۳-۳-۲- آغازسازی: ۴۵
۳-۳-۳- ارزیابی: ۴۶
۳-۳-۴- معیار توقف : ۴۷
۳-۳-۵- نخبه گرایی ۴۷
۳-۳-۶- عملگر تقاطع ۴۸
۳-۳-۷- عملگر جهش ۴۸
۳-۳-۸- انتخاب ۴۹
۳-۳-۹- معیار توقف ۵۰
۵۲
۴-۱- معرفی مساله ۵۳
۴-۲- نتایج الگوریتم ژنتیک ۵۶
۶۰
۵-۱- نتیجه گیری ۶۰
۵-۲- پیشنهادات ۶۱
۶۳
۶۷
فهرست جداول
جدول (۴-۱)هزینه ثابت ایجاد هاب ۵۳
جدول (۴-۲)ظرفیت هاب ها ۵۴
جدول(۴-۳) پارامترهای مدل استوار ۵۴
جدول (۴-۴) انواع مختلف تقاضا در سناریو ها ۵۵
جدول (۴-۵) انواع مختلف هزینه در سناریو ها ۵۵
جدول(۴-۶) نحوه تخصیص مراکز تقاضا به هاب ها در سناریو های مختلف ۵۶
جدول (۴-۷)مقادیر پارامترهای الگوریتم ژنتیک ۵۷
جدول(۴-۸) نتایج محاسبات برای اندازه های مختلف گره ها ۵۸
فهرست شکل ها
شکل ۱-۱ . وظایف هاب درشبکه ۳
شکل ۱-۲ ساختار شبکه حمل ونقل با درنظرگرفتن هاب در مقایسه با شبکه های کلاسیک ۴
شکل (۲-۲)طبقه بندی مسایل هاب ۱۴
شکل(۳-۱).نحوه نمایش کروموزوم ۴۵
شکل(۳-۲) روند آغازسازی ۴۶
شکل(۳-۳) روند ارزیابی ۴۷
شکل(۳-۴) عملگر تقاطع ۴۸
شکل(۳-۵) عملگر جهش نوع ۱ ۴۹
شکل(۳-۶)عملگر جهش نوع ۲ ۴۹
شکل(۳-۷) فلوچارت الگوریتم ژنتیک ۵۱
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.
فصل اول : مقدمه و کلیات تحقیق
۱-۱-مقدمه
افزایش روز افزون تعداد مبادی و مقاصد از یک سو و افزایش حجم تعاملات میان انها از سوی دیگر لزوم طراحی شبکه های ارتباطی کارا را بیان می کند. عبارت کارا را میتوان از طریق کیفیتی تعبیر نمود که مطابق با ان کالا به میزان لازم در زمان ومکان مورد نیاز وبا حداقل هزینه ممکن تحویل شود. مدلهای مکان یابی[۱] کاربردهای فراوانی در مسایل صنعتی ، شهری، مخابراتی و غیره دارند.
یکی از کاربردهای مهم این مدلها استفاده از انها در طراحی سیستم های توزیع وشبکه های ارتباطی ست.
در میان مسایل موجود در حوزه طراحی شبکه های ارتباطی ، مساله مکان یابی هاب[۲] در طول دو دهه اخیر توجه زیادی را به خود معطوف ساخته است.
این حجم از توجه عمدتا به علت الزام زیرساختهای مدرن در سیستم حمل ونقل و ارتباطات است
واژه مدرن منعکس کننده ی کیفیتی از این پیکربندی ها است که از فرضیات شبکه های سنتی پیروی نمی کند،در شبکه های سنتی نقطه مقصد به دنبال تامین مستقیم تقاضا از مبادی است.
اما در سیستم های مدرن برخی از گره های شبکه به عنوان ساختار میانی و واسطه ای انتخاب می شوند، متعاقب ان تقاضا ی مقصد از طریق این ساختار واسطه ای برآورده می شود. این ساختار اصطلاحا شبکه هاب و اسپوک[۳] خوانده می شود.
در واقع در مطالعات انجام شده می توان به دو عملکرد ویژه هاب اشاره کرد:
جمع اوری تقاضا و انتقال ان ها به سایر هاب در شبکه
دریافت تقاضا از سایر هاب در شبکه وتوزیع این مقادیر تقاضا به گره های تقاضایی که به آنها خدمت رسانی می کند
شکل (۱-۱). وظایف هاب درشبکه
۱-۲- مساله مکان یابی هاب
مساله مکان یابی هاب یکی از حوزه های تحقیقاتی مهم در زیرشاخه های مدلهای مکان یابی می باشد که به همین دلیل توجه زیادی در دهه های اخیر به آن شده است. مساله مکان یابی هاب شامل مکان یابی تسهیلات واسط(هاب ها) و طراحی شبکه هاب(تخصیص نقاط تقاضا به هاب ها) است.
مسایل مکان یابی هاب ، تعداد ارتباط های حمل ونقل را بین مبادی و مقاصد کاهش می دهد وبنابراین با بهره گرفتن از منابع کمتر می توان بصورت کاراتر تقاضای بین نقاط را ارضا کرد.
مساله مکان یابی هاب چند تفاوت عمده با مسایل مکان یابی سنتی دارد.همانطور که در شکل (۱-۲) نشان داداه شده است، در مسایل مکان یابی سنتی ، تقاضا برای خدمت در نقاط گسسته رخ می دهد. همچنین تسهیلات در نقاط گسسته استقرار داده شده اند و تابع هدف عمدتا مربوط به فاصله یا هزینه بین تسهیلات و نقاط تقاضا است.
در صورتی که در مسایل مکان یابی هاب جریان های بین مقاصد ومبادی بیانگر تقاضا هستند و تسهیلات واسطه ای به عنوان نقاط ارتباط یا یکپارچه سازی عمل می کنند. یک هاب به عنوان نقطه ارتباط این امکان را می دهد که جریان تغییر جهت بدهد،بعلاوه ممکن است عمل یکپارچه سازی چندین جریان مجزای با حجم کم را از مبادی مختلف به یک جریان با حجم بیشتر انجام دهد، یا برخلاف حالت قبلی یک جریان با حجم بالا را به چند جریان با حجم های پایین تر برای مقاصد متفاوت تقسیم کند.
در هر مسیر بین مبدا ومقصد، حداقل یه هاب وجود دارد و همانطور که گفته شد به جای ارتباط مستقیم نقاط تقاضا ، همه مسیرها توسط شبکه هاب هدایت می شود.
شکل (۱-۲) ساختار شبکه حمل ونقل با درنظرگرفتن هاب در مقایسه با شبکه های کلاسیک
۱-۳- مزایا ،معایب و کاربردهای شبکه هاب
۱-۳-۱- مزایای شبکه هاب
صرفه جویی در مقیاس: در شبکه های هاب به علت ادغام چند جریان تقاضا در یک محموله بزرگتر وبا وسایل حمل و نقل بزرگتر، هزینه هر واحد انتقال جریان کاهش می یابد، که با افزایش شدت جریان ،کاهش بیشتری در هزینه هر واحد ایجاد می شود.
صرفه جویی در قلمرو: تسهیلات موجود در هاب توانایی انجام چندین کار همزمان را دارند. لذا هزینه انجام چندین کار همزمان در این مراکز در مقایسه با هزینه انجام تک به تک فعالیت ها به طور جداگانه،به مراتب صرفه اقتصادی بیشتری دارد.
عکس مرتبط با اقتصاد
۱-۳-۲- معایب شبکه های هاب
زمان سفر طولانی تر و هزینه بیشتر برای برخی از مسیرها
ریسک بالا در مراکز(به علت ازدحام ویا…) و ایجاد اختلال در کل سیستم
۱-۳-۳- کاربرد های شبکه هاب
کاربرد مهم و رایج مساله مکان یابی هاب در زمینه حمل ونقل و مخابرات است. در چند دهه ی اخیر،مطالعات زیادی در این زمینه ها صورت گرفته است. در زمینه حمل ونقل مانند شبکه حمل ونقل عمومی ،حمل ونقل هوایی، شبکه پست و….، تقاضا به صورت یک جریان فیزیکی از کالا یا انسان است که از مبدا به مقصد منتقل می شود. همچنین، وسایل نقلیه متفاوتی مانند هواپیما،قطار،کامیون،کشتی و…. در سطوح مختلف شبکه هاب در نظر گرفته می شود.
در شبکه های حمل ونقل عمومی ، فردوگاه های منطقه ای ،ایستگاه های راه آهن مرکزی ویا ترمینالهای اتوبوس را به عنوان هاب نام برد. افراد از نواحی مختلف جغرافیایی به هاب منتقل می شوند و جابجایی در شبکه هاب بین مراکز صورت می گیرد. خطوط اتصال هاب شامل هواپیماهای بزرگ که توانایی پروازهایی با مسافت زیاد را دارند،قطارها ویا اتوبوس های خاص با عملکرد ویژه هستند. در شبکه حمل بار، ترمینال های بارگیری به عنوان هاب در نظر گرفته می شوند که در آنها کامیون های کوچک بار خود را به وسایل نقلیه بزرگتر برای جابجایی در خطوط اتصالی هاب تحویل می دهند.
۱-۴- تعاریف شبکه هاب