قرآن کلام خداست و هر چه می گوید حقیقت محض است.
بدون پرستش خدا زندگی معنا و مفهومی ندارد.
در روز قیامت به اعمال ما رسیدگی می شود.
شیطان واقعاً وجود دارد.
روایی این متغیرها با استناد به تحقیقی که خانی(۱۳۹۰) و هاشمی(۸۸-۸۷) در رابطه با دینداری در میان دانشجویان دانشگاه شاهد انجام داده اند۷۳% محاسبه شده است که نشان از مطلوب بودن گویه ها دارد.
روش تحقیق
در این بخش از تحقیق به منظور آشنایی با روش تحقیق و مطالعه موضوع پژوهش ابتدا روش ها و تکنیک هایی که برای سنجش ارتباط متغیر ها و آزمون فرضیات مورد استفاده قرار می گیرد توضیح داده می شوند سپس در ادامه پس از معرفی جمعیت آماری مورد مطالعه در این تحقیق چگونگی تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری مورد اشاره قرار می گیرد.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
روش و تکنیک تحقیق
در این تحقیق از اسناد و منابع و مأخذ مربوط به جامعه شناسی،بویژه جامعه شناسی ورزش جهت تدوین نظریه های تحقیق و به انجام رساندن بخش نظری آن مورد استفاده قرار گرفته است.تأکید اساسی در این تحقیق معطوف به خشونت و پرخاشگری تماشاگران و طرفداران تیم های باشگاهی کشور به عنوان یک پدیده اجتماعی است.از آنجا که آزمون اندیشه های نظری از طریق پژوهش های کاربردی امکان پذیر می گردد بنایراین بر توجه به شواهد تجربی در یک چارچوب تئوریک تأکید دارد.این تحقیق به روش پیمایشی انجام می شود.پیمایش یکی از روش های گردآوری،تنظیم و تحلیل داده هاست که در آن می توان از تکنیک های متفاوتی از جمله مشاهده،مصاحبه و پرسشنامه استفاده کرد(دواس،۱۳۸۶ :۸۷)که در این تحقیق از تکنیک پرسشنامه و تکمیل آن توسط آزمودنی ها(تماشاگران) استفاده می شود.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
جامعه آماری
جامعه آماری همان جامعه اصلی است که از آن نمونه یا نما یا معرف به دست می آید(ساروخانی،۱۵۸:۱۳۷۲).
جامعه آماری هر تحقیقی مجموعه ای از افراد یا واحد هایی است که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند(سرمد و دیگران،۱۳۸۰ :۱۷۷).اساساً جامعه آماری تحقیق بنا به ضرورت موضوع و مسأله تحقیق مشخص می شود و از اساسی ترین عوامل تحقیق است. علاوه بر آن نکات دیگر تحقیق به مانند محدودیت های عملی ،امکانات، هزینه های زمانی و عدم دسترسی ایده آل به جامعه آماری مطلوب دخیل می باشند.در این تحقیق جامعه آماری ما تمام تماشاگران بالای ۱۵ سال هستند که در ورزشگاه آزادی برای دیدن بازی حضور دارند.جامعه آماری تحقیق تماشاگران بازی پرسپولیس-نفت تهران و استقلال-سایپا، را شامل می شود.به خاطر محدودیت های موجود امکان انجام مطالعه در مورد تماشاگران در کل کشور میسر نیست بنابراین جمعیت آماری این تحقیق تماشاگرانی که برای دیدن بازی مستقیم به ورزشگاه آزادی می آیند را شامل می شود.دلیل انتخاب شدن وزشگاه آزادی به عنوان مکان مطالعه این است که اکثر بازی های مهم در این ورزشگاه برگزار می شود.
نمونه تحقیق
حجم نمونه مقتضی به دو عامل کلیدی بستگی دارد.درجه دقت مورد نظر برای نمونه و میزان تغییر در جمعیت نمونه بر حسب خصوصیات اصلی مورد مطالعه(دی،ای،دواس،۱۳۷۶ :۷۸)البته دقت مطلوب، تنها عامل تعیین حجم نمونه نیست،بلکه هزینه و وقت نیز از عوامل مهمی می باشند.به عبارت دیگر حجم نهایی نمونه مصالحه و توازنی بین هزینه ها،وقت و تضمین برخورداری از تعداد کافی برای تحلیل معنادار خرده گروه ها خواهد بود.
به طور کلی نمونه گیری به دو نوع کلی تقسیم می شود.نمونه گیری احتمالی و غیر احتمالی.نمونه گیری احتمالی نمونه گیری است که در آن هر فرد جمعیت شانس برابری برای انتخاب شدن دارد.در حالی که در نمونه گیری غیر احتمالی پاره ای از افراد شانس بیشتری برای انتخاب شدن دارند،نمونه گیری احتمالی بر نمونه گیری غیر احتمالی برتری دارد.نمونه احتمالی به چهار نوع تقسیم می شود:۱-نمونه گیری تصادفی ساده ۲-سیستماتیک۳-طبقه بندی۴-خوشه ای چند مرحله ای.انتخاب هر یک از این انواع به ماهیت مسأله تحقیق،وجود چهاچوب نمونه گیری مناسب،هزینه،سطح دقت مطلوب در نمونه و روش گردآوری داده ها بستگی دارد(دواس،۱۳۷۶ :۶۸-۶۷)
بنابراین برای محاسبه حجم نمونه در یک تحقیق روش های مختلفی وجود دارد که رایج ترین آن روش نمونه گیری تصادفی است.لازم به ذکر است که تفاوت محسوسی در روش های مختلف تعیین حجم نمونه وجود ندارد.در این تحقیق تعداد نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران برای پنجاه هزار نفر جامعه آماری به تعداد ۳۸۱نفر محاسبه شده است.شیوه انتخاب پاسخگویان در این تحقیق به صورت تصادفی است و با توجه به تعداد جامعه آماری سعی شده که از هر ۱۲۰ نفر یک نفر برای تکمیل پرسشنامه انتخاب شود هر چند در بعضی از موارد امکان نقض این قاعده وجود دارد اما سعی بر این بوده که با این شیوه همه گروه ها و افراد حاضر شانس یکسانی برای انتخاب شدن داشته باشند.
ابزارهای تحقیق
از آنجا که شیوه ی انجام تحقیق ما به صورت پیمایشی می باشد از ابزار پرسشنامه استفاده خواهیم کرد. هرچند پرسشنامه تنها ابزار پیمایش نیست.با این همه پرسشنامه پر کاربرد ترین تکنیک است.پرسشنامه تکنیک بسیار ساختمندی برای گردآوری داده ها است که در آن از هر پاسخگویی مجموعه یکسانی از پرسش ها پرسیده می شود.به این دلیل پرسشنامه شیوه بس کارامدی برای تشکیل ماتریس متغیر بر حسب مورد برای نمونه های بزرگ فراهم می آورد.(دواس،۱۳۸۶: ۸۷).
شیوه تحلیل داده ها
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تکنیک های گوناگونی به تناسب سطح سنجش متغیر ها بهره گرفته شده است.در این پژوهش یافته ها در دو بخش توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شده است. در بخش توصیفی از جدول توزیع فراوانی و در بخش آمار استنباطی از همبستگی های آماری (رگرسیون و t-test). استفاده شد. برای تحلیل فرضیات ای پژوهش متناسب با نوع مقیاس متغیرها از رگرسیون تک عاملی استفاده شده است.عملیات آماری برحسب اهداف تحقیق با بهره گرفتن از نرم افزار spss انجام و سطح معنی داری آزمون ها ۰۵/۰>p در نظر گرفته می شود.(۰۵/.=معنی دار،۰۱/۰=زیاد معنی دار،۰۰۱/۰=خیلی زیاد معنی دار)
اعتبار و روایی ابزار سنجش
اعتبار سنجش بستگی به تطابق مفهوم با معرف های تجربی سنجش دارد.اصلی ترین روش آزمون اعتبار،بررسی دقبق سنجه مفهوم در پرتو معنای آن و طرح این پرسش جدی است که آیا این ابزار سنجش واقعاً مفهوم مورد نظر را می سنجد یا خیر(بیکر،۱۳۷۷ :۱۳۹).در این تحقیق از روش اعتبار محتوا استفاده شده که بر قضاوت و داوری متخصصان استوار است.پرسشنامه تهیه شده چندین بار توسط اساتید راهنما و مشاور مورد بازبینی قرار گرفت و پس از آزمون اولیه نیز مجدداً در آن اصلاحات صورت گرفت.در این رویکرد ارزیابی اعتبار تأکید بر این امر دارد که معرف ها تا چه میزان وجوه مختلف مفهوم را می سنجند.توافق بر سر اعتبار محتوایییک سنجه نهایتاً به نحوه تعریف مفهومی بستگی دارد که برای آزمودن آن طراحی شده است.توجه به عدم توافق درباره محتوای بسیاری از مفاهیم علوم اجتماعی ساختن سنجه هایی که در مورد اعتبار آنها توافق وجود داشته باشد را دشواری کرده است.نهایتا اعتبار محتوایی سنجه باید به تعریف اسمی مفهوم مورد استفاده پیوند داشته باشد(دواس،۱۳۸۳ :۶۴).در تحقیق حاضر نیز سعی بر آن بوده که اعتبار محتوایی با بهره گرفتن از راهنمایی هایاساتید راهنما و مشاور و کارشناسان خبره پس از تغییرات لازم در ابزار اندازه گیری حاصل گردد.
منظور از روایی یا پایایی این است که اگر آزمایشی را چند بار تکرار کنیم یا تجزیه و تحلیل را به دفعات مختلف انجام دهیم در همه موارد نتایج به دست آمده یکسان باشد(ساروخانی،۱۳۸۰ :۱۵۱).برای تعیین روایی این تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است.در واقع آلفای کرونباخ نشانگرانسجام درونی و همسازی گویه ها به شمار می رود.میزان آلفای کرونباخ برای متغیر های این تحقیق به شرح ذیل می باشد:
متغیر alpha
خشونت ۹۴/۰
مذهب ۷۳/۰
سرمایه فرهنگی ۷۴/۰
تعلق اجتماعی ۸۰/۰
رضایت از امکانات ۸۸/۰
ناکامی ۶۵/۰
فصل چهارم
« تحلیل داده ها
و
آزمون فرضیه ها»
تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها
مقدمه
پس از آنکه داده های تحقیق گردآوری ، استخراج و طبقه بندی گردیدند، جداول و نمودارهای لازم تهیه شدند و آزمون های آماری نیز انجام شد؛ نوبت به مرحله جدیدی از فرایند تحقیق که به مرحله تجزیه وتحلیل داده ها معروف است، می رسد. این مرحله در تحقیق اهمیت زیادی دارد.
در مرحله تجزیه و تحلیل آنچه که مهم است این است که محقق باید اطلاعات و داده ها را در مسیر هدف تحقیق، پاسخگویی به سؤالات تحقیق و نیز ارزیابی فرضیه های خود، هدایت کند و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. تجزیه و تحلیل به عنوان فرایندی از روش علمی، یکی از پایه های اساسی هر روش تحقیقی است. تجزیه و تحلیل روشی است که از طریق آن، داده هایی که از طریق بکارگیری ابزارهای تحقیق فراهم آمده اند؛ خلاصه،کدبندی، دسته بندی و در نهایت پردازش می شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل ها و ارتباط بین این داده ها به منظورآزمون فرضیه ها فراهم آید.
برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده در این تحقیق، ابتدا آمار توصیفی که به بررسی متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق شامل سن، میزان تحصیلات و… می پردازد با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS مورد بررسی قرار گرفت. پس ازآن آماراستنباطی مطرح میگردد.