گزارش دهی و عملکرد مالی
سیستم اطلاعاتی حسابداری به عنوان بخشی از سیستم اطلاعاتی مدیریت بیشترین اطلاعات را به مدیریت جهت اجرای وظایف ارائه میدهد. به کارگیری اطلاعات صحیح، دقیق و به هنگام در تصمیم گیری ها، برنامه ریزیها و دیگر مسایل مدیریت میتواند در نوع عملکرد سازمان و در نهایت کارایی آن بسیار مؤثر باشد. آگاهی از میزان تطابق توانمندی سیستم اطلاعاتی حسابداری با نیازهای اطلاعاتی شرکت باعث شناسایی نقاط قوت و ضعف سیستم خواهد شد(قائمی و همکاران،۱۳۹۱).
حسابداری
کنترل هزینه
پیشرفت سریع و شگرف تکنولوژی همراه با افزایش روز افزون رقابت در بازارهای جهانی، مدیران واحدهای اقتصادی از جمله بانکها را ناگزیر به ارائه خدماتی مطلوب به مشتریان و در عین حال با کمترین بهای تمام شده نموده است. این انتظارات، الزامات بیشتری را از لحاظ تأمین اطلاعات موردنیاز مدیران، برای سیستم ایجاب می کند. فراهم نمودن این اطلاعات مستلزم داشتن سیستمی کارآمد با نگاه به شرایط رقابتی و اوضاع اقتصادی، ممکن است. بسیاری از واحدهای انتفاعی، سیستم های سنتی هزینه یابی خود را با “سیستم های مدیریت هزینه” جایگزین می کنند. در سیستم مدیریت هزینه، هزینه هر یک از فعالیت ها، اندازه گیری شده و هزینه های بدون ارزش افزوده، مشخص و زمینه تقلیل و حذف آنها فراهم می گردد. تأکید بر سیستم مدیریت هزینه موجب می شود تا محصولات و خدماتی با کیفیت برتر و کمترین بهای تمام شده ممکن تولید و ارائه گردد، در این صورت توان رقابت واحدهای انتفاعی افزایش خواهد یافت.
عکس مرتبط با اقتصاد
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.
کنترل یکپارچه
سیستم اطلاعاتی یکپارچه شامل اجزای دستی و رایانه ای یکپارچه است که برای جمع آوری، پردازش و کنترل و ذخیره اطلاعات و حصول اطمینان از صحت جریان اطلاعات در سازمان، سهولت در کارکردهای عملیاتی و به منظور پشتیبانی اطلاعات مدیریت در تصمیم گیری ها طرح و استقرار مییابد(قائمی و همکاران،۱۳۹۱).
۲-۲-۱-۱۰) نقش سیستم اطلاعات مدیریت
سیستم اطلاعات مدیریت از طریق سیستم های مختلفی چون سیستم های جستجو، سیستم های تحلیلی، سیستم های مدل سازی و سیستم های پشتیبانی کننده نیازهای اطلاعاتی را برآورده میسازد و در برنامه ریزی راهبردی به کنترل مدیریت، کنترل عملیات و پردازش عملیات کمک میکند.
سیستم اطلاعات مدیریت به کارکنان اداری در پردازش اطلاعات کمک میکند و به پرسش های آنها درباره داده های مربوط به کارها، وضعیت اطلاعات کمک میکند و به پرسش های آنها درباره داده های مربوط به کارها، وضعیت اطلاعات خاص ثبت شده و ارجاع به اسناد متعدد پاسخ میدهد. همچنین به کارکنان رده پایین مدیریت با ارائه داده های عملیاتی در برنامه ریزی، زمانبندی و کنترل داده ها یاری میدهد و در زمان تصمیم گیری در سطح عملیاتی و در اصلاح وضعیت خارج از کنترل به آنها کمک میکند.
سیستم اطلاعات مدیریت به مدیریت میانی در برنامه ریزی کوتاه مدت، تعیین هدف و کنترل کارها کمک میکند و از ابزارهای مدیریتی برنامه ریزی و کنترل سیستم اطلاعات مدیریت پشتیبانی مینماید.
سیستم اطلاعات مدیریت مدیران را در برنامه ریزی راهبردی، تعیین اهداف، ایجاد برنامه های کاری و موارد بسیار دیگر یاری میدهد.
سیستم اطلاعات مدیریت نقش تولید اطلاعات، برقراری ارتباط و شناسایی مشکلات را برعهده دارد و با اتخاذ تصمیم ها یا کمک به تصمیم گیری در حل مشکلات یاری میرساند. از این رو سیستم اطلاعات مدیریت در مدیریت، اداره و عملیات سازمان نقش اساسی دارد(مولوی و خنیفر،۱۳۹۳).
۲-۲-۱-۱۱) اثر سیستم اطلاعات مدیریت
با توجه به نقش مهم سیستم اطلاعات مدیریت در سازمان، این سیستم بر کارکردها، عملکرد و بهره وری یک سازمان نیز تأثیر میگذارد. تأثیر سیستم اطلاعات مدیریت بر وظایف به مدیریت سازمان بر میگردد.
سیستم اطلاعات مدیریت در پیش بینی و برنامه ریزی درازمدت مدیران را یاری میدهد. تحت تأثیر این سیستم توجه مدیران به مسئله ای جلب میشود که ماهیت استثنایی دارد و مدیر را وا میدارد تا در آن مورد اقدام کند و تصمیم صحیح بگیرد.
سیستم اطلاعات مدیریت برای طراحی اثر بخش سیستم به عملیات کاری نظام مند نیاز دارد. این امر باعث میشود تا کارایی عملیاتی بالا رود که آن نیز به نوبه خود طراحی سیستم را دشوار میکند.
استفاده از سیستم اطلاعات مدیریت به طور غیر مستقیم کل سازمان را در مسیری قرار میدهد که به آرمان ها و هدف های کلان دست یابد. از آنجا که سیستم اطلاعات مدیریت با سیستم های اصلی چون پردازش عملیات و پایگاه داده ها کار میکند، کار پرزحمت اداری به سیستم کامپیوتری منتقل میشود و ذهن انسان را برای انجام کارهای بهتر آزاد میگذارد. این سیستم همچنین به نحو قابل ملاحظه ای توان تصمیم گیری را بهبود میبخشد(مولوی و خنیفر،۱۳۹۳).
۲-۲-۱-۱۲) اثرپذیری سیستم اطلاعات مدیریت
سیستم اطلاعات مدیریت از طریق تحلیل داده ها بر بسیاری از علوم دیگر نیز تکیه دارد، این علوم عبارتند از:
مدیریت
حسابداری مدیریت
پژوهش عملیاتی
رفتارسازمانی
مهندسی
کامپیوتر
روان شناسی
رفتار انسانی
آمار و احتمالات
ریاضیات کاربردی
تحلیل تکنیکی(نمودار و چارتینگ)[۲۴]
تحلیل بنیادین[۲۵]
اساس این سیستم اصول و روش های مدیریت است و در طراحی از مفهوم کنترل مدیریت استفاده میکند و به طور عمده بر این واقعیت استوار است که تصمیم گیرنده یا مدیر، انسان است و در زمان طراحی این عامل انسانی را در نظر میگیرد.
همچنین در این سیستم، اطلاعات باید در محیط تولید شده و در اداره مؤسسه و یا سازمان کارآمد باشد. این امر تنها زمانی ممکن است که آن را به مثابه یک سیستم تصور کنیم که از طراحی مناسبی نیز برخوردار است. از این رو سیستم اطلاعات مدیریت به نظریه سیستم ها بسیار متکی است (درودی،۱۳۹۲).
۲-۲-۲) زنجیره تأمین
طراحی زنجیره تأمین بطور کلی دارای یک پیکربندی شبکه بندی است. که شامل مشخصات بازار ، انتخاب تولیدکننده و روش های توزیع و تخصیص خانواده های محصول به بازارهای گوناگون می باشد. تحقیقات وسیعی در این رابطه انجام گرفته است. به گفته فاین، طراحی زنجیره تأمین متوجه اولویت بندی قابلیتهایی است که بتوان از آن طریق در یک شبکه تأمین روابط بین عناصر را توسعه و تقویت نموده و با بهره گرفتن از فرایندهای پویا این قابلیت ها را به صورت زنجیره ای به همدیگر متصل نمود. از طرف دیگر، به محض اینکه طراحی یک زنجیره تأمین به اتمام می رسد، مدیریت زنجیره تأمین متوجه هماهنگی های مربوط به تهیه جریان مواد و موجودی، اطلاعات و جریان مالی، می باشد. استراتژی های مؤثر زنجیره تأمین رویکردهای گوناگونی را با همدیگر ترکیب می نمایند. این استراتژیها می توانند شامل مواردی همچون انعطاف پذیری عملیاتی (مونتاژ به سفارش، ساخت به سفارش و کاهش زمان تأخیر)، ترتیب قرادادها، مدیریت موجودی و پاسخ مؤثر به مشتری باشند.
۲-۲-۲-۱) تاریخچه زنجیره تأمین
در دو دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، سازمانها برای افزایش توان رقابتی خود تلاش میکردند تا با استاندارد سازی و بهبود فرایندهای داخلی خود محصولی با کیفیت بهتر و هزینه کمتر تولید کنند. در آن زمان تفکر غالب این بود که مهندسی و طراحی قوی و نیر عملیات تولید منسجم و هماهنگ پیش نیاز دستیابی به خواسته های بازار و در نتیجه کسب سهم بازار بیشتری است. به همین دلیل سازمانها تمام تلاش خود را برای افزایش کارآیی معطوف میکردند.
در دهه ۸۰ میلادی با افزایش تنوع درالگوهای مور انتظار مشتریان ، سازمانها به طور فزایندهای به افزایش انعطاف پذیرش در خطوط تولید و توسعه محصولات جدید برای ارضای نیازهای مشتریان علاقه مند شدند. در دهه۹۰ میلادی، به همراه بهبود در فرایندهای تولید و به کارگیری الگوهای مهندسی مجدد، مدیران بسیاری از صنایع دریافتند که برای ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرایندهای داخلی و انعطاف پذیری در توانایی های شرکت کافی نیست، بلکه تأمین کنندگان قطعات و مواد نیز باید موادی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید کنند و توزیع کنندگان محصولات نیز باید ارتباط نزدیکی با سیاستهای توسعه بازار تولید کننده داشته باشند. با چنین نگرشی، رویکردهای زنجیره تأمین و مدیریت آن پا به عرضه وجود نهاد. از طرف دیگر با توسعه سریع فناوری اطلاعات در سالهای اخیر و کاربرد وسیع آن در مدیریت زنجیره تأمین، بسیاری از فعالیتهای اساسی مدیریت زنجیره با روش های جدید در حال انجام است (مهرمنش،۱۳۹۱).
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
۲-۲-۲-۲) مراحل شکلگیری مدیریت زنجیره تأمین
مرحله اول- تمرکز زدایی تدارکات
این مرحله در یک دوره ای از اواخر قرن نوزدهم تا اوایل دهه ۱۹۶۰ شکل گرفت. در طول این دوره، حوزه لجستیک به عنوان یک منبع مهم مزیت رقابتی شناخته نشده بود. اساساً لجستیک به عنوان یک وظیفه واسطه با مدیریت موجودی و تحویل شناخته میشد و بنگاه ها احساس میکردند که لجستیک نمیتواند باعث سودآوری شود و بنابراین، سرمایهگذاری بالا در آن ارزشمند نیست (نقادی،صناعی مقدم،۲۰۱۲).
مرحله دوم- مدیریت هزینه
در اواسط دهه ۱۹۶۰ مشخص گردید که وجود ساختار و هدف در لجستیک و مدیریت تمرکز بر ان میتواند مزیت رقابتی را برای شرکت به همراه داشته باشد. مرحله دوم در مدیریت زنجیره تأمین در راستای تأمل و بررسی روی دو نقطه بحرانی و اصلی شکل گرفت کانون اول را میتوان تلاش زیاد شرکتها برای متمرکز کردن فعالیتهای لجستیک در یک سیستم مدیریتی مستقل توصیف کرد. از طریق ترکیب آنچه که قبلاً یک سری فعالیتهای پراکنده بود در یک بخش مستقل ، هزینه های جداگانه مرتبط با حمل و نقل، موجودی و توزیع فیزیکی کاهش مییابد و به طور همزمان بهره وری سیستم لجستیک به عنوان یک کل افزایش مییابد. نقطه بحرانی دوم را میتوان امیدواری برای تمرکز بنگاه ها برای به کارگیری مفهوم هزینه کامل درلجستیک دانست. هدف این استراتژی تلاشی جهت حداقل کردن هزینه کل لجستیک به واسطه تمرکز بر کاهش هزینه های یک یا دو کارکرد خاص لجستیک از قبیل حمل و نقل و یا انبار داری است (نقادی،صناعی مقدم،۲۰۱۲).
مرحله سوم- یکپارچگی کارکردها
در طول دهه ۱۹۸۰، مدیران اجرایی شرکتها پی بردند که تمرکز بر هزینه کل لجستیک یک شیوه مثبت برای مدیریت کانال توزیع است. تا این دوره، اغلب مدیران اجرایی به لجستیک به عنوان یک فعالیت تاکتیکی نگاه میکردند و در برنامه ریزی استراتژیک شرکت تأثیر خیلی کمی داشت. در اواسط دهه ۱۹۸۰، شرکتها پی بردند که به واسطه بهبود پیوسته فرایند و یکپارچگی بیشتر یا شرکاء لجستیک میتواند ارزشها استراتژیک زیادی را ایجاد کند (نقادی،صناعی مقدم،۲۰۱۲).
مرحله چهارم- مدیریت زنجیره تأمین
در طول دهه۱۹۹۰، شرکتها مفاهیم لجستیک یکپارچه و مدیریت کانال تأمین را برای به کارگیری واقعیات جدی بازار توسعه دادند.
زنجیره تأمین فراتر از لجستیک بوده و علاوه برآن فعالیتهای دیگری را نیز از جمله نحوه برخورد با شرکتهایی متعدد سازنده، هدفگذاری و تعیین استراتژیهای خرید داخلی و خارجی، ارتقای کیفیت شرکتهای سازنده ، بازاریابی و ارائه خدمات بهتر به مشتریان متعدد شامل میشود (نقادی،۲۰۱۲).
مرحله پنجم- مدیریت زنجیره تأمین الکترونیک
به کمک فناوری اطلاعات حوزه عملکرد مدیریت زنجیره تأمین گسترش یافته است. هدف از ایجاد مدیریت زنجیره تأمین الکترونیک کاهش هزینه های نقل و انتقال اطلاعات و نهایتاً محصولات از یک طرف و گسترش و فرصتهای تجاری و دامنه همکاری بین شرکتها از طرف دیگر بوده است (نقادی،۲۰۱۲).
۲-۲-۲-۳)مدیریت زنجیره تأمین