۰٫۹۶
جدول ۴-۱۳) شاخص های برازش تحلیل عاملی مرتبه اول رفتار شهروندی سازمانی
نمودار ۴-۱۵) ضرایب تخمین استاندارد تحلیل عاملی تاییدی اصلاحی مرتبه اول رفتار شهروندی سازمانی
نمودار ۴-۱۶) اعداد معناداری تحلیل عاملی تاییدی اصلاحی مرتبه اول رفتار شهروندی سازمانی
۴-۳-۳-۶- تحلیل عاملی مرتبه دوم رفتار شهروندی سازمانی:
همانطور که درنمودارهای ۴-۱۷ و ۴-۱۸ مشاهده می شود، کلیه بارهای عاملی و اعداد معناداری مربوط به پارامترهای مدل در حالت مطلوبی بوده و در جدول ۴-۱۴ شاخص های تناسب مدل حاکی از مناسب بودن مدل اندازه گیری متغیر مربوطه هستند. نسبت کای دو به درجه آزادی برابر با ۱٫۸۲ و کمتر از مقدار مجاز ۳ می باشد و RMSEA نیز زیر۰۹/۰ است. همچنین نتایج مدل در حالت تخمین استاندارد حاکی از آن است که در میان مولفههای ۵گانهی رفتار شهروندی سازمانی، مولفههای نوع دوستی، تواضع و جوانمردی سهم بیشتری در تبیین رفتار شهروندی سازمانی دارند. این مولفهها دارای بالاترین ضریب استاندارد در میان سایر عوامل و مولفههای تأثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی میباشد.
شاخص برازش
X2/df
RMSEA(Root Mean Square Error of Approximation)
NFI (Normed Fit Index)
NNFI (Non-Normed Fit Index)
GFI(goodness of fit index)
CFI (Comparative Fit Index)
مقدار مطلوب
۳ >
۰٫۰۹>
۰٫۹<
۰٫۹<
۰٫۹<
۰٫۹<
نتیجه
۱٫۸۲
۰٫۰۸۵
۰٫۹۳
۰٫۹۴
۰٫۸۸
۰٫۹۵
جدول ۴-۱۴) شاخص های برازش تحلیل عاملی مرتبه دوم رفتار شهروندی سازمانی
نمودار ۴-۱۷) ضرایب تخمین استاندارد تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم رفتار شهروندی سازمانی
نمودار ۴-۱۸) اعداد معناداری تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم رفتار شهروندی سازمانی
۴-۳-۴- بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق:
پس از انجام تحلیل عاملی تاییدی و حذف گویه های زاید، به منظور بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق از آزمون میانگین یک جامعه استفاده میکنیم. با توجه به اینکه از طیف ۵ تایی استفاده شده است، بنابراین حد وسط آن یعنی ۳ به عنوان میانگین آزمون فرض می شود. هدف، بررسی این موضوع است که آیا میانگین متغیر مورد بررسی تفاوت معناداری با این عدد دارد یا خیر. در این آزمون فرضیه اولیه و فرض مخالف به صورت زیر است:
?۰: µ = ۳
??: µ ≠ ۳
اگر فرض اولیه رد شود می توان نتیجه گرفت میانگین متغیر مورد بررسی اختلاف معناداری با عدد ۳ دارد. در جدول ۴-۱۵ وضعیت متغیرها و ابعاد مختلف تحقیق بررسی شده است.