حاکمیت شرکتی بخاطر سهم بسیار بالایی که در رشد اقتصادی و توسعه ملی دارد به یک موضوع اساسی تبدیل گردیده است و فقدان حاکمیت شرکتی خوب علت عمده ورشکستگی تعداد بالایی از شرکتهای بزرگ است
عکس مرتبط با اقتصاد
حاکمیت شرکتی و عملکرد شرکت
کینگسلی و تفیلاس
(۲۰۱۲)
آنها از ۲ دسته داده های جمع آوری شده استفاده کردند که نشان دهند چطور هیات مدیره ی پویا میتوانند مزیتهای رقابتی خود را به شرکتها آشکار سازند.
حال و آینده حاکمیت شرکتی ( عطف به بررسی نقش هیات مدیره و روابط سرمایه گذار در شرکتها)
ژوزف و همکاران
(۲۰۱۳)
صادر کنندگان سهام نیاز دارند قبل ازینکه درمورد قیمتگذاری در خصوص سهام جدید تصمیمگیری کنند.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
روش دفتری قیمت کذاری در ساختار عرضه عمومی اولیه
نیتا و انا
(۲۰۱۳)
درصورتیکه مدیریت با کیفیت روی جنبههای عرضه عمومی اولیه در شرکتها اثر کند میتواند بعنوان مکملی در ارزیابی بازار و عملکردهای عرضه عمومی اولیه عمل کند.
کیفیت و چگونگی نقش مدیریتی در عرضه عمومی اولیه ی شرکتهای تازه تاسیس
توماس و دیگران
(۲۰۱۳)
این تحقیق در یک نمونه از ۷۸ مطالعه در خصوص حاکمیت شرکتی نشان می دهد که مطالعات کیفی در حاکمیت شرکتی از سال های ۱۹۹۰ به خوبی پیشرفت کرده اند.
توسعه تحقیقات حاکمیت شرکتی بواسطه روش های کیفی بصورت یک بازنگری از مطالعات قبلی
تری و همکاران
(۲۰۱۳)
۲-۱۹- خلاصه فصل
در این فصل ابتدا به تشریح مبانی حاکمیت شرکت، نقش هیات مدیره و همچنین عرضه عمومی اولیه و ارزشگذاری زیر قیمت پرداخته شد در ادامه به بیان پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی در موضوعات مرتبط پرداخته شد و در نهایت پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی بصورت خلاصه در جدولی گردآوری گردید.
فصل سوم:
روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش های علمی، تغییرات قابل ملاحظهای پیدا کردهاند. این روندها و حرکتها سبب شده است که برای بررسی رشتههای مختلف بشری، از روش علمی استفاده شود (بازرگان و دیگران ۱۳۸۹،۵۴). تحقیق را به دو منظور متفاوت انجام میدهند. نخست حل مشکلاتی که در حال حاضر در محل کار وجود دارد و دوم، افزودن به مجموعهی دانش بشری در زمینهی خاصی که مورد علاقه محقق است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
یک محقق پس از انتخاب موضوع باید به دنبال تعیین روش تحقیق باشد. انتخاب روش تحقیق به هدفها و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن بستگی دارد، بنابراین هنگامی می توان در مورد روش بررسی و انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت موضوع و اهداف آن مشخص باشد. به عبارت دیگر، هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را آغاز کند تا او را هر چه دقیقتر، آسانتر در دستیابی به پاسخ یا پاسخ هایی که برای پرسش تحقیق در نظر گرفته شده، یاری نماید.
در این فصل کلیه مراحل روش شناسی پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. زیرا انتخاب روش شناسی پژوهش صحیح پژوهشگر را به استفاده از شیوه و روشی رهنمون میشود که وی را هر چه دقیقتر و سریعتر در دستیابی به پاسخ هایی برای پرسش های پژوهش مورد نظر کمک می کند. در این فصل به تشریح روششناسی پژوهش، شامل فرضیههای پژوهش و متغیرهای مربوطه، تعریف جامعه نمونه آماری، دوره مطالعه، روش پژوهش، و نحوه گردآوری داده پرداخته میشود.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.
۳-۲- روش پژوهش
پژوهش حاضر از نظر طبقه بندی بر مبنای هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. هدف تحقیق کاربردی، توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. هم چنین تحقیق حاضر، از نظر روش و ماهیت از نوع تحقیق همبستگی است. در این تحقیق هدف، تعیین میزان رابطه متغیرهاست. برای این منظور بر حسب مقیاس های اندازه گیری متغیر ها، شاخصهای مناسبی اختیار میشود.
مقیاس اندازه گیری داده ها مقیاس نسبی است. مقیاس نسبی بالاترین و دقیقترین سطح اندازه گیری را ارائه می دهد. این مقیاس علاوه بر دارا بودن کلیه خصوصیات مقیاسهای دیگر، از صفر مطلق نیز برخوردار است.روش تحقیق به صورت استقرایی است که در آن مبانی نظری و پیشینه پژوهش از راه کتابخانه، مقاله و اینترنت جمع آوری شده و در رد یا اثبات فرضیه های پژوهش با بکارگیری روش های آماری مناسب، از استدلال استقرایی در تعمیم نتایج استفاده شده است. لذا انجام پژوهش در چارچوب استدلالات قیاسی- استقرایی صورت گرفته است. بدین معنی که در مبانی نظری و پیشینه پژوهش از راه مطالعه کتابخانهای، سایر سایت ها، مقالات در چارچوب قیاسی و گرداوری اطلاعات برای تأئید یا رد فرضیه ها در قالب استقرایی انجام پذیرفته است.
۳-۳- فرضیه های تحقیق
فرضیه اول:
بین درصد مدیران غیر موظف هیات مدیره و ارزشگذاری زیر قیمت در عرضه های عمومی اولیه (IPO) رابطه معکوس و معناداری وجود دارد.
فرضیه دوم:
بین تعداد اعضای هیات مدیره و ارزشگذاری زیر قیمت در عرضه های عمومی اولیه (IPO) رابطه معکوس و معناداری وجود دارد.
۳-۴- جامعه و نمونه آماری
جامعه بزرگترین مجموعه از موجودات است که در یک زمان معین مطلوب ما قرار میگیرد. تحقیق علمی با هدف شناخت یک پدیده در یک جامعه آماری انجام میشود. به این دلیل موضوع تحقیق ممکن است متوجه صفات و ویژگیها، کارکردها و متغیرهای آن باشد یا اینکه روابط بین متغیرها، صفات، کنش و واکنش و عوامل تأثیرگذار در جامعه را مورد مطالعه قرار دهد. مجموعه واحدهایی که حداقل در یک صفت مشترک باشند یک جامعه آماری را مشخص می سازند و معمولاً آن را با N نمایش میدهند (خاکی ۱۳۸۲، ۲۷۳).
جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که از تاریخ ۱/۱/۷۵ برای اولین بار اقدام به عرضه سهام خود نموده اند می باشد مشروط به این که:
جزء شرکت های سرمایه گذاری و واسطه گری مالی نباشند؛
سال مالی آنها به ۲۹/۱۲ختم گردد.
روش نمونهگیری روش تصادفی ساده است. برای تعیین حداقل حجم نمونه لازم، از فرمول کوکران استفاده می شود:
که در آن:
N=تعداد اعضای جامعه
n=اندازه نمونه
P=نسبت تأیید فرضیه ها
= (۱/۹۶)۲
ε = خطای برآورد نمونه
در نهایت با توجه به روش فرمول فوق و پس از حذف مشاهدات پرت تعداد نمونه نهایی برابر با ۸۱ شرکت می باشد.
۳-۵- گردآوری اطلاعات
اطلاعات نظری و یافته های تحقیقات پیشین و داده های مورد نیاز تحقیق به صورت دقیق از منابع ثانویه گردآوری می گردد. برای گردآوری اطلاعات در مورد ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق و فرمولهای استخراج متغیرهای تحقیق از روش کتابخانهای استفاده شده است. داده های آماری مرتبط با فرضیه های تحقیق با بهره گرفتن از روش اسناد و مدارک سازمانی از صورتهای مالی شرکت ها استخراج و با توجه به فرضیه های تحقیق، داده های متغیرها از اطلاعات بدست آمده محاسبه شده است. با توجه به اینکه اطلاعات و داده های گردآوری از اسناد حسابرسی شده استخراج گردیده و در تبدیل آنها از فرمولهایی استفاده شده است که در جامعه علمی مورد استفاده قرار میگیرد، در نتیجه میتوان ادعا نمود که وسیله اندازه گیری دارای اعتبار خواهد بود. با توجه به اینکه در محاسبه شاخصهای مورد مطالعه از فرمولهای خاصی استفاده میشود که به عنوان ابزار استاندارد جهانی محسوب میشوند و طبق اسناد موجود در ادبیات و پایه های نظری مختص اندازه گیری آن صفات محسوب میشوند، بنابراین از این دیدگاه میتوان به روایی وسیله اندازه گیری اطمینان حاصل کرد.