فصل سوم
روششناسی تحقیق
۳-۱ روش تحقیق
هدف از این تحقیق، توصیف شرایط و پدیدههای مورد بررسی، به منظور شناخت بیشتر شرایط موجود می باشد، این تحقیق را بر اساس چگونگی بدست آوردن دادههای مورد نظر یا ماهیت تحقیق، میتوان در زمره تحقیق توصیفی به شمار آورد. از بین دستهه ای متفاوت تحقیقات توصیفی(تحقیق پیمایشی، تحقیق همبستگی و اقدام پژوهی) نیز می توان با توجه به ویژگیهای تحقیق حاضر، آن را از نوع همبستگی به حساب آورد.
تحقیق حاضر از نظر هدف، تحقیقی توسعه ای – کاربردی است. چراکه مشخصه های یک تحقیق توسعهای که عبارتند از کسب معرفتهای کلی در مورد ثبت و ضبط جامع و استفاده ترکیبی از روشهاست، که این تحقیق، یک تحقیق کاربردی است.
۳-۲ جامعه آماری
جامعه آماری عبارتست از همه اعضای فرضی یا واقعی که علاقمندی به تعمیم یافته های پژوهش به آن ها وجود دارد (دلاور،۱۳۸۴،۱۱۲). جامعه آماری یعنی کلیه افراد یا اشیایی که تحقیق بر روی آنها صورت می گیرد که در یک صفت مشترک باشند جامعه آماری این تحقیق شامل ۵۸۸ نفر از کارمندان دربانک مسکن شعب جنوب غرب تهران تهران است که از بین آنها تعداد۳۶۱ نفر به عنوان نمونه مدنظر قرار می گیرد واز آنجا که جامعه تحقیق همگن اند،این تعداد با روش تصادفی ساده انتخاب می شوند. در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه از فرمول زیر استفاده می شود:
جامعه آماری N = 588
احتمال وجود صفت مشترک P = 5/0 عدم احتمال وجود صفت مشترک q = 5/0
حدود اطمینان در سطح (۹۶/۱ = Z) خطای قابل قبول d = 05/0
۳-۴ ابزار جمع آوری اطلاعات
در این تحقیق از دو ابزار مطالعه کتابخانهای و پرسشنامه استفاده شده است.
مطالعات و بررسیهای لازم درباره مبانی نظری تحقیق، ادبیات موضوعی تحقیق، سوابق مسئله و موضوع تحقیق با بهره گرفتن از مطالعه کتابخانهای ( مطالعه کتب، مقالهها، پایان نامهها، و تحقیقات مرتبط با موضوع) انجام شده است. به منظور گردآوری دادههای اولیه تحقیق از پرسشنامهای استفاده شده است. روش پرسشنامهای امکان جمع آوری اطلاعات را در جامعه آماری فراهم آورده است.
۳-۵ ساختار پرسشنامه
ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در تحقیق، پرسشنامههای استاندارد سرمایه فکری ۱Bontis)) و فرهنگ سازمانی می باشد که به صورت سوالاتی با طیف لیکرت طراحی شده است، پاسخ دهنده می تواند از طیف، کاملاً مخالم - مخالفم – متوسط - موافقم - کاملاً موافقم یک پاسخ را انتخاب نماید.
درجدولهای ذیل ابعاد سرمایه فکری و فرهنگ سازمانی و سوالهای مربوط به آنها مشخص گردیده است .
پرسشهای مربوط به سنجش سرمایه فکری
ردیف
شاخص ها
سوالها
۱
سرمایه انسانی
۱ الی ۹
۲
سرمایه ساختاری
۱۰ الی ۱۷
۳
سرمایه مشتری
۱۸ الی ۲۴