بر این اساس و بر طبق نظر این محقق لیگهای ورزشی حرفهای محیط منحصربهفردی را برای تصمیم گیری و فرایندهای مختلف بازاریابی در بازارها و سطوح مختلف ایجاد مینمایند
*”تأثیرات فرهنگ و موارد اخلاقی بر جهتگیری مشتریان” عنوان مطالعهای است که، پونز[۷۴] ، لورش [۷۵] ، نایک [۷۶] و پرالت[۷۷] در سال ۲۰۰۱ انجام دادهاند.. در این مطالعه، فرهنگ و هویتهای اخلاقی به عنوان ساختارهای چند بعدی تشریح شده اند که، تأثیرات آنها بر جهتگیریهای مشتریان و گرایشات آنها به رویدادهای ورزشی مورد اندازهگیری قرار گرفته و قدرت آنها در جهت تأثیرگذاری در شکلدهی گرایشات مشتریان به رویدادهای ورزشی از طریق تجزیه و تحلیل رگرسیون محاسبه شده است. به علاوه این مطالعه صحت ماهیت فرهنگی رخدادهای ورزشی و توسعه بخشهای بازار خاص در میان گروههای فرهنگی را مورد بررسی قرار داده است.
” نقش جنسیت در انتقال مفاهیم تبلیغاتی توسط ورزشکاران حرفهای در ارتباط با محصولات مختلف” عنوان مطالعهای است که، پیتز[۷۸] ، پارکز[۷۹] و اسپنسر[۸۰] در سال ۲۰۰۴ به انجام رسانیدهاند. در این مطالعه، نمونه آماری که ۹۶ درصد از بین ۱۸ تا ۲۲ ساله برخوردار بوده اند، اکثراً از سفیدپوستان اروپایی، آمریکایی (۳/۹۱%) تشکیل شده بودند، متغیرها و عوامل تأثیرگذار مورد بررسی قرار گرفته است، بدین شکل که از مشارکت کنندگان درخواست گردیده که چهره چند تن از ورزشکاران مطرح را ملاحظه نمایند و بر این اساس سؤالات مختلف از آنها پرسیده شده است. سؤالاتی در ارتباط هر ورزشکار و اینکه نظر آنها در ارتباط با محصولات ورزشی مرتبط با رشته آنها چیست؟ و آیا این ورزشکاران میتوانند بر نیات خرید آنان تأثیرگذار باشند؟ نتایج نشان داد که
ورزشکاران مرد با احتمال بیشتری به درستی شناسایی میشوند و آنها توانسته بودند تأثیرات بیشتری بر نیات خرید مشتریان خویش ایجاد نمایند.
“تعیین قیمت بلیط در لیگ ملی فوتبال آمریکا (NFL ): رویکردی کمی” عنوان تحقیقی است که، ریشه[۸۱] و ماندلو[۸۲] با هدف بررسی چگونگی تصمیم گیری در ارتباط با تعیین قیمت بلیط مسابقات NFL در کشور آمریکا در سال ۲۰۰۳ ارائه دادهاند. بر اساس دادههای جمعآوری شده در خلال سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ توسط این محققین، عوامل مختلفی میتوانند در تعیین قیمت بلیط مربوط به تیمهای مختلف حاضر در این لیگ مؤثر و تأثیرگذار باشند که از آن جمله میتوان به تجهیزات و سن استادیومها و تسهیلات موجود در آن، وضعیت موفقیت و شکستهای تیم در سالهای قبل، سطح درآمدی تماشاگران و تعداد تماشاگران تیمها به عنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار و تعیین کننده قیمت بلیط اشاره نمود. بر اساس این یافتهها از جمله عواملی که نتوانسته بعد تأثیرات چندانی بر قیمت بلیط مسابقات مربوط به تیمهای معینی بگذارد، دستمزدهای پرداختی در این تیمها بوده است که تأثیرات قابل توجهی بر قیمت بلیط از خود بر جای نگذاشته بود.
“انگیزشها و اهداف اسپانسرهای المپیک ۲۰۰۴ “عنوان پژوهشی است که آپوستولوپولو [۸۳] و پاپادیمیتریو [۸۴] در سال ۲۰۰۴ به بهانه برگزاری المپیک در این سال در کشور یونان به انجام رسانیدهاند.. هدف از این مطالعه به گفته این محققان، بررسی افزایش وابستگیهای سازمانها و رویدادهای ورزشی به حامیان مالی و اندازهگیری انگیزشها و اهدافی که این حامیان به دنبال آن میباشند در المپیک ۲۰۰۴ میلادی در کشور یونان میباشد. بر این اساس یک سری از مصاحبههای نیمه ساختار یافته با هفت حامی از ده حامی اصلی المپیک صورت گرفته است. در ارتباط با انگیزش آنان نتایج بررسیها نشان داد که انگیزههای ورود آنان به حمایت از این رویداد تنها بر اساس مربوط به کسب و کار نمیباشد بلکه احساس حمایت از رویدادهای ملی و بینالمللی و احساس تعهد در این ارتباط عوامل مهمی میباشند. در ارتباط با اهداف این مؤسسات نیز میتوان به افزایش فروش و سهم بازار و تصویرسازی برای شرکت و آگاهی و اطلاع بیشتر افراد از برند شرکت اشاره نمود.
) شاید جامعترین بررسی در ارتباط با پیشینه تحقیقاتی اسپانسرشیپ توسط کورنون و میناگان[۸۵] صورت گرفته باشد. در این بررسی ۸۰ مقاله منتشر شده در زمینه اسپانسرشیپ جمعآوری و تحت ۵ طبقه اصلی به شرح ذیل دستهبندی شده اند:
ماهیت اسپانسرشیپ
جنبههای مدیریتی اسپانسرشیپ
اندازهگیری تأثیرات اسپانسرشیپ
استفاده استراتژیک از اسپانسرشیپ
ملاحظات اخلاقی و قانونی در اسپانسرشیپ
بعدها در سال ۲۰۰۳ این تحقیقات توسط والیزر کاملتر شد. به نحوی که بر اساس همین دستهبندیها مقالات مختلف دیگری اضافه گردید و تحلیلها و بررسیهای جدیدتری بر مبنای مطالعات صورت گرفته گذشته در این زمینه انجام شد.
به طورکلی بررسیهای مختلف و متفاوتی در زمینه عنصر قیمت درآمیخته بازاریابی ورزشی صورت گرفته است که هر کدام از زوایای مختلف به این قضیه نگاه داشته اند. آنچه تحقیقات مختلف در ارتباط با رویهها و فرایندهای مختلف قیمت گذاری تجهیزات و اماکن ورزشی نشان میدهد مؤید این مطلب است که، در این خصوص نمیتوان رویههای استاندارد شده، منظم ومعینی را در نظر داشت تا با پیروی از آنها تمامی جوانب و جنبههای مختلف امر رعایت شده و این فرایند به درستی انجام شود.
مروری بر تحقیقات و مطالعات صورت گرفته در ارتباط با ترویج و دیگر اقدامات مرتبط با آن نشان میدهد که بیشترین حجم مطالعات و بررسیها در این حوزه مربوط به تحقیقات بخش اسپانسرشیپ میباشد. سایر اجزای ترویج در آمیخته بازاریابی ورزشی نیز هرچند حجم کمتری از مطالعات و بررسی ها را به خویش اختصاص داده اند، اما در ارتباط با سایر اجزای ترویج نظیر، تبلیغات، فروش حضوری و روابط عمومی و… نیز می توان به طور پراکنده مطالعات و بررسی هایی را ملاحظه نمود.
۲-۷ جمع بندی:
در این فصل سعی گردید تا خواننده با مبانی و پیشینه تحقیق در ارتباط با منابع مالی در ورزش ایران و سایر کشور ها آشنا گردد و تفاوت سرمایه گذاری در زمینه ورزش را در کشور های مختلف درک نماید همچنین در باب بازاریابی ورزش و آمیخته بازاریابی مطالب به تفصیل بیان شد و امید می رود خواننده با مطالعه این فصل قادر به درک نسبتا کاملی از موضوع مورد پژوهش شده باشد و در نهایت می توان عنوان کرد پژوهشگران با این زمینه یابی و پیشینه تحقیق و به علت مبهم بودن وضعیت بازاریابی ورزشی و منابع مالی ورزش در کشور در پی یافتن شیوه های مناسب برای جذب این منابع در ورزش می باشند.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.
۳-۱ مقدمه
امروزه محققین و پژوهشگران در سازمان های گوناگون و در زمینه های مختلف با تمرکز بر یک موضوع خاص و گردآوری نمونه و مشاهدات خود از جامعه آماری مورد نظر با بهره گرفتن از روش ها و تکنیک های آماری به تجزیه و تحلیل این داده ها پرداخته و از نتایج بدست آمده برای حل مشکلات و مسائل استفاده می کنند و یا بر دانش بشری در آن زمینه می افزایند. اما در هر تحقیقی مشخص کردن روش کار و نحوه انجام تحقیق قبل از شروع به کار آن امری ضروری است. در این فصل به بررسی روش شناختی تحقیق که شامل روش اجرای تحقیق، جامعه آماری، روش نمونه گیری، ابزار اندازه گیری متغیرها، روایی و پایایی و روش های آماری مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته می شود.
۳-۲ روش تحقیق
پایه هر علمی، شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم بکار میرود. چنانچه روش شناسی صحیح صورت نپذیرد، بیگمان نتایج تحقیق، پژوهشگر و استفاده کنندگان را به بیراهه خواهد گشاند. با عنایت به این امر، اتخاذ یک روش عقلایی، دارای روح علمی و انتظام و اقعیتگرا، برای دستیابی به نتایج مطلوب ضروری است. بطور کلی میتوان گفت روش تحقیق، مجموعهای از قواعد، ابزار و راههای معتبر (قابل اطمینان) و نظامیافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راهحل مشکلات است (خاکی، ۱۳۷۸، ۲۰۱).
روش پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که از نظر ماهیت و اهداف از نوع کاربردی می باشد که بصورت مقطعی در سال ۱۳۹۳ اجرا گردیده است.
۳-۳ متغیر های تحقیق
منابع سرمایه گذاری و درآمدی، حامیان مالی، بازاریابی، صنعت ورزش، تماشاگران، سطح کمی و کیفی ورزش.
۳-۴ روش های گردآوری اطلاعات
گردآوری اطلاعات بایستی بطور مرتب وسیستماتیک انجام گردد .پدیده ها و متغیر های مورد مطالعه با کمک ابزار های پژوهش مورد سنجش و اندازه گیری قرار می گیرند وبه ”داده “ تبدیل می شود. ابزار های مختلفی در پژوهش مورد استفاده قرار می گیرند. در این تحقیق از روش میدانی برای گردآوری داده ها استفاده شده است و از روش کتابخانه ای برای گردآوری ادبیات تحقیق استفاده شده است . در این تحقیق عمده ترین روش های گر داوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است.
در این تحقیق از روش های زیر جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است.
۳-۴-۱ مطالعات کتابخانه ای
از طریق کاوش مستندات از طریق شبکه اینترنت و منابع کتابخانه ای به مرور منابع در زمینه منابع مالی و بازاریابی ورزشی در پرداخته شد.
۳-۴-۲ پرسشنامه
به منظور تحلیل کمی اطلاعات و همچنین دستیابی دقیقتر به اطلاعات در مورد چارچوب، با توجه به تحقیقات و مطالعات کتابخانه ای و اینترنتی پرسشنامه بسته در شش بخش با بهره گرفتن از طیف لیکرت طراحی شد. مجموع سوالات پرسشنامه شامل ۵۵ گویه اصلی و ۴ گویه در زمینه متغیر های جمعیت شناختی بود.
۳-۵ جامعه و نمونه آماری
جامعه (آماری) ، عبارت است از مجموعه کامل اندازههای ممکن یا اطلاعات ثبت شده از یک صفت کیفی ، در مورد گرد آورده کامل واحدها ، که میخواهیم استنباطهایی راجع به آن انجام دهیم. جامعه آماج تحقیق است، و منظور از عمل گردآوردن دادهها ، استخراج نتایج درباره جامعه میباشد. یا به بیان سادهتر ، در هر بررسی آماری ، مجموعه عناصر مورد نظر را جامعه مینامند. یعنی جامعه ، مجموعه تمام مشاهدات ممکن است که می توانند با تکرار یک آزمایش حاصل شوند.
جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل حامیان ورزشی بخش خصوصی، حامیان مالی در بخش دولتی، که در زمینه ورزش فعال و آمار آن در اداره کل ورزش استان مرکزی موجود می باشد، هیئت های ورزشی استان مرکزی، کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان مرکزی و اعضای هیئت علمی تربیت بدنی دانشگاه اراک بودند. در این پژوهش نمونه برابر جامعه قرار گرفت که به دلیل محدودیت نمونه آماری تمام جامعه آماری موجود در استان مرکزی به عنوان نمونه استفاده شد. بنابراین، نمونه های تحقیق را ۸۰ نفر تشکیل می داد که از این بین ۷۱ پرسشنامه به صورت صحیح و کامل در یافت و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
۳-۶ قلمرو موضوعی و مکانی تحقیق
این پژوهش در سال ۱۳۹۳ در یک دوره ۶ ماه در استان مرکزی و در حیطه موضوعی منابع مالی و بازاریابی صورت گرفته است.
۳-۷ روش سنجش روایی ابزار
منظور از اعتبار روایی آزمون آن است که آزمون چه چیزی را میخواهد اندازه بگیرد و تا چه حد کارایی دارد. تعیین اعتبار علمی از طریق نظر خواهی از افراد متخصص در زمینه مورد پژوهش روش مناسبی برای تعیین اعتبار علمی پرسشنامه میباشد. بدین منظور از روش اعتبار محتوایی استفاده شده است. بدین طریق که پرسشنامه با توجه به مقاله الکساندرا مورین ، ۲۰۱۰ تهیه و تدوین شده است و پس از کسب نظر ات اساتید راهنما و مشاور و متخصصان امر بازنگری و تدوین نهایی گردیده است. جهت تعیین روائی محتوای این پرسشنامه از چندین تن از اساتید رشته تربیت بدنی نظر خواهی شد که پس از اعمال نظرات آنها، پرسشنامه مورد تایید آنها قرار گرفت.
۳-۸ روش سنجش پایایی ابزار
پایایی قابلیت تکرار روش یا ابزار اندازه گیری است . اگر روشی از پایایی برخوردار نباشد ، داده های گردآوری شده روایی ( اعتبار ) نیز نخواهند داشت . سنجش پایایی ابزار اندازه گیری با این هدف صورت می گیرد که در زمانها و مکانهای مختلفی کاربرد داشته باشد و چنانچه این تحقیق توسط فرد محقق و یا فرد دیگری و در زمانها و مکانهای دیگری صورت بگیرد بتوان به این نتایج مشابه دست یافت . این ویژگی به خود ابزار اندازه گیری مربوط می شود به این معنی که نتایج بدست آمده از پرسشنامه ها در شرایط یکسان تا چه اندازه ای نتایج یکسانی به دست می دهند.
برای اطمینان از عدم ابهام در سؤالات و همچنین بومی کردن مقیاسها و انطباق هر چه بیشتر با جامعه آماری، اقدام به انجام مطالعات اولیه و تعیین اعتبار پرسشنامه گردید. بدین منظور پرسشنامه به طور آزمایشی بین ۱۸ نفر از افراد جامعه نمونه توزیع گردید. در این پژوهش به منظور سنجش اعتبار پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. با بهره گرفتن از کامپیوتر و نرم افزار SPSS ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آلفای کرونباخ بدست آمده %۹۰ (نود درصد) است که نشان دهنده این است که این پرسشنامه ها از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است(حداکثر میزان ۱ می باشد).
۳-۹ روش تجزیه و تحلیل داده ها
پردازش داده ها بین دو مرحله جمع آوری داده ها و تحلیل داده ها جای می گیرد و هدف از آن آماده سازی داده ها برای تحلیل است. در پردازش داده ها قبل از همه باید به کار ویرایش داده ها پرداخت یا به بیان دیگر ، هرگز نباید تصور کرد هر آنچه به عنوان پرسشنامه تکمیل شده به دست می آید ، قابل بهره برداری است (ساروخانی ، ۱۳۷۲، ۳۹۹).
برای تجزیه و تحلیل آماری یافته ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در بخش نخست٬ تجزیه و تحلیل توصیفی یافته ها به صورت جداول توزیع فراوانی و نمودارها ارائه شده است.
در بخش آمار استنباطی از آزمون های فریدمن برای رتبه بندی کردن موارد استفاده شد.
فصل چهارم
نتایج و یافته ها تحقیق
۴-۱ مقدمه
در این فصل اطلاعاتی که با بهره گرفتن از پرسشنامه جمع آوری شده است مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و بر اساس آن فرضیات پژوهش تایید یا رد می شود. محقق پس از این که روش پژوهش خود را مشخص نمود و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب، داده های مورد نظر را برای آزمون فرضیه های پژوهش خود جمع آوری کرد، باید با بهره گیری از تکنیک های آماری مناسب که با روش پژوهش، نوع متغیر سازگاری داشته باشد، داده های جمع آوری شده را دسته بندی و تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت فرضیه های طرح شده را مورد آزمون قرار دهد تا نتیجه پژوهش مشخص شود.
در این فصل یافته ها و نتایج تحقیق ارائه می گردد که در ابتدا یافته های توصیفی و جمعیت شناختی تحقیق و در ادامه یافته ها و نتایج استنباطی پژوهش بصورت جداول ارائه گردیده است.
۴-۲ یافته های توصیفی
جدول ۴-۱٫ آماره های توصیفی مربوط به جنسیت نمونه های پژوهش
جنسیت نمونه های پژوهش درصد نمونه های پژوهش
مردان ۱/۸۲
زنان ۹/۱۷
در جدول شماره۴- ۱ ملاحظه می گردد بخش عمده ای از نمونه های پژوهش را مردان تشکیل می داده اند.
جدول۴-۲٫ آماره های توصیفی مربوط به سن نمونه های پژوهش
حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق مح