل او چیست؟ مالک، کارخانه دار، سرمایه دار، پولدار، زالوصفت اما کارآفرین نمی گوئیم.
تفاوت کارآفرین با مدیر
مدیران واحدهای کسب و کار را اداره می کنند و کارآفرینان با نگاه فرصتگرایانه واحدهای کسب و کار را راه اندازی می کنند.
از آنجا که هر کارآفرینی مسؤولیت کارهای مربوط به کسب و کار را به عهده دارد پس هر کارآفرینی مدیر است اما هر مدیری کارآفرین نیست (صمدآقایی، ۱۳۸۲).
مدیران؛
درگذشته زندگی می کنند.
علاقه به ثبات دارند.
تهدید گرا محسوب می شوند.
یک خانه میسازند و میخواهند تا ابد درآن زندگی کننند (همان).
کارآفرینان؛
درآینده زندگی می کنند.
علاقه به تغییر دارند.
فرصت گرا محسوب میشوند.
یک خانه می سازند و بلافاصله برای خانه بعدی برنامه ریزی می کنند.
کارآفرینان چه کارهایی می کنند؟
کارآفرینان در راه اندازی و ادامه کسب و کارخود معمولاً کارهای زیر را انجام میدهند:
سرمایه اشان را با ریسک مواجه می کنند.
امور مربوط به خودشان را شخصا سازماندهی می کنند.
تصمیم گیرنده کارشان خودشان هستند.
مجبورند برای ادامه فعالیت مشتریانشان را خودشان پیداکنند.
همزمان به فعالیتهای متفاوتی می پردازند (همان).
کارآفرین کیست؟
زمان زیادی نیست که کلمات کارآفرین و کارآفرینی در رسانه های مختلف تکرار می شود و هرکس به سلیقه خود از این واژه جدید برای اشاره به مدیران، افراد موفق، سرمایه داران، سرمایه گذاران، صادرکنندگان، دلال ها و تاجران استفاده می کند. هرچند هرکدام از این افراد ممکن است کارآفرین باشند ولی هیچکدام مصداق کاملی برای این مفهوم نیستند (خاکفرجی، ۱۳۸۶).
به راستی کارآفرین کیست؟ آیا کارآفرینان ویژگیهای متمایزی از دیگر بازیگران صحنه اقتصاد دارند؟ نگاهی به مسیر حرکت فعالیت های کارآفرینان مبدأ و منشأ حرکت و انرژی که در طول مسیر آنان را تغذیه مینماید در تصویری اجمالی از شخصیت کارآفرین ارائه شده است.
چه چیز باعث می شود که نشاط حرکت به لختی و سکون غلبه کند؟ آرزوی آن چیزی که امروز نیست ولی فردا می تواند باشد اولین چیزی است که جمود کارآفرین را درهم می شکند. یعنی کارآفرین آرزومند است (همان).