نوآوری نظام یافته (TRIZ) TRIZ یک جعبه سیاه نیست که همه راه حل ها را برایمان تهیه کند TRIZ کمک میکند تا فکرمان را در نقاطی متمرکز کنیم که ممکن است راهحل یا ایده مناسب در آنجا باشد. TRIZ فقط برای حل مشکلات نیست؛ بلکه شامل مهارتهایی است که برای… بیشتر »
آرشیو برای: "خرداد 1400"
پذیرش تکنولوژی پذیرش تکنولوژی از جانب کاربران، طی دهه ها از دیدگاههای گوناگونی بررسی شده است. فناوری بخشی از زندگی روزمره افراد بشر گردیده و بیشتر شرکتها انتظار دارند، مشتریان، تامین کنندگان و کارمندانشان مایل و قادر به استفاده از این فناوریها به… بیشتر »
تئوری ویژگیهای درک شده نوآوری (PCI) تئوری ویژگیهای درک شده نوآوری که در حقیقت مدل توسعه داده شده تئوری انتشار نوآوری است، توسط مور و بنباست (۱۹۹۱) ارائه شد. برخی از تحقیقات انجام شده در زمینههای مختلف با بهره گرفتن از تئوری انتشار نوآوری راجرز، به… بیشتر »
رفتار مدنی سازمانی با پیشرفت روز افزون دانش فنی، هر چه به سال ۲۰۰۰ نزدیکتر می شویم ملاحظه می کنیم که مشکلات عظیم رویاروی سازمان ها ،بیشتر ماهیت انسان محوری دارد. با اینکه حدود ۲۵ سال از سن رشته رفتار سازمانی می گذرد، هنوز مسائل بسیاری حل نشده باقی مانده… بیشتر »
تعهد سازمانی[۱] رفتار عادلانه از سوی سازمان با کارکنان عموماً منجر به تعهد بالاتر آنها نسبت به سازمان و رفتار فرا نقش آنها می شود. از سوی دیگر افرادی که احساس بی عدالتی کنند، به احتمال بیشتر سازمان را رها می کنند یا سطوح پایینی از تعهد سازمانی را از… بیشتر »
انواع تعاونی ها شرکت های تعاونی به لحاظ نوع فعالیت به سه دسته تولیدی، توزیعی و تولیدی – توزیعی (چند منظوره) و به لحاظ عضویت به دو گروه خاص و عام تقسیم می شود. ۱- انواع شرکت های تعاونی از نظر فعالیت ۲- انواع شرکت های تعاونی به لحاظ نوع عضویت انواع شرکت… بیشتر »
عدالت سازمانی تعریف عدالت حیات و تداوم هر سیستم و نهاد اجتماعی در گرو وجود پیوندی مستقیم میان عناصر تشکیل دهنده آن است. این پیوند تحت تأثیر میزان رعایت عدالت در آن سیستم قرار دارد(افجه [۱]، ۱۳۸۵). در تحقیقات علوم انسانی، عدالت سازه ای تلقی می شودکه در… بیشتر »
دیدگاه های مربوط به عدالت سازمان اهمیت مفهوم عدالت نزد سازمان ها و مدیران آن می تواند از سه منظر دیدگاه های اخلاقی، تجاری، قانونی قابل توجه باشد. ابتدا به دیدگاه اخلاقی می پردازیم، به میزانی که جامعه از سازمان ها حمایت یا آنها را تحریم می کند، این… بیشتر »
انواع رفتار شهروندی سازمانی گراهام[۱] معتقد است رفتار شهروندی به سه نوع مختلف خود را نشان میدهد که شامل اطاعت سازمانی، وفاداری سازمانی و مشارکت سازمانی می شود که هر یک به اختصار توضیح داده می شود: اطاعت سازمانی : این واژه توصیف کننده رفتارهایی است که… بیشتر »
ویژگیهای رفتار شهروندی سازمانی غیرقطعی بودن(غیر دستوری بودن) ارائه خدمات به مشتریان نیازمند تعاملات شخصی کارکنان سازمان با مشتریان است.این تعاملات می تواند منجر به ایجاد یک رابطه بلند مدت بین کارکنان ارائه دهنده خدمت و مشتریان سازمان گردد،ضمن آنکه… بیشتر »
عدالت توزیعی عدالت توزیعی اولین مفهومی بود که توسط روان شناسان اجتماعی مطالعه شد(سلیمی و پورعزت،۱۳۸۹: ۱۳۴) .این نوع از عدالت به عادلانه بودن پیامدها و نتایجی اشاره دارد که کارکنان دریافت می کنند. عدالت توزیعی ریشه در نظریه برابری آدامز (۱۹۶۵) دارد. این… بیشتر »
مدلهای عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی سازمانهای امروزی در واقع مینیاتوری از جامعه بوده و تحقق عدالت در آنها به منزله تحقق عدالت در سطح جامعه است. به همین دلیل امروزه عدالت سازمانی به مانند سایر متغیرهای مهم در رفتار سازمانی از جمله تعهد… بیشتر »
مساله فرسودگی شغلی را نخستین بار فریدنبرگر(۱۹۷۴) تعریف نمود و پس از آن بسیاری از نویسندگان آن را به دقّت مورد مطالعه قرار دادند(رشیدی ،تیموری نصب و احرامی،۱۳۸۸: ۴۹). تا سال ۱۹۸۰ فرسودگی شغلی منحصراً درآمریکا مطالعه میشد ولی کم کم توجه کشورهای دیگر به… بیشتر »
گسترش تکنولوژی در جهان چالش برانگیز بوده است. امروزه نگرانی تمامی افراد بر این است که در دنیای رو به رشد امروز چگونه و به چه شکلی می توانیم از پس این همه مشکلات مختلف برآییم، مشکلاتی که زاییده توسعه بشری است. در این بین قرن بیست و یکم حساسیت های… بیشتر »
اهمیت اعتماد در استفاده از خدمات عمومی الکترونیک و سازمان های دولتی الکترونیک پیشرفتهای قابل توجهی در شناسایی عوامل مربوط به استفاده از خدمات عمومی الکترونیک صورت گرفته است . یکی از عوامل مهم اعتماد است , سطح آشنایی و تجربه در مورد استفاده از خدمات… بیشتر »
اهمیت سرمایه گذاری بیان فرایند سرمایه گذاری در یک حالت منسجم، مستلزم تجزیه و تحلیل ماهیت اصلی تصمیمات سرمایه گذاری است. در این حالت فعالیت های مربوط به فرایند تصمیم گیری تجزیه شده و عوامل مهم در محیط فعالیت سرمایه گذاری که بر روی تصمیم گیری آنها تاثیر… بیشتر »
* ادراک ریسک ادراک ریسک عبارت است از چگونگی تعبیر و تفسیر اطلاعات راجع به ریسک توسط سرمایه گذاران. به نظر السن(۱۹۹۷)، مدیران سرمایه گذاری حرفهای و سرمایه گذاران فردی با تجربه ادراک ریسک سرمایه گذاری یکسانی دارند. به نظر دیاکول و اینو[۲](۲۰۰۱)، ابعاد… بیشتر »
تورش های رفتاری منظور از تورش، انحراف از تصمیم گیریهای درست و بهینه است .از آنجائیکه زمان و منابع شناخت محدود هستند، نمی توانیم داده هایی را که از محیط اخذ می کنیم به صورت بهینه مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. بنابراین ذهن انسان به طور طبیعی از قواعد… بیشتر »
تئوری کامروایی نیاز طبق این نظریه اگر فرد آنچه را که می خواهد بتواند بدست آورد خشنود می شود. هرچه شخص چیزی را بیشتر بخواهد وقتی آنرا بدست می آورد خشنودتر خواهد شد و هنگامی که آنرا بدست نیاورد ناخشنود می شود. در این نظریه دو الگو مورد استفاده قرار گرفته… بیشتر »
- نظریه برابری و انتظار نظریه برابری نخستین بار، توسط آدامز ارائه شد. به اعتقاد او، انسان همواره خواهان برخورد منصفانه با خود است. به عبارت بهتر، برابری باور به این نکته است که در مقایسه با دیگران، با ما منصفانه برخورد شده و نابرابری باور به این نکته… بیشتر »
مدل انسان پیچیده مدل انسان پیچیده بر اساس نگرش سیستمی از سوی اسکین طراحی شد. پیچیدگی در این مدل به دلیل وجود تعامل بین ابعاد مختلف افراد و محیط کار، حاصل می شود. در این مدل از طریق ایجاد پاداش های مادی و غیرمادی که بر روی عملکرد تاثیر می گذارند، عملکرد… بیشتر »
تعاریف سازمان،سیستم اداره و دستگاه دولتی ۱-۱-۱- سازمان تعریف سازمانها در زمان و فضا کار آسانی نیست. سازمانها نظامهای بازی هستند که با محیطهای اطراف خود تعامل دائم دارند. و دارای زیرگروهها و واحدهای حرفهای، لایههای سلسلهمراتب و بخشهای زیادی… بیشتر »
۱-۱-۱- سطوح فساد فساد عمدتاً در دو سطح صورت میگیرد: سطح اول، مفاسدی است که عمدتاً با نخبگان سیاسی مرتبط بوده و کارمندان عالیرتبه و مقامات ارشد دولتها درگیر این نوع فساد هستند. تعبیر «فساد بالانشینان یقه سفید» را در این سطح میتوان به کارگرفت.… بیشتر »
تحلیل فساد در کشورهای جهان سوم مطالعات صورت گرفته نشان میدهد که مجموعه خصوصیات کشورهای جهان سوم منجر به شکلگیری یک دسته از ویژگیها و فساد از نوع جهان سومی گردید. زیرا میان کشورهای ثروتمند و فقیرجهان سوم هیچ تفاوت مثبتی در میزان فساد وجود ندارد. شاید… بیشتر »
تاریخچه فساد در ایران فساد در ایران ریشه تاریخی دارد. در دوران قاجاریه به ویژه در دوران حکومت ناصرالدین شاه و پس از صدارت میرزا تقیخان امیرکبیر، میزان فساد اعم از اداری، سیاسی واقتصادی در ایران به اوج خود رسید و هیچکاری بدون پرداخت رشوه انجام… بیشتر »
خصوصیسازی و رابطه آن با فساد یکی از راه های اثربخش در جهت محدودساختن انحصارات دولتی، تشویق مردم برای مشارکت در فعالیتهای اقتصادی جامعه و تصمیمگیریهای سیاسی مبتنی بر مردمسالاری، افزایش تولید و کارائی، بهرهوری بالاتر سرمایه، گسترش رقابت مبتنی بر… بیشتر »
رهیافتهای تبیین فساد در مهمترین مطالعات جامعه شناسی و سیاسی مربوط به فساد دو رهیافت اساسی در تبیین علل ظهور و تعمیق فساد ارائه شده است (هیود،۱۳۸۱، ۱۰). رهیافت اول مربوط به نظریه کارکردگرایی ساختاری[۱] است که بیشتر درصدد تحلیل نقش ساختارهای کلان جامعه و… بیشتر »
متغیرهای تسهیل و تشویقکننده یا بازدارنده از فساد صرف نظر از ریشهها و علل فساد، عواملی نیز وجود دارند که به پیشگیری یا احتمال وقوع فساد کمک میکنند این عوامل عبارتند از: حدی که سطح اخلاق و هنجارهای رفتاری و فرهنگی جامعه (ارزشهای فرهنگی و اجتماعی… بیشتر »
سیاستهای کلیدی در مبارزه با فساد اولین گام در مبارزه با فساد، در نظر گرفتن یک اعتقاد بیرحمانه است که نباید تصویر شود اشخاص بهرهمند از قدرت، صادق و قابلاطمینان هستند. لذا باید با اتخاذ یک سیاست کلیدی، اطمینان حاصل شود که فساد در یک بخش، دیر یا زود با… بیشتر »
ساختار سازمانی ﻫﺮﺟﺎ ﮐﻪ ﺳﺨﻦ ازﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﻣﯿﺎن ﻣﯽ آﯾﺪ، ﺳﺎﺧﺘﺎرﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻧﯿﺰ در ﭘـﯽ آن ﻣﯽآﯾﺪ و ﻫﺮﺟﺎ ﮐﻪ ﺑﺤﺚ ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﺑﻮده درﺣﻘﯿﻘﺖ ﺳﺎﺧﺘﺎردﻫﯽ ﻣﺪ ﻧﻈﺮ اﻓﺮاد ﻗﺮار داﺷﺘﻪ اﺳﺖ، از آﻧﺠﺎﺋﯿﮑﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎرﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪه ﻧﺤﻮه ارﺗﺒﺎﻃﺎت، ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی، ﻧﺤﻮه ﮔﺰارشدﻫﯽ… بیشتر »
ﻋﻮاﻣﻞ اﺛﺮ ﭘﺬﯾﺮ از ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻣﺆﺛﺮ ﯾﮑﯽ ازﻋﻨﺎﺻﺮ ﮐﻠﯿﺪی ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻣﺪﯾﺮان اﺳﺖ، ﭼﺮا ﮐﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ واردهﻣﻬﻢ در ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺳﺎزﻣﺎن در ﺳﺎﯾـﻪ ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻣﺆﺛﺮ وارد ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽﺷﻮد و ﻫﻤﯿﻦ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن راه ﯾﺎﻓﺖ.ﺑﺎز ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﯾﮏ ﺳﯿﺴﺘﻢ ارﺗﺒﺎﻃﯽ… بیشتر »
ﺗﺤﻮل درﺳﺎﺧﺘﺎر ﺗﺤﻮل در ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻣﺴﺘﻠﺰم اﯾﺠﺎد دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﻣﺜﺒﺖ و ﺳﺎزﻧﺪه در ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻗﻮاﻋﺪ، ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎ، روﯾﻪ ﻫﺎ وﺿﻮاﺑﻂ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﻫﺴﺘﻨﺪ از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺒﻨﺎی ﻋﻤﻠﮑﺮد اﺟﺮاﯾﯽ و ﻓﺮاﯾﻨـﺪﻫﺎی ﺗﻮﻟﯿﺪی وﺧﺪﻣﺎﺗـﯽ اﺳﺖ ﺑﺎﯾﺪ آﻧﻬﺎ را از ﻋﻮاﻣﻞ اﺻﻠﯽ ﺷﮑﻞ دﻫﻨﺪه ﻓﻀـﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺤﻮل ﻧﯿﺰ… بیشتر »
پیشینه استراتژی واژه استراتژی در اصل از واژه ی یونانی مشتق شده است که به فعالیت، ابزار یا برنامه به کار رفته توسط رهبر اشاره می نماید.به بیان ارسطو، هدف از استراتژی ، پیروزی است. یعنی استراتژی، ابزار یا برنامه به کار رفته برای رسیدن به پیروزی می باشد.… بیشتر »
رویکردها به استراتژی روند تکاملی استراتژی در بستر رویکرد های مختلف تحقق یافته است. هر رویکرد جدید، ابعاد تازه ای از مفاهیم عمیق استراتژی را روشن می سازد و پاره ای از ناشناخته های آن را آشکار می نماید. در این جا به برخی از رویکردهای مهم که در این مسیر… بیشتر »
تعریف شایستگی کرستید (۱۹۹۸) بر این باور است که رویکرد شایستگی، رویکردی جدید در مدیریت منابع انسانی نیست و رومیها، در تلاش برای دستیابی به صفات جزئی و تفصیلی سرباز خوب رومی از آن استفاده میکردند. در هر حال متدولوژی مبتنی بر شایستگی به شکل مدون و… بیشتر »
ابعاد، معیارها و زیر معیارهای شایستگی عاطفی ـ اجتماعی شایستگیهای عاطفی- اجتماعی دارای ابعاد و معیارهایی هستند که هر معیار نیز دارای زیر معیارهای خاص خود میباشد. صاحبنطران بسیاری در خصوص شایستگیهای عاطفی و یا اجتماعی و همچنین معیارهای آنها به بحث و… بیشتر »
مدل شایستگی عاطفی اجتماعی گلمن گلمن (۱۹۹۵) با بررسی تقریباً ۲۰۰ مدل شایستگی ۲۵ شایستگی عاطفی ـ اجتماعی را که با بیشترین دقت عملکرد عالی را در بسیاری از مشاغل پیشبینی میکردند شناسایی کرد. وی این شایستگیها را در ۵ بعد از هوش عاطفی یعنی: خودآگاهی،… بیشتر »
مهارت کلیدی در مدیریت عواطف آگاهی فرد نسبت به این مسئله است که ابراز عواطف و احساساتش بر دیگران تأثیر میگذارد و میتواند به صورت راهبردی برای کسب منفعت به کار برده شود (سارنی، ۱۹۹۹). کنترل ابراز عواطف میتواند به بازیگری تشبیه شود و تلبیس عاطفی… بیشتر »
کاربرد شایستگی در برنامهریزی منابع انسانی برنامهریزی منابع انسانی از الزامهای اولیه و نخستین گام برای تعادل بین هدفها و استراتژیهای سازمان با استراتژیهای منابع انسانی است. با مقایسه توام عرضه و تقاضای جاری، متخصصان منابع انسانی میتوانند شکاف… بیشتر »
رفتار شهروندی سازمانی هر چند واژه شهروندی سازمانی اولین بار به وسیله اورگان و همکارانش در سال ۱۹۸۳ میلادی به کار گرفته شد، ولی قبل از او افرادی همچون کتز و کان با تمائز قائل شدن بین عملکرد نقش و رفتارهای نوآورانه و خودجوش در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی و پیش… بیشتر »
انواع رفتار شهروندی در سازمان بورمن و موتوویدلو (۲۰۰۵) پنج نوع رفتار شهروندی را مطرح نمودهاند: اصرار توأم با اشتیاق و تلاش اضافی که جهت تمام کردن موفقیت امیز فعالیتهای شغلی فرد لازم است؛ داوطلب شدن جهت انجام فعالیتهای شغلی که به صورت رسمی جزء… بیشتر »
مفاهیم مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی مفاهیم مهم در شهروندمداری سازمانی عباتند از: تقابل، اعتماد، مشروعیت و عدالت سازمانی. هرکدام از این مفاهیم بر رفتارهای مدیریتی خاص دلالت دارند. توجه به این مفاهیم نقطه شروع بسیار مفیدی برای مفهوم سازی رفتار… بیشتر »
نظریه اختلالات شخصیتی کارن هورنای (۱۹۵۲-۱۸۸۵) ۲-۸-۱زندگینامه “همیشه بدبختی اصلی- نداشتن صمیمیت و محبت واقعی است.” کارن دانیلن در دهکده ی نزدیک هامبورگ آلمان متولد شد. از کودکی به برادرش رشک میورزید. او پدری مذهبی، مستبد، متکبر و عبوس و… بیشتر »
نظریه چندبعدی شخصیت هانس، جی، آیسنک (۱۹۹۷-۱۹۱۶) ۲-۱۳-۱ زندگینامه هانس، جی آیسنک در سال ۱۹۱۶ در آلمان متولد شد و سپس در زمان آزار و اذیت نازیها جلای وطن کرد و در انگلستان اقامت گزید. نظریه آیسنک تحت تاثیر پیشرفتهای روش شناختی در شیوه آماری تحلیل… بیشتر »
نظریات رابطه شغل و شخصیت نظریه شخصیتی- شغلی جان هالند (شفیع آبادی, ۱۳۷۲, ص ۲۰۹) نظریه افتراق گراییهالند صرفا به نظریههای شخصیت مربوط نمیشود بلکه به تنهایی یک نظریه جامع شخصیتی است. فرضهای اصلی زیر بنای آن این است که میتوان مردم را به شش تیپ شخصیتی… بیشتر »
شخصیت از دیدگاه اسلام و قرآن به قول یکی از دانشمندان اسلام شناس معاصر ایرانی، انسان در جهان بینی اسلامیداستانی شگفت دارد، انسان مخلوقی است که هنگام زاده شدن بالقوه کمالاتی دارد که میتوان به آنها فعلیت داد. علی (ع) میفرماید بدی و ناسلامتی در طبیعت هر… بیشتر »
نظریات رورشاخ در سنجش شخصیت کشف روش “روان تشخیص گری"دور از دانشگاهها، آزمایشگاه و کتابخانههای بزرگ در یک بیمارستان کوچک روانی، توسط مردی که نه روانشناسی خوانده بود، نه در کنگرههای جهانی شرکت کرده بود ونه عناوین رسمیداشت صورت گرفت. عمل بدیع… بیشتر »
اساس درک واقعی ذهنی از نظر یونگ یونگ مدعی است که ذهن آگاه و هوشیار به چهار طریق میتواند واقعیت را درک کند: حس[۱] ، درک شهودی یا فراستی[۲] ، تفکر[۳] و احساسات[۴] در نظریه یونگ این چهار کارکرد به صورت دو جفت قطب مخالف قرار دارند. نخست، دو کارکرد غیر… بیشتر »
شاخصهای اثربخشی از دیدگاه های مختلف ۲-۲۵-۱ کمرون و ویتون: ” نتیجه بیست سال مطالعات در مورد اثربخشی را این چنین خلاصه کردهاند تقریباً همه صاحبنظران تصدیق میکنند که توافق اندکی در مورد اینکه اثربخشی سازمانی چه معنایی دارد و چگونه میتوان آنها را… بیشتر »
نظریات جدید در اثربخشی ۲-۲۷-۱ مطالعات رابرت واترمن وتام پترز واترمن و پترز(۱۹۷۲) پس از مطالعه روی ۴۲ شرکت نمونه بدلیل مدیریت شایسته و اثربخشی مناسب آنها،ویزگیهای زیر را به عنوان صفات برتری و موفقیت ارائه نمودند: ۱-داشتن تعصب در انجام امور محوله ۲-نزدیک… بیشتر »
روش مبتنی بر فرایند درونی در این روش اثر بخشی یعنی میزان سلامت و کارآیی سازمان. یک سازمان کار آمد فرایند درون سازمانی یکپارچه، بی دغدغه و هماهنگ دارد، به گونه ای که کارکنان و اعضای آن احساس خوشی و رضایت میکنند. دوایر سازمانی دست به دست هم میدهند تا… بیشتر »
نظریه نقشهای مدیریتی : جدیدترین نظریه مدیریت نظریه نقشهای مدیری است اساس این نظریه این است که آنچه را مدیر انجام میدهد باید ملاحظه نمود و بر پایه چنین ملاحظاتی فعالیتها یا نقشهای مدیری را معین کرد . آدیزس (adizes ) با مطالعه مدیریت برای اداره موثرهر… بیشتر »
شیوه های نفوذ رهبری: پیروی هر فرد یا گروهی از رهبر، باید همراه با دلایل منطقی و پسندیده بوده و چنان که گفته شد، پیرو باید خود این احساس را داشته باشد. برای کارکنان ادارات، رفع مشکلات اداری، برطرف شدن مشکلات رفاهی، زدودن چهره بی عدالتی و تبعیض و خلاصه… بیشتر »
مدلهای رهبری : اکنون به معرفی ۵ مدل اصلی ارائه شده در خصوص رهبری میپردازیم. این مدلها عبارتند از : ۱- زنجیره رفتار رهبری Tanenbaum & Schmit ۲- مدل مشروط فیدلر ۳- نظریه مسیر – هدف House & Mitchel ۴- مدل شرطی Vroom & Yeten ۵- مدل سه بعدی… بیشتر »
رضایت شغلی و انگیزش رضایت شغلی و انگیزش از لحاظ مفهومی با یکدیگر ارتباط دارند، اما مفاهیم یکسانی ندارند. هرچند بیشتر نظریههای ارائه شده در این خصوص، فرق روشنی را بین این دو متغییر قایل نشدهاند. با این وجود، داشتن فرق بین این دو مفهوم برای افرادی که… بیشتر »
تعهد سازمانی ۲-۲-۱ تعهد تعهد عبارت است گردن گرفتن کاری، به عهده گرفتن ، نگاه داشتن ، عهد بستن ، پیمان بستن ونیز تعهد عبارت است از : ۱- عمل متعهد شدن به یک مسئولیت یا یک باور ۲- عمل ارجاع یا اشاره به یک موضوع ۳- تقبل یا عهده دار شدن انجام کارها در… بیشتر »
تعاریف تعهد سازمانی در فرهنگ لغات آکسفورد تعهد « الزامی است که آزادی عمل را محدود می سازد » تعهد سازمانی مانند مفاهیم دیگر رفتار سازمانی به شیوه های متفاوت تعریف شده است معمولی ترین شیوه برخورد با تعهد سازمانی آن است که تعهد سازمانی را نوعی وابستگی… بیشتر »
خصوصیات شغلی و تعهد سازمانی اگر چه رابطه خصوصیات متفاوت شغلی و تعهد سازمانی در تحقیقات متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است اما هیچ مدل نظری برای توضیح دلیل همبستگی آنها در دست نیست . تحقیق « ماتیو و زاجاک » هم تایید می کند که مشاغل غنی شده ، موجب تعهد… بیشتر »
شیوه های تقویت تعهد کارکنان در سازمان حال با توضیحاتی که بیان شد به نظر می رسد تعهد سازمانی به عنوان یک مقوله مهم باید در سازمانها گسترش یافته و به آن بیشتر توجه شود در پایان تعدادی از راهکارهای مهم برای ارتقاء تعهد سازمانها عنوان شده است. امید می رود… بیشتر »
هوش معنوی و مفهوم شخصیت هوش معنوی یعنی داشتن مهارت های تا بدانید چه کسی هستید، چه افکار، عواطف، احساسات و پیوستگی رفتار دارید. هوش معنوی به آن دسته از مهارت ها اطلاق می شود که برای ارزیابی مجدد و هدایت به کار می برید تا باعث تغییر ماهوی و توانایی های… بیشتر »
نظریه آمرام در مورد هوش معنوی بعضی از خصوصیات هوش معنوی را چنین عنوان می کند: الف) هوش معنوی نوعی هوش غایی است که مسائل معنایی و ارزشی را به ما نشان داده و مسائل مرتبط با آن را برای ما حل می کنند. هوشی است که اعمال و رفتار ما را در گسترههای وسیع از… بیشتر »
تاریخچه سرمایه اجتماعی دغدغه تنزل روابط اجتماعی، از جمله موضوعاتی است که به کرات در جامعهشناسی کلاسیک و معاصر به چشم میخورد. به نظر زیمل نتیجه چنین شرایطی، ناپایداری روابط و کاهش اعتماد اجتماعی است. این ایده تنزل روابط اجتماعی نخستین، همچنان در کانون… بیشتر »
نسبت سرمایه اجتماعی بادیگرانواع سرمایه منتقدان زیادی اعتقاد دارند که واژه سرمایه در ابتدای لغت سرمایه اجتماعی، یک مفهوم استعاری است و نشانگر سرمایه بودن سرمایه اجتماعی از دید اقتصاد نخواهد بود و نمیتواند از دید اقتصادی تمام خصوصیات سرمایه را دارا باشد.… بیشتر »
سطوح سرمایه اجتماعی سرمایه اجتماعی بعنوان عامل تسهیل همکاری و هماهنگی که دستیابی به اهداف را با هزینه کمتر امکانپذیر میسازد میتواند در سه سطح مورد بررسی قرار گیرد: - سطح خرد: در این سطح، سرمایه اجتماعی در قالب روابط فردی و شبکههای ارتباطی بین افراد… بیشتر »
تئوری منابع اجتماعی نان لین با طرح این تئوری مشخصاً این مسئله را مطرح کرد که پیوندهای موجود در شبکه بدون وجود منابع داخل آن کارآمد نمیباشد و دستیابی به منابع اجتماعی و استفاده از آن (منابع نهفته در شبکههای اجتماعی) میتواند به موفقیتهای اجتماعی… بیشتر »
کیفیت زندگی ۲-۲-۱- تاریخچه علاقهمندی به بررسی عوامل موثر بر خشنودی و رفاه انسان پیشینه طولانی در تاریخ زندگی بشر دارد. در واقع این که چگونه باید و میتوان زیست تا بهترین منفعت را از زندگی کسب کرد شاید به قدمت قابلیت آدمی برای اندیشه در مورد آینده و… بیشتر »
رضایت از زندگی: برخی کیفیت زندگی را به مثابه رضایت از زندگی آوردهاند یعنی این که افراد بطور کلی از زندگیشان رضایت داشته باشند. کاتر ( ۱۹۸۵) کیفیت زندگی را به مثابه رضایت فرد از زندگی و محیط پیرامونی تعریف میکند که نیازها خواستها و ترجیحات سبک زندگی و… بیشتر »
شاخص بهداشت اجتماعی فوردهام( Fish) این شاخص که توسط موسسه نوآوری در سیاست اجتماعی وابسته به دانشگاه فوردهام در دهه ۱۹۷۰ تهیه شده، هر ساله به روز میشود. دولت آمریکا و برخی از ایالتها از جمله کنکتیکاک از آن استفاده میکنند. این شاخص مشتمل بر ۱۶ متغیر… بیشتر »
این نظریه یک نظریه آرامش روانی است و دارای کاربردهای مختلف میباشد. برای مثال میتواند تبیین کند که چرا مردم نسبت به زندگیشان، شریک زندگی، بودجه، مسکن، دوستان و غیره رضایت دارند. این نظریه همچنین اولویتها یا گزینشهای واقعی افراد را بر حسب سطوح… بیشتر »
معرف های باسک و سولزباچر دبلیو باسک و آر سولز باچر کیفیت زندگی را ارضای نیازهای مادی به اندازه نیازهای غیر مادی تعریف نمودهاند، که به نظر آن ها واژه کیفیت زندگی مجموعه متنوعی از حوزههای زندگی را پوشش میدهد.آن ها بین نه بخش کیفیت زندگی که موارد زیر… بیشتر »
خدمات بانکداری الکترونیک: بانکداری الکترونیک شامل سیستمهایی است که مشتریان موسسات مالی را قادر می سازد تا در سه سطح اطلاع رسانی، ارتباط و تراکنش از خدمات و سرویس های بانکی استفاده کنند: الف - اطلاع رسانی: این سطح ابتدایی ترین سطح بانکداری اینترنتی است.… بیشتر »
بانکداری الکترونیکی در جهان: طی دهه ۱۹۹۰ تعداد کاربران اینترنت در سطح جهان به طور روزافزون افزایش یافته و از حدود یک میلیون در سال ۱۹۹۰ به بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۰۱ رسیده است. البته توزیع جغرافیایی تعداد کاربران اینترنت در سطح جهان یکنواخت نبوده… بیشتر »
اجزای بانکداری الکترونیک در ایران: الف- انواع کارت ها کارت های اعتباری و بدهی: درحال حاضر بیش از ۲/۸ میلیون کارت ازسوی بانکهای تجاری صادر شده است. کارت های غیر بانکی: برخی موسسات غیربانکی اقدام به انتشار کارت های خرید مانند ثمین و سایپا کارت نمودهاند.… بیشتر »
ساختار بازدارنده ساختار سازمانی بازدارنده با سلسلهمراتبی انعطافناپذیر و سیستمی از قواعد و مقررات تنبیهی، بر اجابت و همنوایی اعضای سازمان متمرکز است (تایلوس،۲۰۰۹؛ آدامز و فورسیث[۱]، ۲۰۰۶؛ گگ، ۲۰۰۳؛ هوی و سوئیتلند، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱). به عبارتی دیگر… بیشتر »
نظریه ارتقا اجتماعی یکی از نظریههایی که در زمینه باروری و میزان آن ارائه شده است، نظریه منزلت اجتماعی است در این نظریه متفکران و اندیشمندان، میزان باروری هر خانوار و جامعه را مبنی بر جایگاه و منزلت والدین و یا ساکنان آن جامعه میدانند. دمونت[۱] معتقد… بیشتر »
ساختار سازمان ساختار سازمانی تصریح می کند که وظایف، چگونه تخصیص داده شوند، چه شخصی به چه کسی گزارش دهد و سازوکارهای هماهنگی رسمی و همچنین الگوهای تعاملی سازمانی که باید رعایت شوند کدامند؟ ما ساختار را به عنوان یکی از اجزاء سازمان، که از عنصر پیچیدگی،… بیشتر »
نظریه گشتالت ۳-۶-۷-۲نظریه روانکاوی خلاقیت بعنوان نتیجه تصعید و پالایش روانی و تعادل حیاتی )همواره مفهوم روانکاوی نام زیگموندفروید (۱۹۴۹)یکی از تاثیرگذارترین متفکرین تاریخ جهان و واضع تئوری روانکاوی را تداعی می کند. روانکاوی فروید، بیش از هرمکتب دیگری… بیشتر »
نظریه تحلیل عوامل گیلفورد در بحث ماهیت و اندازه گیری خلاقیت بیش از هرکس دیگر نام گلیفورد(۱۹۶۰)مطرح است. به نظر او هوش ۱۲۰ عامل و توانائی مختلف را شامل می شود که تنها حدود ۵۰ عامل آن شناخته شده است. این توانائیها به دو دسته اصلی “مربوط به حافظه… بیشتر »
فرضیه ترکیب توزیعها MDH: فرضیه MDH به عنوان جایگزینی برای فرضیه SIAH ، بر این موضوع دلالت دارد که ارتباط بین حجم معاملات و بازده سهام به نرخ جریان اطلاعات به بازار وابسته میباشد. در این مدل همه مبادله گران سیگنالهای قیمت جدید را به طور همزمان دریافت… بیشتر »
تعاریف و مفاهیم بازاریابی بازاریابی فعالیتی انسانی جهت ارضاء نیازها و خواسته ها از طریق فرایند مبادله محصولات حال مفاهیم تعریف فوق را بررسی میکنیم: منشاء و رکن اساسی نظام بازاریابی نیاز است. s نیازها: احساس فیزیولوژی انسانها است که بیان کننده حالت… بیشتر »
ملزومات بازاریابی رابطه مند جهت پیادهسازی و استقرار بازاریابی رابطه مند موارد زیر را باید در نظر داشت: نقطه شروع بازاریابی، مشتریان و نیازهایشان میباشد. مبادله مفهوم مرکزی در بازریابی رابطه مند میباشد مقاصد مختلفی برای ایجاد ارتباط وجود دارد. برای… بیشتر »
مزایایی مدیریت ارتباط با مشتری برای بازاریابی رابطه مند مدیریت ارتباط با مشتری[۱] جهت جمعآوری سریع اطلاعات مشتری، شناسایی با ارزشترین مشتریان در طول زمان، و افزایش وفاداری مشتری با ارائه محصولات و خدمات سفارش برای بازاریابی رابطه مند مفید خواهد بود.… بیشتر »
تعاریف و مفاهیم بازاریابی رابطه مند بازاریابی رابطه مند یکی از گستردهترین مفاهیمی است که میتوان آنرا از تمام دیدگاه های بازاریابی که روی رابطه مندی بحث می کند، نتیجه گرفت. اساس و پایه این شاخه بازاریابی که رابطه تنگاتنگی هم با رفتار مصرف کننده… بیشتر »
جهت پیادهسازی و استقرار بازاریابی رابطه مند موارد زیر را باید در نظر داشت: نقطه شروع بازاریابی، مشتریان و نیازهایشان میباشد. مبادله مفهوم مرکزی در بازریابی رابطه مند میباشد مقاصد مختلفی برای ایجاد ارتباط وجود دارد. برای حفظ روابط، باید به وعدهها… بیشتر »
مزایایی مدیریت ارتباط با مشتری برای بازاریابی رابطه مند مدیریت ارتباط با مشتری[۱] جهت جمعآوری سریع اطلاعات مشتری، شناسایی با ارزشترین مشتریان در طول زمان، و افزایش وفاداری مشتری با ارائه محصولات و خدمات سفارش برای بازاریابی رابطه مند مفید خواهد بود.… بیشتر »
تعاریف و مفاهیم وفاداری مشتری تلاش برای تعریف وفاداری بیش از آنچه تصور می شود مشکل است. مشکل اصلی تشخیص این نکته است که آیا وفاداری یک متغیر رفتاری یا متغیر مربوط به نگرش است. واژه وفاداری مفاهیمی چون علاقه یا مهر، راستی و صداقت، یا تعهد را به ذهن… بیشتر »
دلایل وفاداری مشتریان (Soderlund, 2006)، مهمترین دلایل وفاداری مشتریان را در قالب ۶ دلیل بیان کرده است که شامل: مشتریان ممکن است گزینه خوب دیگری نداشته باشند. ممکن است آنها تفاوت بین گزینه ها را ندانند، بنابراین گزینه خود را تغییر ندهند. ریسکپذیر… بیشتر »
مدل سازمانهای پاسخگوی سریع (FRO)[1] در این مدل سازمانهای پاسخگوی سریع دارای خاصیت واکنش مؤثر در برابر تغییرات میباشند که توان استفاده بهینه از فرصتها و تبدیل تهدیدها به فرصتها را دارند. این خاصیت باعث کسب مزیت رقابتی و جذب وفاداری مشتری میگردد.… بیشتر »
تاریخچه صنعت قیر استفاده از تولیدات نفتی (قیر، آسفالت و غیره) در ناحیه خاور نزدیک به دوران پیش از تاریخ میرسد. قیر طبیعی مادهای است که در ایران و به خصوص در جنوبغربی ایران به وفور یافت می شود، و مردم این ناحیه از دوره نوسنگی به شیوه های گوناگون… بیشتر »
۴مشکلات مدیریت زنجیره تامین پیکربندی شبکه توزیع : تعداد، محل و نحوه توزیع تامین کننده گان، تسهیلات محصول، مراکز توزیع، انبار ها اسکله ها و مشتریان. راهبرد توزیع : شامل مساله کنترل عملیات است(متمرکز، غیرمتمرکز، ویا مشترک). شکل تحویل (ارسال مستقیم، ارسال… بیشتر »
مدیریت زنجیره تامین و سامانه اطلاعات جدید ترین متغیری که این امکان را برای شرکت ها فراهم می کند تا سامانه های ارزش یکپارچه ای را بوجود آورند، تکامل فناوری اطلاعات است. در اوایل دهه ۱۹۶۰ هنگامی که روش محاسبات تجاری مطرح شد شرکت هایی مانند IBM از رایانه… بیشتر »
انتقال به فناوری RFID در این بخش به دلایل انتقال از فناوری بارکد به فناروی (RFID) پرداخته می شود. مزیت فناوری RFID نسبت به بارکد و دیگر فناوری های جمع آوری خودکار اطلاعات، قابل اطمینان بودن در محیط های آاوده، مرطوب یا پر سر و صدا و انعطاف پذیری بیشتر در… بیشتر »
بهینه سازی زنجیره تامین کلید اصلی هماهنگ سازی زنجیره تامین، وجود استاندارهای باز جهانی برای فناوری های RFID بوده که دارای قابلیت تعامل هستند. سازمان های استاندار فعال در زمینه استاندارRFID عبارتند از: EPC Global Inc، سازمان بین المللی استاندار(ISO) و… بیشتر »
مدل رتبه بندی آمادگی الکترونیکی EIU این مدل که توسط واحد نبوغ اقتصادی(EIU) ارائه شد، اولین رتبه بندی آمادگی الکترونیکی خود را در سال ۲۰۰۰ منتشرکرد. مدل رتبه بندی EIU کیفیت یا جذابیت محیط کسب و کار در ۶۰ کشور را با بهره گرفتن از یک چارچوب تحلیلی… بیشتر »
تعاریف و مفاهیم مدیریت ارتباط با مشتری سازمانهای ایرانی اکنون بیش از هر زمان دیگر نیازمند تغییر و تحول استراتژیک هستند. فرصتها و تهدیدهای محیطی امروز بیش از گذشته اثرات خود را در اقتصاد ایران به نمایش گذاشته است. سازمانها در جریان کسب موقعیت رقابتی… بیشتر »
سازماندهی فرایندهای سازمان و مدیریت ارتباط با مشتری همانگونه که قبلاً نیز اشاره شد سازمانهای ایرانی اکنون بیش از هر زمان دیگر نیازمند تغییر و تحول استراتژیک هستند. فرصتها و تهدیدهای محیطی امروز بیش از گذشته اثرات خود را در اقتصاد ایران به نمایش گذاشته… بیشتر »
فناوری اطلاعات و بهرهوری بنگاه های اقتصادی و بهبود CRM امروزه رشد روزافزون فناوری اطلاعات به گونهای غیرقابل انکار بر زندگی روزمره جوامع مختلف تأثیر گذاشته است. آنچه مسلم است با توسعه هر چه سریعتر فنآوری ارتباطات و اطلاعات در جوامع مختلف، بهرهوری… بیشتر »
مدیریت دانش مشتری در راستای حفظ و وفاداری مشتری مدیریت دانش، یکپارچگی بین گروه ها و بخشهای جدا از هم را در یک محیط ارتباط با مشتری آسانتر میسازد. این گروه ها و بخشهای جدا از هم ممکن است در واحدهای کاری، تجاری یا در موقعیتهای جغرافیایی متفاوتی باشند.… بیشتر »
وفاداری به برند (Brand Loyalty) بیانگر میزان ترجیحات مشتریان نسبت به یک برند در مقایسه با نزدیکترین رقیب میباشد . این موضوع ریشه در ارزیابی مشتریان نسبت به میزان توان برند در تامین نیازهای آنها میباشد . وفاداری به برند میتواند خود یک مزیت… بیشتر »
برند ( نام و نشان تجاری ) واژه برند از واژه اسکاندیناوی ((برند)) به معنی سوختن گرفته شده است. دامداران قدیمی برای تمایز بین دامهایشان علامتهای را برروی دامها با آتش میگذاشتن و این علائم ، اولین برندهای استفاده شده در دنیای تجارت بوده است .… بیشتر »