“
۱––––––۶۱۰%۳۶۶۰%۱۸۳۰%۶۰۱۰۰%
۲––––––۳۵%۱۸۳۰%۳۹۶۵%۶۰۱۰۰%۳––––––۳۵%۲۱۳۵%۳۶۶۰%۶۰۱۰۰%۴––––––۳۵%۲۷۴۵%۳۰۵۰%۶۰۱۰۰%۵––––––۱۸۳۰%۳۰۵۰%۱۲۲۰%۶۰۱۰۰%۶––––––––۳۶۶۰%۲۴۴۰%۶۰۱۰۰%۷––––––––۱۲۲۰%۳۹۶۵%۶۰۱۰۰%۸––––––––۲۴۴۵%۳۶۶۰%۶۰۱۰۰%۹––––۳۵%۳۰۵۰%۱۵۲۵%۱۲۲۰%۶۰۱۰۰%۱۰––––––۱۸۳۰%۳۰۵۰%۱۲۲۰%۶۰۱۰۰%۱۱––––––۳۵%۲۷۴۵%۳۰۵۰%۶۰۱۰۰%۱۲––۳۵%––۶۱۰%۲۷۴۵%۲۴۴۰%۶۰۱۰۰%۱۳––––––۳۵%۲۴۴۰%۳۳۵۵%۶۰۱۰۰%۱۴۳۵%۳۵%––۱۵۲۵%۱۸۳۰%۲۱۳۵%۶۰۱۰۰%۱۵۳۵%۳۵%––۶۱۰%۲۴۴۰%۲۴۴۰%۶۰۱۰۰%۱۶––––––۱۵۲۵%۱۸۳۰%۲۷۴۵%۶۰۱۰۰%۱۷––––––۶۱۰%۱۸۳۰%۳۰۵۰%۶۰۱۰۰%۱۸––––––––۲۷۴۵%۳۳۵۵%۶۰۱۰۰%۱۹––––––––۳۰۵۰%۲۱۳۵%۶۰۱۰۰%۲۰––––––۳۶۶۰%۶۱۰%۱۸۳۰%۶۰۱۰۰%
خلاصه تحقیق:
پس از انجام این پژوهش وطرح ۲۰ سئوال در رابطه با راه های پرورش خلاقیت در دانش آموزان دوره راهنمایی نتایج زیر حاصل گردید.
با توجه به نتایج به دست آمده از پاسخ به سئوالات ۱،۲،۳،۴،۸،۱۴،۱۵ پرسشنامه در پاسخ به سئوال ۱ تحقیق میتوان بیان کرد که مدیر به عنوان کسی که محیط وبستر مناسبی را برای رشد وپرورش خلاقیت معلمان وهمچنین دانش آموزان میتواند ایجاد نماید نقش مهم وتعیین کنندای داشته باشد وخود معلم نیز به عنوان کسی که مجری برنامه های آموزشی و همچنین فردی که از نزدیک با دانش آموزان در ارتباط بوده وبا روحیات آنان آشنا میباشد نقش به سزایی در رشد وپرورش خلاقیت آنان میتواند داشته باشد.
با توجه به نتایج به دست آمده از پاسخ به سوالات ۱۰،۱۱،۱۵ پرسشنامه در پاسخ به سئوال ۲ تحقیق می توان عنوان کرد که فعالیت –های پژوهشی و ورزشی تاثیر قابل توجهی دررشد و پرورش قوه خلاقیت و ابتکار آنان دارد.
با توجه به نتایج به دست آمده از پاسخ به سئوالات ۷،۸،۱۷،۱۸،۱۹ پرسشنامه می توان بیان کرد که عوامل مهمی مانند نداشتن یک هدف مشخص در زندگی ، نداشتن انگیزه در امر تحصیل ویاد گیری دلسرد کردن دانش آموزان ، کمرویی دانش آموزان ، آشفته بودن افکار دانش آموزان میتوانند مانع رشد وپرورش قوه خلاقیت ونو آوری در دانش آموزان شوند.
همچنین با توجه به اطلاعات جمع آوری شده از سایر سئوالات پرسشنامه می توان به این نتیجه مهم است یافت که دانش آموزان خلاق از جهاتی با سایر دانش آموزان متفاوت بوده ودارای ویژگی های خاصی میباشند که از جمله این ویژگی ها می توان به ، داشتن روحیه و حس استقلال طلبی داشتن انگیزه زیاد ، داشتن مداومت وپشتکار در انجام فعالیتهای یادگیری، داشتن روحیه اعتماد به نفس، قدرت تجزیه وتحلیل مسائل مختلف ،……اشاره نمود.
محدودیت های تحقیق:
در این تحقیق با محدودیت هایی مواجه شدیم که از به چند.
مورد ازآنها اشاره می شود
۱) حاکم نبودن روحیه تحقیق و پژوهش در میان معلمان ومدیران
۲)عدم اطلاع از صداقت مدیران ومعلمان در پاسخگویی به سئوالات پرسشنامه
۳) در اختیار نداشتن کتب ومنابع در رابطه با خلاقیت (انتشارات داخل)
۴) عدم اطلاع و آشنایی باشیوه های صحیح ومنطقی پژوهش
۵)نداشتن فرصت کافی برای انجام یک پژوهش دقیق و کامل
پیشنهادات:
با توجه به نتایج حاصل از تحقیق می توان پیشنهادهایی را در جهت رشد و تقویت قوه خلاقیت دانش آموزان ارائه داد تا با تقویت و تاکید بر این نکات مثبت نقاط ضعف از بین برود .
۱)بهترین مکان جهت شناسایی استعدادها قوه خلاقیت وپرورش آن ها محیط مدرسه است .
۲)امکانات وتجهیزات بیشتری به مدارس اختصاص داده شود که عامل مهمی در رشد وپرورش قوه خلاقیت و ابتکار ددانش آموزان دارد.
۳) پیشنهاد می شود جهت اطلاع وآگاهی هر چه بیشتر مدیران – دبیران وحتی اولیاء کلاسها ی توجیه در زمینه علوم روانشناسی (خلاقیت ) برگزار کردد واز کارشناسان مربوطه در این زمینه استفاده گردد.
۴) با توجه به نقش حساس مدیریت در مدارس جهت اداره امور مدرسه بهتر است از مدیران کار آمد خلاق که رشته آن ها متناسب با امر تعلیم وتربیت میباشد بهره گرفته شود .
-
- ۱-(پرورش خلاقیت) مولفان: (بیژن علیپور_علی شمسایی). ↑
-
- ۱-(فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش دوره ششم_شماره ۲۳و ۲۴). ↑
“