طراحی و تدوین برنامه استراتژیک توسعه ورزش همگانی بانوان
۲٫۴٫۱٫ اهداف فرعی:
شناسایی نقاط قوت[۸]ورزش همگانی بانوان
شناسایی نقاط ضعف[۹]ورزش همگانی بانوان
شناسایی فرصتها[۱۰]ی ورزش همگانی بانوان
شناسایی تهدیدهای[۱۱]ورزش همگانی بانوان
۵٫۱٫ سؤالات تحقیق:
طراحی و تدوین برنامه استراتژیک توسعه ورزش همگانی در بین شهروندان زن تهران چگونه است؟
سؤالهای فرعی
نقاط قوت ورزش همگانی بانوان کدام است؟
نقاط ضعف ورزش همگانی بانوان کدام است؟
فرصتهای ورزش همگانی بانوان کدام است؟
تهدیدهای ورزش همگانی بانوان کدام است؟
۶٫۱٫ متغیرهای تحقیق
در این پژوهش نقاط ضعف، نقاط قوت، فرصتها و تهدیدها متغیر مستقل یا پیش بین هستند.
۷٫۱٫ روش تحقیق
روش تحقیق توصیفی پیمایشی است. تحقیق از نوع کاربردی است. تحقیق توصیفی پیمایشی است چون هدف، توصیف جز به جز نقاط قوت، نقاط ضعف، تهدیدها و فرصتها است و اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به وضعیت فعلی موضوع مطالعه گردید. اطلاعات در این تحقیق از طریق روشهای میدانی با اجرای فرم SWOT جمع آوری شد.
۸٫۱٫ جامعه آماری
جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارشناسان بخش ورزش همگانی فدراسیون ورزشهای همگانی و معاونت بانوان و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان میشوند، که تعداد آنها ۷۱ نفر میباشد. به دلیل اینکه میتوان لیست کاملی از کارشناسان تهیه نمود و همه آنها در دسترس میباشند، به روش تمام شماری از کلیه کارشناسان نظر سنجی شد
۹٫۱٫ روش گرد آوری اطلاعات
در این تحقیق داده ها به روش کتابخانهای (چاپی و الکترونیکی) و میدانی جمع آوری شده است و ابزار گرد آوری داده ها در مرحله کتابخانهای، یش برداری، در مرحله الکترونیکی، استفاده از منابع اینترنتی و در مرحله میدانی، پرسشنامه بوده است.
۱۰٫۱٫ روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها:
داده های گردآوری شده با بهره گرفتن از نرم افزار spss از شاخص های آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و همچنین شاخص های آمار استنباطی در تحلیل استنباطی داده ها از روشهای کلموگروف اسمیرنف برای تشخیص طبیعی بودن داده ها و آزمون فرید من (برای رتبه بندی و تعین میانگین رتبه های هر یک از گویهها) و استفاده گردید.
۱۱٫۱٫ تعریف واژه ها و اصطلاحات (نظری و عملیاتی)
تعاریف ورزش همگانی
تعریف مفهومی ورزش همگانی
ورزش همگانی: معادل کلمه انگلیسی ورزش برای همه[۱۲]، ورزش عمومی است[۱۳]. معمولاً به فعالیتهای ورزشی اطلاق می شود، که جنبه تفریحی داشته و بدون توجه به نتیجه آن، برد یا باخت انجام می شود در بعضی ازمنابع واژه مشارکت کلان[۱۴] را معادل ورزش همگانی میدانند.
ورزش همگانی و تفریحی به فعالیتهایتربیتبدنی و ورزشآحاد جامعه اطلاق می شودکه به طور منظم، توسط فرد یا گروههای رسمی و غیررسمی بهمنظور رفعنیازهای جسمی و روانی با هدف تأمین سلامت و نشاط افراد و بهبود روابط اجتماعی آنان به صورت آگاهانه صورت میگیرد. بخشهایی از این ورزش میتواند به صورت غیرقاعدهمند زمان نیافته و اشکال متنوع انجام پذیرد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
زایشپذیری واژههمگانی، باتوجه به سطح پوششدهی، شرایط و چگونگی دسترسی، وضعیت وضریب مشارکتپذیری ونظایرآنها:
ورزش برای همه[۱۵]: تاکید برفراگیربودن وامکان مشارکت همگان درورزش (در هر مکان و زمان و با هر امکاناتی).
ورزش برای هرکس با مفهوم مشارکت پذیری بیشتر در ورزش، [۱۶]تاکید برحق تمامی افراد جهت پرداختن به ورزشهای عمومی مورد علاقه.
ورزشهای عمومی و متداول[۱۷] (بین قشر وسیعی از جامعه کاربرد داشته و همگانی کردن به معنی رواج عمومی و غیرتخصصی این ورزشها است).
ورزش عامه پسند و مردمی [۱۸] (نظیر بازیهای محلی و برخی فستیوالها).
ورزش تو دهاییو گروهی[۱۹] (پیروی از هیجانات جمعی).
ورزش غیرحرفهایی[۲۰]. (قلی نیا ۱۳۸۴)
یو کا ووری[۲۱] (۲۰۰۲)، ورزش همگانی را به معنای لذت، رضایت، آرامش، تعادل، تسلط، موفقیت، تهییج، نشاط، دوستی، آشنایی، بازی جوانمردانه، ادراک، رشد و تکامل، سلامتی، آمادگی جسمانی و خوب بودن در نظر میگیرد. از نظر کارل سون[۲۲] (۲۰۰۰) ورزش همگانی، ورزشی است که انسان آن را کاملا آزادانه انتخاب کرده باشد . همچنین یورگن پالم[۲۳] (۱۹۹۱)، ورزش همگانی را به عنوان ورزش برای همه، بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت، توانایی و وابستگی اجتماعی، تعریف مینماید. از نظریورگن پالم (۲۰۰۰)، منظور از ورزش همگانی، تامین سلامتی و بهبود زندگی همه انسآنها به وسیله ورزش با کم هزینهترین برنامه هاست.
تعاریف عملیاتی از ورزش همگانی
ورزش همگانی، ورزشی است که انسان آن را کاملا آزادانه انتخاب کرده باشد و در محیطهای عمومی به ورزش می پردازد.
تعاریف استراتژی ورزش
تعاریف مفهومی استراتژی ورزش
استراتژی ورزش:
ابزاری که فدراسیون ورزشهای همگانی می تواند بدان وسیله به هدفهای بلندمدت خود در بعد ورزش همگانی بانوان دست یابد.
سیاستها و خط مشیهای کلی در جهت رسیدن به اهداف خاص در ورزش است.
تعریف عمل
جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.
یاتی استراتژی ورزش
اطلاعات به دست آمده از ماتریس SWOTپردازش شده و مورد بررسی قرار میگیرد و در نهایت استراتژی های ورزش همگانی مشخص می شود.
تعاریف برنامه ریزی استراتژیک:
تعریف مفهومی برنامه ریزی استراتژیک
برنامه ریزی استراتژیک نوعی برنامه ریزی است که از طریق دوراندیشی و در جریان فراگروهی نظام یافته انجام میگیرد. برنامه ریزی استراتژیک، ابزار مدیریتی توانمندی است که برای کمک به سازمانها طراحی می شود تا آنها به صورت رقابتی خود را با تغییرات پیش بینی شده محیط تطبیق دهند. (دیوید ۸۵) [۲۴]
لرنر [۲۵]، برنامه ریزی استراتژیک را فرایند تغییر سازمانی مستمر و پیچیده میداند که اگر با ویژگیهای زیر ترکیب شود، فرایند برنامه ریزی استراتژیک موفق و جامعی را تعریف می کند
تعریف عملیاتی برنامه ریزی استراتژیک
فرایند برنامه ریزی استراتژیک یک نگرش و تجزیه و تحلیلی از سازمان و محیط مربوط به آن ارائه می کند، شرایط فعلی سازمان را توضیح میدهد و عوامل کلیدی موثر بر موفقیت ان را شناسایی می کند.
۱۲٫۱٫ محدودیتهای تحقیق
محدودیت زمانی تحقیق باعث شد که تحقیق حاضرفقط در سطح تهران انجام بگیرد.
دردسترس نبودن برنامه جامع ورزش همگانی بانوان کشور در فدراسیون ورزشهای همگانی و معاونت بانوان و توسعه ورزش همگانی مهمترین محدودیت این تحقیق میباشد.
با وجود داشتن دفتر مشترک انجمنهای ورزشی فدراسیون ورزشهای همگانی، انجمنهای این فدراسیون دفتر مشخصی نداشته در نتیجه باعث شد محقق به جامعه آماری کمتری دسترسی داشته باشد.
فصل دوم
(ادبیات و پیشینه تحقیق)
۱٫۲٫ مقدمه
در این فصل با توجه به هدفها و سوالهای تحقیق، گزیده ادبیات تحقیق مربوط به هر کدام از آنها، ارائه شد. مطالب این فصل در سه بخش ارائه گردید. در بخش اول به مبانی نظری تحقیق پرداخته و در بخش دوم مروری بر خلاصهای از تحقیقاتی که در زمینه تدوین استراتژی توسعه در ایران و جهان صورت گرفته، بخش سوم استراتژی های کشورهای خارجی پرداخته شد. بدین صورت که در بخش اول ابتدا به بیان ضرورت برنامه ریزی استراتژیک در سازمانها پرداخته، سپس ادبیات مرتبط با ورزش همگانی بانوان را به تفصیل بحث و در پایان نیز برخی از عوامل موثر در تدوین استراتژی توسعه ورزش همگانی را مورد بررسی قرار دادیم.
۲٫۲٫ مبانی نظری
۱٫۲٫۲٫ مفهوم برنامه ریزی
برنامه ریزی یکی از مولفههای حیاتی و اساسی مدیریت است و از ابزارهای لازم برای ایجاد تغییر در سازمان محسوب می شود. در مورد برنامه ریزی تعاریف بسیاری وجود دارد ولی انتخاب و تدوین اهداف صحیح و همچنین شیوه های مناسب دستیابی به آنها در اکثر این تعاریف مشاهده می شود. برخی از این تعاریف عبارتند از:
برنامه ریزی عبارت است از فرایند تدوین اهداف و تصمیم گیری درباره چگونگی اجرای آنها.
از نظر « استونر[۲۶]» برنامه ریزی یعنی انتخاب اهداف درست و سپس انتخاب مسیر، راه، وسیله یا روش درست و مناسب برای تأمین این اهداف.
از نظر بیلو و همکارانش (۲۰۰۴) برنامه ریزی فرایندی است که سازمان در قالب آن، همه فعالیتها و تلاش های خود را در مورد وضعیت مورد انتظار، راه رسیدن به آن و چگونگی طی مسیر را در یکدیگر ترکیب کرده و ادغام می کند.
در مجموع، در مورد برنامه ریزی تعاریف بسیار دیگری نیز وجود دارد که انتخاب و تدوین اهداف صحیح و همچنین شیوه های مناسب دستیابی به آنها در اکثر این تعاریف مشاهده می شود.
(راسل اکاف) سه ویژگی را برای برنامه ریزی بر شمرد:
یک: برنامه ریزی چیزی است که ما پیش از هر کاری میکنیم، یعنی تصمیم گیری مبتنی بر پیش بینی است.
دو: برنامه ریزی هنگامی لازم است که موقعیتی که ما میل داریم در آینده بدان دست یابیم متضمن مجموعه ای از تصمیماتی باشد که متکی به یکدیگرند، یعنی با یک نظام تصمیم گیری مواجهیم.
سه: برنامه ریزی فرایندی است که در جهت ایجاد یک یا چند موقعیت آتی سوق داده می شود که دلخواه هستند و به نظر میرسد روی نمیدهد مگر کاری صورت گیرد.