اقدام پژوهی
بررسی موردی
علی مقایسه ای
برای بررسی توزیع ویژگی های یک جامعه آماری روش پیمایشی به کار می رود. تحقیق پیمایشی را به سه دسته تقسیم می کنند : 1- روش مقطعی، 2- روش طولی و 3- روش دلفی
روش مقطعی به منظور گردآوری داده ها دربارۀ یک یا چند صفت در یک مقطع از زمان از طریق نمونه گیری انجام می شود. این گونه پژوهش به توصیف جامعه بر اساس یک یا چند متغیر می پردازد (سرمد و دیگران، 1381). بدیهی است برای موضوع خاص، تنها یک روش تحقیق وجود ندارد. با توجه به موضوع مورد مطالعه روش یا روش های تحقیق متناسب با ان را محقق یابد به کار گیرد، و چه بسا در بسیاری از مطالعات، استفاده از چندین روش تحقیق مختلف مناسب باشد. روش تحقیق به کار برده شده از لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی است که از شاخه روش های پیمایشی مقطعی و همبستگی می باشد. پژوهشگر در اینگونه تحقیقات سعی می کند تا ” آنچه هست ” را بدون هیچ گونه دخالتی یا استنتاج ذهنی گزارش دهد و نتایج عینی از موقعیت بگیرد (نادری و سیف نراقی، 1373)
بعضی از مشخصات تحقیقات توصیفی عبارتند از :
تجربی نمی باشد. زیرا با روابط میان متغیر های دستکاری نشده در موقعیت های طبیعی سر کار دارد.
در این تحقیق ها فرصیه هایی ساخته و آزمودنی می شوند.
برای رسیدن به تصمیمات یا قوانین کلی، روش های منطقی استدلال استقرایی، قیاسی بکار می رود.
در این تحقیقات اغلب از روش های نمونه گیری استفاده می شود تا هنگام استنباط خصایص جامعه، از روی مشاهدۀ نمونه بتوان خطای آن را برآورد کنند.
متغیر ها و روشها را هر اندازه که ممکن است دقیق و کامل توصیف می کند، به گونه ای که سایر پژوهشگران بتوانند تحقیق را تکرار کنند.
تحقیق حاضر از آن جهت که تصویری از وضعیت موجود ارائه میدهد تحقیق توصیفی و به این دلیل که با بهره گیری از روش های پیمایشی انحراف از عملکرد را اندازه گیری می کند پمایشی است.
3-3) روش گردآوری (جمع آوری) اطلاعات
برای تکمیل مباحث فصول مختلف در تحقیق حاضر از دو روش زیر استفاده شده است:
روش کتابخانهای: در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق و پیشینه آن از کتابها، پایان نامه ها، مقالات و پایگاهای اطلاعاتی استفاده شده است .
روش میدانی: در این روش با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی استان، اطلاعات لازم در مورد متغیرهای مورد نظر جمع آوری شده است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
1-3-3) ابزار گردآوری اطلاعات
ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه می باشد. پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه از سؤالاتی است که پاسخ دهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه میدهد؛ این پاسخ، داده مورد نیاز محقق تحلیل می کند. از طریق سؤالهای پرسشنامه می توان دانش، علایق، نگرش و عقاید فرد را مورد ارزیابی قرار داد. به تجربیات قبلی فرد پی برده و به آنچه در حال حاضر انجام می دهد، آگاهی یافت .
4-3) جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از همه اعضای واقعی یا فرضی که علاقه مند هستیم یافته های پژوهش را به آنها تعمیم دهیم . به عبارت دیگر ، جامعه آماری مجموعه ای از افراد یا واحد های دارای حداقل یک صفت مشترک می باشد ، (سرمد و دیگران، 1381). جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی شعب سازمان تامین اجتماعی استان گیلان که 22 شعبه می باشد، بوده و به دلیل کوچک بودن حجم جامعه از اطلاعات تمامی شعب در محاسبات استفاده شده است. فرایند ارزیابی عملکرد شعب در این تحقیق شامل مراحل تعیین متغیر های ورودی و خروجی پژوهش، تعیین اوزان متغیرها و در نهایت محدود سازی اوزان متغیرها می باشد.
5-3) متغیر های تحقیق
در این مطالعه متغیرها به دو صورت 1- متغیرهای ورودی (داده ها) 2- متغیرهای خروجی(ستادهها) می باشند که از متغیرهای ورودی میتوان به منابع انسانی و مدیریت هزینه و متغیر های خروجی به بازار، فرایند های داخلی، رشد و درآمد،رضایت کارکنان اشاره کرد. متغیر های ورودی شامل کلیه داده های سازمان می باشد که برای اراﺋﻪ خدمات و محصولات به مشتریان از آنها استفاده می کند که در قالب دو گروه اصلی تعریف می شود.
ورودی ها :
منابع انسانی:
مهارت علمی
مهارت تجربی
مدیریت هزینه:
نسبت هزینه دستمزد کارکنان به تعداد کارکنان
نسبت هزینه اسناد فنی به تعداد اسناد صادره
متغیر های خروجی همان ستاده ها یا محصولات و خدماتی هستند که توسط سازمان اراﺋﻪ می شوند که در سازمان مذکور این عناصر در قالب 4 گروه اصلی مورد بررسی قرار می گیرند.
خروجی ها :
بازار:
سهم بازار
سرمایه مشتری (وفاداری مشتری-رضایت مشتری)
فرایند های داخلی:
درآمد
اجرائیات
فنی
نام نویسی
بازرسی
اداری
مستمری
رشد و درآمد:
نسبت وصولی اجرائیات به برنامه مصوب
نسبت وصولی حق بیمه به بودجه ابلاغی
رضایت کارکنان:
عدد حاصل شده از پرسش نامه های ارسالی به تعداد کارکنان (پرسش نامه JDI).
6-3 معرفی مدل
در پی تعالی و تکامل دانش بشر در علم اقتصاد، مفهوم کارائی نیز توسعه وتکامل یاف
عکس مرتبط با اقتصاد
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
ته و در دو دهه اخیر، اندازه گیری آن بر مبنای تئوریهای اقتصادی امکان پذیر وعملی شده است.در مفهوم جدید، کارائی به معنای تلف نکرد نمنابع و بکارگیری موثر آنها تفسیر شده است که از نسبت کل ستاده به کل نهاده بدست می آید روش های قدیمی اندازه گیری کارائی براساس محاسبه نسبت ها بود و سهم کارائی هریک از عوامل تولید، در محصول کل، بطور مجزا محاسبه می شد. این شاخص ها علاوه بر آنکه کاربرد چندانی نداشتند در برخی مواقع گمراه کننده نیز بودند. اما بدنبال تغییرات در شیوه تولید محصول و نیز پیشرفت هایی که در مبانی علم اقتصاد صورت گرفت دیگر تعاریف و برداشت های قدیمی جوابگو و بیانگر واقعیات موجود نبودند،لذا متفکرین وصاحب نظران تعریف دیگری برای کارایی ارائه نمودند بگونه ای که با واقعیات موجود تطابق وهم خوانی داشته باشد. براین اساس آنها کارایی را د رحالت کلی بصورت نسبت میانگین موزون ستانده ها به میانگین موزون نهاده های مورد استفاده در تولید محصولات واحد موردنظر تعریف نمودند. با ارائه تعاریف جدید از کارائی امکان پاسخگویی به سوالات زیر فراهم شده است.
کارائی هریک از بنگاه ها،ادارات،موسسات وبطور کلی واحدهای تصمیم ساز به چه میزان میباشد؟
واحدهای کارا و غیرکارا کدامند؟
تحولات کارائی در واحدها طی زمان چگونه بوده است؟و …
درادامه این فصل پس از مرور تعاریف کارایی، روش های جدید اندازه گیری کارایی با اتکاء به مبانی علمی و روش شناختی مناسب مورد توجه قرار خواهدگرفت.
7-3 بخش سوم تحلیل پوششی داده ها
1-7-3 مقدمه
تحلیل پوششی داده ها (DEA) روشی مبتنی بر برنامه ریزی خطی است و ابتدا آنرا «چانز» وهمکاران وی درسال1978 ارائه نمودند. این روش برای ارزیابی کارآیی نسبی واحدهای تصمیم گیری (DMUS)، که وظایف یکسانی انجام میدهند، به کار میرود، مانند سنجش و مقایسه کارآیی نسبی واحدهای سازمانی نظیر ادارات دولتی یک وزارتخانه، مدارس، فروشگاه های زنجیره ای، شعب بانکها و موارد مشابه که درآنها واحدهای تصمیم گیری همگنی وجود دارند. همچنین، DEA به طورگسترده ای در الگوبرداری، بهبود مستمر و تحلیل استراتژیک به کار می رود. این روش در ابتدا با تز دکتر یرودز مطرح شد که درآن پیشرفت تحصیلی مدارس امریکا در سال 1987مورد ارزیابی قرار گرفته بود که در همین راستا این تکنیک برای رتبه بندی دانشکده های اقتصاد انگلستان نیز مورد استفاده قرار گرفت که اساس آن براساس مدلی بود که فارل در سال 1957برای ارزیابی کارآیی با بهره گرفتن از روش های غیرپارامتری مطرح شده بود.چارنز رودز و کوپر مدل اولیه فارل را چند ورودی و یک خروجی داشت را توسعه دادند و نام آنرا CCR گذاشتندودرسال1984نیزمدل BCC توسط بنکر چالز و کوپر ارائه شد. (مهرگان1383) زمانی که به علت منابع، فعالیتها وعوامل محیطی متفاوت، داده ها وستاده های متعددی وجود داشته باشد، دیگر مقیاس معمولی کارایی، یعنی ستاده تقسیم برداده:
مناسب نیست. فارل سنجش کارآیی نسبی را، وقتی داده ها و ستاده های متعدد و غیرقابل قیاس وجود دارند، مورد توجه قرار داد و سپس با کمک «فیلدهاوس» روی آن کارکرد، آنها پیشنهاد کردند که روی آن کارکرد. آنها پیشنهاد کردند که «میانگین موزون واحدهای کارآمد»، یک واحد فرضی کارآمد ساخته شود تا از آن به عنوان مبنای مقایسه ای برای یک واحد ناکار آمد استفاده شود.