شکل۲- ۳۱ جابجایی موقعیت استعمارگر و مستعمره
فاز پنجم: رقابت استعماری(بین امپراطوری)
این فاز اصلیترین مرحله در ICA است. همانگونه که قبلاً نیز بیان شد، هر امپراطوری که نتواند بر قدرت خود بیفزاید و قدرت رقابت خود را از دست بدهد، در جریان رقابتهای امپریالیستی، حذف خواهد شد. این حذف شدن، به صورت تدریجی اتفاق میافتد. بدین معنی که بهمرورزمان، امپراطوریهای ضعیف، مستعمرات خود را از دست داده و امپراطوریهای قویتر، این مستعمرات را تصاحب کرده و بر قدرت خویش میافزایند. قدرت یک امپراطوری به صورت قدرت کشور استعمارگر، به اضافه درصدی از قدرت کل مستعمرات آن تعریف میشود(رابطه ۲-۳۶)[۱۲۵].
(۲-۳۶)
در الگوریتم رقابت استعماری، امپراطوری در حال حذف، ضعیفترین امپراطوری موجود است. بدین ترتیب، در تکرار الگوریتم، یک یا چند مورد از ضعیفترین مستعمرات ضعیفترین امپراطوری انتخاب شده و برای تصاحب این مستعمرات، رقابتی میان کلیه امپراطوریها ایجاد می شود. مستعمرات مذکور، لزوماً توسط قویترین امپراطوری، تصاحب نخواهند شـد، بلکه امپراطـوریهای قـویتر، احتمـال تصاحـب بیشتـری دارند[۱۲۵]. فرایند تخصیص مستعمرات یک امپراطوری بین سایر امپراتوریها بهوسیله الگوریتمهایی نظیر چرخ رولت و انتخاب مسابقهای قابل پیادهسازی است.
شکل۲- ۳۲ رقابت استعماری
همانگونه که در شکل۲- ۳۲ نشان داده شده است، امپراطوری ۱ ضعیفترین امپراطوری بوده و سایر امپراتوریها بدنبال جذب مستعمرات آن میباشند. احتمال تصاحب مستعمرات، متناسب با قدرت هر امپراطوری است.
فاز ششم: سقوط امپراتوریهای ضعیف
در جریان رقابتهای امپریالیستی، خواه ناخواه، امپراتوریهای ضعیف به تدریج ضعیف و ضعیفتر شده تا جاییکه دیگر هیچ مستعمرهای نداشته باشد و سقوط می کند. در نسخه ابتدایی الگوریتم رقابت استعماری پیشنهاد شده است که با سقوط یک استعمارگر، آن استعمارگر حذف شود(شکل۲- ۳۳)؛ امّا در نسخههای پیشرفته ICA پیشنهاد شده است که استعمارگر سقوط کرده نیز بهعنوان یک مستعمره نگاشت شود که سایر امپراتوریها قادر به جذب آن میباشند.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
شکل۲- ۳۳ سقوط امپراطوری ها در روند چرخه الگوریتم رقابت استعماری
در ادامه تعدادی از مطالعاتی که از الگوریتم رقابت استعماری در فرایند خوشهبندی استفاده کرده اند مورد بررسی قرار گرفته است.
در [۱۲۸] روش جدیدی در خوشهبندی با بهره گرفتن از ICA ارائهشده است. هدف این الگوریتم غلبه بر مشکـل به دام افتـادن در بهینه محلی در الگوریتم k-means است. در این مقـاله پس از تشکیـل امپراتوریهای اولیه الگوریتم k-means بر روی هر یک از امپراتوریها اجرا می شود. در این قسمت، دو روش متفاوت برای اجرای k-means پیشنهاد شده است:
MICA-k: در این روش ابتدا جمعیت اولیه به صورت تصادفی تولید میگردد؛ سپس الگوریتم رقابت استعماری بر روی این جمعیت تولید شده، اجرا شده و تا جایی ادامه مییابد که تنها یک عضو باقی بماند، این عضو بهترین پاسخ ممکن است. جواب نهایی، بهعنوان مقدار ورودی الگوریتم K-means در نظر گرفته می شود.
K-MICA: در این روش بعد از تولید جمعیت اولیه، الگوریتم k-means بر روی داده های موجود اجرا میگردد. با بهره گرفتن ازاینروش، در تکرارهای متوالی مراکز خوشه بدست خواهد آمد؛ که بهعنوان جمعیت اولیه الگوریتم رقابت کشورهای استعماری توسعه یافته در نظر گرفته خواهد شد.
پس از این مرحله، فرایند ICA اجرا شده تا جایی که تعداد بهینه خوشه ها تعیین شود.
قنواتی و همکاران در سال ۲۰۱۱ در [۱۲۹]، از الگوریتم رقابت استعماری برای تعیین تعداد بهینه خوشه ها در فرایند خوشهبندی استفاده کردند. در این مطالعه، ۶ گام برای تعیین تعداد خوشه ها معرفی شده است؛ این ۶ گام عبارتند از:
ایجاد کشورهای اولیه: تعداد کشور اولیه بایستی ایجاد شود، که در آن N تعداد ویژگیهای هر کشور و K حداکثر تعداد خوشه هاست. در اولین درایه آرایه(کشور) تعداد خوشه ها قرار داده می شود و در سایر درایهها یک عدد تصادفی بین ۰ و ۱٫
ایجاد امپراتوریهای اولیه: برای ایجاد امپراتوریهای اولیه بایستی ابتدا کشورهای قوی تعیین شوند. برای تعیین ارزش هر یک از کشورها و تعیین استعمارگرها و تشکیل امپراتوریهای اولیه از K-means استفاده شده است. بدین صورت که با توجه به ویژگیهای هر کشور، خوشهبندی صورت گرفته و سپس با بهره گرفتن از رابطه ۲-۳۷ قدرت هر یک از کشورها تعیین شده است.
(۲-۳۷)
اعمال سیاست جذب.
انقلاب.
ارزیابی هزینه های جدید.
رقابت استعماری.
الگوریتم کلونی مورچگان
زندگی اجتماعی مورچهها یکی از جالبترین و جذابترین زندگی موجودات است. هدف مورچهها در زندگی اجتماعی حفظ و توسعه تمام جنبه های لانه(کلونی) موجود است. یکی از مهمترین و جالبترین رفتار مورچهها، عملکرد آن ها در یافتن غذا است. در این فرایند مورچهها بدنبال یافتن غذا با کوتاهترین مسیر میروند. در ابتدای کار، تعدادی از مورچهها بهطور تصادفی شروع به جستوجو می کنند. اولین مورچهای که غذا را پیدا کند به سمت کلونی برمیگردد و در طی مسیر برگشت ردّی از خود برجای میگذارد. این ردّ با بهره گرفتن از مادهای از جنس فرومون[۱۲۹] ایجاد میگردد. مورچههای دیگر وقتی این مسیر را مییابند آن را دنبال کرده و به سمت مکان غذا حرکت می کنند. این مورچهها نیز درصورتیکه غذایی را پیدا کنند آن را برداشته و به سمت کلونی حرکت کرده و فرومون از خود بجای میگذارند. با انجام این عمل، فرومون موجود در مسیر تقویت شده و احتمال انتخاب مسیر بیشتر می شود. . لذا مورچهها معمولاً به مسیری خواهند رفت که، تعداد بیشتری مورچه قبلاً در آن مسیر تردد کرده باشند.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
الگوریتم کلونی مورچه(ACO[130]) الهام گرفته شده از مطالعات و مشاهدات بر روی کلونی مورچههاست. هدف این الگوریتم، یافتن پاسخهای نزدیک به پاسخ اصلی میباشد که در این راه از تولید فرمونهای مصنوعی و شبیهسازی رفتار گروهی مورچهها و ارتباطات غیرمستقیم آن ها استفاده می کنند.
در سال ۲۰۰۹ در [۱۳۰]، ژو و همکاران از ACO بهمنظور حل مشکلات الگوریتم k-means استفاده کردند. الگوریتم ترکیبی ACO و K-means در ادامه شرح داده شده است:
مقداردهی اولیه پارامترها: تعیین تعداد خوشه ها و مراکز اولیه.
قرار دادن مقدار فرومون برابر در هر مسیر.
هر یک از k مورچه با احتمال P به یکی از مراکز اولیه نزدیک میشوند؛ رابطه ۲-۳۸ نشاندهنده روش محاسبه احتمال P است.
حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق مح