۴ـ۲) جهاد ………………………………………………………………………………………………………….۴۴
۴ـ۲ـ۱)برخی از آیات مطلق دربارهی جهاد ……………………………………………………………..۴۹
۴ـ۲ـ۲) برخی از آیات مقید دربارهی جهاد ……………………………………………………………..۵۰
۴ـ۲ـ۳) توضیحاتی دربارهی آیات مقید …………………………………………………………………..۵۱
۴ـ۲ـ۴) عفو عمومی در فتح مکه، پاسخی دیگر به شبههی جهاد …………………………………۵۴
۵) سیرهی پیامبر(ص) در برخورد با دگراندیشان……………………………………………………….۵۷
۵ـ۱) روش برخورد پیامبر(ص) با بتپرستان و مشرکان ……………………………………………۵۸
۵ـ۲)روش برخورد پیامبر(ص) با اهل کتاب …………………………………………………………….۵۹
۵ـ۲ـ۱) دریافت جزیه از اهل کتاب ………………………………………………………………………..۶۰
۵ـ۲ـ۲) معیار زندگی مسالمتآمیز با اهل کتاب ………………………………………………………..۶۲
۵ـ۳) نامههای پیامبر(ص) به زمامداران جهان مؤیّد آزادی عقیده ………………………………. ۶۳
۶) روش اهل بیت(ع) دربرخورد با مخالفان و دگراندیشان…………………………………………۶۵
۷) آزادی عقیده و پلورالیسم دینی از دیدگاه اسلام …………………………………………………..۷۲
۸) نتیجهگیری ……………………………………………………………………………………………………..۷۸
فصل دوم:رویکرد یهود به آزادی عقیده
۱) مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………۸۴
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۲) معرفی قوم یهود ……………………………………………………………………………………………..۸۶
۳) کتب مقدس یهود ……………………………………………………………………………………………۸۷
۳ـ۱) تورات(عهد قدیم) ……………………………………………………………………………………….۸۷
۳ـ۲) تلمود ………………………………………………………………………………………………………..۸۸
۴) دین یهود در انحصار نژاد ………………………………………………………………………………..۹۰
۵) یهود و آزادی عقیده ………………………………………………………………………………………..۹۲
۵ـ۱) اراده و آزادی در نگاه یهود ……………………………………………………………………………۹۳
۵ـ۲) تفکر و تعقل در دین یهود و ارتباط آن با آزادی عقیده ……………………………………..۹۴
۵ـ۳) موارد ضد آزادی عقیده در یهودیت ……………………………………………………………….۹۶
۵ـ۳ـ۱)اندیشهی برتری نژاد یهود …………………………………………………………………………..۹۶
۵ـ۳ـ۲)جنگ و کشتار در دین یهود ………………………………………………………………………۱۰۵
۵ـ۳ـ۳) ارتباط کینهتوزانهی یهود با ادیان توحیدی ………………………………………………….۱۱۰
۵ـ۳ـ۴) تفکرات ضد آزادی عقیده در پروتکلهای حکمای یهود ………………………………..۱۱۲
۶) ارتداد در دین یهود ………………………………………………………………………………………..۱۱۶
۷) نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………۱۲۰
فصل سوم: بررسی تطبیقی نگرش اسلام و یهود به آزادی عقیده
۱) مقایسهی موارد مبیّن وجود یا عدم آزادی عقیده در اسلام و یهود ………………………..۱۲۶
۱ـ۱) تفکر و تعقل ……………………………………………………………………………………………..۱۲۶
۱ـ۲) جنگ و جهاد …………………………………………………………………………………………….۱۲۶
۱ـ۳) ارتباط با سایر ادیان …………………………………………………………………………………….۱۲۷
۱ـ۴) ارتداد ……………………………………………………………………………………………………….۱۲۸
۲)نتیجهگیری …………………………………………………………………………………………………….۱۲۸
فهرست مطالب
عنوان صفحه
بخش سوم: نتیجهگیری و پیشنهادات
نتیجه…………………………………………………………………………………………………………………۱۳۱
محدودیتهای تحقیق ………………………………………………………………………………………..۱۳۷
پیشنهاد ……………………………………………………………………………………………………………۱۳۸
منابع و مآخذ …………………………………………………………………………………………………….۱۳۹
چکیده انگلیسی
بخش اول
کلیات تحقیق
۱) مقدمه
یکی از حقوق فطری و طبیعی هر فرد، آزادی وی است. اگر انسان را در انجام کارها و در انتخاب راه ها، مختار بدانیم، در آن صورت خود را از سایر موجودات برتر خواهیم یافت؛ زیرا رفتار سایر موجودات از روی طبیعت و غریزه است نه تعقل و اراده و اختیار. و اگر انسان را در زندگی مجبور بدانیم در آنصورت با سنگ و چوب و درخت فرقی نخواهد داشت. بنابراین بر اساس اصل انسان شناسی، بشر باید به تحقیق دربارهی اراده و اختیار و آزادی خود بپردازد و از این رهگذر، گامهایی اساسی جهت شناخت فطرت خود بردارد.
ادیان توحیدی به شواهد تاریخی، نخستین منادیان آزادی بشر بودهاند و بیشترین مخالفتها را با قدرت خشن و مستبد عصر خویش به راه انداختهاند و اصولاً چون هیچ دینی نمیتواند جز از طریق فراهمآوردن امکانی برای آزادی انسانها و سپس ارائه ایدهها و پیامهای نو، توجه مخاطبین را به خود جلب کند. پس طبیعتاً هر یک از ادیان لاأقل در دورهی ظهور، منادی و طرفدار آزادی بودهاند و این حمایت در ادیانی که خود را مبتنی بر برهان و استدلال و تعقل و آگاهی میدانند بیشتر و جدیتر بوده است.
یکی از عواملی که تعیینکنندهی جهتگیریهای فردی و اجتماعی بشر است بحث انتخاب دین اوست؛ زیرا دین جزئی از زندگی بشر شده است و در هر زمان بشر نیازمند داشتن عقیده و دین خاصی است. لذا وجود یا عدم آزادی عقیده در یک ملت یا آیین، تعیینکنندهی وجود اکرام یا عدم آن نسبت به انسانهاست. آزادی عقیده به معنای آزادی انسان در انتخاب عقیده و عدم وجود اجبار بر پذیرش و ترک عقیده، یک امر فطری و مدافع کرامت انسانها است. لذا در نزد بشر ارزش بالایی دارد دین اسلام از جمله ادیانی است که ندای آزادی عقیده سر داده و از طرفی آن آزادیای را میپذیرد که برابر ترازهای اسلامی میباشد. زیرا هدف نهایی که انسان برای رسیدن به آن تلاش میکند کمال و تقرب پروردگار متعال است. لذا، آزادی عقیده نباید او را از این مسیر دور کرده و مانع رسیدن به هدف شود. از طرف دیگر، موضوعاتی چون ارتداد و جهاد در این رابطه وجود دارد که ظاهر آن با آزادی عقیده منافات دارد. دین یهود نیز یکی از ادیان الهی است که ندای توحید سر داده است پس طبیعتاً باید مدافع آزادی عقیده باشد زیرا تحمیل عقیده هرگز هدف خداوند نیست و خداوند ایمان اجباری را از بشر نمیپذیرد. اما تاریخ و تعالیم یهود، ویژگیها و عقایدی را برای این دین و پیروانش نام برده است که انسان را به این قضاوت وادار میکند که مفهوم آزادی عقیده برای آنها بیمعنی است. ویژگیهایی چون برگزیدگی قوم یهود، جنگ و کشتارهای خونین و بیرحمانه و… . از طرفی در این دین نیز مانند سایر ادیان مسئلهی ارتداد و حساسیت دینی وجود دارد. لذا هدف از این نوشتار این است که به بررسی موضوع آزادی عقیده در اسلام و یهود و هر مبحثی که در رابطه با آن، به روشنکردن بحث کمک میکند، پرداخته و بدین وسیله با مقایسهی میان دو دین در این مبحث، تحقیقات سایرین کامل شود؛ زیرا مقایسهی تطبیقی موضوعات در بین ادیان، به انسجام شناخت افراد کمک خواهد کرد. امید است با فراهم آوردن این تحقیق توانسته باشم گامی در جهت بهره بردن افراد از آن، بردارم.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۲) بیان مسئله
آزادیعقیده یکی از حقوق طبیعی انسان؛ به عنوان یک موجود متفکر و با شعور، میباشد. این نوع آزادی نیز چون دیگر اقسام آزادی همیشه و در همهجا جزء مطالبات فطری انسانها بوده است. اما باید توجه داشت که در واقع اختیار، آزادی خطرناکی است که به بشر داده شده است. زیرا فقط یک راه حق مطلوب خداست، و هرکس با اختیار و آزادی خود، راه حق و مطلوب را پیشگیرد در قیامت ایمن میشود و هرکس با سوء اختیار خود راهی غیر از آن انتخاب کند گمراه میشود.
ظاهر موضوع آزادی عقیده، آزادی انسان در انتخاب هر عقیدهای و مجبور نبودن او را میرساند. ولی این نکته هم دارای اهمیت است که آزادی مطلق و بدون هیچ قید و بندی را نمیتوان تقدیس کرد. زیرا ممکن است به کرامت انسانها در بعد فردی و زندگی اجتماعی او لطمه وارد کند. در اسلام همه چیز بر اساس اصل «توحید» بنا شده است و پس از آن بر اساس «اخلاق فاضله» میباشد. بنابراین آزادیعقیده نیز طبیعتاً باید بر اساس این اصل باشد. در دین یهود نیز همه چیز بر اساس عقیدهی«برگزیدگی قوم یهود» میباشد آنچه در این دین مبهم و نیازمند به پاسخ است این است که پیروان این دین با اینکه باید اصل توحید و یکتاپرستی را پیش گیرند و در راستای آن به عقاید سایرین احترام بگذارند، با ادیان توحیدی مبارزه میکنند و خود را برتر از سایر خلق خدا میدانند. لذا در این نوشتار به بررسی این موضوع (آزادی عقیده) در این دو دین الهی پرداخته خواهد شد.
۳) اهمیت مسئله و ضرورت تحقیق
از آنجا که اعتقاد به آزادی عقیده، ارج نهادن به کرامت والای انسان است لذا از اهمیت بالایی برخوردار است. سخن از آزادی عقیده از جهات بسیاری میتواند مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان مثال یک جهت آنکه، در قرون اخیر، به دلایل متعدد شعار آزادی عقیده، حقوق بشر و… توسط افراد سر داده میشود و در مواردی نیز ابزاری علیه دین شده است زیرا قدرتمندانی که میخواهند مخالفان خود را سرنگون کنند مفاهیمی چون«آزادی عقیده» را بر سر زبانها و در افکار میاندازند و به این وسیله مردم عامه و ناآگاه را در مسیری که خود میخواهند سوق میدهند. از طرفی گروهی بر این پندارند چون آزادی ارزشی انسانی و فرادینی دارد، نمیتوان آن را به چهارچوب درآورد و برای آن مرز و خط قرمزی قائل شد. البته واضح و مبرهن است که چون انسان متفکر و مختار آفریده شده است، بدون آزادی، در هیچ مسیری اعم از درست و نادرست نمیتواند حرکت کند. و در نتیجه نمیتواند به هیچ مقصدی برسد. آنچه که مرا به تحقیق در این زمینه وادار کرده، این است که در دین اسلام که خود را کاملترین و آخرین دین معرفی و ندای آزادی عقیده را مطرح کرده است و نیز در یهودیت که مدعی اساس یکتاپرستی در دین خود میباشد، «آزادی عقیده» چه مفهوم یا ارزشی دارد. آیا هر دو دین که مدعی یکتاپرستی هستند نگاهشان به مقولهی آزادی عقیده یکی است یا خیر؟ و این آزادی را چگونه در رفتار و عمل خود منعکس میکنند.
۴) اهداف تحقیق
۴ـ۱) هدف کلی: مقایسهی آزادی عقیده در اسلام و یهود
۴ـ۲) اهداف جزئی:
۱ـ بیان آزادی عقیده در اسلام
۲ـ بیان آزادی عقیده در یهود
۳ـ تبیین مسئلهی ارتداد در اسلام و ارتباط آن با آزادی عقیده
۴ـ تبیین مسئلهی ارتداد در یهود
۵ـ تبیین مسئلهی جنگ و جهاد در اسلام و ارتباط آن با آزادی عقیده
۶ـ تبیین مسئلهی جنگ در یهود و ارتباط آن با آزادی عقیده
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.