عفاف سلامت جامعه را به دنبال دارد. زیرا جامعه را افراد آن تشکیل میدهند و اگر افراد اصلاح بشوند جامعه نیز اصلاح خواهد شد. عفاف موجب مصونیت زن و مرد از آشفتگیهای ذهنی، بزهکاری، آزادگی و بالاخره بیماری روحی و روانی میشود از انحطاط اخلاقی جامعه و ازهم پاشیدگی خانوادهها جلوگیری میکند.
” اسلام نمیگوید که زن اجتماعی نباشد و وارد اجتماع نشود معلم و دکتر و… نباشد بلکه میگوید زن باید عفیف باشد و در مقابل نامحرم متکبر و با قاطعیت باشد”.[361]
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
وضعیت کنونی جوامع غربی که پوشش و حجاب از ارزشهای زنان به شمار نمیآید گویای همین حقیقت است که بر اثر بی حجابی و برهنگی فساد و فحشا چنان گسترش یافته است که دختران و پسران از خانواده خود هم در امان نیستند وزن که باید مظهر عاطفه و اخلاق باشد عامل قساوت بی رحمی، فساد، قتل، آدم ربایی و تجاوز به عنف شده است.
حضور زنان و مردان در جامعه به صورتی که هیچ گونه شائبه جنسی با آن همراه نباشد آن جامعه را استوار و مستحکم میکند و عفت ورزی آنان در محیط کار – اداره – بازار و…زمینه ساز سلامت پیشرفت و و تعالی آن جامعه خواهد شد و بستری سالم ومناسب برای کار و فعالیت را فراهم میآورد.
نتیجه گیری:
به همان اندازه که ریشه های عفاف در روح انسان تقویت شود ،قطعا نوع نگاه آنها به فضائل اخلاقی عمیق تر می شود و از رذائل اخلاقی دوری می نمایند .یکی از فضائل اخلاقی پاک دامنی و عفت است که این سجیه اخلاقی بر حجاب نظارت مستقیم دارد.درشریعت محمدی(صلی الله علیه وآله و سلم)اهمیت فوق العاده ای به مساله عفت و پاک دامنی آمده است، که با توجه به آیات الهی و روایات اهلبیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) وبا عمل به این رهنمودها و دستورات ، عفاف عمومی و سلامت اجتماعی تضمین می گردد.گستره و ابعاد عفاف در قرآن کریم شامل عرصه رفتار فردی و اجتماعی ، کنترل نگاه های حرام ،تبرج و دوری از مصافحه و اختلاط با نامحرمان و کیفیت و محتوا در گفتار و… بوده که در نهایت با حجاب ارتباط نزدیکی دارند و کامل کننده هم اند.پوشش یک بعد و یک عرصه از عفاف است و رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارندو برهم تاثیر و تاثر می گذارند. در سلوک و رفتاری، توام با وقار در انتخاب لباس و پوشش ، از عفاف درونی خبر می دهد و از طرفی نوع پوشش و لباس انسان ، در شخصیت گیری روحی و روانی و فرهنگی و دینی فرد موثر است .از اینجاست که قرآن کریم زنانی را که در بهشت جای دارند به مروارید محجوب تشبیه کرده است و می فرماید : ” کامثال اللولوالمکنون“.
بنابراین می توان گفت حجاب و عفاف، به صورت متقابل و دو سویه بر یکدیگر اثر گذار و از همدیگر اثر پذیرند؛ از یک سوی، عفاف و تسلط برخود غریزی، آثاری دارد که متناسب با عفت در هر ساحت و عرصه ای، در رفتار ،گفتار و تعامل اجتماعی فرد عفیف پدیدار می گردد. قرآن کریم آنجا كه مؤمنان را به حجاب رفتاری(= غض بصر) فرا می خواند و هم آنجا که دستور می دهد تا از پشت پرده، با همسران پیامبر(صلی الله علیه وآله و سلم) سخن بگویند، آثار خلقی و نفسانی چنان رفتاری را در هر دو مورد باز می گوید.
در مورد نخست« تزکیه» را کارکرد و اثر فروبستن چشم و برآیند حجاب رفتاری می داند: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ» در مورد دوم، قلمروی بیشتری برای عفاف یاد می کند و حفظ حجاب در هنگام معاشرت مردان و زنان نامحرم را مایة پیدایش و یا افزایش طهارت و پاکی قلب برای هر دو سوی تعامل و معاشرت، ارزیابی می کند: «وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ» بدین سان حجاب و عفاف هریک بر پیدایی و تداوم دیگری، اثرگذارند.بی تردید از جمله عوامل موثر بر ایجاد عفاف تقویت ریشه های ایمان واعتقادی فرد وپدید آمدن حیا در فرد و اجتماع و در نهایت اعتقاد به خداوند تعالی و پاداش و کیفر قوی ترین و موثر ترین راه در مقابل کجروی ها و بزهکاری ها و مفاسد اخلاقی است . از جمله نهادهایی که نقش سازنده در برپایی عفاف فردی و اجتماعی دارد، خانواده است و در راس آن نقش والدین در ایجاد عفاف فرزندان می باشد.از جمله عوامل موثر در رسیدن به جامعه ای دارای معنویات و اخلاقیات و متعالی ، تدارک تسهیل در امر ازدواج فرزندان است.لازم است ازدواج در مناسب ترین زمان برای جوانان فراهم گردد و برای رسیدن به این مهم از تشریفات و قید و بندهای دست و پاگیر باید پرهیز شود.همچنین مراقبت و نظارت خانواده و جامعه بر پوشش و حجاب شرعی ،به شکل امر به معروف ونهی از منکرکه در اسلام به عنوان یک تکلیف مهم و مقدس یاد شده است و از حقوق حتمی تک تک افراد جامعه در حهت سالم سازی محیط زندگی ، از آلودگی ها و مفاسد اخلاقی و اجتماعی به شمار می رود.با بهره گرفتن از این نظرات و راهکارها می توان به آثار عفاف و حجاب در جامعه از قبیل سلامت جسمی و کمال معنوی و آرامش روحی و ازهمه مهم تر تحکیم بنیان خانواده (که متاسفانه امروزه شاهد فرو پاشی این نهاد مقدس به وفورمی باشیم) و ازدیاد نسلی توام باطهارت و سلامت و به دور از هرگونه بیماری و کژی و در نتیجه دارا بودن جامعه ای پویا و سلامت جهت رسیدن به رشد و تعالی در همه زکینه های فرهنگی ، اجت
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
ماعی ، سیاسی ، اقتصادی و.. دست یافت. والسلام علی من اتبع الهدی
عکس مرتبط با اقتصاد
فهرست آیات:
ذلِكَ الْكِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِین .لَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُون – البقره /1 و2 ص 32
لِلْفُقَراءِ الَّذِینَ أُحْصِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ لا یَسْتَطِیعُونَ ضَرْباً فِی الْأَرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِیماهُمْ لا یَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحافاً وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیم. – البقره /273 ص 11-22
وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون – آل عمران /104 ص 120
وَ ابْتَلُوا الْیَتامى حَتَّى إِذا بَلَغُوا النِّكاحَ فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْداً فَادْفَعُوا إِلَیْهِمْ أَمْوالَهُمْ وَ لا تَأْكُلُوها إِسْرافاً وَ بِداراً أَنْ یَكْبَرُوا وَ مَنْ كانَ غَنِیًّا فَلْیَسْتَعْفِفْ وَ مَنْ كانَ فَقِیراً فَلْیَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ فَإِذا
دَفَعْتُمْ إِلَیْهِمْ أَمْوالَهُمْ فَأَشْهِدُوا عَلَیْهِمْ وَ كَفى بِاللَّهِ حَسِیباً ” – النساء /6 ص 12- 23
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا یَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّساءَ كَرْهاً وَ لا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ ما آتَیْتُمُو هُنَّ إِلاَّ أَنْ یَأْتِینَ بِفاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَیْئاً وَ یَجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیْراً كَثِیر – لنساء /19 اص 69
إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِین – المائده /27 ص 32
فَدَلاَّهُما بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا یَخْصِفانِ عَلَیْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَ ناداهُما رَبُّهُما أَ لَمْ أَنْهَكُما عَنْ تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَ أَقُلْ لَكُما إِنَّ الشَّیْطانَ لَكُما عَدُوٌّ مُبِین الاعراف /22 ص 14- 30 -50
یا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَیْكُمْ لِباساً یُوارِی سَوْآتِكُمْ وَ رِیشاً وَ لِباسُ التَّقْوى ذلِكَ خَیْر ٌ ذلِكَ مِنْ آیاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّكَّرُون – الاعراف /26 ص 32- 59
یا بَنِی آدَمَ لا یَفْتِنَنَّكُمُ الشَّیْطانُ كَما أَخْرَجَ أَبَوَیْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ یَراكُمْ هُوَ وَ قَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیاطِینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذِینَ لا یُؤْمِنُون الاعراف /27 ص 14 -24
قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا خالِصَةً یَوْمَ الْقِیامَةِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُون – الاعراف /31 ص 52
قالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنِی إِلَیْهِ وَ إِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّی كَیْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیْهِنَّ وَ أَكُنْ مِنَ الْجاهِلِین یوسف /33 ص14 -28
وَ قُلْ لِعِبادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطانَ یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ إِنَّ الشَّیْطانَ كانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوًّا مُبِینا – الاسراء /53 ص 63
فَأَجاءَهَا الْمَخاضُ إِلى جِذْعِ النَّخْلَةِ قالَتْ یا لَیْتَنِی مِتُّ قَبْلَ هذا وَ كُنْتُ نَسْیاً منسیا – مریم / 23 ص 28
الزانیه و الزانیه فاجلدوا کل واحد منهما مائه جلده و لا تاخذکم بهما رافته فی دین الله ان کنتم تومنون بالله و الیوم الاخر ولیشهد عذابهما طائفه من المومنین – نور /2 ص 123
ص یا ایها الذین امنوا لا تدخلوا بیوتا غیربیوتکم حتی تستانسوا و تسلموا علی اهلها ذلکم خیرلکم لعلکم تذکرون – النور / 27 ص 114
قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُون – النور /30 ص -37-44
وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون – النور /31 ص 19 -44-54- 57
وَ أَنْكِحُوا الْأَیامى مِنْكُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ یَكُونُوا
فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیم – النور /32 ص 108
وَلیَستعفف الذین لایَجدونَ نِکاحاً حتّی یغنیهُمُ الله من نَضلِهِ… وَمَن یُکرِههُنَّ فانَّ اللهَ مِن بَعدِ اِکراهِهِنَّ غفورٌ رحیمٌ – النور /33 ص 12 –23
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِیَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِینَ مَلَكَتْ أَیْمانُكُمْ وَ الَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حِینَ تَضَعُونَ ثِیابَكُمْ مِنَ الظَّهِیرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ لَیْسَ عَلَیْكُمْ وَ لا عَلَیْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَیْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى بَعْضٍ كَذلِكَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآیاتِ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَكِیم – النور / 58 ص 105
وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتِی لا یَرْجُونَ نِكاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِینَةٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیم – النور /60 ص13- 17-24-39-87
وَ لَمَّا وَرَدَ ماءَ مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ یَسْقُونَ وَ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَیْنِ تَذُودانِ قالَ ما خَطْبُكُما قالَتا لا نَسْقِی حَتَّى یُصْدِرَ الرِّعاءُ وَ أَبُونا شَیْخٌ كَبِیرٌ – القصص /23 ص 15
قالَتْ إِنَّ أَبِی یَدْعُوكَ لِیَجْزِیَكَ أَجْرَ ما سَقَیْتَ لَنا فَلَمَّا جاءَهُ وَ قَصَّ عَلَیْهِ الْقَصَصَ قالَ لا تَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِین – القصص /25 ص 34-42
قالَتْ إِحْداهُما یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِین – القصص/26 ص 47
وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُون – الروم/21 ص95
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ – الروم /30 ص 26
وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتِینَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرولا تبرجن تبرج الجاهلیه الاولی – الاحزاب / 33 ص 54
وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِن – الاحزاب /53 ص 38
یَعلَمُ خائنه الاعَین و ما تُخفی الصدور – غافر /19 ص 48
إِنَّ الْخاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَلا إِنَّ الظَّالِمِینَ فِی عَذابٍ مُقِیم یقیناً – الشوری /45 ص 102
و ذکر فَاِن الذِکری تَنفَعُ المومنین – الذاریات /55 ص 120
الرَّحْمنُ ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ ،خَلَقَ الْإِنْسانَ ،عَلَّمَهُ الْبَیانَ – الرحمن /1-4 ص 62
ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم التکاثر/8 ص 62
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُون – التحریم /6 ص103
منابع:
قرآن کریم، ترجمه انصاریان – حسین –انتشارات اسوه –1383ش.
نهج البلاغه، ترجمه دشتی، محمد، نشر لقمان،1379 ش.
صحیفه سجادیه، ترجمه رحمت کاشانی، حامد، ناشر پیام عدالت، 1391ش .
1- آزادی،پیام ، حدیث تربیت ، ناشر پیام آزادی، آزادی ، ، 1361ش .
2- احمدی ، حبیب اله ، فاطمه(س) الگوی زندگی ،انتشارات فاطیما،1386
3- ابوالفتوح رازی ،حسین بن ، روض الجنان و روح البیان فی تفسیرالقرآن، تهران ، کتابفروشی اسلامیه بی تا.
4- اکبری ،محمد رضا ، حجاب در عصر ما ،انتشارات پیام آزادی،1385 ش.
5-.امین ، سیده نصرت ، مخزن العرفان ، نهضت زنان مسلمان ، تهران ، 1361ش.
6- ابن اثیر ، عزالدین، النهایه فی غریب الحدیثوالاثر،اسماعیلیان، قم ، بی تا.
7- ابن بابویه ، محمد بن علی، عیون اخبار ا لرضا ، ناشر صدوق قم،1425 ق
8- همو– ،مترجم توحیدی، امیر، صفات الشیعه، انتشارات زراره ، 1380
9- ابن منظور، جمال الدین محمد بن مکرم، لسان العرب، نشر موسسه الاعلمی للمطبوعات ، بیروت ، لبنان، 1326 ه.
10- ا سحاقی ،سید حسین ،مروارید عفاف،مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما .بی تا
11- بحرانی ، سید هاشم ، تفسیر روایی البرهان ،مترجمان ناظمیان ،رضا ، گنجیان ،خورشا، ناشر کتاب-صبح ، 1390ش.
بخاری، محمد بن اسماعیل، مترجم: احراری عبدالعلینور – جام ،شیخ احمد – 1390ش.-12
13- بهشتی ، احمد، منشور عفاف ،دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم. موسسه بوستان کتاب ،قم،1386 ش.