۱- بعد از اندکی مرا نخواهید دید و بعد از اندکی باز مرا خواهید دید زیرا که نزد پدر میروم.[۱۰۰]
عیسی در جواب ایشان گفت: این قدس را خراب کنید که در سه روز آنرا برپا خواهم نمود. آنگاه یهودیان گفتند: در عرصه چهل و شش سال این قدس را بنا نمودهاند آیا تو در سه روز آنرا برپا میکنی؟ لیکن او درباره قدس جسد خود سخن میگفت. پس وقتیکه از مردگان برخاست شاگردانش را بخاطر آمد که اینرا بدیشان گفته بود. آنگاه به کتاب و به کلامی که عیسی گفته بود ایمان آوردند.[۱۰۱]
لیکن به شما میگویم که الحال الیاس آمده است و او را نشناختند بلکه آنچه خواستند با وی کردند به همانطور پسر انسان نیز از ایشان زحمت خواهد دید.[۱۰۲]
و به ایشان گفت: بر همین منوال مکتوب است و بدینطور سزاوار بود که مسیح زحمت کشد و روز سوم از مردگان برخیزد.[۱۰۳]
بشارت به آمدن ملکوت خدا
در عهد جدید موضوع زنده شدن مردگان و داوری نهایی و اشاره به حیات جاودانی یا افکنده شدن در آتش در اناجیل، در ضمن سخنانی که از حضرت عیسی علیه السلام نقل شده، مشاهده میشود. یکی از مفاهیم مهم در موعظههای حضرت عیسی علیه السلام مفهوم ملکوت آسمان است که گاه علاوه بر اشاره به حیات معنوی و اخلاقی، اشاره به «دورانی» که در آینده فرا خواهد رسید نیز دارد. این دوران در سنت مسیحی صبغه فرجام شناختی به خود گرفته است و حاکی از زمانی است که در پایان تاریخ حیات بشر و هنگام بازگشت دوباره حضرت عیسی علیه السلام فرا میرسد. بنابراین مؤمن مسیحی در سایه زندگی صالحانه در انتظار فرارسیدن دوران ملکوت خدا و ورود به آن است. موضوع سعادت و شقاوت انسان نیز از موضوعات ملازم با ملکوت است. این موضوع از آن جهت ذیل شأن پیامبری آمد چون اولا ملکوت با مفهوم مسیحی چیزی است که فقط با خبر میتوان به کم و کیف و زمان آن آگاه شد و این امر جز از طریق خبر دادن حضرت عیسی به عنوان یک پیامبر قابل حصول نیست. مسئله دیگری که این موضوع را ذیل شأن پیامبری قرار میدهد مسئله سعادت و شقاوت انسان در ملکوت است این مسئله نیز چیزی نیست که بتوان از غیر طریق نبی به جزئیات آن آگاهی یافت در واقع مسئله سعادت و شقاوت مهمترین موضوع مرتبط با انسان است لذا این مسئله یکی از لوازمات حتمی پیامبری است که این مسئله را روشن کرده و اسباب سعادت و شقاوت را مطرح کند.
حضرت عیسی علیه السلام نیز یکی دیگر از کارهای مهم خود را توبه دادن مردم و متوجه کردن آنها به این مسئله است که هنگام، هنگام توبه کردن و آماده شدن برای ملکوت خداست چرا که بدکاران و نیکوکاران در ملکوت ز هم جدا خواهند شد. ایشان با طرح این مسئله هم خبر از محقق شدن ملکوت را میدهد و هم خبر از راه سعادت و شقاوت:
«از آن هنگام عیسی به موعظه شروع کرد و گفت: توبه کنید زیرا ملکوت آسمان نزدیک است».[۱۰۴]
آن حضرت با کلمات خوشا و وای در واقع ملاکهای سعادت و شقاوت را بیان کرده است.[۱۰۵]
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
بشارت به شخصیتی بعد از خود
یکی از نبوتهای حضرت عیسی علیه السلام اخبار از آمدن مسیحهای دروغین و شخصیت بزرگی که در عهد جدید با عنوان تسلی دهنده مطرح شده و مفسران مسیحی نیز او را همان روح القدس معرفی کردهاند. درباره مسیحهای دروغین مطالبی در قبل گفتیم و اکنون به بررسی و بیان بشارت به آمدن تسلی دهنده است.
یکی از بشارت هایی که در عهد جدید از زبان حضرت عیسی علیه السلام نقل شده آیاتی است در انجیل یوحنا که آن حضرت در واپسین روزهای حیات زمینی خود به حواریون مژده آمدن یک تسلی دهنده[۱۰۶] را داده است و چند بار این مساله را به حواریون گوشزد نموده است که منتظر آمدن این شخصیت باشید. آیاتی که درباره تسلی دهنده هستند دو دستهاند. دستهای به صرف انتظار برای آمدن یک تسلی دهنده اشاره دارند و دسته دیگر به اوصاف و کارکردهای آن تسلی دهنده میپردازند.
آیاتی که بر وجود شخص منتظَر بعد از حضرت عیسی علیه السلام اشاره دارند:
«و من از پدر سؤال می کنم و تسلی دهنده دیگر به شما عطا خواهد کرد».[۱۰۷]
«لیکن تسلّیدهنده یعنی روح القدس که پدر او را به اسم من میفرستد».[۱۰۸]
«لیکن چون تسلّی دهنده که او را از جانب پدر نزد شما میفرستم آید یعنی روح راستی که از پدر صادر میگردد او بر من شهادت خواهد داد».[۱۰۹]
«و من به شما راست میگویم که رفتن من برای شما مفید است زیرا اگر نروم تسلّی دهنده نزد شما نخواهد آمد. اما اگر بروم او را نزد شما میفرستم».[۱۱۰]
با توجه به اینکه این موضوع یکی از موضوعات چالش برانگیز بین مسیحیان و مسلمانان بر سر تطبیق این بشارتها است لذا ما در اینجا بدون اینکه تطبیقی انجام داده باشیم اوصاف و کارکردهای این شخص موعود را بررسی مینمائیم.
شخص ابدی
این شخص برای همیشه در جهان و همراه مومنان خواهد بود. انجیل یوحنا در این باره میگوید:
«اگر مرا دوست دارید احکام مرا نگاه دارید و من از پدر سؤال می کنم و تسلی دهنده دیگر[۱۱۱] به شما عطا خواهد کرد تا همیشه با شما بماند یعنی روح راستی که جهان نمی تواند او را قبول کند چون او را نمی بیند و نمی شناسد اما شما اورا میبینید و می شناسید زیرا که با شما می ماند و در شما خواهد بود».[۱۱۲]
معلم و مذکِّر همه چیز
او همه چیز را برای مومنان تعلیم خواهد داد و تعلیمات عیسی علیه السلام را دوباره برای مومنان یادآوری خواهد کرد. انجیل یوحنا میگوید:
«لیکن تسلّیدهنده یعنی روح القدس که پدر او را به اسم من میفرستد او همه چیز را به شما تعلیم خواهد داد و آنچه به شما گفتم به یاد شما خواهد آورد».[۱۱۳]
شهادت آن شخص بر عیسی علیه السلام.
«لیکن چون تسلّی دهنده که او را از جانب پدر نزد شما میفرستم آید یعنی روح راستی که از پدر صادر میگردد او بر من شهادت خواهد داد».[۱۱۴]
مجری عدالت
آن شخص در جهان عدالت را اجرا خواهد کرد.
«و چون او آید جهان را برگناه و عدالت و داوری ملزم خواهد نمود. اما برگناه زیرا که به من ایمان نمیآورند. و اما برعدالت از آن سبب که نزد پدر خود میروم و دیگر مرا نخواهید دید. و اما بر داوری از آنرو که بر رئیس این جهان حکم شده است».[۱۱۵]
مکمل کلمات عیسی علیه السلام
این شخص تمام آن چیزهایی که گفتنش برای مسیح مقدور نبود به مومنان خواهد گفت. حضرت عیسی علیه السلام به دلایلی بعضی از تعالیم را نگفت.
«و بسیار چیزهای دیگر نیز دارم به شما بگویم لکن الآن طاقت تحمل آنها را ندارید. و لیکن چون او یعنی روحِ راستی آید شما را به جمیع راستی هدایت خواهد کرد. ..». [۱۱۶]
ناقل کلام خدا
آن شخص هیچ چیز را از پیش خود نخواهد گفت بلکه آنچه را شنیده خواهد گفت.
«… زیرا که از خود تکلّم نمیکند بلکه به آنچه شنیده است سخن خواهد گفت».[۱۱۷]
پیشگو
آن شخص از آینده و امورات آن به مومنان خواهد گفت:
«… و از امور آینده به شما خبر خواهد داد».[۱۱۸]
تجلیل کننده عیسی علیه السلام
او کسی است که به حضرت عیسی علیه السلام جلال خواهد داد.
«او مرا جلال خواهد داد زیرا که از آنچه آنِ من است خواهد گرفت و به شما خبر خواهد داد»[۱۱۹].
آمدن او متوقف بر رفتن عیسی علیه السلام.
آمدن شخص منتظَر وابسته به رفتن عیسی علیه السلام است:
«و من به شما راست میگویم که رفتن من برای شما مفید است زیرا اگر نروم تسلّی دهنده نزد شما نخواهد آمد. اما اگر بروم او را نزد شما میفرستم».[۱۲۰]
منفعت او بیشتر از عیسی علیه السلام
«و من به شما راست میگویم که رفتن من برای شما مفید است. ..».[۱۲۱]