۶-۱ سوالات تحقیق
۱- منابع سرمایه گذاری و درآمدی در ورزش استان مرکزی چیست ؟
۲- نحوه و روش بازاریابی ورزشی در استان مرکزی چگونه می باشد؟
۳- علل حضور حامیان ورزشی از رویدادها و مسابقات ورزشی چه می باشد؟
۴- عوامل تاثیر گذار بر رشد صنعت ورزش استان مرکزی چه می باشد؟
۵- عوامل کاهش در آمد حاصل از تماشاگران در رویداد های ورزشی استان مرکزی چه می باشد؟
۶- آیا درآمدزایی ورزشی بر سطح کمی و کیفی ورزش استان مرکزی تاثیری داشته است؟
۱-۷ فرضیه های تحقیق
فرضیه اصلی:
منابع مالی و بازاریابی ورزشی بر توسعه ورزش استان مرکزی تاثیر دارد.
فرضیه های فرعی:
۱- منابع سرمایه گذاری و درآمدی بر توسعه ورزش استان مرکزی تاثیر دارد.
۲- نحوه بازاریابی ورزشی بر توسعه ورزش استان مرکزی تاثیر دارد.
۳- حضور حامیان ورزشی از رویدادها و مسابقات ورزشی بر توسعه ورزش استان مرکزی تاثیر دارد.
۴- رشد صنعت ورزش استان مرکزی بر توسعه ورزش استان تاثیر دارد.
۵- کاهش در آمد حاصل از تماشاگران در رویداد های ورزشی بر توسعه ورزش استان مرکزی تاثیر دارد.
۶- درآمدزایی ورزش بر سطح کمی و کیفی ورزش استان تاثیر دارد
۱-۸ محدودیت های تحقیق
در اجرای این پایانامه کمبود اسپانسر های ورزشی در استان به عنوان نمونه های پژوهش و کمبود باشگاه های حرفه ای که تحت حمایت حامیان مالی باشند از محدودیت های اساسی و مهم تحقیق می باشد.
۱-۹ تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح:
حامیان مالی: حمایت از یک ورزش، رویداد ورزشی، سازمان ورزشی یا رقابت توسط یک شخص یا شرکت برای کسب منافع یا سود دوجانبه برای هر دو طرف قرارداد(طرح جامع ورزش کشور، ۱۳۸۲).
بازاریابی: یک فرایند اجتماعی است که افراد و گروه ها را قادر می سازد تا از طریق تولید ، عرضه ومبادله محصولات و خدمات ارزشمند به آنچه مورد نیاز است دست یابند(معماری، ۱۳۸۶).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
بازاریابی ورزشی: کاربرد اصول خاص بازاریابی و فرایندهای مربوطه در رابطه با محصولات ورزشی(معماری، ۱۳۸۶).
صنعت ورزش: صنعت ورزش به مجموعه فعالیتهای مرتبط با تولید و بازاریابی کالاها و خدمات ورزشی گفته میشود که در ارتقای ارزش افزوده نقش داشته باشند(طرح جامع ورزش کشور، ۱۳۸۲).
فصل دوم
ادبیات تحقیق
۲-۱ مقدمه
ورزش یکی از عوامل بسیار مهم و اساسی تامین سلامت و نشاط جامعه می باشد بنابراین سرمایه گزاری در آن موجب کاهش هزینه های ناگزیر در بخش بهداشت و درمان و کاهش سطح ناهنجاریهای فردی و اجتماعی می شود. ورزش توانایی تربیتی بسیار دارد و وسیله ای مناسب برای پر کردن اوقات فراغت اقشار مختلف جامعه است. ورزش بر بهره وری ملی اثر می گذارد، در نتیجه بر رونق اقتصادی کشور تاثیر مثبت بر جای می گذارد. سرمایه گزاری در تولید محصولات و خدمات ورزشی از یک سو اشتغال ایجاد می کند و از سوی دیگر تولید ناخالص ملی (GNP) می افزاید. امروزه ورزش یکی از عوامل مهم جذب گردشگری در جهان است که باعث درآمدزایی در ورزش می گردد. ورزش سبب یکپارچگی ملی و بهبود روابط بین المللی می شود ورزش فرهنگ مردم را ارتقاء می بخشد. مطبوعات و رسانه های ورزشی بر افکار عمومی اثر می گذارد و عرصه های فعالیت نو پدیدار می کند. همه این عوامل موجب شکوفایی اقتصادی می شود(معماری، ۱۳۸۶).
عکس مرتبط با اقتصاد
در قانون برای تامین منابع مالی در ورزش شیوه های زیر در نظر گرفته شده است
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
درآمد عمومی
منابع داخلی شرکت های دولتی
تسهیلات بانکی داخلی
تسهیلات بانکی خارجی
سرمایه گزاری مستقیم خارجی
صادرات کالا و خدمات
منابع بخش غیر دولتی
سایر منابع(عوارض سیگار و غیره)
عکس مرتبط با سیگار
چنانچه ملاحظه می شود منابع مالی عمده بخش تربیت بدنی و ورزش محدود به بودجه دولت، می باشد در حقیقت بخش غیر دولتی به علل مختلف نتوانسته و یا راغب نبوده است که به امر ورزش بپردازد و در آن سرمایه گزاری کند(طرح جامع ورزش کشور، ۱۳۸۲).
۲-۲ منابع مالی دولتی ورزش
در اکثر کشورهای دنیا، کمک های دولت یکی از منابع مالی عمده برای برنامه های عمومی و اصلی ورزش و تفریحات محسوب می شود. سهم دولت ها در توسعه ورزش همگانی و ایجاد زیر ساخت های ورزشی بسیار موثر است. برخی از زیر بخش های ورزش سود آور نیست ولی برای جامعه اهمیت ویژه دارد برای نمونه می توان از تربیت بدنی همگانی و قهرمانی غیر حرفه ای یاد کرد. بخش های غیر دولتی تمایلی به سرمایه گزاری در چنین زیر بخش ها ندارند از این رو مشارکت دولت ها در این زمینه ها اجتناب ناپذیر است. خوشبختانه امروزه بسیاری دولت ها به هزینه های ورزشی خود به عنوان هزینه نمی نگرند بلکه آن را نوعی سرمایه گزاری برای افزایش سلامت جامعه، بهبود بهره وری نیروی کار، کاهش یارانه های درمان شهروندان، ایجاد اشتغال، افزایش تولید ملی و امثالهم می نگرند(صداقتی، ۱۳۸۹)
۲-۳ سایر منابع تامین مالی ورزش
۲-۳-۱ شرط بندی ورزشی
درآمد حاصل از شرط بندی یکی از منابع عمده مالی برای انجام برنامه های ورزش و تفریحات فعال عمومی در بسیاری از کشور ها می باشد. در نیوزلند و انگلیس برنامه های ورزش و تفریحات عمومی عمدتا از طریق در آمد های حاصل از شرط بندی اداره می شود. برای نمونه تامین منابع لازم برای ورزش انگلستان یک جزء ضروری از قانون شرط بندی سال ۱۹۹۸ می باشد. برای این منظور مشاوره گسترده با سازمان ها و افراد و انجمن های ورزشی صورت گرفت در نتیجه زمینه های لازم برای تخصیص درآمد حاصل از شرط بندی به ورزش های گوناگون در ده سال آینده فراهم می کند. در ده سال آینده حداقل دو سوم درآمدهای حاصل از شرط بندی ورزش برای تسهیلات و فعالیت های اجتماعی سرمایه گذاری خواهد شد. ۵۰ درصد از درآمدهای مذکور به مناطق مذکور به مناطق نیازمند و گروه های محروم تخصیص می یابد.
در فصل دوازدهم قانون مدنی ایران در ارتباط با شرط بنی چنین آمده است:
ماده ۶۵۴- قمار و گروبندی باطل و دعاوی راجعه به آن مسموع نخواهد بود. همین حکم در مورد کلیه تعهداتی که از معاملات نامشروع تولید شده باشد جاری است.
ماده ۶۵۵- در دوانیدن حیوانات سواری و همچنین در تیراندازی و شمشیر زنی شرط بندی حایز و مفاد ماده قبل در مورد آنها رعایت نمی شود.
در واقع، ورزش به مفهوم رایج آن مقوله ای نو است. آنچه در مورد شرط بندی گفته می شود، در مورد برخی از ورزش ها وضعیتی روشنی دارد در مورد سایر مصادیق ورزش نیازمند به بررسی، مداقه و ایضاح برای محافل فقهی و حقوقی است تا وضعیت شرط بندی به عنوان یکی از مستحدثات روشن شود(طرح جامع ورزش کشور، ۱۳۸۲).
۲-۳-۲ حمایت شرکت ها
حمایت شرکت ها اعم از تولیدات و خدمات یکی از منابع عمده مالی ورز در سطوح و جهانی است شرکت های حمایت کننده، طیف گسترده ای دارند شامل شرکت های هواپیماییریال خودرو سازی، بانک هاف تولیدکنندگان نوشیدنی، شرکت های نفتی و .. را شامل می شوند در واقع حمایت شرکت ها و تامین مالی دولت ها از ورزش مکمل یگدیگرند.
حمایت مالی اشکال مختلفی دارد. ممکن است به صورت حمایت از فرد باشد مانند حمایت شرت آدیداس از بازیکنتنیس ایوان لندی. مانند حمایت شرکت Jvc از تیم فوتبال آرسنال. برای نمونه حمایت بخش خصوصی در آمریکا شمالی در سال ۱۹۹۸ حدود ۸/۶ میلیارد دلار(کانادا) بود(معماری، ۱۳۸۶)
حمایت شرکت ها از موسسات و تیم های ورزشی برای حمایت کنندگان مزایای عدیده ای دارد که از آن جمله:
شهرت- نام حمایت کننده مورد توجه عموم قرار می گیرد. ممکن است یک رویداد با نام یک حمایت کننده نامگذاری شود یا نام حمایت کننده می تواند در تابلوی تبلیغاتی یا بر روی پیراهن بازیکن نمایش داده شود. نام حمایت کنده در تلویزیون و روزنامه ها دیده می شود و رادیو و مکالمات روزمره شنیده می شود.
مزایای مالی- شرکت هایی که برای حمایت از ورزش هزینه می کنند می توانند درآمد مالیاتی خود را از طریق معافیت های مالیاتی کاهش دهند.
ذهنیت اجتماعی- رابطه مستقیمی بین موفقیت شرکت ها و ذهنیت اجتماعی وجود دارد. اگر ذهنیت اجتماعی برای پذیرش یک شرکت و یا کالاهای آن مساعد باشد می توان به موفقیت آن شرکت امید داشت. حمایت های ورزشی ذهنیت اجتماعی مساعد را فراهم می کند. برای نمونه اگر یک ورزشکار معروف مانند استیون گرام، کفش های ورزشی نایک را بپوشد مردم می پندارند که کفش های نایک بهترین است و بازار فروش ان اوج می گیرد. امروزه شرکت ها به ورزشکاران و تیم های معروف مبالغی هنگفت می پردازند تا محصولاتشان تبلیغ و معرفی گردد.
حمایت شرکت ها برای ورزش مزایای عدیدهای نیز دارد که از آن جمله:
درآمد اضافی- حمایت شرکت ها در ورزش حرفه ای، وسیله ای برای پراخت جایزه های بزرگ است. به کمک حمایت شرکت ها، می توان از هزینه بلیط کاست و تماشاگران توانایی مشارکت بیشتر در ورزش را خواهند داشت. در ورزش غیر حرفه ای یا آماتور حمایت شرکت ها وسیله ای برای بقاء تیم ها و یا برگزاری رویدادهای عمده می باشد. درآمد اضافی برای توسعه سرمایه گزاری ورزش صرف می شود و برای جبران هزینه های جاری به کار رود. در این مورد می توان به هزینه های ثبت نام و ورود به لیگ، کار گیری تسهیلات و پرداخت به داوران اشاره کرد.
افزایش سطح استانداردها- اگر یک تیم حمایت شود می تواند بازیکنان بهتر و بیشتری را جذب کند بنابراین کیفیت تیم بالا می رود اگر یک رویداد حمایت شود بهتر قابل سازماندهی خواهد بود و سبب می شود تا امکان بیشتر برای مشارکت تیم ها یا بازیکنان فراهم شود. غالبا جلب حمایت سبب می شود تا یک تیم یا ورزشکار از خدمات مربیگری با کیفیت برخوردار می شود در بعضی موارد حمایت شرکت ها باعث می شود ورزشکاران به طور تمام وقت و متمرکز در رشته ورزشی خاص فعالیت نمایند.
منزلت- مورد حمایت بودن یک تیم به آن منزلت می دهد. اگر یک شرکت حاضر به پرداخت پول به یک تیم شود، مردم فکر می کنند که آن تیم بهترین است هر قدر حمایت کننده شناخته تر باشد منزلت تیم بیشتر می شود(طرح جامع ورزش کشور، ۱۳۸۲).
برخی از فاکتور های که درآمدزایی و سرمایه گذاری در ورزش کشورها را تحت تاثیر گذارده است:
۲-۳-۳ حامیان مالی(اسپانسرهای ورزشی):
اسپانسرها یا حامیان مالی یک سرمایه گذار در یک فعالیت و رویداد ورزشی می باشند که در یک گردش مالی منفعت دو جانبه به ورزش و فعالیت خود می رسانند. این حامیان در ورزش، رویداد های ورزشی، سازمان های ورزشی و یا رقابت های ورزشی فعالیت می کنند. بطور مثال در می ۱۹۹۳ هیئت ورزش شانگهای اعلام کرد که در اولین دوره بازیهای شرق آسیا، حمایت های مالی دولتی وجود نداشته و هزینه ها از ۵ شیوه و استراتژی تامین شده است که عبارتند از:
قرعه کشی و بخت آزمایی بیلط
تورهای گردشگری ورزشی
تصویر درباره گردشگری
حق تبلیغات بازیها
امتیاز خرید و فروش کالاهای مربوط به بازیها
حامیان مالی بازیها
همچنین دراین بازیها ۵۰۰ کارآفرین فعالیت داشته اند.
برای شرکت حامی به دلیل مطرح شدن در رادیو، تلویزیون و مطبوعات از اثربخش ترین شیوه ها در تبلیغات می باشد. به دلایل تاریخی هیئت های ورزشی د چین معاملات مالی با دولت انجام نمی دهند اما به دلیل در اختیار داشتن زمین و تسهیلات در جذب منابع مالی موفق عمل می نمایند(طرح جامع ورزش کشور، ۱۳۸۲).
۲-۳-۴ صنعت کالاهای ورزشی: