به دنبال بازخوردهای روشن، دیدگاه های جدید، یادگیری مستمر و خود توسعه ای هستند.
قادرند حس شوخ طبعی و دیدگاه های خود را در باره دیگران را بروز دهند.
اعتماد به نفس[۹۳]: عبارت است از اطمینان در باره ارزش ها و ظرفیت های خود است. افرادی که دارای این شایستگی هستند:
با قوت و با احساس هویت به معرفی خود می پردازند.
توانایی ارئه ایده های جدید که درست و غیر معمول و اصرار بر آنچه را که درست تشخیص می دهند، دارند.
با اراده عمل کردن و داشتن توانایی اخذ تصمیات منطقی را به رغم وجود فشارها دارا هستند.
خود تنظیمی[۹۴]: این معیار شامل پنج خرده معیار؛ خود کنترلی، قابلیت اعتماد، وظیفه شناسی، سازگاری و انطباق پذیری و نوآوری است که عبارتند از:
خود کنترلی[۹۵] : یعنی مدیریت کردن هیجانات و امیال مخرب است. افرادی که دارای این شایستگی اند: توانایی مدیریت احساسات نسنجیده و هیجانات دردناک و غم انگیز خود را به خوبی دارند. خویشتن دار و آرام، مثبت و خونسرد، حتی در لحظات سخت و آزار دهنده، هستند. دارای افکار واضح و روشن هستند و در شرایط فشار، تمرکز خود را حفظ می کنند.
قابلیت اعتماد[۹۶] : به مفهوم حفظ معیارهای درستی، صداقت و راستی است. افرادی که دارای این شایستگی هستند: اخلاقی عمل می کنند و فراتر از سرزنش و ملامت هستند. از طریق اعتماد و درستی ایجاد اطمینان می کنند. اشتباهات شخصی خود را می پذیرند و با اعمال غیر اخلاقی دیگران برخورد می کنند. سرسخت و قوی هستند و مواضع اخلاقی محکمی می گیرند.
وظیفه شناسی[۹۷]: به مفهوم مسئولیت پذیر بودن در مقابل عملکرد شخصی است. افرادی که دارای این شایستگی هستند: به تعهدات و وعده های خود عمل می کنند. برای تحقق اهداف خودشان همیشه پاسخگو هستند. در کارشان دقیق و سازماندهی شده عمل می کنند.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.
سازگاری و انطباق پذیری[۹۸]: به مفهوم انعطاف پذیری در مدیریت تغییر است. این افراد دارای این شایستگی ها هستند: توان اعمال تغییرات سریع، جابجایی اولویت ها و مدیریت مستمر تقاضاهای چند گانه را دارا هستند. تاکتیک ها و پاسخ های شان با اوضاع و احوال شرایط متغیر مطابقت دارد نگرش آن ها نسبت به رویدادها انعطاف پذیر است.
نوآوری[۹۹]: به مفهوم پذیرش راحت اندیشه های نو و اطلاعات جدید است. افرادی که دارای این شایستگی هستند: به دنبال ایده های نو از منابع متنوع و گسترده هستند. برای حل مسائل و مشکلات راه حلهای بدیع و تازه را جستجو می کنند. دارای قدرت خلق ایده های جدید هستند. دارای دیدگاه جدیدی هستند وقدرت ریسک کردن دارند.
خود انگیزشی[۱۰۰] : این معیار شامل چهار خرده معیار؛ هدایت موفقیت، تعهد، قوه ابتکار و
خوش بینی است
هدایت موفقیت[۱۰۱] : به معنی تلاش در جهت بهبود یا دستیابی به استاندارد عالی است. افرادی که دارای این شایستگی هستند
با هدایت و رهبری خوب برای تحقق اهداف و معیارهایشان، به دنبال نتیجه هستند.
برای خود اهداف چالشی در نظر می گیرند و ریسک های حساب شده انجام می دهند.
برای کاهش عدم اطمینان و یافتن راه حل های بهتر انجام کار، اطلاعات لازم را جستجو می کنند.
به دنبال یادگیری چگونگی بهبود بخشیدن به عملکرد هستند.
تعهد[۱۰۲] : به معنی همسو بودن با اهداف گروه یا سازمان است. افرادی که دارای این شایستگی هستند
برای تحقق اهداف سازمانی با فداکاری و از خود گذشتگی عمل می کنند.
دارای حسی هدفمند برای انجام مأموریت های بزرگتر و بالاتر هستند.
در تصمیم گیری و تبیین انتخاب های خود ارزشهای اصلی گروه را به کار می گیرند.
برای به ثمر رساندن مأموریت گروه خود، فعالانه در جستجوی فرصتها هستند.
قوه ابتکار[۱۰۳] : به معنی آمادگی برای استفاده کردن از فرصت ها است. افرادی که دارای این شایستگی هستند.
از هر فرصت و موقعیتی استفاده می کنند.
به دنبال اهدافی فراتر از نیازها و انتظارات خود هستند.
اگر کاری ضروری قلمداد شد، با قوانین به صورت منعطف برخورد می کنند
دیگران را به طریق معمول بسیج کرده و از خود تلاش های نشان می دهند.
خوش بینی[۱۰۴] : به معنی پافشاری در پی گیری اهداف علیرغم موانع و مشکلات است. افرادی که دارای این شایستگی هستند
به رغم موانع ومشکلات، با پشتکار در جهت تأمین هدف ها کوشا هستند.
با امید به موفقیت، به جای ترس از شکست، کار می کنند.
موانع را به عنوان فرصتی برای قابلیت مدیریت شرایط و نه به عنوان یک اشتباه شخصی می بینند.
ب) شایستگی های اجتماعی
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
این شایستگی مبین ویژگی هایی است که فرد بر اساس آن ها روابط بین خود و دیگران را مدیریت
می کند. این بعد شامل دو معیار؛ آگاهی اجتماعی و مهارت های اجتماعی به شرح زیر است.
آگاهی اجتماعی[۱۰۵]
این معیار شامل پنج خرده معیار؛ همدلی، خدمت مدار، توسعه و بهبود دیگران، تنوع در نفوذ قدرت و آگاهی سیاسی به شرح ذیر است
همدلی[۱۰۶] : به مفهوم احساس هیجان، احساسات و نگرش های دیگران و علاقه مندی فعال به مسائل مورد علاقه دیگران است. افرادی که دارای این شایستگی ها هستند
در توجه به علائم هیجانی و گوش دادن به دیگران فعال هستند.
نسبت به درک و فهم نگرش های دیگران با حساسیت عمل می کنند.
بر اساس فهم احساسات و نیازهای افراد دیگر، نسبت به حل مسائل و مشکلات اقدام می کنند.
خدمت مداری[۱۰۷] : به معنی پیش بینی، تشخیص و تأمین نیازهای مشتریان است. افرادی که دارای چنین شایستگی هستند
نیازهای مشتریان را درک می کنند و آن ها را با خدمت و محصولات تطبیق می دهند.
راه های افزایش وفاداری و رضایت مشتریان را بررسی می کنند.
با میل و رغبت به دیگران کمک های مناسب ارائه می کنند.
از دیدگاه مشتریان درک درستی دارند و به عنوان یک مشاور معتمد عمل می کنند.
توسعه وبهبود دیگران[۱۰۸] : به مفهوم احساس نیاز دیگران برای بهبود و تقویت توانایی های آن ها است. افرادی که چنین شایستگی را دارند
نقاط قوت موفقیت های دیگران را می شناسند و نسبت به اعطای پاداش اقدام می کنند.
به دیگران باز خورد مفید ارائه می دهند و نیازهای آن ها را برای رشد و توسعه شناسایی می کنند.
دارای روابط استاد- شاگردی هستند، به موقع مربیگری می کنند و پست هایی را که چالشی است و رشد مهارت های افراد را موجب می شود، به آن ها پیشنهاد می کنند.