۳-۱۱- جمعبندی ۸۹
فصل چهارم: نتایج
مقدمه ۹۰
۴-۱- بخش اوّل: نمونهگیری و آمار توصیفی ۹۱
۴-۱-۱- نمونهگیری سهامداران بورس اوراق بهادار تهران ۹۱
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
۴-۱-۲- توصیف آماری مربوط به نمونه آماری ۹۱
۴-۲- بخش دوّم: سنجش پایایی و روایی ابزار تحقیق ۹۶
۴-۲-۱- پایایی پرسشنامه پژوهش ۹۶
۴-۲-۲- روایی پرسشنامه پژوهش ۹۷
۴-۳- بخش سوّم: تحلیل آماری پرسشنامه اهمّیت شاخصها ۱۰۰
۴-۳-۱- تحلیل پرسشنامه اهمیّت شاخصها ۱۰۰
۴-۴- بخش چهارم: اولویتبندی ابعاد و شاخصها ۱۰۶
۴-۵- نتیجهگیری ۱۰۹
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
– مقدمه ۱۱۰
۵-۱- تشریح تحلیلهای آماری و نتایج تحقیق ۱۱۰
۵-۲- پاسخ به سوالات و فرضیات پژوهش ۱۱۳
۵-۳- پیشنهادات برای تحقیقات آتی ۱۱۴
پیوست ۱۱۶
منابع و مأخذ ۱۲۲
چکیده انگلیسی ۱۳۰
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول۲-۱- حداقل ضوابط وشرایط پذیرش سهام شرکت ها درسازمان بورس اوراق بهادار ۱۵
جدول۲-۲- عوامل تأثیرگذاربرانتخاب سهام سرمایه گذاران حقیقی دربورس اوراق بهادارتهران ۵۸
جدول۲-۳- عوامل تأثیرگذاربرتصمیم سرمایه گذاران دربورس اوراق بهادار ۵۹
جدول۲-۴- فاکتورهای مؤثربرتصمیم گیری سرمایه گذاران واهمیت نسبی هرکدام ازآنها ۶۶
جدول۲-۵- رتبه بندی گروه های تأثیرگذاربرتصمیم خریدوفروش سهام سرمایه گذاران فردی ۵۷
جدول۳-۱- شاخصهاوابعاد مؤثربرتصمیمگیری سهامداران درخریدسهام عادی ۷۹
جدول۴-۱- داده های مربوط به مشخصات سنی نمونه آماری ۹۲
جدول۴-۲- داده های مربوط به مشخصات جنسیت نمونه آماری ۹۳
جدول۴-۳- داده های مربوط به مشخصات سطح تحصیلات نمونه آماری ۹۴
جدول۴-۴- داده های مربوط به مشخصات سابقه کاری ۹۵
جدول۴-۵- آزمون آلفای کرونباخ(قابلیت اعتماد پرسش نامه) برای پرسشنامه عوامل مؤثر
برتصمیم گیری سهامداران ۹۶
جدول۴-۶- آزمون KMO وبارتلت درموردشاخص های پرسشنامه ۹۷
جدول۴-۷- واریانس هرشاخص درپرسشنامه عوامل مؤثربرتصمیم گیری سهامداران ۹۸
جدول۴-۸- بارعاملی هرشاخص درپرسشنامه عوامل مؤثربرتصمیم گیری سهامداران ۹۹
جدول۴-۹- آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای پرسشنامه عوامل مؤثربرتصمیم گیری سهامداران ۱۰۱
جدول۴-۱۰- میانگین وانحراف معیار اهمیت عوامل مؤثربرتصمیم گیری سهامداران ۱۰۱
جدول۴-۱۱- یافته های برآمده ازفرضیه ۱ ۱۰۲
جدول۴-۱۲- یافته های برآمده ازفرضیه ۲ ۱۰۳
جدول۴-۱۳- یافته های برآمده ازفرضیه ۳ ۱۰۳
جدول۴-۱۴- یافته های برآمده ازفرضیه ۴ ۱۰۴
جدول۴-۱۵- یافته های حاصل از تحلیل واریانس ابعاد پرسش نامه عوامل مؤثر
برتصمیم گیری سهامداران ۱۰۵
جدول۴-۱۶- یافته های حاصل از آزمونLSD ابعادپرسش نامه عوامل مؤثر
برتصمیم گیری سهامداران ۱۰۵
جدول۴-۱۷- اولویت بندی اهمیت شاخصهای مؤثربرتصمیم گیری خرید سهامداران ۱۰۶
جدول۴-۱۸- رتبه بندی و وزن عوامل مؤثربرتصمیم گیری سرمایه گذاران ۱۰۸
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل۲-۱- چرخه صنعت ۳۲
شکل۲-۲- تابع ارزش ۴۰
شکل ۲-۳- مدل تأثیرارتباطات بازاریابی شرکت ها برتصمیم خرید سهام ۶۹
شکل۲-۴- وضعیت ارتباط عوامل مختلف بانرخ بازده موردانتظاروتصمیم گیری ۷۰
شکل۲-۵- مدل مفهومی پژوهش ۷۰
شکل۲-۶- رابطه بین تصویر وعملکرد ۷۴
شکل۲-۷- عوامل مؤثربرتصمیم گیری خرید سهام ۷۵
شکل۳-۱- فرایند تحقیق ۸۱
شکل۴-۱- توصیف شماتیک مربوط به مشخصات سنی نمونه آماری ۹۲
شکل ۴-۲- توصیف شماتیک مربوط به مشخصات جنسیت نمونه آماری ۹۳
شکل ۴-۳- توصیف شماتیک مربوط به مشخصات سطح تحصیلات نمونه آماری ۹۴
شکل ۴-۴- توصیف شماتیک مربوط به مشخصات سابقه کاری ۹۵
شکل ۴-۵- سلسله مراتب عوامل مؤثربر تصمیم گیری خریدسهامداران ۱۰۸
شکل ۴-۶- میانگین هندسی مقایسات زوجی نظرات پاسخ دهندگان ۱۰۸
شکل ۴-۷- وزن هریک ازعوامل مؤثربرتصمیم گیری سهامداران ۱۰۹
چکیده:
اصولا سرمایهگذاران باید بررسیهای وسیعی در موقع خرید یا فروش سهام عادی انجام دهند. زیرا آنها نقدترین دارایی خود را به سهام تبدیل میکنند و در صورت عدم توجه به مواردی خاص، نتایج مطلوبی از آن سرمایهگذاری دریافت نخواهند کرد. از همین رو این تحقیق بر آن است تا درجه اهمیّت عوامل مذکور از قبیل عوامل مالی درسطح شرکت، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی و عوامل روانی بازار را مشخص کند تا از یک سو به سرمایهگذاران نوپا کمک نماید تا بر اساس شاخصهایی که سرمایهگذاران باتجربه از آن استفاده میکنند، تصمیم بگیرند و از سوی دیگر در مقابل عوامل روانی بازار همچون شایعات بازار که منجر به نوسانات کوتاه مدت میشود، عکسالعمل مناسبی نشان دهند. در این مطالعه دو گروه افراد مورد بررسی قرار گرفتند. در بخش اول پس از نمونهگیری از سهامداران بورس اوراق بهادار تهران که در دوره یک ماهه پژوهش به سالن بورس مراجعه کرده بودند، تعداد ۲۶۲ پرسشنامه کامل مبنای تحلیل قرار گرفت و پس از تائید روایی و پایایی پرسشنامه ۳۷ سوالی تحقیق، اثرگذاری معنادار کلیه ابعاد بر تصمیمگیری خرید سهامداران به اثبات رسید و از سوی دیگر، نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین اهمیّت این ابعاد اختلاف معناداری وجود دارد. نتایج تکنیک تاپسیس حاکی از این امر بود که به عقیده سهامداران شاخصهایی همانند (اطمینان به داده های منتشر شده مالی شرکتها)، (اعتقاد به پیروی جریان آتی و بازدهی از عملکرد گذشته)، (پیگیری گزارشهای فصلی و داده های منتشر شده از سوی شرکتها)، (اخبار منتشرشده از مجامع شرکتها) و (پیگیری اخبار سیاسی و تأثیر آن بر بازار سهام) از بیشترین اهمیت در شکلدهی تصمیمگیری آنان برخوردار است اما شاخصهایی همانند (توصیه دوستان و آشنایان)، (تأثیر تحولات سیاسی خارج بر شاخصهای بورس) و (اطلاع از میانگین نرخ تورم و جریان آن) از کمترین اهمیت در این تصمیمگیری برخوردارند. همانگونه که مشاهده میگردد، سه عامل اول همگی در زمره عوامل مالی در سطح شرکت قرار دارند. برای کسب نتایج دقیقتر، پرسشنامه مقایسات زوجی نیز بین خبرگان بورس توزیع شد. بدین منظور در این تحقیق از نظرات ۱۱ نفر از مدیران عالی و میانی شرکتهای کارگزاری بورس از جمله شرکت کارگزاری مفید، پارسیان، آریابورس، اعتماد سروش، آگاه و آپادانا استفاده نمودیم که بر اساس مقایسات زوجی، عوامل مالی در سطح شرکت، عوامل اقتصادی، سیاسی و عوامل روانی بازار به ترتیب از بیشترین اهمیت برخوردارند. نتایج این تحقیق بیانگر این است که افشای اطلاعات مالی دارای تاثیرگذاری بالایی در تصمیمگیری خرید سهامداران است و این نتیجه با نتایج تحقیقات قبلی در یک راستا قرار دارد و محققین در تحقیقات پیشین اثبات نمودهاند که هر سه بُعد شفافیت یعنی افشای اطلاعات مالی و شفافیت ساختار مالکیت و شفافیت ساختار هیئت مدیره بر رفتار سرمایهگذاران در بورس تأثیرگذار است، اگرچه سرمایهگذاران بیش از هر چیز به افشای اطلاعات مالی اهمیت میدهند.
عکس مرتبط با اقتصاد